SSD Raid-0 eller inte?

Permalänk
Medlem

SSD Raid-0 eller inte?

Efter mkt om och men beställde jag idag en Corsair F120, 285/275 Mb/s. Borde jag tagit 2 X F60 i raid-0 istället???

Verkar inte finnas ett klart besked att finna i denna fråga. Vad säger ni som provat?

Visa signatur

Fraktal R3, Corsair HX 750, Asus P8Z68-PRO, i5 2500k @ 4.8GHz (24/7), H80, 6950 2GB CF @ 890/1536, Corsair SSD 120 GB, WDC 1,5 TB, Samsung 1TB, VENGEANCE 16GB, BenQ 24" LED. Logitech Z-5500, Xonar DS

Permalänk
Medlem

Jag har 2 X F60 i raid-0 och är helnöjd med det.
Jag tappar ca 8 gig på stripingen, men jag får dubbla läs- och skriv prestandan.
Windows startar sjukt snabbt, och vid tunga uppgifter (ladda en ny stor bana i nåt spel / flytta en stor filmfil) så går det sjukt snabbt.
Vid lättare användning (Spara ett word dokument, starta excel etc) så märks det ingen skillnad - Det går blixtsnabbt oavsett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gcbossen:

Efter mkt om och men beställde jag idag en Corsair F120, 285/275 Mb/s. Borde jag tagit 2 X F60 i raid-0 istället???

Verkar inte finnas ett klart besked att finna i denna fråga. Vad säger ni som provat?

om du klarade sig med en vanlig HD bör en SSD utan RAID vara en enorm förbättring. Så varför inte vänta och se om du verkligen behöver en till SSD ?
Att en bana laddar på 4 sekunder istället för 2 eller 3 ser inte jag som så pass viktigt att jag skulle betala dubbla pengarna för.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Jag har 2 X F60 i raid-0 och är helnöjd med det.
Jag tappar ca 8 gig på stripingen, men jag får dubbla läs- och skriv prestandan.
Windows startar sjukt snabbt, och vid tunga uppgifter (ladda en ny stor bana i nåt spel / flytta en stor filmfil) så går det sjukt snabbt.
Vid lättare användning (Spara ett word dokument, starta excel etc) så märks det ingen skillnad - Det går blixtsnabbt oavsett.

Vad menar du när du säger att du går sjukt snabbt med RAID0?...

(1) Att du jmfr med den gamla mekaniska disken du hade förrut, eller
(2) Att du körde med 1xF60 först för att sedan uppgradera 2xF60 och att du alltså jmfr med när du hade en enkel SSD

Kan vara bra att poängtera eftersom många RAID-SSD-användare helt missat vad det är som ger den enorma boosten i deras RAID-SSD (om det är "RAID" eller "SSD").

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Vad menar du när du säger att du går sjukt snabbt med RAID0?...

(1) Att du jmfr med den gamla mekaniska disken du hade förrut, eller
(2) Att du körde med 1xF60 först för att sedan uppgradera 2xF60 och att du alltså jmfr med när du hade en enkel SSD

Kan vara bra att poängtera eftersom många RAID-SSD-användare helt missat vad det är som ger den enorma boosten i deras RAID-SSD (om det är "RAID" eller "SSD").

Ja just det! Frågan är ju om det är värt i det längre perspektivet att gå miste om "trim" Och samma sak med skrivhastighet till annan disk kommer väl liksom inte gå snabbare än ca 75 MB/s i alla fall. Det är ju mkt sällan man bara ska flytta inom "C -disken" (SSD). Åtkomsttiden som verkar vara det viktigaste, blir den dubbelt så bra med?

Men jag kan förstå att laddtiderna blir bättre.

Men det blir ju inte mkt dyrare att köra raid, då jag ju isåfall köpt 2 X 60 istället. Hade jag då kunnat ha " "trim", hade det inte varit något att diskutera. Men jag gillar inte att prestandan då sjunker med tiden!

En annan fråga: Blir det isåfall som "nya" med en formatering, eller är det "förstörda"?

Visa signatur

Fraktal R3, Corsair HX 750, Asus P8Z68-PRO, i5 2500k @ 4.8GHz (24/7), H80, 6950 2GB CF @ 890/1536, Corsair SSD 120 GB, WDC 1,5 TB, Samsung 1TB, VENGEANCE 16GB, BenQ 24" LED. Logitech Z-5500, Xonar DS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gcbossen:

Åtkomsttiden som verkar vara det viktigaste, blir den dubbelt så bra med?

Svar nej det blir samma åtkomsttid. Det gäller för SSD och HD. Många gör just det misstaget dvs dom tror att även åtkomsttiden halveras.
Om man inte läser in väldigt stora filer på daglig basis så ser jag ingen nytta av RAID 0

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Eftersom den här disken innehåller Sandforce controller kretsen så går jag inte miste om trim fast jag kör raid.
Både min läs och min skriv -hastighet fördubblades i attos testbänk, ligger nu runt 550 MB/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Eftersom den här disken innehåller Sandforce controller kretsen så går jag inte miste om trim fast jag kör raid.
Både min läs och min skriv -hastighet fördubblades i attos testbänk, ligger nu runt 550 MB/s.

Det stämmer inte om jag inte har helt fel! Raid och trim går tydligen inte att kombinera.

Visa signatur

Fraktal R3, Corsair HX 750, Asus P8Z68-PRO, i5 2500k @ 4.8GHz (24/7), H80, 6950 2GB CF @ 890/1536, Corsair SSD 120 GB, WDC 1,5 TB, Samsung 1TB, VENGEANCE 16GB, BenQ 24" LED. Logitech Z-5500, Xonar DS

Permalänk
Medlem

Du har rätt TRIM stöds inte i Raid.

men det finns andra program Garbage collector som kan styra det om man bryr sig.

Det enda TRIm gör är att säga till ditt OS vilka block som inte använda och kan raderas och förbereda för ny skrivning. men det finns inga tester på hur mycket prestanda du tappar om du inte kör TRIM.. då raid kör över i läs och skriv så pass mycket så det går inte ens att jämföra.

nån som kan vissa lite siffror med TRIM av och på?`hur stor skillnad blir det eller är det för att man inte ska defragmentera man har TRIM?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

I praktiskt bruk märker man ingen större skillnad på en ensam SSD eller två i RAID 0.

Jag använder det mest för att det går lite fortare att ladda och spara 100 MB fotofiler och kör man en batchbearbetning med hundratals filer märks skillnaden.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk

Jag sitter i samma tankar just nu. 1st 160gb eller 2st 80gb?
Det jag tänker främst på är hur mycket man tjänar på trim?
Finns det en möjlighet att en ensam 160gb skulle utprestera 2st 80gb vid något tillfälle?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flytkorken:

Finns det en möjlighet att en ensam 160gb skulle utprestera 2st 80gb vid något tillfälle?

kort och gott Nej.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

När jag uppgraderade från en X-25 M G2 80 GB till 2 st i raid fick jag iofs dubbla prestandan i testprogram, men prestandaökning i vanliga program var NOLL. Skulle köpa en större idag om jag skulle byta.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Du har rätt TRIM stöds inte i Raid.

men det finns andra program Garbage collector som kan styra det om man bryr sig.

Det enda TRIm gör är att säga till ditt OS vilka block som inte använda och kan raderas och förbereda för ny skrivning. men det finns inga tester på hur mycket prestanda du tappar om du inte kör TRIM.. då raid kör över i läs och skriv så pass mycket så det går inte ens att jämföra.

nån som kan vissa lite siffror med TRIM av och på?`hur stor skillnad blir det eller är det för att man inte ska defragmentera man har TRIM?

Nu har ju inte sandforce inte samma typ av GC som tex indilinx, men så länge man inte lagrar enbart komprimerade filer eller kör mycket tester med program som kör med komprimerad data (as-ssd, CDM mm) så ska en sandforce disk klara sig bra även utan trim. Om jag förstått rätt så påverkar trim endast prestandan indirekt genom att göra det det lättare för wear leveling algoritmerna. Sedan så påverkar trim endast skrivprestadandan, läsning bör gå lika snabbt oavsett. Och om man känner sig ambitiös så kan man köra Secure Erase lite då och då för en "manuell" trim, blir dock lite jobb då man måste göra backup på disken som man sedan återställer efter SE. Nackdelen med det är att det tydligen ställer till lite problem för Wear leveling så det är inget man bör göra speciellt ofta om man inte vill riskera att förkorta diskens livslängd (ca 2-3 gånger/år som mest)...men det ska räcka för en normal användare, såvida man inte belastat disken genom att köra massa tester med as-ssd eller CDM som tydligen skriver rejält stora mängder med okomprimerbar data vid varje runda och tenderar att slöa ner disken efter ett tag.

OBS Gäller endast Sanforce diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

När jag uppgraderade från en X-25 M G2 80 GB till 2 st i raid fick jag iofs dubbla prestandan i testprogram, men prestandaökning i vanliga program var NOLL. Skulle köpa en större idag om jag skulle byta.

Jag har precis samma erfarenhet! Skulle dock fortfarande köpa två för att pigga upp två burkar...

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Skrivet av Michaelo:

När jag uppgraderade från en X-25 M G2 80 GB till 2 st i raid fick jag iofs dubbla prestandan i testprogram, men prestandaökning i vanliga program var NOLL. Skulle köpa en större idag om jag skulle byta.

Även laddtider för os, spel och tyngre program?
Förutom Trim, vad är de för fler fördelar med att köra på en singel disk?

En tanke till. Kan de vara ide att köra 2st ssd separat med tex OS och Växlingsfil på ena och spel på den andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flytkorken:

Även laddtider för os, spel och tyngre program?
Förutom Trim, vad är de för fler fördelar med att köra på en singel disk?

En tanke till. Kan de vara ide att köra 2st ssd separat med tex OS och Växlingsfil på ena och spel på den andra?

Laddning av OS och program består huvudsakligen av mindre filer, möjligen märker man skillnad i spel då det ska läsas mycket data vid tex laddning av banor och dyl.

Angående fördelar med en disk:

En disk mindre som kan gå sönder

inget arbete/krångel med raid

De lite större modellerna brukar vara aningen snabbare, åtminstone har det varit så tidigare.

Har f.ö. svårt att tro att det skulle ge någon skillnad att lägga os och spel på var sin disk, poängen med en ssd är ju delvis att den är bra på att göra flera saker samtidigt

Permalänk
Medlem

Garbage collectorn på sandforce kontrollern funkar helt ok, här kan ni se den i 'action'. OCZ's Fastest SSD, The IBIS and HSDL Interface Reviewed - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Avstängd

trim till raid 0 ska visst redan finnas!

Intel release TRIM for RAID | bit-tech.net

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt för mig:

#10513087

Permalänk
Medlem

TRIM fungerar på mina INTEL ssd's i RAID0.

Visa signatur

//SisU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SisU:

TRIM fungerar på mina INTEL ssd's i RAID0.

Som jag skrivit tidigare i andra liknande trådar, trim stöds INTE för diskar i raid, spelar ingen roll om windows hävdar att trim är igång, kommandot förs inte vidare till diskarna.

Återigen länk till Intel där dom klargör att det inte stöds:

Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) — Is there TRIM support for RAID configurations?

Det hela baseras på ett missförstånd då intel var lite luddiga i informationen med de drivrutiner till "Intel® Rapid Storage Technology" som släpptes i mars, folk tolkade det som om att trim fungerade i raid, det klargörande jag länkar till ovan är skapat lite senare och poängterar just att trim fungerar för diskar som är kopplade till en kontroller i raid-läge, så länge disken inte är del av en raid volym.