AMD Bulldozer får UEFI

Permalänk
Melding Plague

AMD Bulldozer får UEFI

Med en ny generation processorer i antågande påbörjas övergången till UEFI på bred front även när det gäller AMD-system. Moderkort för kommande AM3+ utrustas med den nya startmiljön.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Mysigt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Its about time.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd

Man saknar BIOS lite, men UEFI är riktigt fräsigt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Måste den verkligen se sådär 'fläshig' ut jämnfört med hur BIOS såg ut?

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phreec:

Måste den verkligen se sådär 'fläshig' ut jämnfört med hur BIOS såg ut?

Ja det måste det Annars så ser man ingen skillnad

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

AM3 +. Alltid något nytt på gång

Permalänk
Medlem

vad är de som gör att äldre moderkort inte kan köra UEFI?
Borde väl rent teoretiskt vara möjligt genom en updatering?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Fan, jag gillar bios mer.

Gillar hela grejen med att bara använda tangentbord och att det inte är massa onödig skit bara namn och siffror.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

OnT: Härligt med ny teknik! Bra med stöd för 3TB etc.

OffT: Designen smakar liite väl 1994.

Permalänk
Medlem

Så gigabyte kommre ha moderkort med hybrid efi med möjlighet att uppdatera till uefi?
Föredrar gigabyte framför msi och asus men vill ju gärna ha uefi
finner ju fortfarande bios som det bästa men var ju negativ till windows 7 också så jag tänker vara öppensinnad från nu ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hjälpsam

Förhållandevis sällan man är inne i BIOS och pillar, lär vara samma sak med EFI, så mig spelar gränssnittet mindre roll.

Jag jag klockar, och meckar bootordning, finjusterar parametrar lite då och då men inte dagligen.

Stora effekten som jag ser är mindre väntan på "Verifying DMI pool" samt initiera dv onboard kontrollerkort som enligt utsago skall gå attans mycket snabbare med EFI än med klassisk BIOS.

-> Snabbare uppstarter, ja tack.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

JA! Då blir det fan snart AMD för min del

Permalänk
Medlem

Är det UEFI all the way? elr finns det fortfarande ett BIOS i grunden för full kompabilitet?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av this:

Är det UEFI all the way? elr finns det fortfarande ett BIOS i grunden för full kompabilitet?

UEFI är ju ersättare så...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Hoppas bara att ett enklare gränssnitt inte uppmuntrar de som har nollkoll att gå in och pilla.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

kul med många nyheter hoppas de funkar utan en massa strul oxå..

tror jag står över uppgradering denna gång och hoppas på bättre nästa gång. (beror på prestandan)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Någon aning om UEFI kommer till Llano-plattformen också?

Permalänk
Medlem

All utveckling där vi kan döda bios cpuernas äckliga real mode och kicka igång direkt i 64 bitar vore underbart.
Dock gillar jag inte alls att man dom bygger in för mycket i EFI. Enligt mig borde det bara proba ramminne, sätta upp klockorna till en bashastighet och sen välja bootenhet enligt någon förutbestämd priolista (som kan skrivas över med ett knapptryck i Applestil) och sen kicka igång vad den hittade. OSet får sen härja med att sätta upp allt i korrekta hastigheter och dona med drivare.

Permalänk
Medlem

Sedan tar vi bort den äckliga IRQ sharingen också. Så vi slipper ex. IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men finns det något sätt att få UEFI att se ut som BIOS och kanske inaktivera muspekaren till och med?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Det ser ut så som att mitt nuvarande prestandasystem är den sista som kommer att innehålla BIOS. Med största sannolikhet blir det UEFI på nästa uppgradering.

Skillnaden är ju typ som mellan DOS och windows 7 när det gäller bios vs uefi. Ändå känner man sig lite skeptisk, jag är en sådan som vägrar ändra sig antar jag haha...

Låt oss ta en "tyst minut" för det gamla bioset!

Permalänk
Medlem

Va, ska dom byta ut BIOS redan? Tycker dom stressar ut en massa nya onödiga saker hela tiden. BIOS är ju bara 30 år gammal, och borde inte bytas ut på ett bra tag än. Alla tillverkare som kört något annat än BIOS har ju varit kraftigt överlägsna i, vad? De senaste 10-20 åren? Och i x86-världen så är väl målet att vara så gammaldags, och efter alla andra så mycket som möjligt? Eller?

Nej, detta var då fanemej på tiden...

Permalänk
Medlem

På tiden att det hände något med UEFI. Skall bli riktigt mysigt att få testa det i framtida plattformar "am3+".

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av cat_fish_1:

vad är de som gör att äldre moderkort inte kan köra UEFI?
Borde väl rent teoretiskt vara möjligt genom en updatering?

Har för mig att det handlar om att BIOS-chip inte är tillräckligt stora för UEFI. Gigabyte har dock tillräckligt stora chip trots att de har kvar BIOS, utifall att de skulle orka göra något åt saken. Jag vet inte riktigt om jag saknar det, gör inte så stor skillnad för min del.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det blir intressant, om den lyckas motsvara intel i7 2600k.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Det jag funderar mest över ang. UEFI är överklockningsfunktionen.. Är det helt enkelt så att UEFI låser det på något sätt, eller är det bara Intel som satt en spärr på Sandy Bridge för skojs skull?

Kommer man med andra ord bara kunna klocka Bulldozer via multipel eller kommer man att kunna se fler funktioner?
Hur ser då Gigabytes moderkort ut på den punkten?

Permalänk
Medlem

Tacksam för att utvecklingen går frammåt, Bios må vara mysigt men ruskigt daterat imo.
Hellre nått nytt, fräscht och som erbjuder långt fler vettiga funktioner/bra interface så man slipper leka datorsupport så ofta

Permalänk

Kommer sakna bios

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehRuben:

Det jag funderar mest över ang. UEFI är överklockningsfunktionen.. Är det helt enkelt så att UEFI låser det på något sätt, eller är det bara Intel som satt en spärr på Sandy Bridge för skojs skull?

Kommer man med andra ord bara kunna klocka Bulldozer via multipel eller kommer man att kunna se fler funktioner?
Hur ser då Gigabytes moderkort ut på den punkten?

UEFI begränsar inte överklockning alls. Du kan skruva upp bclk precis lika enkelt i UEFI med Sandy Bridge, som i BIOS med Nehalem.

Anledningen till att Sandy Bridge-system blir instabila väldigt snabbt vid ökning av bclk beror inte på UEFI, utan på hur Sandy Bridge-processorer är uppbyggda. I Sandy Bridge-processorer baseras alla frekvenser på bclk, vilket gör att PCIe-bussarna, SATA-portar, nätverkskretsar och ljudkort följer med i överklockningen. Och det är dessa som inte tål överklockningen, inte själva processorn (om jag inte missförstått det hela?).
I Nehalem och tidigare så har processorn haft klockgeneratorer för dessa bussar som arbetat oberoende av bclk-frekvensen.

Anledningen till att Intel gjort detta är antagligen för att försvåra överklockning. Folk har köpt deras billigaste processorer och överklockat de till samma hastighet som deras snabbaste processorer, eller ännu snabbare. Och då tjänar inte Intel så mycket pengar som nu, när alla entusiaster kostar på sig en dyrare upplåst processor. De spar även några kronor på att inte ha oberoende klockgeneratorer.

Om Bulldozer kommer gå att överklocka vettigt via referensklockfrekvens eller inte är det nog bara AMD som vet, men jag gissar att det inte kommer att vara några problem med det.