AMD Bulldozer får UEFI

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Måste den verkligen se sådär 'fläshig' ut jämnfört med hur BIOS såg ut?

Se MSIs textbaserade UEFI nedan

Skrivet av RainesX:

Så gigabyte kommre ha moderkort med hybrid efi med möjlighet att uppdatera till uefi?
Föredrar gigabyte framför msi och asus men vill ju gärna ha uefi
finner ju fortfarande bios som det bästa men var ju negativ till windows 7 också så jag tänker vara öppensinnad från nu ^^

Det är UEFI utan det flashiga användargränssnittet. Som MSI har på fusionmoderkortet.

Skrivet av AlbertMwugabi:

Lite offtopic, men finns det något sätt att få UEFI att se ut som BIOS och kanske inaktivera muspekaren till och med?

Tror inte att moderkortstillverkaren låter dig välja, men det finns tillverkare som låter det se ut så här
http://www.sweclockers.com/recension/13423-amd-fusion-asus-e3...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Va, ska dom byta ut BIOS redan? Tycker dom stressar ut en massa nya onödiga saker hela tiden. BIOS är ju bara 30 år gammal, och borde inte bytas ut på ett bra tag än. Alla tillverkare som kört något annat än BIOS har ju varit kraftigt överlägsna i, vad? De senaste 10-20 åren? Och i x86-världen så är väl målet att vara så gammaldags, och efter alla andra så mycket som möjligt? Eller?

Nej, detta var då fanemej på tiden...

QFT!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Genesis:

UEFI begränsar inte överklockning alls. Du kan skruva upp bclk precis lika enkelt i UEFI med Sandy Bridge, som i BIOS med Nehalem.

Anledningen till att Sandy Bridge-system blir instabila väldigt snabbt vid ökning av bclk beror inte på UEFI, utan på hur Sandy Bridge-processorer är uppbyggda. I Sandy Bridge-processorer baseras alla frekvenser på bclk, vilket gör att PCIe-bussarna, SATA-portar, nätverkskretsar och ljudkort följer med i överklockningen. Och det är dessa som inte tål överklockningen, inte själva processorn (om jag inte missförstått det hela?).
I Nehalem och tidigare så har processorn haft klockgeneratorer för dessa bussar som arbetat oberoende av bclk-frekvensen.

Anledningen till att Intel gjort detta är antagligen för att försvåra överklockning. Folk har köpt deras billigaste processorer och överklockat de till samma hastighet som deras snabbaste processorer, eller ännu snabbare. Och då tjänar inte Intel så mycket pengar som nu, när alla entusiaster kostar på sig en dyrare upplåst processor. De spar även några kronor på att inte ha oberoende klockgeneratorer.

Om Bulldozer kommer gå att överklocka vettigt via referensklockfrekvens eller inte är det nog bara AMD som vet, men jag gissar att det inte kommer att vara några problem med det.

Det där har jag väldigt svårt att tro med tanke på hur försvinnande liten del det är som faktiskt håller på med överklockning. Har svårt att tro att det hade varit värt besväret att krångla till det så bara för det. Hade de hatat överklockare så mycket hade det skiljt betydligt mer i pris mellan modellerna med och utan upplåst multipel till exempel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där har jag väldigt svårt att tro med tanke på hur försvinnande liten del det är som faktiskt håller på med överklockning. Har svårt att tro att det hade varit värt besväret att krångla till det så bara för det. Hade de hatat överklockare så mycket hade det skiljt betydligt mer i pris mellan modellerna med och utan upplåst multipel till exempel.

Och de lägger till transistorer, och kostar på (väldigt lite i sammanhanget) sina processorer extra för att kunna låsa multiplikatorn uppåt på alla utom deras dyraste processorer, för att? Ja, inte kan det väl vara för att försvåra överklockning?
De hatar inte överklockare, men de vill att vi betalar för oss...

Permalänk
Avstängd

den naturliga följdfrågan blir då hur det kommer påverka am3 processorer.

dock så klockar jag i operativsystemet då man får fler valmöjligheter då(givetvis kör jag med bestämda spänningar för de olika cool n quiet stegen).

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

UEFI begränsar inte överklockning alls. Du kan skruva upp bclk precis lika enkelt i UEFI med Sandy Bridge, som i BIOS med Nehalem.

Anledningen till att Sandy Bridge-system blir instabila väldigt snabbt vid ökning av bclk beror inte på UEFI, utan på hur Sandy Bridge-processorer är uppbyggda. I Sandy Bridge-processorer baseras alla frekvenser på bclk, vilket gör att PCIe-bussarna, SATA-portar, nätverkskretsar och ljudkort följer med i överklockningen. Och det är dessa som inte tål överklockningen, inte själva processorn (om jag inte missförstått det hela?).
I Nehalem och tidigare så har processorn haft klockgeneratorer för dessa bussar som arbetat oberoende av bclk-frekvensen.

Anledningen till att Intel gjort detta är antagligen för att försvåra överklockning. Folk har köpt deras billigaste processorer och överklockat de till samma hastighet som deras snabbaste processorer, eller ännu snabbare. Och då tjänar inte Intel så mycket pengar som nu, när alla entusiaster kostar på sig en dyrare upplåst processor. De spar även några kronor på att inte ha oberoende klockgeneratorer.

Om Bulldozer kommer gå att överklocka vettigt via referensklockfrekvens eller inte är det nog bara AMD som vet, men jag gissar att det inte kommer att vara några problem med det.

om jag inte misstar mig så beror det på att de klämt in nordbryggan i processorn, vilket är anledningen till att PCI-E osv följer med i klockningen...
gjorde inte intel även samma sak med 1156 på den punkten?

så innebär då det att om AMD gör en separat nordbrygga så kommer vi att få se alla funktioner som vissa söker?

Permalänk
Medlem

Både Intel och AMD har en längre tid haft stora delar av gamla hederliga nordbryggan inbyggd i processorn. Och det är först med Sandy Bridge som dessa problem kommit, så det beror inte på det. Som jag skrev så beror de på att alla av systemets frekvenser baseras på bclk i Sandy Bridge-system, vilket de inte gjort tidigare. Nehalem går utmärkt att överklocka via bclk.

Permalänk
Musikälskare

Anledning?

Kommer vägra detta, vill ha mitt BIOS <3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Anledning?

Utöver att BIOS var gammalt och omodernt innan många Swecare var födda?

Anledningen till att det kommer nu är att de börjar bli svårt att skjuta på det mer. Hårddiskar på över 2 TiB börjar bli vanliga, och MBR stödjer max 2 TiB. Och att boota datorn från en GPT-hårdisk från BIOS är ingen snygg lösning, och Microsoft har inte ordnat ens en halvdann lösning för det.
Så för att kunna installera Windows på en hårddisk större än 2 TiB så krävs det att datorn har UEFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Anledning?

Kommer vägra detta, vill ha mitt BIOS <3

Är du på riktigt?

Varför vill man ha BIOS?

EDIT: Anledningar till att byta ut BIOS är bland annat Snabbare uppstart och att kunna hantera ett modernt system utan massa fulhack...

Permalänk
Medlem

Trodde UEFI skulle ha mer funktioner. Just den där varianten verkar ju bara vara ett vanligt BIOS med lite mer grafik.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Genesis:

Och de lägger till transistorer, och kostar på (väldigt lite i sammanhanget) sina processorer extra för att kunna låsa multiplikatorn uppåt på alla utom deras dyraste processorer, för att? Ja, inte kan det väl vara för att försvåra överklockning?
De hatar inte överklockare, men de vill att vi betalar för oss...

Fast att låsa multiplikatorn gjordes ju inte för att hindra folk som hade överklockning som hobby utan för att hindra folk från att sätta det i system att köpa billiga processorer som de sedan klockade och sålde vidare dyrt. Det handlade om helt andra volymer än ett gäng hobbyklockare och det var ett seriöst problem ett tag.

Prispåslaget på 2500K är 50 kr och motsvarande summa är 100 kr för 2600K på Dustin. Typisk symbolisk summa och inte några pengar för att ta igen förlorad vinst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Va? Hur menar du att processorn skulle komma ihåg förra datorns inställningar i BIOS? Tar du ut processorn och stoppar den i en annan dator så minns processorn inte förra datorns överklockningsinställningar. Eller har jag missat något helt?

Och om Intel inte hade låst bclk-klockning så hade entusiaster inte köpt 2600K i stället för 2600, utan de hade köpt en 2300, och överklockat den nästan lika högt som en 2600K maxar. Och 2300 kostar ~1200 kronor mindre än 2600. Genom att låsa bclk-klockning så kan entusiaster inte längre köpa Intels billigaste processorer och klocka de hårt, som jag skrev innan. Det är det de tjänar pengar på, inte att locka användare att köpa en upplåst processor i stället för samma processor utan upplåsning, för där är det i princip bara symboliska skillnader.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Kilroy:

Är du på riktigt?

Varför vill man ha BIOS?

EDIT: Anledningar till att byta ut BIOS är bland annat Snabbare uppstart och att kunna hantera ett modernt system utan massa fulhack...

Hehe bryr mig inte så mycket om uppstart då datorn är på 1 vecka innan reboot, sen massa "lull-lull" klarar jag mig utan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anjora:

den naturliga följdfrågan blir då hur det kommer påverka am3 processorer.

dock så klockar jag i operativsystemet då man får fler valmöjligheter då(givetvis kör jag med bestämda spänningar för de olika cool n quiet stegen).

När det gäller CPU´n borde knappt nåt ändras, UEFI är bara bättre det finns inga nackdelar (förutom för bakåtsträvare av typen som fortf vill använda floppys)
Kort sagt du kommer kunna göra allt med UEFI som du kunnat med BIOS och mer därtill UEFI borde kommit för länge sedan.

Det som UEFI gör bättre är:

Stöd för HDD 3TB+

Snyggare och enklare för nybörjare

På någon mässa visade man ett UEFI kort som laddade alla komponenter i en dator och kom till Windows-Booten på en Sekund och tänk dig detta kopplat till en grym SSD och vi har från OFF till Windows på 3-10Sek (Något sådant kommer BIOS aldrig att klara av)

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det är UEFI utan det flashiga användargränssnittet. Som MSI har på fusionmoderkortet.

Bra det, vill ha UEFI men flashiga användargränssnitt tackar jag nej till, så nästa moderkort blir nog ett Gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hehe bryr mig inte så mycket om uppstart då datorn är på 1 vecka innan reboot, sen massa "lull-lull" klarar jag mig utan

Massa lull lull har inte med UEFI i sig att göra, UEFI öppnar bara upp möjligheterna för det.
BIOS är helt föråldrat och har hållt tillbaka datorutvecklingen en hel del...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Genesis:

Va? Hur menar du att processorn skulle komma ihåg förra datorns inställningar i BIOS? Tar du ut processorn och stoppar den i en annan dator så minns processorn inte förra datorns överklockningsinställningar. Eller har jag missat något helt?

Och om Intel inte hade låst bclk-klockning så hade entusiaster inte köpt 2600K i stället för 2600, utan de hade köpt en 2300, och överklockat den nästan lika högt som en 2600K maxar. Och 2300 kostar ~1200 kronor mindre än 2600. Genom att låsa bclk-klockning så kan entusiaster inte längre köpa Intels billigaste processorer och klocka de hårt, som jag skrev innan. Det är det de tjänar pengar på, inte att locka användare att köpa en upplåst processor i stället för samma processor utan upplåsning, för där är det i princip bara symboliska skillnader.

och hur många procent av marknaden tror du överklockare är? Sen är många överklockare av den typen att de köper 2600 och klockar skiten ur den snarare än att de köper en 2300 så där tappar du ett gäng till. Det finns inte en chans att de designade processorn så att allt går på samma klockgenerator enbart för att krångla till det för överklockare. Skulle inte vara ett dugg förvånad om det har mer med att göra att de har flyttat in så mycket mer funktionalitet i processorn. Känns ju omotiverat att ha en egen klockgenerator till varje liten del när det är enklare att lösa på annat sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

BIOS RIP.

Kommer kännas konstigt när en så grundläggande del av datorn försvinner/förändras.

Permalänk
Medlem

Då vart ju bulldozer betydligt mer attraktivt för mig

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maikel:

När det gäller CPU´n borde knappt nåt ändras, UEFI är bara bättre det finns inga nackdelar (förutom för bakåtsträvare av typen som fortf vill använda floppys)
Kort sagt du kommer kunna göra allt med UEFI som du kunnat med BIOS och mer därtill UEFI borde kommit för länge sedan.

Det som UEFI gör bättre är:

Stöd för HDD 3TB+

Snyggare och enklare för nybörjare

På någon mässa visade man ett UEFI kort som laddade alla komponenter i en dator och kom till Windows-Booten på en Sekund och tänk dig detta kopplat till en grym SSD och vi har från OFF till Windows på 3-10Sek (Något sådant kommer BIOS aldrig att klara av)

uefi är väl gjort för am3+, det finns inga am3 moderkort med bulldozer så det är komparbiliteten jag är fundersam över.

Permalänk
Medlem

Men, men! Jag känner mig så härligt nördig när jag pillar i bios speciellt när någon mindre datorkunnig tittar på nu får jag väll hitta något annat sätt att spexa

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

och hur många procent av marknaden tror du överklockare är? Sen är många överklockare av den typen att de köper 2600 och klockar skiten ur den snarare än att de köper en 2300 så där tappar du ett gäng till. Det finns inte en chans att de designade processorn så att allt går på samma klockgenerator enbart för att krångla till det för överklockare. Skulle inte vara ett dugg förvånad om det har mer med att göra att de har flyttat in så mycket mer funktionalitet i processorn. Känns ju omotiverat att ha en egen klockgenerator till varje liten del när det är enklare att lösa på annat sätt.

Jag har faktiskt inte en aning på hur stor del av marknaden som överklockar. Har du siffror på det? Tippar i trakterna 2-5%. Antagligen betydligt färre användare som själva överklockar, men jag själv har överklockat de flesta av vännernas och släktens datorer, och jag gissar att många entusiaster överklockar andra än bara sina egna datorer.

Och andelen entusiaster som köper den absolut bästa processorn som går att få tag på skulle jag tro är försvinnande liten. Hur många på Swec äger en 990X?
Min bild av entusiasterna är att man lägger så mycket pengar som känns rimligt på en processor, och sedan överklockar man den så mycket det går.
Jag minns själv för några år sedan när Wolfdale var det alla köpte, och hur många det var som köpte en relativt långsam Pentium-processor och körde den på nästan 100% överklockning till vardags. Det var betydligt fler som gjorde det, än de som köpte Core 2 E8500, som kostade 4-5 gånger mer än Pentium-processorerna.

Och det har inget att göra med inflyttning av f.d. nordbrygge-kretsar in i processorn. Nehalem har fristående klockgeneratorer till PEG och DMI i processorn, och inte i sydbryggan.

Och som sagt var så spar de en gnutta på att inte inkludera klockgeneratorer i processorn, utan att köra med enklare frekvensmultiplicerare. Men det är verkligen inte mycket, och jag tror alla gånger att de får mer pengar från att entusiaster vanligtvis nu köper betydligt dyrare processorer, än vad de spar på att inte inkludera klockgeneratorer i processorn.

Om Intel skulle tycka att entusiastmarknaden var för liten för att bry sig om så skulle de inte sälja upplåsta processorer alls. Så nog är de medvetna om att överklockare finns allt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Genesis:

Jag har faktiskt inte en aning på hur stor del av marknaden som överklockar. Har du siffror på det? Tippar i trakterna 2-5%. Antagligen betydligt färre användare som själva överklockar, men jag själv har överklockat de flesta av vännernas och släktens datorer, och jag gissar att många entusiaster överklockar andra än bara sina egna datorer.

Och andelen entusiaster som köper den absolut bästa processorn som går att få tag på skulle jag tro är försvinnande liten. Hur många på Swec äger en 990X?
Min bild av entusiasterna är att man lägger så mycket pengar som känns rimligt på en processor, och sedan överklockar man den så mycket det går.
Jag minns själv för några år sedan när Wolfdale var det alla köpte, och hur många det var som köpte en relativt långsam Pentium-processor och körde den på nästan 100% överklockning till vardags. Det var betydligt fler som gjorde det, än de som köpte Core 2 E8500, som kostade 4-5 gånger mer än Pentium-processorerna.

Och det har inget att göra med inflyttning av f.d. nordbrygge-kretsar in i processorn. Nehalem har fristående klockgeneratorer till PEG och DMI i processorn, och inte i sydbryggan.

Och som sagt var så spar de en gnutta på att inte inkludera klockgeneratorer i processorn, utan att köra med enklare frekvensmultiplicerare. Men det är verkligen inte mycket, och jag tror alla gånger att de får mer pengar från att entusiaster vanligtvis nu köper betydligt dyrare processorer, än vad de spar på att inte inkludera klockgeneratorer i processorn.

Om Intel skulle tycka att entusiastmarknaden var för liten för att bry sig om så skulle de inte sälja upplåsta processorer alls. Så nog är de medvetna om att överklockare finns allt.

Jag sa inte att den är för liten för att bry sig om. Det finns en del prestige och PR i den men det är inte där pengarna finns.

Jag tror du blir lite lurad av att du pratar med folk här på Sweclockers där överklockning är vanligt.
Om jag ser mig runt lite så finns det 8 datorer i huset, inte en enda är överklockad. Ingen i min släkt har överklockade datorer. Skolan har många hundra om inte tusentals datorer ståendes och det skulle väl vara något enstaka labexemplar som är överklockat. Företag överklockar inte. Folk med surfdatorer klockar inte. Långt ifrån alla spelare överklockar. Din uppskattning på ett par procent låter i mina öron som överkant om man tittar på hela marknaden och hur mycket pengar snackar vi om då? Det skiljer några hundralappar mellan processorerna och mycket av det går till butikernas marginaler.

Jag är inte tillräckligt insatt i hur man designar processorer för att kunna säga något säkert men det är helt enkelt inte rimligt att krångla till det för en så liten sak som att krångla till det för överklockare. Det borde ju rimligtvis varit mycket enklare att helt enkelt låsa BCLK som de låst multiplen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tja, så till vida Intel inte har gått ut med något officiellt uttalande om varför de har gjort som de har gjort så kan vi bara gissa. Så det innebär att varken jag eller du har rätt. Vi kan bara skriva om varför vi tror som vi gör. Så det känns inte så meningsfullt att fortsätta denna diskussion, då jag inte kommer att ändra min åsikt utan någon form av bevis, och jag gissar att detsamma gäller för dig? Speciellt då detta ämne inte har ett dugg att göra med UEFI till am3+. Så tack för dina tankar angående detta, men nu lägger jag ner denna diskussion. (I alla fall för idag)

Och ett kort svar angående varför de inte låst bclk på samma vis som multiplikatorn, så är det för att de inte har kontroll över den. Det är moderkortet som sätter den frekvensen, och processorn har inget med saken att göra så som jag har förstått det. Men genom att låsa känsliga frekvenser till bclk så kan de faktiskt se till att användare inte kan öka den mer än bara ytterst marginellt.

Permalänk
Medlem

Men det är väl Intel som gör chipsets där bclk bestäms? då skulle de ju bara kunna låsa det i alla chipsets de skickar till moderkorts tillverkarna. Kan ju inte vara svårare att låsa den än att låsa en multiplier i processorn.

För övrig goda nyheter för bulldozer

Permalänk

Woho !

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

EDIT: Anledningar till att byta ut BIOS är bland annat Snabbare uppstart och att kunna hantera ett modernt system utan massa fulhack...

Skaffa en SSD istället så startar datorn på några sekunder.. behövs inget nytt "BIOS" bara för att få snabbare uppstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Skaffa en SSD istället så startar datorn på några sekunder.. behövs inget nytt "BIOS" bara för att få snabbare uppstart

Sitter med SSD hemma och bios tar längre tid på sig från off till windows börjar ladda än windows tar på sig att ladda klart.
Så det finns mycket tid att hämta där.
Kolla bara på mac dom startar ju hur snabbt som helst och jag vill minnas att dom har kört på uefi ett tag. Antingen det eller har dom optimerat bios löjligt mycket.
Min frus iMac startar ett par sec snabbare än min datorn, hon har 5400rpm 1tb disk och jag har en intel SSD :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt