Vanliga elkablar via reläkort?

Permalänk
Medlem

Vanliga elkablar via reläkort?

Jag bytte från natur till sam under gymnasiet och har väldigt dålig koll på elektricitetens lagar. Kan någon avgöra om det jag hoppas kunna göra med det här reläkortet är rimligt?

Reläkort RS232, 8 kanaler

Skulle jag kunna koppla in helt vanlig svenska elkablar i reläerna? Så att te x. jag skulle kunna ta en förlängningssladd, koppla den igenom en relä och kontrollera elektriciteten till vad jag än kopplar till förläningssladdens ände?

Svar uppskattas otroligt mycket

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Skrivet av Fjulll:

Jag bytte från natur till sam under gymnasiet och har väldigt dålig koll på elektricitetens lagar. Kan någon avgöra om det jag hoppas kunna göra med det här reläkortet är rimligt?

Reläkort RS232, 8 kanaler

Skulle jag kunna koppla in helt vanlig svenska elkablar i reläerna? Så att te x. jag skulle kunna ta en förlängningssladd, koppla den igenom en relä och kontrollera elektriciteten till vad jag än kopplar till förläningssladdens ände?

Svar uppskattas otroligt mycket

Står på kjells hemsida att reläkontakterna klarar max 230volt 5ampere:

Skrivet av Kjells hemsida::

Specifikationer: 8 högkvalitativa reläer: 5A / 230 Vac max.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad det betyder :/

230 volt är ju lika mycket som i eluttag, det vet jag.

Men hur många ampere går en vanlig elkabel på?

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fjulll:

Jag förstår inte vad det betyder :/

230 volt är ju lika mycket som i eluttag, det vet jag.

Men hur många ampere går en vanlig elkabel på?

De minsta säkringarna som normalt används är 6A, men betydligt mer förekommer. Det du ska tänka på är dock apparaterna du kopplar in. De får inte dra mer än 5A/1150W. Det kortet gör är att koppla på och av strömmen till de olika enheterna, vill du "kontrollera" noggrannare än så behöver du en annan lösning.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

En 100 Watts glödlampa dra ca 0.5A vid 220 V

P = V * A
A = P / V
A = 100 / 220 = 0.454545

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Jag har förstått det jag behöver förstå nu, tack allihopa!

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.