Utveckla Iphone appar, tvungen att skaffa en Mac?

Permalänk

Utveckla Iphone appar, tvungen att skaffa en Mac?

Som rubriken säger, jag hade tänkt börja utveckla appar till Iphone, tankade SDKn för IPhone och såg att jag var tvungen att ha OSX Leopard 10.6.2 minst för att köra den.

Så nu till frågan, måste jag införskaffa en ny, dyr Macbook Pro eller finns det något annat alternativ (ex hackingtosh) Finns det risk att "åka fast" med hackingtosh? Kan de ta bort mina appar etc isf eftersom de var utvecklade på en PC egentligen?

Ända anledningen till att jag vill ha en Macbook är pga Iphone app utveckling. All info inom ämnet är välkommet!

Permalänk
Medlem

Yes, SDK'n man laddar ner är i .dmg format. (om jag nu minns rätt)

EDIT: Läste inte hela ditt inlägg. Man måste ha Mac OS X vad jag vet... vet ej hur det är med Hackingtosh.

Permalänk
Medlem

Hackintosh funkar om du har rätt hårdvara, finns någon lista nånstans på vad som är kompatibelt, minns dock inte var Googla "hackintosh compatibility" och kolla runt lite. Om du tjänar tillräckligt på apparna du gör kan du ju köpa en MBP för pengarna du dragit in

MVH
Adyzz

Permalänk
Skrivet av grontoankan:

Som rubriken säger, jag hade tänkt börja utveckla appar till Iphone, tankade SDKn för IPhone och såg att jag var tvungen att ha OSX Leopard 10.6.2 minst för att köra den.

Så nu till frågan, måste jag införskaffa en ny, dyr Macbook Pro eller finns det något annat alternativ (ex hackingtosh) Finns det risk att "åka fast" med hackingtosh? Kan de ta bort mina appar etc isf eftersom de var utvecklade på en PC egentligen?

Ända anledningen till att jag vill ha en Macbook är pga Iphone app utveckling. All info inom ämnet är välkommet!

Har du rätt hårdvara är det inte speciellt svårt alls att installera OSX på en PC, och nej du kan inte 'åka fast' och nej de kommer inte ta bort dina appar. Snow Leopard ligger på 319:-

Permalänk
Medlem

Jag har ett litet skolarbete på G. Jag ska försöka skapa en app där man ser veckans matlista. Hur ska jag gå till väga? Måste jag först ladda ner SDK på en mac? Hur gör jag sedan för att någon ska kunna uppdatera listan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossan90:

Jag har ett litet skolarbete på G. Jag ska försöka skapa en app där man ser veckans matlista. Hur ska jag gå till väga? Måste jag först ladda ner SDK på en mac? Hur gör jag sedan för att någon ska kunna uppdatera listan?

Google, google, google.. Ja du måste ladda ner iPhone SDK och XCode från apple och installera det. Sen för att få matlistan att uppdatera måste du väl få programmet att ta datat från en server på något vis. Har du inte programmerat en iPhone app (eller objective-c överhuvutaget) så har du nog inte ett så litet projekt framför dig
Men måste man inte gå med i iPhone developer någonting som kostar ~100€ för att få programmet till en iPhone? Eller räcker det kanske att du visar upp appen på iPhone simulatorn i XCode?
(Har inte gett mig på iPhone programmering så kan vara helt ute och cykla.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossan90:

Jag har ett litet skolarbete på G. Jag ska försöka skapa en app där man ser veckans matlista. Hur ska jag gå till väga? Måste jag först ladda ner SDK på en mac? Hur gör jag sedan för att någon ska kunna uppdatera listan?

För att skriva ett native app till iPhone/iPod Touch så måste du använda iPhone SDK som finns att ladda hem gratis på developer.apple.com.
Du måste ha Mac OS X för att kunna köra det över huvud taget, och för att sedan få ut det i appstore måste du betala en licens på $99/år.
Du bör nog sätta dig in i att programmera lite innan du undrar hur någon ska kunna uppdatera matlistan, men om du faktiskt genomför detta så kommer du antagligen använda klassen NSURLConnection till just det.
Lycka till.

Till trådskaparen: köp någon billig 4 år gammal macbook/mini på blocket, fungerar finnemang, mycket billigare än det kommer du nog inte undan.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Skrivet av Movement:

För att skriva ett native app till iPhone/iPod Touch så måste du använda iPhone SDK som finns att ladda hem gratis på developer.apple.com.
Du måste ha Mac OS X för att kunna köra det över huvud taget, och för att sedan få ut det i appstore måste du betala en licens på $99/år.
Du bör nog sätta dig in i att programmera lite innan du undrar hur någon ska kunna uppdatera matlistan, men om du faktiskt genomför detta så kommer du antagligen använda klassen NSURLConnection till just det.
Lycka till.

Till trådskaparen: köp någon billig 4 år gammal macbook/mini på blocket, fungerar finnemang, mycket billigare än det kommer du nog inte undan.

tror inte att han ska börja med att försöka lägga in matuppgifter över internet, utan skapas enkalst i appen själv, där användaren knappar in vad han vill handla. FÖr övrigt har jag börjat att komma igång med detta nu, började i lördags och har lärt mig en hel del, jag började med att titta på Lyndas Iphone SDK tutorial, cilket var väldigt bra. Jag tyckte att Java var illa, men Objective C är så klumpigt att jag ibland vill gråta. Och ja, det kostar ungefär 800kr för att kunna lägga upp en app på appstore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossan90:

Jag har ett litet skolarbete på G. Jag ska försöka skapa en app där man ser veckans matlista. Hur ska jag gå till väga? Måste jag först ladda ner SDK på en mac? Hur gör jag sedan för att någon ska kunna uppdatera listan?

Har du mycket erfarenhet utav programmering så är det väl bara till att köpa ett developer-konto, en mac och börja hacka loss i iPhone-SDK:n. Har du inte mycket erfarenhet så lär det vara ganska mycket jobb, om du inte har tid/ork att sätta dig in i det så kanske du kan skapa en schyst webapp som dessutom kommer fungera på allas telefoner om det är gjort snyggt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av grontoankan:

tror inte att han ska börja med att försöka lägga in matuppgifter över internet, utan skapas enkalst i appen själv, där användaren knappar in vad han vill handla. FÖr övrigt har jag börjat att komma igång med detta nu, började i lördags och har lärt mig en hel del, jag började med att titta på Lyndas Iphone SDK tutorial, cilket var väldigt bra. Jag tyckte att Java var illa, men Objective C är så klumpigt att jag ibland vill gråta. Och ja, det kostar ungefär 800kr för att kunna lägga upp en app på appstore

Vad är klumpigt med Objective-C, det är ett smalt objektorienteringslager på C?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

Jag är ganska intresserad av det. Vad ska jag ladda ner för att kunna göra egna apps? 'använder Windows 7 skicka länkar är ni snälla

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa igenom tråden. Men ska det inte vara möjligt att spara i Iphones IOS format ifall man har designat i Adobe FLASH CS5. Läste det på Adobes hemsida har jag för mig. Liksom rätt så praktiskt att utveckla touch applikationer i flash

Permalänk
Medlem
Skrivet av cross_linus:

Jag är ganska intresserad av det. Vad ska jag ladda ner för att kunna göra egna apps? 'använder Windows 7 skicka länkar är ni snälla

Läs hela tråden.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Vill inte vara elak men, har man inte förmåga att Googla fram dessa saker på egen hand så kommer man inte heller klara av att skriva och publicera en app.

Ska man lära sig programmera så är det väldigt viktigt med Google-skills.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Det finns andra alternativ än att köpa en Apple dator för att utveckla iOS appar. Adobe har en del produkter för mobil app utveckling, bland annat de senaste versionerna av Flash (actionscript programmering). De kostar dock. Men ifall du redan har det så har Adobe väldigt bra video tutorials.

Sen finns det även Appcelerator (javascript programmering). Finns en gratis version och även versioner med fler verktyg som kostar.

Det tredje alternativet är att du skapar en mobil webbapplikation/webbsida (HTML, CSS, Javascript PHP/ASP). Den allra största fördelen med det är att du inte behöver betala Apples avgift för att appen ska finnas på App store. Idag är de mobila webläsarna så pass bra att man kan göra oerhört mycket på webben. Ta en titt på Chrome experiments för smartphones. Då finns även appen (webbapp) tillgänglig för Android och Windows Phone användare.

Permalänk
Skrivet av Chigurh:

Den allra största fördelen med det är att du inte behöver betala Apples avgift för att appen ska finnas på App store.

Men det går väl inte att lägga upp en webbsida - hur anpassad den än är - på appstore?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Men det går väl inte att lägga upp en webbsida - hur anpassad den än är - på appstore?

Nej självklart inte Vill man publicera appar på app store så kostar det 99 dollar.

Permalänk
Medlem

Kan man inte köra Mac OSX eller Mac OSX Server i en virtuell maskin?
Jag skriver Mac OS Server då det tidigare var den enda version av Mac OS som fick virtualiseras enligt licenserna. Hur det ser ut nu kommer jag inte ihåg.

Virtualbox har alternativ för Mac OSX Server senast jag kollade iaf.