svchost.exe än en gång.

Permalänk
Medlem

svchost.exe än en gång.

ja, har kollat FAQ.
ja, har gjort som alla sagt att man ska göra i alla andra trådar.
ja, har använt google.
tack bra hej.

är som för alla andra, svchost.exe tar 100% av CPUn. någon sa att man bara ska ha en, har bara en. har testat med norton, trendmicro's onlinescan, ad-aware och search & destroy. inte ett skit.

vad är fel?

hijackthis:
Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\System32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program\Google\Gmail Notifier\gnotify.exe
C:\Program\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Spel\Steam\Steam.exe
C:\Program\Kerio\Personal Firewall\persfw.exe
C:\PROGRAM\MOZILL~1\FIREFOX.EXE
C:\DOCUME~1\jimbo\LOKALA~1\Temp\Rar$EX00.375\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [{0228e555-4f9c-4e35-a3ec-b109a192b4c2}] C:\Program\Google\Gmail Notifier\gnotify.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [Steam] C:\Spel\Steam\Steam.exe -silent
O4 - Startup: Adobe Gamma.lnk = C:\Program\Delade filer\Adobe\Calibration\Adobe Gamma Loader.exe
O9 - Extra button: Related - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\web\related.htm
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\web\related.htm
O23 - Service: Adobe LM Service - Adobe Systems - C:\Program\Delade filer\Adobe Systems Shared\Service\Adobelmsvc.exe
O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\System32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\ati2sgag.exe
O23 - Service: Kerio Personal Firewall (PersFw) - Kerio Technologies - C:\Program\Kerio\Personal Firewall\persfw.exe

Permalänk
Medlem

Ska man bara ha 1?

Just nu har jag 6 st.

Permalänk
Medlem

Jag har fem:P.

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

saken är väl det att vissa program (aka tjänster) går genom svhost.exe för att starta och vara igång, kan ta ett exempel.
"Automatic Updates" använder just svhost.exe med och såhär ser det ut 'D:\WINDOWS\system32\svchost.exe -k netsvcs'.
Jag är sämst på att förklara men om man vill ha sina svhost.exe mindre så det man kan göra är att stänga av vissa tjänster som tar mycket minne. (start -> kör -> services.msc ) stäng inte av något som ni inte vet vad det är!
Själv har jag 5st svhost.exe som tar upp ungefär 30mb.

EDIT.
hittade en länk om detta:
http://www.theeldergeek.com/services_guide.htm

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

det är, som jag sa, inga problem med minnesanvändningen utan CPUn.
har inte igång automatiska uppdateringar eller system återställning, såg inte något annat som kan få igång CPUn såhär, någon som har ett tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slanne:

det är, som jag sa, inga problem med minnesanvändningen utan CPUn.
har inte igång automatiska uppdateringar eller system återställning, såg inte något annat som kan få igång CPUn såhär, någon som har ett tips?

Ingen som har svaret på detta?. Har samma problem. Går inte att använda datorn till något som är processkrävande förrän runt 20 minuter efter uppstart. CPU'n ligger på 100%... Har varit inne och stäng DNS-client, googlat och.. det verkar inte som om det är någon som vet hur man gör.
Är främst Netsvcs och networkservices som tar upp proccesorn..

Mvh Thomas

Permalänk
Medlem

Nu är det inget som säger att det här är relaterat till ditt/ert problem men är det Vista ni kör? Jag höll på och fixade med mina föräldrars dator som de sa var jätteseg och hittade tillslut att det låg en default på att den skulle defragmentera alla diskar väldigt ofta (har för mig att det var en gång i veckan eller oftare) och det slöade ner hela datorn totalt.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

Har windows 7 ultimate och har samma problem.. min dator är väldigt seg ibland på att öppna mappar och div program + att vissa program hänger sig väldigt ofta med. men jag testade och stänga av svchost.exe helt och datorn blev sjukt snabb. För övrigt så tar den 140 mb .

Min setup:

ocz reaper 4 gb 8500 minne
intel 8400 processor 3 ghz
western digital velico raptor 150 gb hårddisk
western digital 640 gb hårddisk
radeon hd 4870x2 2 gb grafikkort

datorn är ganska nyinstallerad och har inte speciellt mkt program som går i bakgrunden. nån som veta vad man akn göra åt detta? Det är sjukt störande detta problemet. Kollade nu också..har 12 st svchost.exe som är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AzII:

Ska man bara ha 1?

Just nu har jag 6 st.

Skrivet av wushu:

Jag har fem:P.

Skrivet av Janols:

6 styck, tar upp 50MB...

Ni har tur ni...

Nä men man ska ha fler än en. Om du går till taskmanager och kollar på den svchosten, vart ligger den någonstans? (högerklicka på den->klicka på properties eller open file location)

EDIT: Kom också på att om det är ett virus så borde den ligga i msconfig under startup-fliken. För att komma till msconfig så trycker du på flaggan-> i sökfältet skriver du msconfig och sen trycker du enter. Där ska det inte ligga några systemfiler (förrutom sidebar om det räknas), så hittar du en svchost där så kryssa bara ur den och starta om datorn.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid stänga av svchost.exe om det är för många Nu fick man lära sig varför det blir fler ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktiv

Det är inget problem att ha mer än en svchost så länge de inte drar extrema mängder CPU/minne. Dessa processer används av windows och är normalt inget konstigt. Om en svckost använder sjukt mycket CPU/minne så är det troligen ett virus.

Permalänk

så här ser min processer ut med svchost:

Uploaded with ImageShack.us

och dom här programet är gång på den svchost.exe som tar 150 mb:
http://img593.imageshack.us/img593/7691/namnls2.jpg

ursäkta den dåliga kvalitén men hoppas ni ser iaf.

hur lägger man upp bilder direkt i forumet?

Permalänk
Medlem

svchost.exe är ju tjänsterna man kör. Kör -> services.msc

En svchost.exe utgörs av en eller fler av Microsofts tjänster där. Man kan inte bara stänga ner en svchost.exe hur som helst. Ju fler tjänster man har igång, desto fler svchost.exe. Windows 7 kan ha över 10 stycken igång utan att något är fel, om man använder sig av många av tjänsterna.

Drar någon svchost.exe max cpu-kraft, får man ta reda på vilken tjänst av dom som är igång som används för tillfället.