Iphone lagrar positionsdata i hemlighet

Permalänk
Medlem

Detta är ingen nyhet

Detta är inte hemligt

Hela nyheten är i princip inkorrekt. Och alla inägg är som gjorda av halshuggna hönor som springer runt i cirklar... Massa tjafs om iphone vs xxxxx-telefon, steve jobs, domedagen, osv osv...

Faktum är att detta är en "nyhet" som faktiskt t.o.m har ett eget kapitel i en bok som släpptes 2010!

Allting förklaras här:
http://alexlevinson.wordpress.com/2011/04/21/3-major-issues-w...

Data skickas inte ens till Apple!

Men visst, det kanske drar läsare.

Men om Sweclockers är seriösa med sina nyheter, kanske de ska undersöka sina källor närmare i fortsättningen.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Förmodligen ligger den igång för att snabbt kunna leverera platsdata och inte behöva vänta på en lyckad triangulering som kan ta en liten stund från kallstart. Misstänker starkt att alla telefoner jobbar på ungefär samma sätt då det till största delen har samma hårdvara i botten.

Och om man krypterar filen, vart ska man ha nyckeln? jo jag har svaret:

När man vill använda GPS:en så kommer det upp en ruta i telefonen som ber om engångslösenord. Då plockar man upp sin koddosa man får med, skriver in personnummer och personlig kod. Sen skriver man in siffrorna från iPhone-skärmen, och då får man en kod. Den koden knappar man in i telefonen. Så får man tillgång till sin position!
Mycket smidigt!

Om man är rädd att Apple ska veta vart du är, lämna telefonen hemma, eller göm den i skogen så tror dom du är där! så kommer dom bli sjukt lurade när dom letar upp dig!

Skrivet av Cindori:

Detta är ingen nyhet

Detta är inte hemligt

Hela nyheten är i princip inkorrekt. Och alla inägg är som gjorda av halshuggna hönor som springer runt i cirklar... Massa tjafs om iphone vs xxxxx-telefon, steve jobs, domedagen, osv osv...

Faktum är att detta är en "nyhet" som faktiskt t.o.m har ett eget kapitel i en bok som släpptes 2010!

Allting förklaras här:
http://alexlevinson.wordpress.com/2011/04/21/3-major-issues-w...

Data skickas inte ens till Apple!

Men visst, det kanske drar läsare.

Men om Sweclockers är seriösa med sina nyheter, kanske de ska undersöka sina källor närmare i fortsättningen.

Men kom ihåg att man måste vrida och vända på saker för att få iPhone och se dålig ut!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

För det första visste nog inte ens 99.99% av alla 70 millioner användare om at detta pågick så då kan det vara svårt at "skydda" sig.
Jag kan på rak arm tänka mig ett 20 tals scenarion då detta kan missbrukas å det grövsta och leda till direkt livsfara för inblandade. Värde transportörer, soldater, arbetare i högriskländer osv.

Men det mest anmärkningsvärda är hur detta kan ha tilllåtits fortgå i huvudtaget rakt under våra ögon.

Igen, om du är en så pass utsatt person som du beskriver så har du gjort så att du kan rensa din telefon direkt när du tappar den och din dator är förmodligen på en säker plats. Och på sätt har du automatisk skyddat dig mot detta.

Kan du ta och förklara ett exempel som leder till direkt livsfara då?

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst lite mer om "upptäckten". "Positionsdata" är i själva verket bara en logg som lagras lokalt på telefonen.

Filen "consolidated.db" innehåller helt enkelt data från GSM, WPS och GPS för att underlätta s.k "Location Service" i telefonen. Det går snabbare att läsa från en databas än att hämta positionsdata från master och satelliter.

Alla appar i iOS är "sandboxade" och har unika signaturer. En app kan bara hämta den positionsdata den själv lagt till i databasen. Anledningen till att databasen inte är krypterad är att den används även när telefonen är låst.

Kort sagt, för att utgöra en säkerhetsrisk måste angriparen ha fysisk tillgång till telefonen och dessutom vara tekniskt kunnig. Sådana databaser finns sannolikt även i Android.

http://markey.house.gov/docs/applemarkeybarton7-12-10.pdf
http://alexlevinson.wordpress.com/2011/04/21/3-major-issues-w...

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Ja, Google är värre.

Och vet ni hur det var i Östtyskland efter andra världskriget? Jisses.

Dagens Nordkorea är nog möjligtvis snäppet värre.

Varför är det ingen som bryr sig?? Varför skrivs det artiklar överhuvudtaget om svineri på en så låg nivå som detta? Det är ju helt acceptabelt, eftersom det finns så mycket värre saker. Nej, jag tycker vi inte borde reagera alls. Det är bara löjligt!

Gamla Öst-Tyskland och problemen i Nordkorea hör kanske inte hemma i sweclockers nyhetsflöde men det gör däremot denna nyheten. Det skrivs nog en del om Nordkorea också om det är det du vill läsa, men då bör du inte leta efter det här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta låter sjukt. Ytterligare en anledning till att inte skaffa iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFSZM:

Detta låter sjukt. Ytterligare en anledning till att inte skaffa iphone.

Hur påläst är du?

Här har du svaret på denna artikel:

Skrivet av celerity:

Nu har jag läst lite mer om "upptäckten". "Positionsdata" är i själva verket bara en logg som lagras lokalt på telefonen.

Filen "consolidated.db" innehåller helt enkelt data från GSM, WPS och GPS för att underlätta s.k "Location Service" i telefonen. Det går snabbare att läsa från en databas än att hämta positionsdata från master och satelliter.

Alla appar i iOS är "sandboxade" och har unika signaturer. En app kan bara hämta den positionsdata den själv lagt till i databasen. Anledningen till att databasen inte är krypterad är att den används även när telefonen är låst.

Kort sagt, för att utgöra en säkerhetsrisk måste angriparen ha fysisk tillgång till telefonen och dessutom vara tekniskt kunnig. Sådana databaser finns sannolikt även i Android.

http://markey.house.gov/docs/applemarkeybarton7-12-10.pdf
http://alexlevinson.wordpress.com/2011/04/21/3-major-issues-w...

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Och alla klagar på Google...

Jag litar mer på Google än Apple.

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Detta är ingen nyhet

Detta är inte hemligt

Hela nyheten är i princip inkorrekt. Och alla inägg är som gjorda av halshuggna hönor som springer runt i cirklar... Massa tjafs om iphone vs xxxxx-telefon, steve jobs, domedagen, osv osv...

Faktum är att detta är en "nyhet" som faktiskt t.o.m har ett eget kapitel i en bok som släpptes 2010!

Allting förklaras här:
http://alexlevinson.wordpress.com/2011/04/21/3-major-issues-w...

Data skickas inte ens till Apple!

Men visst, det kanske drar läsare.

Men om Sweclockers är seriösa med sina nyheter, kanske de ska undersöka sina källor närmare i fortsättningen.

Kommentar från redaktionen?

Permalänk
Avstängd

Haha fett legend! Det verkar som om människorna på Apple inte bara börjar bli tokiga i pengar genom att
stämma allt å alla för allt, nu vill de också ha mer makt och egoboostar genom att de vet att de har "hemlig"
programmeringskod som lagrar privat information. Har Apple anställt virustillverkare som skapar trojaner?! LOL

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Jag ser inte problemet som att filen finns, utan att det inte fanns någon som helst information om att den skulle existera.
Känns ändå som något som Apple borde upplysa om.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Jag tycker det är intressant hur många som inte fattat vad det rör sig om.

Det är inte så att telefonen "ringer hem" med denna information. Den lagrar positionsdata löpande på telefonen och när du synkar den mot din dator så kopieras denna positionsdata in i en sqlite-databas på din dator som med standardinställningarna är okrypterad.

Innehållet i databasen är dock lite av en besvikelse, för det första så är det väldigt oprecisa koordinater, det verkar som att den förlitar sig helt på mobilnätet för att få fram positionsdatan som lagras, ingen GPS alls. Dessutom så sätts tidsstämpeln för alla positionsangivelser till den tidpunkt då du synkade telefonen. Det går alltså inte direkt att "följa" telefonens rörelser timme för timme och minut för minut, det går bara att se vart telefonen befunnit sig sedan förra synkningen (visserligen går det med denna data att klura ut hur stor del av din tid som du spenderat på vissa platser men inte när du varit där).

Om du t.ex. bor i Malmö och synkar din telefon på fredag, åker till Stockholm på måndag och hem igen på tisdag och synkar igen på onsdag kväll så kommer den data som läggs in i databasen på datorn inte visa att du var i Stockholm måndag-tisdag, den kommer bara visa att du varit i både Malmö och Stockholm mellan de två senaste synkningarna (och utifrån antal positionsangivelser på varje plats så kan man uppskatta ungefär hur stor del av tiden som man spenderat på varje plats, under förutsättning att man kan anta att telefonen ej varit avstängd eller inte haft kontakt med mobilnätet).

Nu vet jag inte exakt hur detta verkligen ligger till. Men för stunden litar jag på dig. Blir inte det hela ytterligare meningslöst om det bara lagras i telefonen. Ser inget positivt användningsområde alls, verken för Apple eller ägaren.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är utmärkt att sån information lagras. Alldeles utmärkt.

Har man inget o dölja så skiter man nog i det.

Varför tycker jag då att det är utmärkt? I utredningssyfte gällande mord och kidnappning så hade det funkat ypperligt för att knyta någon till olika platser och tider.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet inte om det har varit uppe, men:

Citat:

iPhone forensics expert Alex Levinson has three problems with O’Reilly’s report on the “consolidated.db” location log file:

1. Apple is not collecting this data.
2. This hidden file is neither new nor secret.
3. This “discovery” was published months ago.

In fact, it was published by Levinson, in a book titled iOS Forensic Analysis.

https://alexlevinson.wordpress.com/2011/04/21/3-major-issues-...

Permalänk
Avstängd

Okey

Det är okey och lagra data för att snabba upp GPS....

Men för det behöver man inte logar för flera år bakåt. Senaste 24h hade räckt.
Känns som apple gjort en rövare och hoppas att ingen skulle märka det.

Ungefär som när ABB's vd gav sig och sina kompisar pensioner på en miljard.

Jag tycker det är en dålig attityd på apple. Se antenn problemet. Först efter en månads skriver erkänner de att det är fel och skickar ut ett skydd.

De fuskar och ljuger så mycket de kan. Först efter en massa klagomål från kunderna ändrar de sig om ens då. Denna attityd mot deras kunder kommer slå tillbaka mot dom själva snart.

** Eftersom apple användare inte kan föra en diskussion på ett civiliserat sätt så önskar jag inte några kommentarer på denna från dessa. Detta är min åsikt och den står jag för **

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tivook:

Tycker det är utmärkt att sån information lagras. Alldeles utmärkt.

Har man inget o dölja så skiter man nog i det.

Varför tycker jag då att det är utmärkt? I utredningssyfte gällande mord och kidnappning så hade det funkat ypperligt för att knyta någon till olika platser och tider.

Tiv

Ja. Detta gör våra telefon bolag idag.

Information skyddas av att det krävs ett domstols beslut för att få ut denna information. Nu är information i händer på ett private företag. Lite skillnad.

Hacka en iphone och editera denna databas file och sätta dit någon för mord. Du är dum om du tror denna informations kan användas för att lösa brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Det är okey och lagra data för att snabba upp GPS....

Men för det behöver man inte logar för flera år bakåt. Senaste 24h hade räckt.
Känns som apple gjort en rövare och hoppas att ingen skulle märka det.

Det är faktiskt möjligt att denna data används av telefonen på ett sätt som du inte har tänkt på, exempelvis kanske den använder sig av insamlad data för att vara "beredd" på att signalen blir dålig om den är ansluten till en viss nod i mobilnätet.

Citat:

Ungefär som när ABB's vd gav sig och sina kompisar pensioner på en miljard.

Du jämför alltså en teknisk lösning som möjligen kan vara slarvigt konstruerad så att den loggar mer data än vad som behövs (vilket för övrigt är väldigt vanligt när man bygger mjukvara, "bättre att logga för mycket än för lite" är en devis som många väldigt kompetenta utvecklare använder sig av) med korrupta chefer som ger sig själva mångmiljonbonusar och enorma fallskärmar?

Citat:

Jag tycker det är en dålig attityd på apple. Se antenn problemet. Först efter en månads skriver erkänner de att det är fel och skickar ut ett skydd.

De ska alltså "erkänna" något som de informerar om i sin EULA och som varit känt i flera månader men plötsligt blev en mediastorm när The Guardian målade fan på väggen?

Citat:

De fuskar och ljuger så mycket de kan. Först efter en massa klagomål från kunderna ändrar de sig om ens då. Denna attityd mot deras kunder kommer slå tillbaka mot dom själva snart.

Det säger Apple-hatarna konstant men av någon anledning så verkar Apples kunder ganska nöjda ändå, de som är mest missnöjda är de som svär på allt de håller heligt att de aldrig skulle köpa eller ens använda en Apple-produkt om så deras liv hängde på det...

Citat:

** Eftersom apple användare inte kan föra en diskussion på ett civiliserat sätt så önskar jag inte några kommentarer på denna från dessa. Detta är min åsikt och den står jag för **

Du vill alltså i ett diskussionsforum där det implicita och explicita syftet är just att diskutera få uttrycka din åsikt i en fråga och sedan slippa svar från personer som inte håller med dig? o.O

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mludd:

Du vill alltså i ett diskussionsforum där det implicita och explicita syftet är just att diskutera få uttrycka din åsikt i en fråga och sedan slippa svar från personer som inte håller med dig? o.O

Tack för att du precis bevisa att det inte går att diskutera någon med en apple användare. De skyddar apple till varje pris trots att de har fel.

Det finns ingen anledning att spara data längre än 24h för att snabba upp GPS start. Var du befann dig för 4 månader hjälper inte GPS att starta snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Tack för att du precis bevisa att det inte går att diskutera någon med en apple användare. De skyddar apple till varje pris trots att de har fel.

Jag gav svar på ditt inlägg, du svarar med "det går inte att diskutera med dig för du försvarar apple, herpderp...".

Citat:

Det finns ingen anledning att spara data längre än 24h för att snabba upp GPS start. Var du befann dig för 4 månader hjälper inte GPS att starta snabbare.

Nu lägger du ju till ett extra villkor, att syftet med denna loggning endast skulle vara för att snabbare kunna få tag på positionsdata, detta trots att jag redan påpekat att det kan finnas andra orsaker till att man vill spara denna data längre tid.

Vem är det egentligen som är omöjlig att diskutera med?

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Jag blir fundersam.

1. Apple is not collecting this data.
2. This hidden file is neither new nor secret.
3. This “discovery” was published months ago.

1. Vad spelar det för roll om Apple inte samlar in datan själv. Det är inte dom man är rädd för. Det är andra de andra personerna som kan missbruka uppgifterna man är rädd för.
2. Den är inte dold? Det är just det jag är rädd för. Sen att den inte är ny? Den är ny för mig och majoriteten av alla människor.
3. Om den nu vart publicerad för flera månader så måste jag säga att dom gjorde ett uruselt arbete med publiceringen.

Nej, de argumenten ursäktar ingenting.

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0rn:

J
1. Vad spelar det för roll om Apple inte samlar in datan själv. Det är inte dom man är rädd för. Det är andra de andra personerna som kan missbruka uppgifterna man är rädd för.

Med tanke på att mycket av mediastormen som blåst upp kretsat kring missuppfattningar och lögner gällande detta så tål det att påpekas igen, jag har idag hört flera personer påstå att "Apple samlar in data om alla som använder iPhone" (och då åsyftas alltså att de skulle skicka all denna data till Cupertino eller annan Apple-anläggning).

Citat:

2. Den är inte dold? Det är just det jag är rädd för. Sen att den inte är ny? Den är ny för mig och majoriteten av alla människor.

Den är "ny" enbart eftersom den inte var intressant vid originalpubliceringen, det var först när The Guardian skrev en "dödsknarkchock-artikel" om den som den blev intressant.

Citat:

3. Om den nu vart publicerad för flera månader så måste jag säga att dom gjorde ett uruselt arbete med publiceringen.

Nej, de argumenten ursäktar ingenting.

Det publicerades i en bok och har omnämnts på nätet. Men, som jag skrev ovan, så var det ingen som brydde sig förrän The Guardian gjorde en artikel och alla andra tidningar hakade på med halvsanningar och vinklade rubriker för att få Svensson att tro att hans iPhone filmar honom när han bajsar och skickar bilderna till Steve Jobs...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Och stänger man av positioneringstjänsten så går den efter efter vad folk kallar triangulering, eller rättare sagt data över vart wlan-nätverk ligger som google samlade in när de bara skulle åka runt och fotografer vägar!!!

Permalänk
Skrivet av tivook:

Tycker det är utmärkt att sån information lagras. Alldeles utmärkt.

Har man inget o dölja så skiter man nog i det.

Varför tycker jag då att det är utmärkt? I utredningssyfte gällande mord och kidnappning så hade det funkat ypperligt för att knyta någon till olika platser och tider.

Tiv

Knepigt, för att kunna använda dessa data i bevissyfte, så måste du kunna bevisa att telefonen varit i den kriminelles ägo vid tidpunkterna i fråga (vilket inte lär vara lätt).

Det finns inget vettigt argument till varför man skulle behöva hålla sig med positionsdata på fil och framför allt inte varför man skulle behöva säkerhetskopiera denna data på en PC vid synkning.
Argumentet "har man inget att dölja finns ingen anledning att bry sig" håller inte heller. Jag skall själv kunna bestämma vem som övervakar vad jag gör eller var jag är, det skall inte göras per automatik utan att jag själv har någon aning om det. Det är enkelt. Det är ett intrång i mitt privatliv, om detta görs utan att jag är medveten om det och godkänt det, punkt slut (eftersom jag tycker att det är det, det är trots allt jag som bestämmer över mig själv). Sedan om just du skiter i det är irrelevant, det är min åsikt som gäller när det är något som rör mig. Du får gärna bestämma över dig själv, eller låta någon annan gör a det, det är ditt problem. Men jag vill bestämma över mig själv och information som rör mig. Det är dessutom min mänskliga rättighet att göra det. Om du vill låta någon annan ha full koll på dig är ditt problem, men jag vill bestämma över information som rör mig och jag har laglig rätt att göra det dessutom.
(avlyssning kräver domstolsbeslut, övervakning detsamma, att samla in data utan mitt eller domstols medgivande är ett brott)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Om du läser igenom inläggen så kommer du till din förvåning att se att blev precis tvärt om. De flesta här antingen försvara Apple, eller bryr sig inte om spionfunktionen.
Och din förmodan att detta skulle vara ett fake, eller täckas av EULAn - Där förmodar du också fel. Nästa.

Stor debatt tycker jag allt att det är. 250+ kommentarer redan på nyheten. Näst flest på hela startsidan faktiskt, den ända som var större är nyheten om Apples stämning på Samsung... (Ja, jag gillar att använda 3 punkter i rad )
Om nyheten är på riktigt eller inte låter jag vara osagt.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Detta är ingen nyhet

Detta är inte hemligt

Hela nyheten är i princip inkorrekt. Och alla inägg är som gjorda av halshuggna hönor som springer runt i cirklar... Massa tjafs om iphone vs xxxxx-telefon, steve jobs, domedagen, osv osv...

Faktum är att detta är en "nyhet" som faktiskt t.o.m har ett eget kapitel i en bok som släpptes 2010!

Allting förklaras här:
http://alexlevinson.wordpress.com/2011/04/21/3-major-issues-w...

Data skickas inte ens till Apple!

Men visst, det kanske drar läsare.

Men om Sweclockers är seriösa med sina nyheter, kanske de ska undersöka sina källor närmare i fortsättningen.

Äntligen någon som kunde fiska fram lite bevis på att detta inte är någon större säkerhetsrisk. Förstår inte alls varför folk är så oroliga för kränkning på privatliv, och till mesta del Android-användare. Det finns så mycket annat att oroa sig för om ens mobil blir borttappad eller stulen.

Det var väl inte så länge sen det kom fram att Skype appen till Android innehöll betydligt allvarligare brister där känslig information som epost, användarnamn, lösenord m.m. va åtkomligt för obehöriga, men det är väl ingen viktig nyhet, för det är ju Android och man kan ju aldrig skriva något ont om det heller.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag äger en Iphone 4 (Är en sådan där äcklig Apple användare) Älskar telefonen och tycker de är riktigt bra men detta tycker jag är bara ren skit från Apple. Sedan detta om man har inget att dölja är det ingen fara ? Alla kanske inte vill dela med sig med sitt privatliv ofrivilligt ?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Entusiast

Fick inte alltför längesedan en "lös" förfrågan från en arbetsgivare om att skapa en databas över anställda och var dem befinner sig genom att spåra deras mobiltelefoner.

Mitt svar var naturligtvis att det är inte möjligt utan att modifiera den anställdes telefon eller att installera en app som bryter mot diverse avtal och licenser samt brott lag och paragrafer.
Men ack så fel jag hade, man behöver ju bara använda redan existerande data på telefonen.

Nu verkar det som om att det finns en ytterligare anledning för arbetsgivare att låta sina anställda ha iPhones.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Fick inte alltför längesedan en "lös" förfrågan från en arbetsgivare om att skapa en databas över anställda och var dem befinner sig genom att spåra deras mobiltelefoner.

Mitt svar var naturligtvis att det är inte möjligt utan att modifiera den anställdes telefon eller att installera en app som bryter mot diverse avtal och licenser samt brott lag och paragrafer.
Men ack så fel jag hade, man behöver ju bara använda redan existerande data på telefonen.

Databasen i fråga, consolidated.db, är ej direkt tillgänglig för användarinstallerade appar.

Som användare kan, och bör, du även klicka i en liten ruta bredvid synkronisera-knappen i iTunes så krypteras backupen av telefonen och därmed även den data från consolidated.db som synkroniseras till telefonen.

Även om användaren inte krypterar datan så är den data som skrivs till datorns SQLite-databas inte korrekt tidstämplad, den har tidstämplar för tidpunkterna då datan i fråga kopierades över till datorn.

Det går alltså inte att följa de anställda och se vart de befinner sig, att du trodde det indikerar att du antingen inte kan läsa eller att du bara vill kasta skit på iPhone/Apple...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Avstängd

EULA

1. En EULA gäller inte över svensk lagstiftning. Så även om apple skriver att de samlar in data över dig så gäller alltid svensk lagstiftning.

2. PUL säger att du inte får spara användare data som inte är relevant.

Apple sparar mer data för att snabba upp GPS start, än nödvändigt.
Men apple kommer väll alltid undan med sina lögner som vanligt.

Permalänk
Medlem

Amerikansk polis har känt till positionsinformationen i ett år och har fått användning för den;
http://www.kitguru.net/apple/carl/iphone-and-ipad-tracking-lo...