Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Har man Sweclockerskod (finns nånstans i återförsäljarforumet) så kan man få den ytterligare något billigare, 3600+79 frakt från Misco.
Rabatt på 19kr mot deras ordinarie pris alltså.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Andra dagens användande av skärmen: Inga döda pixlar, White-glow är ingen fara så länge man ser rakt framifrån. Däremot så tycker jag betraktningsvinklarna är väldigt begränsade antagligen pga white glow, min gamla Sony SDM-S205F spelar i en helt annan division.

Jag har svårt att hitta en inställning jag och mina ögon trivs riktigt bra med. Jag vet inte om det är svårt att hitta eller om det helt enkelt är så att det är på tiden att skaffa bättre glasögon. Det känns som att det fortfarande är väldigt starkt ljus från skärmen med ljusstyrka på 0 (sänkt en del i nvidias kontrollpanel också) och ganska låg kontrast. Eller vänjer man sig vid det?

Permalänk
Medlem

Jag beställde 2 st HP ZR24w som jag väntar på.

Jag sitter på en Dell 2209WA och en Dell 2007fp hemma, har 2 st 1905fp på jobbet (pva), har ett hyggligt avstånd till skärmarna på bordet (tror det är lösningen på mångas problem med white glow, sitt inte så nära).

Dell 2209WA anser jag vara mycket fin, speciellt färgerna, men jag vill gå upp till 24".Dell 1905fp är underbara i ytan/färgerna, men tyvärr lite gamla och har lite låg upplösnning.

Dell 2007fp (1600x1200) är en PVA, har lyckats få den att se identisk ut med Dell 2209WA i färgerna, men punkttätheten är på gränsen med sina 0,255 mm

Jag hoppas 24" med 0,27 är optimalt, va tycker ni?

Vilket grafikkort rekomenderar ni för att driva 2 st 24" skärmar? Först och främst är det till kontorsjobb. ATI har eyefinity eller va det heter? Bra om man skaffar en 3dje skärm i framtiden?

Jag gissar att 2209WA är vassare än HP'n i färgerna?

Hur står sig HP'n mot Dell U2410 för webb/text/bilder? Ser man skillnad? Hört att ytan ska vara lite bättre på HP'n vilket e ett plus.

Permalänk
Skrivet av Thes:

Andra dagens användande av skärmen: Inga döda pixlar, White-glow är ingen fara så länge man ser rakt framifrån. Däremot så tycker jag betraktningsvinklarna är väldigt begränsade antagligen pga white glow, min gamla Sony SDM-S205F spelar i en helt annan division.

Jag har svårt att hitta en inställning jag och mina ögon trivs riktigt bra med. Jag vet inte om det är svårt att hitta eller om det helt enkelt är så att det är på tiden att skaffa bättre glasögon. Det känns som att det fortfarande är väldigt starkt ljus från skärmen med ljusstyrka på 0 (sänkt en del i nvidias kontrollpanel också) och ganska låg kontrast. Eller vänjer man sig vid det?

Hmm, det där låter inte så kul. Jag kikade på Prisjakt och Flatpanels och TFT Central är de som recenserat skärmen, båda tar ju alltid bilder på betraktningsvinklar och jag tyckte inte de såg så tokiga ut alls.
Även en kille på Prisjakt som fotat skärmen från lite vinkel och det ser i princip identiskt ut jämfört med rakt framifrån. Det kanske blivit något knas i tillverkningen av panelen? Hur tycker du din skärm är jämfört med bilderna i recensionerna på mer färgglada bilder?

Att den har problem med mörka färger har det ju redan klagats och getts exempel på här i tråden, men ljusare motiv borde inte vara problematiskt.

För de som är obekanta med vad white glow innebär
YouTube - HP ZR24w glow
YouTube - HP 2475w (R) LCD Glow vs NEC 2490 (L) Test3
YouTube - IPS Glow Effect

Skrivet av Rapidact:

Jag beställde 2 st HP ZR24w som jag väntar på.

Jag sitter på en Dell 2209WA och en Dell 2007fp hemma, har 2 st 1905fp på jobbet (pva), har ett hyggligt avstånd till skärmarna på bordet (tror det är lösningen på mångas problem med white glow, sitt inte så nära).

Dell 2209WA anser jag vara mycket fin, speciellt färgerna, men jag vill gå upp till 24".Dell 1905fp är underbara i ytan/färgerna, men tyvärr lite gamla och har lite låg upplösnning.

.....

Kommer bli intressant då du har erfarenhet och kan jämföra direkt med flera andra bra skärmar, ser fram emot ett ordentligt utlåtande.
Jag har också en 2209WA och tycker det är en väldigt bra skärm.
Angående antiglarecoatingen så borde den tyvärr inte vara mildare, LG kör nog med samma på alla IPS-paneler de producerar i nuläget.
U2410 har dock ett wide gamut-läge så där kan man få mycket häftigare, mer neonaktiga färger om man så vill.. På TFT Central skrev killen att han tyckte hans U2410 hade aningen bättre betraktningsvinklar i vertikal led, men jag tror det kan variera en hel del mellan olika batcher då LG inte verkar vara riktigt konsekventa i tillverkningen.

EyeFinity är en teknik för att köra spel över tre skärmar, för att köra vanlig 2D är allt som krävs tre signalutgångar eller två grafikkort (ett enkelt extrakort med passiv kylning brukar man kunna köpa för en femhundring eller så, gäller bara att det är samma kretstillverkare som det primära - ATi/ATi eller Nvidia/Nvidia).

Edit Användraren Blackbird Cad har haft både Dell U2410 och ZR24, kolla på hans inlägg i början av tråden så kanske han skriver nåt om antireflexbehandlingen. Det kan dock vara svårt att jämföra med något ur minnet, så även om han har upplevt den ena som mindre grynig än den andra är det inte helt säkert att så faktiskt är fallet. Jag har svårt att bara jämföra från en skärm till en annan när jag endast kan titta på en åt gången. Skulle behöva skära sönder små bitar ur skärmarna och hålla dem emot varandra för att kunna se om det verkligen är någon skillnad på ytbehandlingen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Som jag tidigare skrivit i tråden så beställde jag också nyligen denna skärm då den överlag verkade ha nöjda användare.

Har haft skärmen nu i lite mindre än en vecka och jag är nöjd än så länge. Jag gick från en Sony CRT till denna skärm och visst så upplever man en viss skillnad mellan antikt och nytt. Detta innebär också att det är svårt för mig att jämföra denna med andra platta skärmar.

Inga döda pixlar eller andra problem att rapportera men av någon anledning kraschar min drivrutin för mina ATI- kort ibland när skärmen går ner i strömsparläge. Jag använder DP- anslutningen och det kan ju vara så att det beror på detta. Har tyvärr inte hunnit prova DVI än för att se om fenomenet uppkommer där också.

Betraktningsvinklarna har jag inga problem med men man upplever ett visst glow även om detta är väldigt lite enligt mina mått mätta. Skärmen var O.K out-of-the-box men jag har valt att labba med TFT-Centrals inställningar och det är väl helt klart något jag kan rekommendera. Både svärtan och färgerna känns nu mer mjuka och naturtrogna. Jag har lite inställningar kvar att labba med när jag har tid då vissa procent av vitt kan upplevas som lite rosa-aktiga. En hårdvaru- kalibrator hade säkert varit att föredra men jag har inte tillgång till detta i nuläget.

Jag kan också bekräfta att skärmen är oehört ljusstark och detta är helt klart något man måste justera. Personligen har jag glasögon och är lite ljuskänslig så denna skärm skulle säkert kunna framkalla ögonvärk efter en lång tids sittande, För tillfället kör jag, precis som Thes, Brightness: 0 och även då känner jag av det ibland. Även jag ska prova med att öka avståndet till skärmen för att se om detta blir bättre.

För användande av typ surfning, film och liknande så tycker jag skärmen fungerar tillfredställande. Kom dock ihåg att detta är min första platta panel jag själv äger och har därför svårt att jämföra den mot nåt annat.

Gällande spel så har jag testat skärmen i Bad Company 2, ARMA II och Mass Effect 2. Upplösningen har samtliga gånger varit 1920x1200. Som en en icke pro-spelare så tycker jag skärmen levererar bra och stämmer bra överrens med recensioner. Jag upplevde dock en viss grynighet i ARMA II men jag är till största del säker på att detta beror på spelet själv och inte skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10457380']Hmm, det där låter inte så kul. Jag kikade på Prisjakt och Flatpanels och TFT Central är de som recenserat skärmen, båda tar ju alltid bilder på betraktningsvinklar och jag tyckte inte de såg så tokiga ut alls.

45 grader uppifrån och speciellt snett uppifrån så börjar vissa färger ändras. Att jag reagerar på det kanske är för att betrakningsvinklarna på min gamla Sony nog är i närheten av perfekta för en IPS. Jag upplever nog fortfarande att min HP har bättre än de flesta TFT jag sett däremot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D.E:

*klipp*

Inga döda pixlar eller andra problem att rapportera men av någon anledning kraschar min drivrutin för mina ATI- kort ibland när skärmen går ner i strömsparläge. Jag använder DP- anslutningen och det kan ju vara så att det beror på detta. Har tyvärr inte hunnit prova DVI än för att se om fenomenet uppkommer där också.

*klipp*

Fungerade det bra med den gamla skärmen? Prova även över DVI och VGA om möjligt.

Jag kör 3st ihop med min HD5850 och får inte samma problem själv. Enda som händer här är att musmarkören kan bli förstörd ibland när jag för musmarkören mellan skärmarna.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på 2 st skärmar...

Vilket grafikkort ska jag köra? ATI eller Nvidia.

Displayport eller DVI? Skillnad?

Blev sugen på ATI's senaste, men någon pratade om buggar här med musmarkör och annat hemskt på ATI?

Permalänk
Medlem

Ska du ha två skärmar totalt? Då spelar det mindre roll vilken av de två du väljer ur den synpunkten. Tre kort är en annan femma. DVI, HDMI och Displayport ger alla samma digitala signal i slutändan, så spelar normalt ingen roll. (förutom om du ska köra tre skärmar på ATI-kort)

Med det ur världen, så känns frågan i övrigt rätt OT egentligen... Kanske nått för Grafikkortstrådarna istället?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Såg nu att dustin hade kampanj på denna skärm, vart glad och tänkte att nu är den billig som tusan, sen ser jag att den kostar 3690kr. Jag är väldigt säker på att den kostade så för inte så jätte länge sen, någon som kan bekräfta detta eller har jag helt enkelt tagit fel. Kan i och för sig fråga min låtsasbror vad han gav för sin för ca 2 veckor sen, men kan vara intressant att höra fler som köpt den.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag fick nyss hem mitt andra ex av denna skärm, den förra skickade jag tillbaka pga tinting. Detta ex lider också av tinting inte lika tydligt som på den förra men det syns. Har jag bara otur eller är jag känslig, förstår inte hur man kan undgå det så antingen är ni fria från det eller bara ignoranta ;0 jaja, får väl skicka tillbaka den igen, blir nog inte fler skärmar av denna modellen tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Fungerade det bra med den gamla skärmen? Prova även över DVI och VGA om möjligt.

Jag kör 3st ihop med min HD5850 och får inte samma problem själv. Enda som händer här är att musmarkören kan bli förstörd ibland när jag för musmarkören mellan skärmarna.

Sent svar men ändå en liten uppdatering. Har lyckats lokalisera problemet till strömsparläge då drivrutinerna har en tendens att krascha när signal till skärmen stängs av. Skulle gärna uppgradera men kör en äldre ATI- version pga att jag annars får problem med BC2.

Permalänk
Medlem

Hur tycker ni skärmen är att spela på? Har en 2209WA men vill ha lite högre upplösning så jag funderar på den här skärmen. Skulle vara kul att höra era åsikter

Permalänk
Medlem

Funderar på denna skärm i och med mina krav på: 1920x1200, minst 24" och IPS. Finns dock relativt dåligt utbud på denna front jämfört med dom billigare modellerna.

Skall endast användas till normalt datorbruk, surfa, spela och se på film. Bryr mig alltså inte mycket om problem vid betraktningsvinklar osv.

Hur är det med backlight bleeding och svärta på den? Man hör ju även många säga att TN-panel is the shit för gaming pga inputlag, men känns mest som ett försvar för sin billiga skitskärm, stämmer det?

Kommer säkert bli nöjd hur som haver, bara den inte har backlight bleeding!

Permalänk
Medlem
Skrivet av napdev:

Man hör ju även många säga att TN-panel is the shit för gaming pga inputlag, men känns mest som ett försvar för sin billiga skitskärm, stämmer det?

Jo, delvis: en IPS med riktigt bra overdrive kan ha samma eller möjligen lite mer inputlag än en bra TN. Responstiden på en IPS är inte så speciellt långt efter TN heller.

PVA verkar det vanligare med inputlag på, då den är lite mindre responsiv i sig.

En bra sammanfattning av responstider (inte samma sak som inputlag, men kan påverka inputlagget) finns här förresten:
[H]ard|Forum - View Single Post - simple question on response time is it display lag? )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Funderar också på denna skärmen. Hur är den att spela på?
Tittar mest serier och spelar på min dator, är dock ingen finsmakare när det kommer till bild

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

HP ZR24w 24-inch S-IPS LCD Monitor overview - HP Small & Medium Business products

425 dollar?

Ca 2900kr. ojoj! Sugen man blir!

Kan inte kolla frakten, verkar inte tycka om jobbets internet Någon annan som kan kolla frakt?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

Blir det inte moms på det också?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Blir det inte moms på det också?

Man betalar väl inte moms på ngt man köper utomlands som fraktas till Sverige? Det kan ju bli skatt på det?

Vet faktiskt inte, har aldrig köpt något utomlands som skickats till Sverige :/

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

tyvärr åker du på både tullavgift och moms. under den självklara förutsättningen att du inte handlar från eu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastal:

tyvärr åker du på både tullavgift och moms. under den självklara förutsättningen att du inte handlar från eu.

Tack för infon

HP ZR24w 61 cm (24") S-IPS LCD Monitor overview - HP Small & Medium Business products

Hp i England... ungefär samma pris runt 2600kr + frakt

ca 3000kr med VAT vad det nu är :/

Ingen tullavgift eller moms då eftersom det är EU

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

VAT är MOMS. Priset jag får upp är förövrigt 283 pund, exkl. VAT vilket lär ge ett pris på 4000 i slutändan.

subtotal £ 283.00
total VAT £ 49.53
total £ 332.53

332 pund motsvarar ungefär 3500 sen tillkommer frakt till sverige, vilket lär landa på 500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastal:

VAT är MOMS. Priset jag får upp är förövrigt 283 pund, exkl. VAT vilket lär ge ett pris på 4000 i slutändan.

subtotal £ 283.00
total VAT £ 49.53
total £ 332.53

332 pund motsvarar ungefär 3500 sen tillkommer frakt till sverige, vilket lär landa på 500kr.

Sålde inte ens till Sverige :/ oh well

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

blir ju ändå dyrare än att köpa den här, så vad spelar det för roll? 3600<4000.

Permalänk
Inaktiv

*tråd rensad*

Två inlägg som inte förde diskussionen framåt har tagits bort.

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte gå att köpa denna skärm någonstans?
Är också intresserad av denna skärmen!

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=580584

Verkar inte finnas i lager någonstans men beställa ska väl gå...

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Hade någon av er hpägare några synpunkter hur den är att spela på?

Mvh