Order beställd men inte skickad. Snabb hjälp önskas!

Permalänk
Medlem

Order beställd men inte skickad. Snabb hjälp önskas!

Jag lade förra helgen in en order som bl.a. innehöll ett P8P67 PRO, http://www.inet.se/artikel/5308675/corsair-8gb-2x4096mb-1600m... , och i5-2500k samt en zalman 9900NT kylare. Nu, idag fick jag läsa om diverse krångel från med ram stickor och asus mobos med PRO/Deluxe i täten. Det jag undrar då är:

1. Är det värt att byta till ASRock Extreme 4 p.g.a. detta? Den enda värdiga kandidaten till mitt ASUS kort sett till tidiga reviews. Eller har Asus fått ordning på sitt problem med 1600mhz minnen eller högre med 1253 och CMOS bla bla?

2. Bör jag även byta till 1.5v minnen? ex : http://www.inet.se/artikel/5315067/corsair-8gb-2x4096mb-1600m... . Dessa skall tydligen vara SB anpassade. Jag har läst att 1.5v är att föredra.

Vet inte riktigt vad jag skall göra men skall nog ändra minnena till Vengeance i vilket fall. Tyvärr kan jag inte vänta tills saker och ting blir mer "stabilt". Jag måste ha min dator snarast så att jag kan börja komma igång med plugget.

Asrock med Vengeance minnen istället för det jag beställt? Om jag bara byter pest mot kolera kan jag lika gärna behålla P8P67an, då jag läst om vad man ska göra för att åtgärda RAM problematiken. Jag är fullständigt nollstäld på vad ASRock kan tänkas ha för barnsjukdomar.

Det kanske till slut blev lite väl många frågor på en gång men är ganska stressad p.g.a. detta plus att jag behöver datan för att inte halka efter i plugget. Tacksam för alla svar.

Permalänk

Avbeställ genast om du inte känner dig säker på ditt val. Så du får tid att fundera.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några problem med ASRock Extreme 4 (särskilt inte RAM-problem) och inte läst om några särskilda problem heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jag har inte haft några problem med ASRock Extreme 4 (särskilt inte RAM-problem) och inte läst om några särskilda problem heller.

Hur är klockningen till ASRock kortet?

Dessutom kommer mitt Sapphire 6950 vila på mobo kylningen som någon review hävdat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iljas:

Hur är klockningen till ASRock kortet?

Dessutom kommer mitt Sapphire 6950 vila på mobo kylningen som någon review hävdat?

Alla ASRock, ASUS, MSI, Gigabyte-kort klockar ungefär lika.

Tror inte det spelar någon roll med kylningen, det är så på de flesta moderkort. Det var väl Anandtech som skrev det som sen tyckte att Extreme4 var mer prisvärt än P8P67 Pro eller GA-P67A-UD4 i ett senare test.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Har inga problem alls med mitt ASUS, och jag har läst att folk blivit av med sina problem genom att uppdatera BIOS. ASRock skulle jag bara välja om jag gick från socket 775 och hade en dyr kylning då deras moderkort har stöd för 775-kylare. Annars är P8P67 PRO bättre på alla sätt. Det presterar lite bättre, bättre och stabilare överklockning, jag kör 4.6ghz med bara 1.275v spänning, och jag såg nån på nåt forum som bara körde 1.2v med samma klock. Sen utöver de så har ASUS längre garanti, nätverksport från Intel, UEFI m.m.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Har inga problem alls med mitt ASUS, och jag har läst att folk blivit av med sina problem genom att uppdatera BIOS. ASRock skulle jag bara välja om jag gick från socket 775 och hade en dyr kylning då deras moderkort har stöd för 775-kylare. Annars är P8P67 PRO bättre på alla sätt. Det presterar lite bättre, bättre och stabilare överklockning, jag kör 4.6ghz med bara 1.275v spänning, och jag såg nån på nåt forum som bara körde 1.2v med samma klock. Sen utöver de så har ASUS längre garanti, nätverksport från Intel, UEFI m.m.

Nu hittar du på, överklockning är typ samma: http://www.tomshardware.com/reviews/p67-motherboard-roundup-l... (om du tyckte de marginella skillnaderna i Anandtech-testet gjorde en enorm skillnad finns det andra test där Extreme4 klår P8P67 Pro).

Att det skulle vara stabilare är bara ljug, om något är den stabilare på ASRock eftersom strömmatningen är effektivare och genererar mindre värme. Alla trådar om instabila PRO-kort visar snarare på motsatsen.

Sen får man mycket mindre för pengarna med P8P67 Pro. Till skillnad från ASRock får man inte ens full bandbredd för USB3 och SATA6 utan man måste slanta upp för DELUXE-modellen. Samma gäller för USB3-frontpanelen, debug-led och power/reset-knapparna på moderkortet.

Alla ASRock-kort har UEFI också. Enda skillnaden med Intel-kortet är att Realtek drar några procent mer processorkraft (om man maxar en gigabit, på internet blir det nog inte mätbar skillnad), prestandan blir lika.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Alla ASRock, ASUS, MSI, Gigabyte-kort klockar ungefär lika.

Tror inte det spelar någon roll med kylningen, det är så på de flesta moderkort. Det var väl Anandtech som skrev det som sen tyckte att Extreme4 var mer prisvärt än P8P67 Pro eller GA-P67A-UD4 i ett senare test.

UD4 har aldrig varit intressant för mig. Jag vill ha EFI och dual PCI-E @8x för det kommer ett till 6950 snart.
Det var också därför jag undrade lite om Chipset kylningen är i vägen. Bara chipset kylningen hindrar grafikkorten från att kunna tryckas i på plats.

Citat:

Har inga problem alls med mitt ASUS, och jag har läst att folk blivit av med sina problem genom att uppdatera BIOS. ASRock skulle jag bara välja om jag gick från socket 775 och hade en dyr kylning då deras moderkort har stöd för 775-kylare. Annars är P8P67 PRO bättre på alla sätt. Det presterar lite bättre, bättre och stabilare överklockning, jag kör 4.6ghz med bara 1.275v spänning, och jag såg nån på nåt forum som bara körde 1.2v med samma klock. Sen utöver de så har ASUS längre garanti, nätverksport från Intel, UEFI m.m.

Många talar illa om ASRock men det verkar ju uppenbarligen fungera felfriare än Asus korten. Det har väl EFI eller har jag blivit helt felinformerad?

Och nej min 775 maskin kan faktiskt dra och dess kylning. Jag har, som mitt första inlägg säger, beställt denna CPU kylningen till mitt förvirrade SB bygge: http://www.inet.se/artikel/5321360/zalman-cnps-9900nt

Permalänk
Medlem
Skrivet av iljas:

UD4 har aldrig varit intressant för mig. Jag vill ha EFI och dual PCI-E @8x för det kommer ett till 6950 snart.
Det var också därför jag undrade lite om Chipset kylningen är i vägen. Bara chipset kylningen hindrar grafikkorten från att kunna tryckas i på plats.

Många talar illa om ASRock men det verkar ju uppenbarligen fungera felfriare än Asus korten. Det har väl EFI eller har jag blivit helt felinformerad?

Aha du menar så, nej chipsetkylningen sitter inte i vägen för något utan det är bara att trycka dit korten.

ASRock har grafiskt UEFI-interface ja.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nu hittar du på, överklockning är typ samma: http://www.tomshardware.com/reviews/p67-motherboard-roundup-l... (om du tyckte de marginella skillnaderna i Anandtech-testet gjorde en enorm skillnad finns det andra test där Extreme4 klår P8P67 Pro).

Att det skulle vara stabilare är bara ljug, om något är den stabilare på ASRock eftersom strömmatningen är effektivare och genererar mindre värme. Alla trådar om instabila PRO-kort visar snarare på motsatsen.

Har du kollat länken du skickade ens? Det är ganska solklart att ASUS är mer potential för överklockning om du kollar längst upp på sidan. Du har betydligt mer kontroll för finjusteringar, och du kan kräma på en mycket högre spänning om det skulle behövas.

Det går t.ex. att läsa i denna tråd att folk har problem med att överklocka Extreme4 och få det stabilt med låg spänning.
http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=3860291

Du kan även kolla Anandtechs recension
http://www.anandtech.com/show/4080/welcome-to-sandy-bridge-wi...

Citat:

In the UEFI, due to the auto overclocking settings offered, I set the system to boot at 4.6GHz. In the OS, this set a voltage of 1.378V, and ran an OCCT stress test fine, showing a maximum temperature of 70ºC (Idle 37ºC). At the 4.8GHz setting, we got 1.49V through the processor, but a failed OCCT stress test. On the next boot, I had to reset the UEFI to get it to stay stable while changing settings.

Och i vilken värld har Extreme4 effektivare strömmatning och genererar mindre värme när den drar mer ström?

Testa och klocka till 4.6ghz och ha så låg spänning på VCore som möjligt, så får vi se va ditt ASRock klarar av. Jag stressar iaf min 2500K stabilt på 1.275v och kan säkert gå ner ännu mer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Har du kollat länken du skickade ens? Det är ganska solklart att ASUS är mer potential för överklockning om du kollar längst upp på sidan. Du har betydligt mer kontroll för finjusteringar, och du kan kräma på en mycket högre spänning om det skulle behövas.

Att köra så mycket över 1.5 på Vcore lär ju vara dumt, men det finns ett uppdaterat BIOS för Extreme4 nu där man kan sätta VCore upp till 1.7. Inte för att det lär behövas när man kommer över 5 GHz i recensioner av kortet utan det.

Men det är säkert jätteanvändbart att man kan sätta BCLK till 300 på ASUS-korten...

Skrivet av Gender Bender:

Det går t.ex. att läsa i denna tråd att folk har problem med att överklocka Extreme4 och få det stabilt med låg spänning.
http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=3860291

Helt fel, folk har problem med att överklocka sina Sandy Bridge-processorer. Det beror mycket mer på om man har tur när man köper processorn än vilket moderkort man har.

Om person A har processor X och person B har processor Y inte fan kan du dra några slutsatser om moderkortet. Om du hade läst testet och inte bara specifikationerna längst upp hade du kunnat se att man kom upp i nästan exakt samma hastighet med de flesta moderkorten inkl ASRock och ASUS:

Skrivet av Gender Bender:

Du har inte så stor koll på hur det fungerar med överklockning på Sandy Bridge eller hur? Det beror mest på processorexemplaret än på moderkortet.

Det var en ES-processor som inte klockade så bra, det hade inte gått bättre med ett ASUS.

Lite från http://www.pureoverclock.com/review.php?id=1194&page=10 eftersom du tydligen inte läst några tester:

"So, temperatures, bus speed, and motherboard choice will no longer make any significant difference in overclocking results. The days of juicing up a cheap chip on a great motherboard to insane speeds are now officially over. As a result, the overclocking capabilities between motherboards and manufacturers are also now essentially non-existent as well. Paying an arm and a leg for a top motherboard isn't really necessary anymore with the release of Sandy Bridge; a "regular" $200 board should allow you to hit the maximum overclock allowed by your particular CPU. ."

"We achieved 4.4GHz with a few simple clicks of the mouse. We know this particular chip really doesn't have much more in the tank as far as multiplier goes, so the Extreme6 essentially topped out the CPU, which is very satisfying to see. This is the exact same multiplier and result we achieved on our ASUS motherboard"

Sen säger Anand att mellan P8P67 Pro och Extreme4 så hade han tagit Extreme4 och köpt något annat för mellanskillnaden.

Skrivet av Gender Bender:

Och i vilken värld har Extreme4 effektivare strömmatning och genererar mindre värme när den drar mer ström?
http://images.anandtech.com/graphs/graph4080/34883.png

Den där skillnaden är inom felmarginalen, det säger inget. TIll skillnad från:

och

Skrivet av Gender Bender:

Testa och klocka till 4.6ghz och ha så låg spänning på VCore som möjligt, så får vi se va ditt ASRock klarar av. Jag stressar iaf min 2500K stabilt på 1.275v och kan säkert gå ner ännu mer.

Helt irrelevant om jag kan få bättre eller sämre resultat när vi inte har samma processorexemplar.

Det finns inga tester där ASRock-korten fått sämre på överklockning än andra moderkort med samma processor. Tvärt om får det oftast 10/10 i överklockning.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Helt irrelevant om jag kan få bättre eller sämre resultat när vi inte har samma processorexemplar.

Det finns inga tester där ASRock-korten fått sämre på överklockning än andra moderkort med samma processor. Tvärt om får det oftast 10/10 i överklockning.

Nu börjar ni glida ifrån ämnet lite. Jag har hört att rätt många har fått ordning på sitt Asus genom senaste BIOS. Jag skall inte klocka hardcore. Jag tänkte köra multiplier mellan 40-45. Detta för att jag föredrar ett stabilt system framför extrem överklockning. Jag har inte klockat förut men vill ha den möjligheten enligt ovan. Detta får jag utan problem med både ASRock och ASUS.

Många klagar på ASRock, vilket gör mig osäker men den faktan mfm presenterar, trots att han är jäv verkar ju stämma. Jag tror faktiskt jag blir nöjd i vilket fall. Oavsett vilket mobo jag väljer kommer jag byta minnen till Corsair Vengeance 2x4gb just för att dessa ligger på 1.5 och är "redo för SB". Jag tror det blir bra och vill åter passa på att tacka så mycket för hjälpen.

Om inte annat lär ni se mig sitta här och felsöka om ett par dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av iljas:

Många klagar på ASRock, vilket gör mig osäker men den faktan mfm presenterar, trots att han är jäv verkar ju stämma. Jag tror faktiskt jag blir nöjd i vilket fall. Oavsett vilket mobo jag väljer kommer jag byta minnen till Corsair Vengeance 2x4gb just för att dessa ligger på 1.5 och är "redo för SB". Jag tror det blir bra och vill åter passa på att tacka så mycket för hjälpen.

Det är inte så många som "klagar" (dvs att de har något att klaga på), särskilt inte de som faktiskt använder ett ASRock-kort, som att köpare är tveksamma pga av två felaktiga uppfattningar, dels att ASRock skulle vara en billighetsavdelning av ASUS (vilket de inte är längre, de är ett fristående företag nu och konkurrerar i mid/high-end med ASUS och andra) och att de skulle ha sämre kvalitet (också fel, de har samma japanska kondensatorer, samma kretsar och samma fabriker som ASUS dessutom, bara att man får betala 500 kr mer för att det står ASUS på lådan).

Sen är jag inte jävig mer än att jag använder ett ASRock P67-kort, jag hade gärna rekommenderat andra tillverkare om de hade varit prisvärda och inte strulat med UEFI osv, tyckte t.ex. MSI verkade väldigt lovande från början.

Sen kanske jag stör mig extra mycket på alla som automatiskt väljer ASUS trots att det i verkligheten är en massa strul med dessa kort, supporten är kass och knappast värda premium-priset som många betalar (jo jag har erfarenhet av ett flertal ASUS-kort sedan Athlon Thunderbird-tiden).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Avbeställ genast om du inte känner dig säker på ditt val. Så du får tid att fundera.

Permalänk
Medlem

Jag körde på ett P8P67 Deluxe, hade massa problem i början med en biosuppdatering löste alla problem, nu funkar det klockrent att köra minnena i 1600 Mhz osv.
Rekommenderar det absolut så länge man har datakunskap nog att veta vad som menas med att flasha biosen och att cleara CMOS.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av paesha:

Jag körde på ett P8P67 Deluxe, hade massa problem i början med en biosuppdatering löste alla problem, nu funkar det klockrent att köra minnena i 1600 Mhz osv.
Rekommenderar det absolut så länge man har datakunskap nog att veta vad som menas med att flasha biosen och att cleara CMOS.

samt att kunna läsa manualen och goggla.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att man kommer längre med en ödmjuk attityd, men det verkar bara var jag...

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är inte så många som "klagar" (dvs att de har något att klaga på), särskilt inte de som faktiskt använder ett ASRock-kort, som att köpare är tveksamma pga av två felaktiga uppfattningar, dels att ASRock skulle vara en billighetsavdelning av ASUS (vilket de inte är längre, de är ett fristående företag nu och konkurrerar i mid/high-end med ASUS och andra) och att de skulle ha sämre kvalitet (också fel, de har samma japanska kondensatorer, samma kretsar och samma fabriker som ASUS dessutom, bara att man får betala 500 kr mer för att det står ASUS på lådan).

Sen är jag inte jävig mer än att jag använder ett ASRock P67-kort, jag hade gärna rekommenderat andra tillverkare om de hade varit prisvärda och inte strulat med UEFI osv, tyckte t.ex. MSI verkade väldigt lovande från början.

Sen kanske jag stör mig extra mycket på alla som automatiskt väljer ASUS trots att det i verkligheten är en massa strul med dessa kort, supporten är kass och knappast värda premium-priset som många betalar (jo jag har erfarenhet av ett flertal ASUS-kort sedan Athlon Thunderbird-tiden).

vill bara säga att de är inte bara ASUS märket man betalar 500kr mer för som du säger, man får 3 års Garanti från Asus och 1år från ASRock.