Medborgarlön - vad tänker/tycker du?

Permalänk
Medlem

Jag gillar tanken med medborgarlön. En ekonomisk grundtrygghet för alla.

Man skall inte bestraffas om man går från arbetslöshet till deltidsjobb. Är skillnaden mellan bidrag och arbetsinkomst ett par tusen extra per månad är det inte konstigt om det inte är är ekonomiskt motiverande att arbeta.

Jag gillar inte hur arbetslösa pekas ut som syndabockar. Alla passar inte marknadens regler, men det är okey. Vi ska ta hand om alla, oavsett vad människor vill hitta på. Jag tror att människor vill hitta på saker som är bra för dem själva, och att detta resulterar i ett bra samhälle.

Marknaden fungerar ofta fantastisk väl för att fördela resurser. Med medborgarlön kan man låta marknadskraftens hårda och osynliga hand styra, med alla fördelar detta medför, och samtidigt erbjuda en grundtrygghet.

Någon nyfiken fråga på det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av poazz:

Jag gillar tanken med medborgarlön. En ekonomisk grundtrygghet för alla.

Man skall inte bestraffas om man går från arbetslöshet till deltidsjobb. Är skillnaden mellan bidrag och arbetsinkomst ett par tusen extra per månad är det inte konstigt om det inte är är ekonomiskt motiverande att arbeta.

Jag gillar inte hur arbetslösa pekas ut som syndabockar. Alla passar inte marknadens regler, men det är okey. Vi ska ta hand om alla, oavsett vad människor vill hitta på. Jag tror att människor vill hitta på saker som är bra för dem själva, och att detta resulterar i ett bra samhälle.

Marknaden fungerar ofta fantastisk väl för att fördela resurser. Med medborgarlön kan man låta marknadskraftens hårda och osynliga hand styra, med alla fördelar detta medför, och samtidigt erbjuda en grundtrygghet.

Någon nyfiken fråga på det här?

Motivera folk att stanna kvar i Sverige samt hur ska man motivera folk att jobba? Jag hade flytt dagen efter tror många hade skaffat jobb utomlands med. Sen hur ska man få folk att inte jobba svart?

Permalänk
Medlem

Just nu är det väldigt många personer som inte får någon form av bidrag (alla barnlösa arbetande människor i princip) och väldigt många som får mindre bidrag än vad en medborgarlön skulle gå på (alla som inte har a-kassa eller soc.). Om vi tar schablonbeloppet 5000kr som användes tidigare i tråden innebär det att vi skulle dela ut ca. 450 miljarder i medborgarlön. Det är mer än hälften av de utgifter som finns i årets budgetförslag (809 miljarder). Uppenbarligen skulle det här kräva högre skatter, viket iofs. skulle studsa tillbaka till en del eftersom de nu skulle få ett bidrag som de tidigare inte fått. Men om man på allvar ska diskutera hurvida medborgarlön är ett realistiskt alternativ så bör någon göra lite mer noggranna kalkyler än det överslag jag precis gjorde. Förslagsvis någon som företräder medborgarlön.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Motivera folk att stanna kvar i Sverige samt hur ska man motivera folk att jobba? Jag hade flytt dagen efter tror många hade skaffat jobb utomlands med. Sen hur ska man få folk att inte jobba svart?

Om man delar ut medborgarlön till ALLA samt kör samma skattesats på all lön. Då har du i princip plockat bort allt vad marginaleffekter heter. Arbetsmarknaden får en kraftig spark framåt vad gäller dess dynamik, både i jobbskapande och lönsamhet i att ta jobb.

Svartjobb är då inte alls lika lönsamt som det kan vara idag, självklart får man inte bort alla svartjobb.

Personligen så tycker jag man borde dra ner skattesatserna på jobb och höja på annat, framförallt miljöförstörande saker (punktskatter) samt konsumtion fast där tas en majoritet redan idag via momsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Motivera folk att stanna kvar i Sverige samt hur ska man motivera folk att jobba? Jag hade flytt dagen efter tror många hade skaffat jobb utomlands med. Sen hur ska man få folk att inte jobba svart?

Motivera folk att jobba är det enkla. Idag går var och varannan omkring och är rädd att de jobbar “för mycket” och att därmed riskera att bli av med sitt/sina bidrag. Med medborgarlön tjänar man att jobba från första kronan. Medborgarlön eliminerar inte allt svartjobb, men varför skulle det bli värre än idag?

Landsflykt? Liknande problem har man redan idag med barn och ungdomar som vi ger långa, fina utbildningar till för att sedan se dem lämna landet när de blir “lönsamma” för samhället. Vad kostar en unge från BB till kanditatexamen? Bör vi försöka hålla kvar dem inom landets gränser?

Vill någon hellre bo i ett annat land tjänar vi alla, iallafall på långsikt, på att denne gör detta. I ett kortare perspektiv skulle man kunna införa medborgarlön i andra nationer också. Skulle det krävas någon form av kontroll under en övergångsperiod tror jag inte det är hela världen. Detta är gissningsvis den största utmaningen med att praktiskt införa medborgarlön. Dock inte alls unik för densamma.

Skrivet av Zartax:

Just nu är det väldigt många personer som inte får någon form av bidrag (alla barnlösa arbetande människor i princip) och väldigt många som får mindre bidrag än vad en medborgarlön skulle gå på (alla som inte har a-kassa eller soc.). Om vi tar schablonbeloppet 5000kr som användes tidigare i tråden innebär det att vi skulle dela ut ca. 450 miljarder i medborgarlön. Det är mer än hälften av de utgifter som finns i årets budgetförslag (809 miljarder). Uppenbarligen skulle det här kräva högre skatter, viket iofs. skulle studsa tillbaka till en del eftersom de nu skulle få ett bidrag som de tidigare inte fått. Men om man på allvar ska diskutera hurvida medborgarlön är ett realistiskt alternativ så bör någon göra lite mer noggranna kalkyler än det överslag jag precis gjorde. Förslagsvis någon som företräder medborgarlön.

Försäkringskassans totala utgifter uppgick år 2009 till ca 478 miljarder så det är inga fantasisummor ändå. Hur fruktansvärt dåligt utsatta människor har mått p.g.a. Försäkringskassans agerande är svårt att sätta en siffra på, men man kan konstatera att det är en enorm, pengaslugande apparat som inte riktigt ger den trygghet som man kräver. De har ett tufft jobb. Låt mig låna citatet I din signatur: “Bureaucracy expands to meet the needs of the expanding bureaucracy. - Oscar Wilde” Tanken med medborgarlön är utforma den så enkelt som möjligt.

Jag skulle inte ha något emot om hälften av statsbudgeten går till medborgarnas ekonomiska grundtrygghet.

Tittar vi på den här sidan ser vi att 1671*0.41=685 miljarder av offentliga sektorns utgifter går till “Socialt skydd”. Jag menar inte att man kan betala ut alla dessa pengar som medborgarlön utan jag vill bara visa vilka kostnader som detta välfärdsamhälle medför. Ytterligare 1671*0.14=234 miljarder står under posten “Allmän offentlig förvaltning”. Medborgarlön är en hiskeligt dyr historia, men vad får vi? Vad får vi istället idag?

Eftersom jag är någorlunda marknadsliberal ser jag stora möjligheter att effektivisera och på så sätt få större skatteintäkter. Frigör människor från konstgjorda, hjärndöda arbetsuppgifter och låt dem i större utsträckning välja själva. Det man vill göra brukar man ofta vara bra på. Det ger motivation. Att försöka få folk till att göra saker de inte vill tror jag inte mycket på. Det ger bara motivation till att kringå reglerna vilket brukar bli kostsamt för samhället.

Permalänk
Medlem

Du menar 342.5 miljarder gick till socialt skydd? Om statens utgifter för budgetåret 2010-2011 är 809 miljarder så har jag svårt att se att 41% av det är 685 miljarder. Blandar du inte ihop omsättning/BNP och utgifter nu? Vi kan också se att av de 470 miljarder som försäkringskassan "kostar" så gick 1.78% till bland annat personalkostnader. Du har inte så mycket att tjäna in där för pengaslukandet i den apparaten ligger inte i administration, utan i utdelad ersättning.

Sen ser jag inte heller hur en medborgarlön ska kunna täcka specifika utgifter som tillkommer vid specifika handikapp eller sjukdomar, högkostnadsskydd för mediciner, ersättning för långtidssjukskrivna osv. osv. Ingen kan leva på 5000:- i månaden och sätter du den högre så kommer ingen vilja arbeta. Dessutom missar man lite hela poängen med välfärdssamhället om man ger alla samma bidrag; Fördelningspolitik.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Iofs. är tanken intressant att ge alla medborgare över 18år en grund att stå på & att det sedan är mer eller mindre fritt att sedan välja om man nöjer sig med småsmulorna eller vill lite mer i sitt i liv, men om det är genomförbart är en helt annan sak & framförallt ekonomiskt försvarbart.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Du menar 342.5 miljarder gick till socialt skydd? Om statens utgifter för budgetåret 2010-2011 är 809 miljarder så har jag svårt att se att 41% av det är 685 miljarder. Blandar du inte ihop omsättning/BNP och utgifter nu? Vi kan också se att av de 470 miljarder som försäkringskassan "kostar" så gick 1.78% till bland annat personalkostnader. Du har inte så mycket att tjäna in där för pengaslukandet i den apparaten ligger inte i administration, utan i utdelad ersättning.

Sen ser jag inte heller hur en medborgarlön ska kunna täcka specifika utgifter som tillkommer vid specifika handikapp eller sjukdomar, högkostnadsskydd för mediciner, ersättning för långtidssjukskrivna osv. osv. Ingen kan leva på 5000:- i månaden och sätter du den högre så kommer ingen vilja arbeta. Dessutom missar man lite hela poängen med välfärdssamhället om man ger alla samma bidrag; Fördelningspolitik.

Jag vet inte med mig att jag blandar ihop något. Däremot är det skilland på statens utgifter och offentliga sektorns utgifter. Det är därför dina siffror inte gick ihop. Notera att jag skrev om båda delarna i mitt förra inlägg. Poängen är att sprida ut pengar på det galna sättet vi pratar om här inte är så dyrt som man kanske först tror...

Den de få procent som går borg i förvaltningen av försäkringskassan är ändå 8,4 miljarder. Den personalen skulle kunna utföra arbete som ökar skatteintäkterna istället för att minska dem. Men jag tror inte dessa miljarder representerar mer än en del av den totala kostnaden för samhället. Vi har den andra sidan också; människorna som får lägga ner arbete för att lära sig dagens system. Vi har de som tvingas som anpassar sig efter systemen och vi har de som missbrukar dem. Man belönas för att lära sig det konstgjorda. Och vad kostar den oro man känner när räkningarna skall betalas men pengarna från försäkringskassan inte dyker upp?

Dessa är konsekvenser som är svåra att sätta siffror på. Det är förmodligen lika svårt som att sätta en siffra på värdet av friheten och tryggheten som medborgarlön ger. Tanken är som sagt intressant, men det löser inte alla problem. Det ersätter in ens fördelningspolitiken, även om jag tror det kan minska densamma dramatiskt. Dagens politikers detaljstyre skapar marknader för sånt vi inte efterfrågar. Bara efter de bidrags- och avdragsregler och skatteplaneringstips-och-trix som jag snubblat börjar jag fundera om det inte är på gränsen till odemokratiskt att ha så komplexa system.

Borttagandet av fattigdomsfällan ger gissningsvis bl.a. stora skatteintäkter, men det har jag tyvärr inte heller någon siffra på.

Permalänk
Medlem

Rejdnells blandning...: Död åt tranfereringssystemen!
Citat:
I dagens Sverige finns det ett femtiotal olika bidrag inom socialförsäkringssystemet. Alla riktade mot oss som individer och skattebetalare Att hålla reda på alla dessa bidrag och regelverk kring att få ta del av dem kräver byråkrater. Att administrera och betala ut dem rättvist och framförallt se till att ingen fuskar kräver krångliga system. Ta in pengar , hantera, administrera för att sedan slanta ut dem som blir kvar skapar det man kallar för transfereringssystem.
...

Permalänk
Medlem