Behöver hjälp med 1080p film dator bygge (gärna ganska billig)!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med 1080p film dator bygge (gärna ganska billig)!

Jag skulle vilja ha hjälp att bygga ihop en billig filmdator som klarar 1080p, denna ska vara kopplad endast till TVn, det får gärna vara Inet som leverantör om inte någon annan passar bättre för denna typ av dator.

Kraven är alltså att den som sagt ska palla 1080p, det ska vara bra med lagrings-utrymme och ska inte brinna upp eller bli helt förslöad om den får bli ståendes på längre perioder. Sen vill jag ha ett hyfsat ljudkort bara så man kan ha surround och koppla till förstärkare (om det nu behövs något speciellt kort för det?).

Användningsområden: Film, serier, musik, torrents, lagring.

Om det är något som är bra för en filmdator som jag inte tänkt på här så ge gärna förslag!

Tacksam för snabba svar!

Permalänk
Medlem

hur många sata utag behöver du.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Jadu, beror väl lite på va man har för size på diskarna (vill ju kunna lagra en del), men alla förslag är välkommna och säg gärna vad som är bra med just den builden

Permalänk
Medlem

Den är liten, det är vad som är bra med denna build!:D

kanske ett större chassi ifall du vill få plats med flera hårddiskar.

Moderkortet är passivt kylt så du kanske kan inte ställa den på ett ställe där det inte drar så mycket.

Permalänk
Medlem

Haha, fantastiskt!
Ser gärna ännu fler förslag!

Det får vara lite dyrare men inte över 6k.

Permalänk
Medlem

mycket lagring, snyggt och litet chassi, allmänt tyst dator + LÅGT PRIS

om du inte vill bygga ihop datorn själv så får du lägga till Byggnation av dator med valfria delar - Inet.se så bygger inet datorn för 800kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe305:

http://img225.imageshack.us/img225/4613/15277022.jpg

mycket lagring, snyggt och litet chassi, allmänt tyst dator + LÅGT PRIS

om du inte vill bygga ihop datorn själv så får du lägga till Byggnation av dator med valfria delar - Inet.se så bygger inet datorn för 800kr

Lysande bortsett från att en atom utan stöd att vett vettigt grafikkort inte ens nästan klarar 1080p. Så ska man ha aton så är det ION eller separat grafikkort som gäller tyvärr.

Skulle titta på ett mATX kort och en billig Athlon om storleken inte var kritisk, då klarar man i nödfall att köra 1080p på CPU:n.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Lite dyrare lösning. Men du får med en liten fjärrkontroll med deluxe moderkortet som kan vara nice. Alternativt så kan du ta ett billigare Atom-Ion moderkort och skaffa trådlös keyboard och mus istället som också funkar bra.

La lite mer ström snålare hårddisk också. Annars kan man Ta en Spinpoint istället.

Du kan sen alltid koppla den till din huvud dator via nätverket och streama in filmer. 1080p är dock rekommenderat att du kopplar den till nätverket med sladd.

Annars är Pewtah's bygge den mest prisvärda.

EDIT: oh ja. Glömde nämna att Deluxe modellen också kommer med inbyggd trådlöst moderkort och antenn

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Är det ett måste att ha 4GB RAM eller går det bra med 2GB för detta ändamål?

Permalänk
Medlem

Nu har jag satt ihop en filmdator, skulle uppskatta lite kommentarer på bygget då jag aldrig byggt något liknande förut. Räcker det med 2GB ram eller behövs mer osv?
Kommer denna dator utan problem kunna köra 1080p, musik, och pumpa ner torrents?

Tacksam för snabba svar!

Permalänk
Medlem

MSI Wind DE500
MSI Wind Box DE500 - 1,66GHz DC 2GB 320GB DVD±RW - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Stationära datorer
Billigare lösning på en komplett media dator, man kan ju alltid köpa större disk om man vill .
Klarar 1080p klockrent

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Vänta ett par veckor på ASUS AT5IONT-I kommer ut
Atom D525, ION2, WiFI (Enligt ASUS hemsida)

Eller kolla på nya ASUS eee Box EB1501P, verkar riktigt trevlig som HTPC

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | GIGABYTE X570 AORUS MASTER | 32GB Corsair Vengeance RGB PRO | Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB AORUS MASTER

Permalänk
Medlem

2GB räcker alldeles förträffligt till ändamålet, förvisso beroende på vilket operativsystem du kör! Jag kör själv Win7 32-bit och det fungerar prima till just torrent och HD-uppspelning, då har jag förvisso mer CPU-kraft. Men Atom+ION tror jag kommer fylla dina behov alldeles förträffligt!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Denna kan vara ett bra alternativ:
https://www.inet.se/artikel/1968813/zotac-mag-hd-nd01-e

Och även:
https://www.inet.se/artikel/6304285/western-digital-wd-tv-liv...
WD spelaren har jag hemma och den fungerar klockrent, har även en lite usb wireless n kopplad till den som trådlöst streamar film från datorn.

Permalänk
Medlem

Okej, om jag säger som så då att jag hade tänkt mig ca 2TB lagring och sedan att jag ska kunna sätta i en till disk om det behövs. Sen vill jag ha Win 7 som OS.
Den måste knunna användas till 1080p (Full HD), musik och mosa hem torrents.
Detta är en jungel och jag blir alldeles förvirrad av alla alternativ så om någon vill ta sig tid att verkligen få fram det som passar mig och mina needs skulle jag vara mycket mycket tacksam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Lysande bortsett från att en atom utan stöd att vett vettigt grafikkort inte ens nästan klarar 1080p. Så ska man ha aton så är det ION eller separat grafikkort som gäller tyvärr.

Skulle titta på ett mATX kort och en billig Athlon om storleken inte var kritisk, då klarar man i nödfall att köra 1080p på CPU:n.

läste inte om moderkortet, trodde alla atom hade inbyggt ion.. men byter man moderkortet till ett med atom och ion så är väl datorn perfekt för ändamålet.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ändrat lite i bygget och lagt till alla kablar och trådlös mus/Tbord i bygget. Om ni har några synpunkter på bygget så dela gärna med er!

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVORKEN:

Nu har jag ändrat lite i bygget och lagt till alla kablar och trådlös mus/Tbord i bygget. Om ni har några synpunkter på bygget så dela gärna med er!
http://img413.imageshack.us/img413/2649/mediadator.jpg

Tacksam för alla svar!

Ska du ha datorn 5 meter från tvn? annars kan du spara in på hdmi kabeln!

för en billig kabel fungerar precis lika bra (Om det är sträckor under 10m).

Annars finns det ju ett alternativ att du kör lian-li chassiet och allt som du har nu.

Fast du tar: detta moderkort Zotac H55-ITX Mini-ITX - Inet.se
denna processor Intel Core i3 530, 2.93GHz - Inet.se
och denna cpu-kylare Scythe BIG Shuriken - Inet.se, för jag antar att orginalkylaren inte fungerar så bra i ett mini itx chassie.

Permalänk
Medlem

Nej det ska jag nog inte men det var bara 70kr i skillnad mellan 3m och 5m så tänkte att då kan jag lika gärna ha lite kabel att röra mig med om man skulle få något ryck.

Det vore allt något men då går dock priset upp med ca 1100:-.

Ska ju bara ha denna dator för film (1080p), musik och torrents.. kan hända att man surfar lite youtube osv.
Dessa saker bör min build klara som den ser ut eller vad säger du?

Har ju sedan en maindator där jag gör allt annat.

Permalänk
Medlem

en liten fråga angående Asus AT3IONT-I DELUXE - Inet.se , det står att ddr3 minnenas hastighet är 1066/800mhz innebär inte det maxhastigheten på minnena? Det finns ju bara 1333mhz som lägst, är det nånting jag har missuppfattat`?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kon87:

en liten fråga angående Asus AT3IONT-I DELUXE - Inet.se , det står att ddr3 minnenas hastighet är 1066/800mhz innebär inte det maxhastigheten på minnena? Det finns ju bara 1333mhz som lägst, är det nånting jag har missuppfattat`?

1333mhz DDR3 är inte det lägsta, det är bara hos INET det inte finns 1066/800 DDR3.
Men jag har dock en fundering, om det går att köra med 1333mhz minnena på det moderkortet ändå bara att dom stryps till 1066mhz eller kommer det inte fungera alls?

Permalänk
Medlem

Någon som vet svaret på min lilla fundering?