Permalänk

Risk vid överklockning

Hej alla!

Provade ganska nyligen för första gången att lite smått överklocka min nya high-end dator. (se nedan)
lyckas få upp den ganska bra i win7 genom att bara ändra FSB frekvensen som i grundläge ligger på 133.
Började i lagoma steg och minnesfrekvensen ökade enligt vad some rätt, typ upp till 1300 mhz, driver jag cpun längre så står det i post bios message att minnena körs i runt 600 mhz, så där brister nånting.

Testade efter det att öka cpu-voltage ett snäpp bara, och då startade inte datorn till en början, sedan npllställdes BIOS och overclock failed.

E det nån som har ett enkelt tops för hur jag med små medal kan öka lite till, till typ över 3.5 ghz iaf?
Min andra undran är om denna typ av överklockning kan ge cpun permanent högre temperatur/allt göra så att den arbetar långsammare oklockad. Får i regel 7.5 istället för 7.6 nu i windows 7-utvärderingen på cpu och minne. Ingen big deal men man undrar ju.
varmaste kärnan på cpun ligger runt 50 C i idle, dock lägsta varv på cpu och chassifläkt, .. men ändå rätt varmt, .. kör ju med Corsair H50

Tack på förhand, god fortsättning!

Visa signatur

Antec P183, P6Dx58 Premium, 6gb corsair xms 1600, 80 gb intel ssd x-25, 120 GB Corsair Force, Acer 24 3D-LCD, corsair AX Gold 1200 W,
Intel core I7 950, Corsair H50 cpu cooler, 2X Nvidia GTX 480 SLI

Permalänk
Avstängd

får du 50 grader idle när du kör stock inställningar i bios?

Permalänk

Det stämmer. Eller strax under beroende hur länge burken vart på.
Men den låg varmt även när jag startade upp för första gången, .. minns inte om det var riktigt så varmt dock

Visa signatur

Antec P183, P6Dx58 Premium, 6gb corsair xms 1600, 80 gb intel ssd x-25, 120 GB Corsair Force, Acer 24 3D-LCD, corsair AX Gold 1200 W,
Intel core I7 950, Corsair H50 cpu cooler, 2X Nvidia GTX 480 SLI

Permalänk
Medlem

Först och främst; Grattis till din nya dator! Ett imponerande bygge med rediga komponenter. T.o.m. ett rejält nätaggregat som du kan driva två stycken GTX 480 med (förslag till senare uppgradering). Men vad jag tycker att du ska göra, en sådan billig prestandaknuff att det är lögligt att inte investera i.. Gör dig själv en tjänst och köp dig en fin kylare till din processor. Jag kan särskilt rekommendera Corsair H50 som är en "semi-vatten"-lösning. Kika på det!

Vad gäller din FSB... FSB är inte Nehalems (kodnamn för i7-kretsen)/x58-moderkorts bussystem, det "nya" kallas QPI.

Det du reglerar för multipliceraren för processorns frekvens kallas BCLK (BaseClock har jag för mig att det står för).

Jag skulle inte vilja driva din i7:a så långt eftersom den redan är ganska varm utan ordentlig kylning. 3,5GHz låter som en duglig lösning för 24/7-användning.

För att komma dit låter det som du har gjort rätt. Du behöver inte reglera volten för en så liten ändring, vanligtvis dvs. Men anledningen till att datorn tjurar är antagligen för att 1. Turbo-mode är på (stäng av det i BIOS) 2. Du har någon Extreme Memory Profile på (stäng av det i BIOS).

Kan vara flera andra saker också, svårt att komma ihåg alla möjligheter utan att kolla i BIOS själv. Det är säkert någon annan som kommer ihåg. Tog en liten paus i skriveriet så någon har väl antagligen redan svarat här ovan

Edit* det var tydligen ingen som hade det, men skicka gärna ett PM om det ovan inte hjälpte/du behöver hjälp med något annat!
Kan även nämna att en processor tar inte en sådan skada vissa verkar hypa om. Jag kan klämma upp min egna i5-750 till 4,2GHz utan problem

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

50C idle med en h50 verkar inte rimligt... kolla om du har satt på den ordentligt. och se till att fläkten blåser luft igenom rimsen---....

Edit: du har väl satt i 3-pins kontakten till pumpen i moderkortet, så att den pumpar. :/

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk

Tack alla!

Njure - Jo det var BCLK jag ändrade, det är också det enda. Förutom att jag provade höja lite volt på cpu och dram då det misslyckades :/.
Nä 50 C känns inte bra. med full cpu fläkt ligger den på typ 41, men dock så går den extremt mycket upp och ned hela tiden. 40 - nästan 60 C på typ en sekund,
min förra quadcore 3 ghz gjorde inga såna extrema ökningar.
grejen är att jag lät INet sätta ihop allt, för att jag tyckte det var skönast så. Antog att det skulle bli optimalt då. Får öppna burken och kolla.
William: Har aldrig hört nån pump, det ska man väl kanske göra om allt är rätt?

Visa signatur

Antec P183, P6Dx58 Premium, 6gb corsair xms 1600, 80 gb intel ssd x-25, 120 GB Corsair Force, Acer 24 3D-LCD, corsair AX Gold 1200 W,
Intel core I7 950, Corsair H50 cpu cooler, 2X Nvidia GTX 480 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobyjakoby:

Tack alla!

Njure - Jo det var BCLK jag ändrade, det är också det enda. Förutom att jag provade höja lite volt på cpu och dram då det misslyckades :/.
Nä 50 C känns inte bra. med full cpu fläkt ligger den på typ 41, men dock så går den extremt mycket upp och ned hela tiden. 40 - nästan 60 C på typ en sekund,
min förra quadcore 3 ghz gjorde inga såna extrema ökningar.
grejen är att jag lät INet sätta ihop allt, för att jag tyckte det var skönast så. Antog att det skulle bli optimalt då. Får öppna burken och kolla.
William: Har aldrig hört nån pump, det ska man väl kanske göra om allt är rätt?

H50 pumpen är praktiskt taget ljudlös.

OfT: vet nnågon om hur det går med överklockning av minnen?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av tobyjakoby:

Nä 50 C känns inte bra. med full cpu fläkt ligger den på typ 41, men dock så går den extremt mycket upp och ned hela tiden. 40 - nästan 60 C på typ en sekund,
min förra quadcore 3 ghz gjorde inga såna extrema ökningar.

Vad använder du för att kolla temperaturen?

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk

Jo, men öppnade burken nu och lyssnade och den verkar pumpa. vet ju inte om Inet använt riktig kylpaste eller inte dock.

Visa signatur

Antec P183, P6Dx58 Premium, 6gb corsair xms 1600, 80 gb intel ssd x-25, 120 GB Corsair Force, Acer 24 3D-LCD, corsair AX Gold 1200 W,
Intel core I7 950, Corsair H50 cpu cooler, 2X Nvidia GTX 480 SLI

Permalänk
Skrivet av erikssonown:

Vad använder du för att kolla temperaturen?

Har provat lite olika. Coretemp, Speedfan. Sandra lite samt även i Bios
där den i regel dock visar lite under än det man får se i Win7. men det är väl logiskt antar jag

Visa signatur

Antec P183, P6Dx58 Premium, 6gb corsair xms 1600, 80 gb intel ssd x-25, 120 GB Corsair Force, Acer 24 3D-LCD, corsair AX Gold 1200 W,
Intel core I7 950, Corsair H50 cpu cooler, 2X Nvidia GTX 480 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobyjakoby:

Jo, men öppnade burken nu och lyssnade och den verkar pumpa. vet ju inte om Inet använt riktig kylpaste eller inte dock.

Det har de antagligen inte. Vet med mig efter att ha installerat tre stycken H50-kylare att det finns redan kylpasta förapplicerat. Jag tror inte att de på Inet tog bort den och ersatte den, om du inte hade köpt extra pasta dvs.

Edit* För att se temperaturer och dyl: använd Everest Ultimate om du kan få tag i det Fungerar utmärkt, du får t.o.m. en Windows-gadget där du kan enkelt se din aktuella temperatur, fan-speed etc...

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Skrivet av Njure:

Det har de antagligen inte. Vet med mig efter att ha installerat tre stycken H50-kylare att det finns redan kylpasta förapplicerat. Jag tror inte att de på Inet tog bort den och ersatte den, om du inte hade köpt extra pasta dvs.

Edit* För att se temperaturer och dyl: använd Everest Ultimate om du kan få tag i det Fungerar utmärkt, du får t.o.m. en Windows-gadget där du kan enkelt se din aktuella temperatur, fan-speed etc...

Kanske är så. men skumt ändå att den blir så himla varm, det här är typ den varmaste processor jag haft. Får typ prova att ommontera kylaren

Visa signatur

Antec P183, P6Dx58 Premium, 6gb corsair xms 1600, 80 gb intel ssd x-25, 120 GB Corsair Force, Acer 24 3D-LCD, corsair AX Gold 1200 W,
Intel core I7 950, Corsair H50 cpu cooler, 2X Nvidia GTX 480 SLI

Permalänk
Medlem

Om du nu vill meka själv vet jag inte - men du skulle kunna framföra detta till Inet om du tycker detta låter vettigt:

Kylaren kan mycket väl sitta snett. Jag vet inte exakt hur ditt moderkort ser ut osv, men detta lär märkas mycket fort när kylet lossas eller kontrolleras. Det räcker med ett ganska litet lyft i ett hörn eller två för att tappa märkbara mängder kyleffekt, speciellt när man eldar på ordentligt.

När kylaren väl är urmonterad så skulle det vara bra att kolla om eventuell skyddsfilm ifrån undersidan på kylaren tagits bort. (Jag äger ingen H50, men har varit med om flera kylare som har haft genomskinlig eller vit skyddsfilm på kontaktytan för att skydda den, ofta märkt "REMOVE BEFORE USE").
Om det var stressigt i affärn' så kanske man glömt det i all hast. H50'n är en jättevälbyggd kylare och den ska väl, med all rätt, hålla din processor mycket kallare än såhär.
Vidare så hoppas jag att det sedan finns kylpasta däremellan, man vet aldrig förräns man kollat.
Detta kanske låter alldeles för enkelt och sannolikheten kanske är liten - men varför ta något för givet?

När kylaren om-monteras och/eller kylpasta byts så kanske möjlighet finns att provköra den med en annan dator - detta för att se ifall den låter eller överhuvudtaget fungerar (att basen förblir kall och blir kallare). Det kan också vara en god idé att kolla så fläktkontakten i fråga - på ditt moderkort - verkligen fungerar med tex en 80mm fläkt.

Ett tips, som jag var inne på tidigare, är att byta kylpastan till något som överför värme bättre. Förapplicerad pasta eller medföljande pasta brukar vara riktigt usel, men jag vet inte vad den förapplicerade kylpastan går för. Själv så har jag bara fått dåligt kyl med medföljande/förapplicerad pasta.
Rengör (om du vill göra detta själv) isåfall cpu och kyl (med tops och isopropanol eller T-röd) och fixa till ett lager Arctic silver eller Noctua NT-H1 på processorn.

Mvh =]

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xstreamz:

Ett tips, som jag var inne på tidigare, är att byta kylpastan till något som överför värme bättre. Förapplicerad pasta eller medföljande pasta brukar vara riktigt usel, men jag vet inte vad den förapplicerade kylpastan går för. =]

Så vitt jag vet är den pastan som sitter på H50 en väldigt bra som inte behöver bytas ut, jag har själv en H50 och tycker inte det är några problem med den pastan som följer med. Oklockad så får jag temperaturer ned mot 30 grader i idle på min i7 930 så du borde få liknande resultat. Se till så den sitter fast ordentligt och att pumpen går för fullt, testa koppla in pumpen direkt till nätagget och se om du får lägre temps på så viss.

Permalänk
Skrivet av laht:

Så vitt jag vet är den pastan som sitter på H50 en väldigt bra som inte behöver bytas ut, jag har själv en H50 och tycker inte det är några problem med den pastan som följer med. Oklockad så får jag temperaturer ned mot 30 grader i idle på min i7 930 så du borde få liknande resultat. Se till så den sitter fast ordentligt och att pumpen går för fullt, testa koppla in pumpen direkt till nätagget och se om du får lägre temps på så viss.

Får prova att ta ev den och montera igen, .. ev med arctic kylpasta

Visa signatur

Antec P183, P6Dx58 Premium, 6gb corsair xms 1600, 80 gb intel ssd x-25, 120 GB Corsair Force, Acer 24 3D-LCD, corsair AX Gold 1200 W,
Intel core I7 950, Corsair H50 cpu cooler, 2X Nvidia GTX 480 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av laht:

Så vitt jag vet är den pastan som sitter på H50 en väldigt bra som inte behöver bytas ut, jag har själv en H50 och tycker inte det är några problem med den pastan som följer med. Oklockad så får jag temperaturer ned mot 30 grader i idle på min i7 930 så du borde få liknande resultat. Se till så den sitter fast ordentligt och att pumpen går för fullt, testa koppla in pumpen direkt till nätagget och se om du får lägre temps på så viss.

Jag har bytt pasta på min H50, det blev en märkbar skillnad men inte en sådan stor skillnad om man jämför med det som TS beskriver.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Något är klart fel med dina temps med H50..

Testa o dra åt den lite mer för kolla så den sitter som den ska.

Min ena Klockade 950 med H50 idlar 39-40 på varmaste kärnan..
Dock med Mx-2 kylpasta.
se till o få ordning på dina temps innan du förtsätter att klocka..

Jag använde mig utav coretemp o det tycker jag fungerar bra.

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Skrivet av Hardstyler:

Något är klart fel med dina temps med H50..

Testa o dra åt den lite mer för kolla så den sitter som den ska.

Min ena Klockade 950 med H50 idlar 39-40 på varmaste kärnan..
Dock med Mx-2 kylpasta.
se till o få ordning på dina temps innan du förtsätter att klocka..

Jag använde mig utav coretemp o det tycker jag fungerar bra.

Vad kör ni för fläktinställningar då?
Själv kör jag silent, och chassifläkten på lägsta. Hade cpu fan på 100 % ett tag, då låg idle på 40-41. Men det vill man ju inte behöva ha iof

Visa signatur

Antec P183, P6Dx58 Premium, 6gb corsair xms 1600, 80 gb intel ssd x-25, 120 GB Corsair Force, Acer 24 3D-LCD, corsair AX Gold 1200 W,
Intel core I7 950, Corsair H50 cpu cooler, 2X Nvidia GTX 480 SLI

Permalänk
Skrivet av tobyjakoby:

Får prova att ta ev den och montera igen, .. ev med arctic kylpasta

Nu har jag gjort detta. ingen direkt skillnad.
Arctic mx2. kör prime 95 och den loadar i 100 mellan 70 - 73 C
Sjukt. Undrar om mitt lilla överklockningsförök ställt till nåt. Jag gjorde ju dock inget extremt alls!

men så här har det varit, den når sjuka temps. verkar inte gå över 73 iaf

Visa signatur

Antec P183, P6Dx58 Premium, 6gb corsair xms 1600, 80 gb intel ssd x-25, 120 GB Corsair Force, Acer 24 3D-LCD, corsair AX Gold 1200 W,
Intel core I7 950, Corsair H50 cpu cooler, 2X Nvidia GTX 480 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobyjakoby:

Nu har jag gjort detta. ingen direkt skillnad.
Arctic mx2. kör prime 95 och den loadar i 100 mellan 70 - 73 C
Sjukt. Undrar om mitt lilla överklockningsförök ställt till nåt. Jag gjorde ju dock inget extremt alls!

men så här har det varit, den når sjuka temps. verkar inte gå över 73 iaf

Jag hoppas att du har gjort som jag sade och stängt av Turbo Boost och liknande i BIOS. Har du fixerat din Vcore? Även fast du har reglerat den kan den vara i något slags "auto-läge".

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Skrivet av Njure:

Jag hoppas att du har gjort som jag sade och stängt av Turbo Boost och liknande i BIOS. Har du fixerat din Vcore? Även fast du har reglerat den kan den vara i något slags "auto-läge".

Nu kör jag i deafault läge, men då jag klockade hade jag allt det där på.
Det enda jag ändrat var BCLK. Volten har ju stått på auto, den skulle då alltså ökat volten automatiskt?

Visa signatur

Antec P183, P6Dx58 Premium, 6gb corsair xms 1600, 80 gb intel ssd x-25, 120 GB Corsair Force, Acer 24 3D-LCD, corsair AX Gold 1200 W,
Intel core I7 950, Corsair H50 cpu cooler, 2X Nvidia GTX 480 SLI

Permalänk

kyler min 950 med H70, för tillfället 3,7 gHz temp idle 39 load(prime 95) 73, Vcore 1,18

jag tippar på att du har Vcore på auto, då sticker denna prolle iväg ganska rejält i värme

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Skrivet av ObiMikeKenobi:

kyler min 950 med H70, för tillfället 3,7 gHz temp idle 39 load(prime 95) 73, Vcore 1,18

jag tippar på att du har Vcore på auto, då sticker denna prolle iväg ganska rejält i värme

Men cpu voltage som det heter i mitt bios står på manual i default, så det ska vara fixed så att säga. Ligger på 1.16 V

Visa signatur

Antec P183, P6Dx58 Premium, 6gb corsair xms 1600, 80 gb intel ssd x-25, 120 GB Corsair Force, Acer 24 3D-LCD, corsair AX Gold 1200 W,
Intel core I7 950, Corsair H50 cpu cooler, 2X Nvidia GTX 480 SLI

Permalänk
Skrivet av tobyjakoby:

Men cpu voltage som det heter i mitt bios står på manual i default, så det ska vara fixed så att säga. Ligger på 1.16 V

ligger den på 1,16 nu så är det nog inte det som ställer till det med idle tempen.

men i stället för default sätt manuellt volten till 1,16 och testa tempen igen

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Skrivet av tobyjakoby:

Vad kör ni för fläktinställningar då?
Själv kör jag silent, och chassifläkten på lägsta. Hade cpu fan på 100 % ett tag, då låg idle på 40-41. Men det vill man ju inte behöva ha iof

Jag kör inte med Originalfläkten, utan har nu GT 1450rpm som går på 100%, i min FD XL låda hörs dem knappt.

kan säga att 1150rpm fungerar nästan lika bra. dvs i PnP. bättre fläktar för en radiatorn är svåra att hitta. till bra peng också.

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk

Kom på en sak..

Kör du H50 som utblås ur lådan eller inblås?

Jag har testa båda och jag fick lägre temps med utblås, då mitt chassie är väl kyld.
som inblås fick man damm o skit i radiatorn o all varmluft från gafikkorten sögs in då...

Och som jag skrev ovan.. kasta orig fläkten o köp GT, tex 1150/1450rpm o kör dem i 100% i PnP

en anna sak, hur har du kopplat in pumpen? se till att den får 12v konstant.
jag kör min pump på CPU uttaget, på 100% och CPU FAIL varning på. så ifall pumpen stannar varnar den.

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Skrivet av Hardstyler:

Kom på en sak..

Kör du H50 som utblås ur lådan eller inblås?

Jag har testa båda och jag fick lägre temps med utblås, då mitt chassie är väl kyld.
som inblås fick man damm o skit i radiatorn o all varmluft från gafikkorten sögs in då...

Och som jag skrev ovan.. kasta orig fläkten o köp GT, tex 1150/1450rpm o kör dem i 100% i PnP

en anna sak, hur har du kopplat in pumpen? se till att den får 12v konstant.
jag kör min pump på CPU uttaget, på 100% och CPU FAIL varning på. så ifall pumpen stannar varnar den.

Jag har också utblås, dock så har jag pumpen till chassi fan 2. och fläkten till cpu fan. Kan va smart att testa och byta! det ska jag prova

Visa signatur

Antec P183, P6Dx58 Premium, 6gb corsair xms 1600, 80 gb intel ssd x-25, 120 GB Corsair Force, Acer 24 3D-LCD, corsair AX Gold 1200 W,
Intel core I7 950, Corsair H50 cpu cooler, 2X Nvidia GTX 480 SLI