Apple visar upp rekordvinst

Permalänk
Melding Plague

Apple visar upp rekordvinst

Apple rapporterar en rekordvinst på över fyra miljarder dollar för årets tredje kvartal. Försäljningen av Ipad landar dock långt under marknadens förväntningar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är inga dåliga siffror de lyckas kränga. Men de har ju en affärsmodell som uppenbarligen fungerar

Permalänk
Hedersmedlem

Imponerande siffror får jag säga. Är inget större fan av iPod och iPhone p g a att de är så otroligt låsta och tråkiga mjukvarumässigt. Apples datorer däremot tycker jag är riktiga fullträffar, speciellt Macbook Pro och iMac. När man har fått känna på en MBP vill man aldrig ha någon annan bärbar dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Imponerande siffror får jag säga. Är inget större fan av iPod och iPhone p g a att de är så otroligt låsta och tråkiga mjukvarumässigt. Apples datorer däremot tycker jag är riktiga fullträffar, speciellt Macbook Pro och iMac. När man har fått känna på en MBP vill man aldrig ha någon annan bärbar dator!

Man kan JB så kan du göra vad du vill på iphone

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Inaktiv

51 miljarder dollar

hoppas verkligen att kassan på 51 miljarder dollar inte är i dollar utan i någon annan valuta för annars kommer dem förlora bra mycket med tanke med dem planerade stimuleringarna

Permalänk
Medlem

Kanske tid att apple börjar ta upp konkurrensen på pris fronten? Kanske börja sälja Apple os till PC användare? Hade lätt testat iaf om det fanns ett smidigt simpelt sätt att installera!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Tror ni man kan få en promille av vinsten om man frågar snällt? Skulle sitta fint med 27 miljoner kronor

Permalänk
Skrivet av anon118684:

hoppas verkligen att kassan på 51 miljarder dollar inte är i dollar utan i någon annan valuta för annars kommer dem förlora bra mycket med tanke med dem planerade stimuleringarna

Vilka stimuleringar menar du då? När jag ser det tänker jag direkt på stimulering av ekonomin, men det är knappast något Apple bryr sig om. Det är något för den Amerikanska staten att fundera på

Edit: Förresten vart får du 51 miljarder från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Man kan JB så kan du göra vad du vill på iphone

Till och med Hackintosh känns mer stabilt än att jailbreaka en iphone.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilPuppy:

Vilka stimuleringar menar du då? När jag ser det tänker jag direkt på stimulering av ekonomin, men det är knappast något Apple bryr sig om. Det är något för den Amerikanska staten att fundera på

Edit: Förresten vart får du 51 miljarder från?

Du har inte läst om att uas tänker trycka upp sedlar?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Dom redovisar rekordvinst men aktien dyker med 6% över en natt? va!?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Entusiast

Vänta lite nu.
Ï första stycket står det att iPad är en försäljningssuccé.
I sista stycket står det att försäljningen gick mycket sämre än väntat.
Det låter lite motsägelsefullt tycker jag.

Klart att Apple tjänar grova pengar med tanke på priset de tar för sina produkter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Dom redovisar rekordvinst men aktien dyker med 6% över en natt? va!?

Japp en av anledningarna är att investerarna börjar bli lite väl obekväma med apple. Dom har Iphone som endel anser är en fluga, hur lång tid tar det innan konkurrenterna är ikapp? Sen har vi Ipad som är den som ska ta över staffetpinnen från Iphone. Sen har jag för mig att bruttomarginalen pressades också, och kommer den pressas mer i framtiden? Därav nergången på efterbörsen.

Sen delar inte apple ut sin del av vinsten till sina aktieägare utan dom bygger upp kassan hela tiden. Så 51 miljarder låter inte orimligt

Permalänk
Medlem

Kanske borde man tänka på dessa människor när man viftar med stålarna!

Fortsatt tuffa villkor för Iphone-arbetare | Fria Tidningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Kanske tid att apple börjar ta upp konkurrensen på pris fronten? Kanske börja sälja Apple os till PC användare? Hade lätt testat iaf om det fanns ett smidigt simpelt sätt att installera!

Det är inte apples grej, deras grej är att ta överpriser för hårdvara genom ett lockade yttre skal och det tjänar de grova pengar på.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Det är inte apples grej, deras grej är att ta överpriser för hårdvara genom ett lockade yttre skal och det tjänar de grova pengar på.

Jo självklart vet jag det. Men om dom sänker priserna lite så fler har råd skulle dom säljer betydligt mer. Man kommer långt på exclusivitet men man tjänar mer på en bred front!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Jo självklart vet jag det. Men om dom sänker priserna lite så fler har råd skulle dom säljer betydligt mer. Man kommer långt på exclusivitet men man tjänar mer på en bred front!

Apple kör så att medelklassen kan köpa deras grejer(och fattigare om de sparar mycket). Tänk dig Coca-Cola: Dyrare än konkurrenterna, men marknadsföringen gör sitt. Apple-grejer är ju bra mycket dyrare än Coca-cola men liknelsen är inte helt fel.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

Apple kör så att medelklassen kan köpa deras grejer(och fattigare om de sparar mycket). Tänk dig Coca-Cola: Dyrare än konkurrenterna, men marknadsföringen gör sitt. Apple-grejer är ju bra mycket dyrare än Coca-cola men liknelsen är inte helt fel.

Förstår vad du menar men coca-cola äger ju allt inom sitt område medans Apple är.... "underdog" med extrema priser för design. Menar mer att Apple skulle säkert tjäna MYCKEt på att sälja Os X separat som skulle fungera bra med en vanlig PC. Pengar idag som dom donerar mer eller mindre till Microsoft. Tror dock att dom säkert har något fint avtal där Apple håller sig borta som dom tjänar miljarder på... Tråkigt

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GenKaan:

Jo självklart vet jag det. Men om dom sänker priserna lite så fler har råd skulle dom säljer betydligt mer. Man kommer långt på exclusivitet men man tjänar mer på en bred front!

Nej för då riskerar de att tappa hela sin image. Grejen med att bygga upp ett varumärke som bygger mycket på att det är exlusivt är att det är just exklusivt. Skulle de då börja tillverka billiga saker för att slå sig in på en större marknad kommer de tappa mycket av sitt varumärke. Ferrari skulle inte börja tillverka billiga småbilar bara för att sälja mer för att då skulle värdet av en dyr Ferrari minska. Det handlar om image.
Apples profil med OS X är ju att den alltid skall fungera. Släpper de den till oreglerad hårdvara kan de inte garantera det längre och helt plötsligt har de tappat halva sin selling point.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ipad hade varit intressant om man kunde använda en mus till den. Så man kunde ha nått litet stativ och använda den som en bärbar dator. Apples blåtand-tangentbord fungerar redan klockrent med iphone/ipad, saknas bara mus.
Sen hade det varit najs om man kunde använda den som ritplatta till en kraftfull stationär dator.

Som Ipad är nu är den inget mer än en Ipod touch, fast större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Ipad hade varit intressant om man kunde använda en mus till den. Så man kunde ha nått litet stativ och använda den som en bärbar dator. Apples blåtand-tangentbord fungerar redan klockrent med iphone/ipad, saknas bara mus.
Sen hade det varit najs om man kunde använda den som ritplatta till en kraftfull stationär dator.

Som Ipad är nu är den inget mer än en Ipod touch, fast större.

Borde det inte vara möjligt med en Jailbreak?

Edit: Typ......

YouTube - Use Apple iPad with Magic Mouse [Jailbreak]

YouTube - How To: Connect A Bluetooth Mouse To Apple iPad- Btstacks Mouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Till och med Hackintosh känns mer stabilt än att jailbreaka en iphone.

Jag kör Hack och det är stabilt som berget, så är Jailbreak ens hälften så stabilt så bordet det vara hur lugnt som helst.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Jo självklart vet jag det. Men om dom sänker priserna lite så fler har råd skulle dom säljer betydligt mer. Man kommer långt på exclusivitet men man tjänar mer på en bred front!

Uppenbarligen inte eftersom Apple har ett högre börsvärde än Microsoft och Microsoft har en marknadsandel på 90%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Uppenbarligen inte eftersom Apple har ett högre börsvärde än Microsoft och Microsoft har en marknadsandel på 90%.

Det känns spontant som majoriteten av Apples inkomster kommer från iPhone/iPad/iPhone/iTunes och inte datorer/operativsystem/programvara. Så det blir lite som att jämföra äpplen med päron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0utsider:

Kanske borde man tänka på dessa människor när man viftar med stålarna!

Fortsatt tuffa villkor för Iphone-arbetare | Fria Tidningen

Det är för jävligt... Sitter tjocka gubbar ALLTID där LÄÄÄÄNGST uppe och tjänar en jävla massa pengar, som inte bryr sig ett skit... Och JAAAA, jag drar de ALLA över en kam... Vem fan behöver dessa prylar egentligen?!!! Skänkt delar av vinsten till arbetarna i fabrikerna ist!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej för då riskerar de att tappa hela sin image. Grejen med att bygga upp ett varumärke som bygger mycket på att det är exlusivt är att det är just exklusivt. Skulle de då börja tillverka billiga saker för att slå sig in på en större marknad kommer de tappa mycket av sitt varumärke. Ferrari skulle inte börja tillverka billiga småbilar bara för att sälja mer för att då skulle värdet av en dyr Ferrari minska. Det handlar om image.
Apples profil med OS X är ju att den alltid skall fungera. Släpper de den till oreglerad hårdvara kan de inte garantera det längre och helt plötsligt har de tappat halva sin selling point.

Ferrari ägs ju av Fiat, så de tillverkar redan små billiga bilar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aloysius:

Ferrari ägs ju av Fiat, så de tillverkar redan små billiga bilar.

Fast inte under varumärket Ferrari som var hela min poäng.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Det känns spontant som majoriteten av Apples inkomster kommer från iPhone/iPad/iPhone/iTunes och inte datorer/operativsystem/programvara. Så det blir lite som att jämföra äpplen med päron.

Och ? Apple är inte störst på mobilmarknaden heller. Apple har 3% av mobilmarknaden men 48% av den totala vinsten på marknaden.
Det jag highlightade var hans påstående om att "marknadsandelar > vinst" när det kommer till att tjäna pengar, något som uppenbarligen inte är helt sant.

33% av Apples intäkter är från Mac.