Överklocka mitt system, hur går jag tillväga? (GTX460,AMD Athlon2 X4 645,4GB DDR3)

Permalänk

Överklocka mitt system, hur går jag tillväga? (GTX460,AMD Athlon2 X4 645,4GB DDR3)

Mitt system ser ut följande:

Proccesor: AMD Athlon2 X4 645 2,9 GHz
Proccesorkylare: Cooler Master Hyper TX3
Moderkort: MSI 770-C45
Minnen: 2 st 1gb OCZ 1333MHz + 1st 2 gb corsair value select 1333MHz
Grafikkort: Zotac Geforce GTX460 768mb
Hårddisk: 500 gb seagate 7200 rpm
Ljudkort: Asus Sonar D2x
Chassi: NZXT M59
Nätaggregat: 550w NetQ

Hur ska jag gå tillväga när jag vill överklocka? Mjukvara, voltage boost, att tänka på o.s.v.
Hur mycket kan jag överklocka (ungefär)?

E rättså noob inom överklockning men e sugen på att dra upp datorn lite ^^

Permalänk
Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Den är lite väl invecklad tycker jag..Blir bara rörigt i skallen när man läser det.
Skulle också vilja ha hjälp med vad ja kan dra upp min dator till om någon snäll själ skulle vilja svara :

Permalänk
Hedersmedlem

olika för alla processorer. Individuellt alltså så du måste testa dig fram. Därför måste du också förstå va du pysslar med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

För endel verkar det så lätt, dom bara testar höga siffror direkt som folk tror sig att de klarar av osv.. jag skulle vilja öka min till 3GHz xD
Ah hade varit enklare om man hade nån som kunde göra/visa det åt en. Är inte den Smartaste då det gäller att läsa sig fram tyvärr och det blir för mycket olika saker på en gång med den guiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Olika moderkort har olika upplägg i BIOS också vilket gör att det är lite svårt att säga exakt vilka inställningar du har tillgång till om man inte har samma moderkort som dig. Själv har jag inte klockat ett AMDsystem så jag kan inte ge dig fullständiga svar här. Men det kräver alltså en del kunskap för att kunna överklocka processorn på ett bra sätt.
Sweclockers redaktion har gjort en egen artikel om hur man överklockar Phenom-processorer. Du har visserligen en Athlon, men det borde inte ställa till det. Borde vara samma sak. Läs igenom den guiden så får du nog lite mer direkta tips. Men exakta frekvenser kan du inte följa där då det som sagt inte är samma processor som överklockas.
http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii/...

Grafikkortet kan du ganska enkelt klocka upp om du skaffar MSI afterburner.
Där kan du enkelt se temperaturer och höja frekvenser för överklockning av grafikkort.
Höj lite i taget och testa att spela eller kör 3D-mark mellan varje liten höjning för att se att du inte får grafikfel. Det tar alltså en hel del tid att överklocka. Det går inte att komma runt. För du vill ju inte ha en dator som bryter ihop var var och var annan gång du ska använda den. Stabilitet tar tid att testa. Det gäller även för processorn.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled