Permalänk
Skrivet av joa:

22 eller 24 är inte så noga.
Upplösningen då, hur stor roll spelar den om man bara kollar på bilder/redigerar bilder och kollar på svt-play och surfar?
Kommer inte att spela eller kolla på film på den.
Sedan verkar ju "alla" nöjda med Dell 2209W medan denna verkar få lite blandad kritik.

Att alla är helt nöjda med 2209WA stämmer knappast, skulle snarare säga att det beror på att folk blir petigare när de lagt ut lite mer pengar.

Blackbird: Fina bilder, ta och fota lite från olika stora vinklar också. Gärna med både någon färgglad bild och någon mörk så man ser whiteglowen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10099088']Blackbird: Fina bilder, ta och fota lite från olika stora vinklar också. Gärna med både någon färgglad bild och någon mörk så man ser whiteglowen.

Vem kollar på sin skärm från sidan?
Annars har du en massa bilder här: [H]ard|Forum - View Single Post - HP ZR24w - Pictures
(inte tagna av mig)

Det har visat sig att mitt ex har 95 cd/m2 på nedre vänstra hörnet, och 123 cd/m2 i mitten.
En skillnad på 23% i ljusstyrka alltså.
Borde jag byta ut min skärm?
Frågar alla som vet vad cd/m2 är för nåt ^^

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Vem kollar på sin skärm från sidan?
Annars har du en massa bilder här: [H]ard|Forum - View Single Post - HP ZR24w - Pictures
(inte tagna av mig)

Nej, du har rätt, alla sitter ju egentligen ett par meter bort från skärmen så det i princip inte blir några vinklar.
Seriöst, den där killens bilder har jag redan kikat på, helt värdelösa, jag bryr mig inte om hur hans kamera fotar de olika bakgrunderna i windows7 rakt framifrån.
Det enda han tagit från vinkel är ju en helsvart bakgrund i totalt mörklagt rum. Resten är bara slöseri med bandbredd.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det har visat sig att mitt ex har 95 cd/m2 på nedre vänstra hörnet, och 123 cd/m2 i mitten.
En skillnad på 23% i ljusstyrka alltså.
Borde jag byta ut min skärm?
Frågar alla som vet vad cd/m2 är för nåt ^^

Till viss del kan bakgrundsbelysningen jämna ut sig första tiden, men det borde redan ha skett eftersom du haft skärmen nån vecka. Det låter som alldeles för stora variationer och jag gissar att du ofta stör dig på det. Jag skulle returnera. Kolla gänra in prad.de och länka till testbilderna för olika modeller när du skriver en returbegäran.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Kan någon tipsa om en IPS skärm med 75hz? Men detta är inte möjligt vid 1920x1200? Verkar som den mindre HP ZR22w kan klara det, kan ngn bekräfta det?

Permalänk
Skrivet av fluff3n:

Kan någon tipsa om en IPS skärm med 75hz? Men detta är inte möjligt vid 1920x1200? Verkar som den mindre HP ZR22w kan klara det, kan ngn bekräfta det?

Jag har ju redan svarat på det här
#10075171

Vill du så gärna ha 75Hz, får du ta och sätta dig in saker och ting själv och sluta kräva att andra ska servera allt på ett silverfat. Har du ens kollat upp vad de olika gränssnitten har för bandbredd och räknat på vad olika upplösningar i olika uppdateringsfrekvenser kräver?
Du har en länk som beskriver hur man ska gå tillväga från HMB här
http://www.sweclockers.com/forum/101-bildskarmar-och-tv-appar...

NECs EA231WMi klarar för övrigt 75/82Hz, det senare med displayport
#9622179

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Vad är höjden på skärmen inkl. stativ i det lägsta läget? Vore schysst om någon kunde mäta
Har nämligen en sekretär och vill veta om den får plats där inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninfrex:

Vad är höjden på skärmen inkl. stativ i det lägsta läget? Vore schysst om någon kunde mäta
Har nämligen en sekretär och vill veta om den får plats där inne.

Absolut lägsta är 43,5, men då är skärmen helt vertikal. Med lite lutning blir det 45,5. Absolut högsta är för övrigt 55,6 om någon skulle undra senare.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag har använt min skärm nu i några dagar och den är tamig fan helt fantastisk.
Jag är inte så känslig och petnoga men jämfört med min BenQ TN så är det grym skillnad. Färgerna kommer fram otroligt bra och det är en jämnhet över skärmen som ingen TN kan mäta sig med.
Den är riktigt stabil, USB-hubben fungerar utmärkt och bara i kvalitetskänsla är det en annan känsla att sitta framför den än billigare skärmar jag använt.

Jag håller fortfarande på att flytta in och flytta ur min gamla lägenhet men när jag är klar med allt det hade jag tänkte ta lite bilder och jämföra.

Permalänk
Medlem

Fps spel?

Hur är den här skärmen för spel? tänker mest på att den ska vara snabb i FPS spel tex COD och är den aldeles för ljusstark om man är som jag och lirar på natten då det är total mörkt i rummet.

Permalänk
Skrivet av JohnMAD:

Hur är den här skärmen för spel? tänker mest på att den ska vara snabb i FPS spel tex COD och är den aldeles för ljusstark om man är som jag och lirar på natten då det är total mörkt i rummet.

Den är snabb i spel, bland de snabbaste i segmentet, du kan läsa om det i reviews också.
Du kan dra ner ljusstyrkan tills det känns bekvämt för ögonen.

Permalänk
Inaktiv

Någon med erfarenheter av dessa i Eyefinity? Dvs tre stycken HP ZR24w.

Jag har bestämt mig för att köpa minst en, helst tre men 12 000kr är lite för mycket för min plånbok just nu.

Permalänk
Medlem

jag är väldigt nära att köpa den här HP ZR24w men är det nån som ställt in skärmen så färgerna blev bra till sist i så fall vilka värden ändrade ni till?
övertyga mig till ett köp
jag kommer använda skärmen till att lira spel på och surfa och se på filmer/serier med mera

Permalänk
Skrivet av Gabbis85:

jag är väldigt nära att köpa den här HP ZR24w men är det nån som ställt in skärmen så färgerna blev bra till sist i så fall vilka värden ändrade ni till?

Jag har en bildskärmskalibrator (Spyder 3 Elite), och bilden blev inte bättre efter kalibrering, tvärtom blev vitt fulare efter kalibrering, har haft 2st ZR24w's och det var samma sak med båda.
Så jag kör min skärm helt okalibrerad.
Skärmen är alltså väldigt bra kalibrerad redan från fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnMAD:

Hur är den här skärmen för spel? tänker mest på att den ska vara snabb i FPS spel tex COD och är den aldeles för ljusstark om man är som jag och lirar på natten då det är total mörkt i rummet.

Jag håller på och spela igenom Half-Life 2 igen och jag märker ingen direkt skillnad från när jag spelade igenom det förra gången på min CRT.

Den är väldigt ljusstark även när jag har ljusstyrkan på 0 men i spelet så tycker jag det ser riktigt bra ut. Mörka utrymmen är verkligen mörka och ljusa saker skär inte.

Jag är helnöjd med skärmen.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst en massa forumtrådar och recensioner har jag beslutat mig för att inte köpa denna skärm, mycket white glow och stor ojämnhet i bakbelysningen är de största anledningarna för mig.

Hellre en snabb TN-skärm med lite backlight bleed vid helsvart skärm (som jag inte ofta har ) än en skärm som har ljusare fläckar vid normalt användande. Nu spelar jag iofs mest på min dator och någon bildbehandling kommer inte ske.

Permalänk
Medlem

tack för svaren jag beställde igår en HP ZR24w hoppas det blev ett bra val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkal:

Efter att ha läst en massa forumtrådar och recensioner har jag beslutat mig för att inte köpa denna skärm, mycket white glow och stor ojämnhet i bakbelysningen är de största anledningarna för mig.

Hellre en snabb TN-skärm med lite backlight bleed vid helsvart skärm (som jag inte ofta har ) än en skärm som har ljusare fläckar vid normalt användande. Nu spelar jag iofs mest på min dator och någon bildbehandling kommer inte ske.

Ojämnhet i bakbelysningen är ingenting jag har på min iaf. Men jag kanske har haft tur.
Men om det är en dealbreaker undrar jag hur du kan bortse från ojämnheten som kommer på köpet med TN-teknik.

White glow vet jag inte om jag är okänslig mot men det är ingenting jag märkt av alls faktiskt.

Permalänk

Lite blandade frågor:

1. Hur skulle ni vilja förklara upplevelsen av så kallad "white glow" för en som aldrig sett det? Jag tycker det har beskrivits på lite olika sett i denna tråden nämligen. På vissa beskrivningar tycker jag det verkar som att det är samma sak som "backlight bleed", medan andra beskriver det som att vitt ljus blir onaturligt starkt (och vissa säger att det är så, fast endast om man tittar på skärmen i viss vinkel)?

2. För er som inte är helt nöjda med skärmen, innebär det att ni ändå tycker den är klart mycket bättre än en TN-panel? Ibland får jag intrycket av att den knappt är bättre än en TN-panel, och då är ju frågan om det är värt att lägga de extra pengarna på en HP ZR24w? Eller är det bara det att ni har höga förväntningar på skärmen eftersom den kostat lite mer?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjodor2000:

Lite blandade frågor:

1. Hur skulle ni vilja förklara upplevelsen av så kallad "white glow" för en som aldrig sett det? Jag tycker det har beskrivits på lite olika sett i denna tråden nämligen. På vissa beskrivningar tycker jag det verkar som att det är samma sak som "backlight bleed", medan andra beskriver det som att vitt ljus blir onaturligt starkt (och vissa säger att det är så, fast endast om man tittar på skärmen i viss vinkel)?

2. För er som inte är helt nöjda med skärmen, innebär det att ni ändå tycker den är klart mycket bättre än en TN-panel? Ibland får jag intrycket av att den knappt är bättre än en TN-panel, och då är ju frågan om det är värt att lägga de extra pengarna på en HP ZR24w? Eller är det bara det att ni har höga förväntningar på skärmen eftersom den kostat lite mer?

Tack!

Jag är intresserad av denna skärm men är lite fundersam över detta jag med. Är det någon punkt denna skärm är sämre än en skärm med TN förutom responstid och andra "tider"? Läste att det kan vara jobbigt med text på en IPS skärm?
Skärmen skall användas till programmering så skulle vilja veta om denna är ett dumt val då? Håller på lite med bildredigering också så det är därför jag vill ha en bra skärm.

Permalänk

Ovan har någon fotat vad som ska vara white glow på en dell2209. Bilden är dålig och lysandet i hörnen starkare än på min zr24w men fenomenet som sådant fångas väl. Jag märker inte inte av lysandet annat än på mer eller mindre helsvarta bilder, aldrig i samband med vanlig skrivbordsanvändning.

Jag anser att skärmen är dålig för text om man sitter nära då hinnan framför panelen som ska stoppa reflektioner blir framträdande i ett sådant scenario. Sitter man på ett normalt avstånd (>0,5 m) ser man inte antireflexionskornen och då tycker jag inte att det är några problem i det avseendet. Den som klagade hade kanske sharpness inställt på något lågt, då blir bokstäverna dunkla. Jag kommer inte ihåg vad grundinställningen var men jag måste ha ett av de två mest skarpa lägena för att bokstäver inte ska flyta ut i bakgrunden.

Hur den står sig i förhållande till TN-paneler kan jag inte uttala mig om då jag aldrig ägt någon sådan. Om man inte fäster något värde vid den höj-/sänk- och roterbara foten, USB-hubben samt de 120 extra pixlarna på höjden tror jag dock inte att denna skärm är värd sitt pris i förhållande till en enklare TN.

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft en HP ZR24w i nästan en vecka nu och personligen är jag riktigt nöjd. Bra uppgradering från mina Viewsonic VX2025wm med P-MVA paneler. Det enda jag hitills gjort är att sänka ljusstyrkan då den är för ljus som standard.

Jag är inte 100% säker men har inte märkt av något white glow ännu. Foten är underbar, mina gamla skärmar kunde endast vickas fram och tillbaks. Eventuellt blir det 1-2 stycken till framöver, får se hur ekonomin känns samt behovet, men en till behöver jag, för liten bildyra med endast en skärm.

Bra grejer för priset i mitt tycke, vill man inte betala så här mycket för att få något som är bättre än TN så finns ju massor av billiga TN's för 1000-2000kr. Alternativt ännu bättre skärmar som då kostar mer.

Permalänk

@Gallimatias: Tack för dina svar. Angående bilden på så kallad "white glow" som du bifogade, så tycker jag det precis liknar vad andra kallar "backlight bleeding". Är det egentligen någon skillnad? Eller är det bara två namn på samma sak?

Permalänk
Skrivet av fjodor2000:

@Gallimatias: Tack för dina svar. Angående bilden på så kallad "white glow" som du bifogade, så tycker jag det precis liknar vad andra kallar "backlight bleeding". Är det egentligen någon skillnad? Eller är det bara två namn på samma sak?

Det är inte samma sak.
White glow ändras när du rör huvudet, backlightbleed ser likadant ut var du än kollar från.
Du borde inte ha några problem att märka när det är backlightbleed och när det är white glow.
Jag tycker att white glow är mer irriterande än backlightbleed.

Permalänk
Medlem

Jag har använt min hp i flera månader nu. Har aldrig tänkt på att det finns backlight bleed eller white glow.
Antingen är jag halvblind eller så är det petitesser.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

har nu haft hp´n nu i 1 vecka!
och typ allt känns bra med den, det enda är vel när man ser på film/spelar när det är mörka sener att det som ska vara svart är helt svart men att det är ett blankt lager över bildens yta det är som om solen skiner in på skärmen och lyser up den lite svagt

enda jag gjort med inställningar i skärmen är ändra Brightness från 90 till 50

allt som allt är jag riktigt nöjd, ångrar inte mitt köp

Permalänk
Skrivet av Gabbis85:

det enda är vel när man ser på film/spelar när det är mörka sener att det som ska vara svart är helt svart men att det är ett blankt lager över bildens yta det är som om solen skiner in på skärmen och lyser up den lite svagt

enda jag gjort med inställningar i skärmen är ändra Brightness från 90 till 50

Det som du ser kallas white glow.

50 brightness är vansinnigt ljust.. jag kör med 6, 6 i brightness är 120 cd/m2 på min skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det som du ser kallas white glow.

50 brightness är vansinnigt ljust.. jag kör med 6, 6 i brightness är 120 cd/m2 på min skärm.

skulle nästan kunna tänka mig att ha mer än 50 oxå till och med nära 90
mindre än 30 iaf då blir det för mörkt och tråkigt tycker jag, men du kanske har ställt in nåt annat än bara brightness? för 6 i brightness ser på tok för kasst ut iaf i mina ögon och även en vän till mig tyckte att mindre än 50 såg för mörkt ut

Permalänk
Skrivet av Gabbis85:

skulle nästan kunna tänka mig att ha mer än 50 oxå till och med nära 90
mindre än 30 iaf då blir det för mörkt och tråkigt tycker jag, men du kanske har ställt in nåt annat än bara brightness? för 6 i brightness ser på tok för kasst ut iaf i mina ögon och även en vän till mig tyckte att mindre än 50 såg för mörkt ut

Nä det är bara brightness som jag har ställt in.
Man får inte glömma att låta skärmen värma upp ordentligt (typ 30 miin) och låta den nya brightness inställningen "sätta sig" efter att man har ändrat brightness.
Med 6 så får jag 120 cd/m2 i ljusstyrka vilket är lite av en LCD standard, många som använder sig av bildredigering etc professionellt har 120 cd/m2 i ljusstyrka.
Eller så har du kanske fått nåt konstigt exemplar.. aja jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Har haft min HP ZR24w i en vecka och jag är riktigt nöjd med den förutom att jag inte verkar få till färgerna.
Gör jag lite inställningar så att vitt till svart ser rätt ut så är det någon annan färg som blir överdriven.

Kör nu med tftcentrals ICC profil: HP ZR24W (sRGB 6500k v2). Färgerna ser bra ut men och den känns ganska mörk/matt med en touch av gul i det vita.
(Likadant med dom andra)
sitter på win7x64 med GF GTX260

Kan jag ha gjort fel någonstans?

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Skrivet av rumpnisse:

Har haft min HP ZR24w i en vecka och jag är riktigt nöjd med den förutom att jag inte verkar få till färgerna.
Gör jag lite inställningar så att vitt till svart ser rätt ut så är det någon annan färg som blir överdriven.

Kör nu med tftcentrals ICC profil: HP ZR24W (sRGB 6500k v2). Färgerna ser bra ut men och den känns ganska mörk/matt med en touch av gul i det vita.
(Likadant med dom andra)
sitter på win7x64 med GF GTX260

Kan jag ha gjort fel någonstans?

Testat med allt på default? Alltså med original ICC profilen etc.
6500K - sRGB.
Det är vad jag använder, och jag har en colorimeter.. så jag tycker att original inställningarna är bättre än mina kalibrerade inställningar som jag gör med en egen hårdvarukalibrator..