Permalänk
Medlem

Jag har ägt min HP ZR24w sen de släpptes och jag använder den som min huvud monitor, dvs jag spelar allt på den och jag har inte haft några problem alls. Den var en massiv förbättring jämfört med min gamla ruttna Samsung 226BW iaf!

Men visst det är ingen 120Hz skärm men jag har verkligen inget jag stör mig på med den, jag är dock ingen hardcore fps spelare (men jag spelar fps till och från) så jag kan inte uttala mig om vad nån med extrema krav skulle tycka. Däremot som en gamer som overall spelar väldigt mycket så har jag verkligen inga problem med den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Jag skulle inte köpa ZR24.

Det är en utgående modell och det kommer snart att vara i princip omöjligt att få tag på reservdelar.

Flatpanelsdisplays rekommenderar den inte heller längre.
"Removed: HP ZR24W (outdated compared to competition)"
http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk
Medlem

Frågan är vad de ska ersätta den med då? Finns ju ingen 1920x1200 IPS skärm som inte är wide-gamut vad jag vet iaf?

edit: jag mailade nyligen inet och de sa då att den inte var utgående (men de kan ju såklart ha fel information)

Konstiga är ju hur kort tid ZR24w har funnits isåfall? Den släpptes typ april förra året tror jag? Skumt som fan..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredstone:

Jag skulle inte köpa ZR24.

Det är en utgående modell och det kommer snart att vara i princip omöjligt att få tag på reservdelar.

Flatpanelsdisplays rekommenderar den inte heller längre.
"Removed: HP ZR24W (outdated compared to competition)"
http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1...

Reservdelar? lol

Kan nog handla om att den har lite högre strömförbrukning samt saknar HDMI som begränsar användningsområdena. Samt att det är en 8-bitars skärm. Den har dessutom sämre betraktningsvinkel på höjden jämfört med de övriga IPS skärmarna i den storleken. DVS att teknologin är "outdated" i jämförelse med konkurrenterna i den klassen, men att den är kompenserad med lägre pris (annars hade det varit skandal), så du har nog feltolkat vad de försöker säga.

Jag har två stycken sådana skärmar framför mig nu och är helnöjd. Skulle nog inte uppleva nån skillnad på dessa och U2410 för det jag använder dem till.

Permalänk
Medlem

HP ZR24w är ett stabilt val för den som inte behöver HDMI port, utan behöver en grymt bra 24" för vanlig användning och som behöver en kvalitetsskärm till ett bra pris! Den är sjukt bra! Har redan två, men den e så stor så att jag klarar mig med en skärm mestadels. Vill köpa en till att ha hemma istället för min Dell 2209wa som känns lite för liten nu (vill ha full hd).

Permalänk

Besviken

Köpte nyligen en HP ZR24W och är ganska besviken. Bildkvalitén är jättebra så länge det är ljusa bilder, men mörka störs mycket av IPS glow. Så här ser min skärm ut:

Mörka bilder och filmer skiftar för mycket för att det skall vara acceptabelt för mig. Min skärm åker tillbaka. Funderar på att beställa en EIZO EV2333 istället. IPS skrämmer mig.

Permalänk
Medlem

Jag lägger aldrig märke till white glow förutom när jag aktivt letar efter det, har det kolsvart i rummet och kolsvarta bilder.. Vilket i princip aldrig händer.. beror även väldigt mycket på hur långt ifrån skärmen jag sitter (om jag lutar mig frammåt så syns det mycket tydligare t.ex.)

Men om du tycker att 1920x1080 är en acceptabel upplösning så finns det ju såklart många bra alternativ att köpa då 1920x1080 oftast är märkbart billigare, ZR24w är ju rätt unik, så vitt jag vet iaf så är det den enda IPS skärmen med 1920x1200 som inte är wide-gamut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scrappydog:

Köpte nyligen en HP ZR24W och är ganska besviken. Bildkvalitén är jättebra så länge det är ljusa bilder, men mörka störs mycket av IPS glow.

För tydlighets skull: är de där ljusfläckarna helt permanenta när du kör mörk bakgrund (och mörkt i rummet), eller påverkas de av bektraktningsvinkel?

Är de permanenta och även oregelbundna (dvs tex alltid mycket kraftigare på ena sidan än andra) så är det inte IPS-glow, utan en defekt panel med nån form av backlight bleeding. RMA och prova igen!

Påverkas de av betraktningsvinkeln, dvs dyker upp som ljusare områden i "motsatt" hörn mot där du har huvudet, så är det IPS-glow, och något man får leva med

(kollar man din bild verkar fläckarna gå mot hörnen på ett vis som påminner om IPS glow, men de verkar för kraftiga och oregelbundna för att vara det)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

För tydlighets skull: är de där ljusfläckarna helt permanenta när du kör mörk bakgrund (och mörkt i rummet), eller påverkas de av bektraktningsvinkel?

Är de permanenta och även oregelbundna (dvs tex alltid mycket kraftigare på ena sidan än andra) så är det inte IPS-glow, utan en defekt panel med nån form av backlight bleeding. RMA och prova igen!

Påverkas de av betraktningsvinkeln, dvs dyker upp som ljusare områden i "motsatt" hörn mot där du har huvudet, så är det IPS-glow, och något man får leva med

(kollar man din bild verkar fläckarna gå mot hörnen på ett vis som påminner om IPS glow, men de verkar för kraftiga och oregelbundna för att vara det)

Om jag flyttar huvudet till vänster i linje med den ljusa fläcken så blir den mörkt, så det är inte backlight bleeding. Får andra ljusa fläckar beroende på vart jag flyttar huvudet.

Permalänk
Medlem

Köpte för några veckor sedan en sådan här skärm och jag är grymt nöjd ser ingen blackligt bleeding eller IPS glow!

Så himla glad efter att ha läst alla dålig recensioner och bilder som folk postat här... Men nu var jag riktigt nöjder

//Daniel

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av scrappydog:

Om jag flyttar huvudet till vänster i linje med den ljusa fläcken så blir den mörkt, så det är inte backlight bleeding. Får andra ljusa fläckar beroende på vart jag flyttar huvudet.

Verkar dock konstigt att den är så assymetrisk. IPS-glow borde vara i princip symmetriskt lika illa i alla hörn, annars misstänker jag att det är nån form av bleeding inblandat.
Det skulle kanske vara värt att göra en retur och hoppas på en bättre andraskärm.
(Kvalitetskontrollen är inte den bästa på IPS:skärmar verkar det som tyvärr )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.