Engång för alla vad är farlig temp på en I7?

Permalänk
Medlem

spel höjer inte temperaturen nämnvärt på i7. Dom drar helt enkelt inte nytta av processorns fulla potential så det stör.

Permalänk
Entusiast

Re: Engång för alla vad är farlig temp på en I7?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shai Tan
Ja som topic, Kör man någonsin max Load när man spelar osv. Kör push and pull med en H50 och 2 Noctua NF-P12. Prollen är clockad till 3,8Ghz och ligger på 82Grader som max i Prime95 annars är den stabil inga låsningar eller omstarter.

Så nån som sitter på fakta och inte gissningar?

En fråga. Vad har du för övrig ventilation i lådan?
Du har ju bra fläktar på din h50. Men lite bättre ventlitaion i lådan skulle kanske
sänkta temperaturen lite.

Har du försökt att hitta lägsta stabila Vcore?

Permalänk

Någon som vet varför man får lägre temps när man kör "high" test med intel burn ? 10c mindre

Permalänk
Medlem

bBörjar fundera efter att läst denna tråd, så jag kollade med speedfan på tempraturerna, så nu till frågan.
Är det dom inviduella temraturerna på kärnorna man ska gå efter eller enbart cputempraturen?

Permalänk
Medlem

Din temp är helt normal för en i7 med HT på vid den frekvensen och den kylaren.

Stänger du av HT blir den genast 8-10 grader svalare men presterar som en i5.
När du läser att folk har så värst mycket lägre temp vid 3,8 ghz med HT på så kan du räkna med att dom inte testat ordentligt, det är där man landar.

Jag fick min stabil på 3800 mhz och 1600 på minnena vid vcore 1,3 och fick byta ut H50 mot en jätte-Noctua för att maxa 80 C i Prime enligt coretemp, H50 räckte inte hur mycket det än blåste på den.

Spela det du brukar och ha coretemp igång under tiden så vet du sedan var du landar, men du kan vara lugn om du inte kommer högre än du gör i prime, du kan hålla den tempen hela tiden utan att sabba något.

Det är i princip omöjligt att bränna upp processorn då den stänger av sig själv när det blir riskabelt.

Däremot är det riskfyllt att klocka på för låg vcore då processorn räknar fel, det resulterar i värsta fall i korrupt filsystem och andra fel som dyker upp efter längre tid, som ett elakt virus.

Alla temperaturprogram tycks visa olika, till exempel visar coretemp ganska konsekvent 2-4 grader mer än HWmonitor, jag går efter coretemp när jag mäter.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

under 80c för 24/7 drift brukar man säga.

kan berrätta en liten skräckhistoria dock.

jag byggde en dator åt en vän förra sommaren i7 920 etc etc... efter en tid så crashade datorn lite då och då , jag själv tänkte inte så mycket på det första gången han sade det till mig , vid ett lite senare tillfälle ( några veckor senare ) så spelade vi starcraft 1 tillsammans , så försvann han plötsligt ur matchen , jag frågade honnom sen när han kom tillbaks vad som hände , datorn hade crashat. jag tyckte att det var en bra ide att kolla tempen på diverse delar , så jag länkade realtemp till honnom , han sade då att alla fyra mätarna visade 100c , och då var datorn på tomgång ute i windows.

det visade sig att han hade fått ett täcke av damm mellan processorkylaren och fläkten.

den hade alltså suttit på 100c oavbrutet i flera veckor.
hyffsat läskigt.
efter rengöring så hoppade tempen ner till trevliga värden på ca 30-40c igen.

denna dator tickar fortfarande som klockan.

så man ska inte få en hjärtattack om man ser proccessorn skymtas vid 90 sträcket .

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

under 80c för 24/7 drift brukar man säga.

kan berrätta en liten skräckhistoria dock.

jag byggde en dator åt en vän förra sommaren i7 920 etc etc... efter en tid så crashade datorn lite då och då , jag själv tänkte inte så mycket på det första gången han sade det till mig , vid ett lite senare tillfälle ( några veckor senare ) så spelade vi starcraft 1 tillsammans , så försvann han plötsligt ur matchen , jag frågade honnom sen när han kom tillbaks vad som hände , datorn hade crashat. jag tyckte att det var en bra ide att kolla tempen på diverse delar , så jag länkade realtemp till honnom , han sade då att alla fyra mätarna visade 100c , och då var datorn på tomgång ute i windows.

det visade sig att han hade fått ett täcke av damm mellan processorkylaren och fläkten.

den hade alltså suttit på 100c oavbrutet i flera veckor.
hyffsat läskigt.
efter rengöring så hoppade tempen ner till trevliga värden på ca 30-40c igen.

denna dator tickar fortfarande som klockan.

så man ska inte få en hjärtattack om man ser proccessorn skymtas vid 90 sträcket .

lagat ett prescoot system från fijutsi-simens av just den anledningen. Märkesdatorer använder ofta Ducts speciellt dom redigt billiga. På så vis får dom chassifläkt och CPU kylare på en å samma gång. Så det är en Intel stock HFS med en plasttunnel över. Sett det på flera märkesdatorer jag lagat.

Problemet är som du säger att intels stock HFS för Pentium , C2D och i5 och i7 med sin form har väldig tendens att sammla damm mellan fläns och fläkt som bildar en matta som blir helt lufttät.

Denna datorn i fråga hade vart inte på service och reprationer och allt och igen hade hittat felet. Vid första anblicken syntes det ju inte tydligt menar en fet plast duckt först över hela kylaren. Men jag hade mina misstankar så jag startade den och in i bios. Tog ca en menut. Visste från användaren att datorn kraschat dagligen om och om igen i över ett år. Kom in i bios efter någon minut av post och gick till hardware monitor och kollade tempen. 99C på CPU:n!

Dessutom noterade jag vid posten att det stog Pentium 4 560 vill jag minnas alltså typ 3.4Ghz Prescott Pentium 4. ca 130W TDP.

Desutom hade jag kikat lite på moderkortet innan så nu tog jag en närmare titt. ALLA jag menar vart ena jävla kondig hade KOKTS. Plastbotten hade åkt ur dom och toppen var som en kupol. Satt bara mm från kyalren så var svåra å se först men demonterade kylningen eftersom jag visste vad att det var fel på den. Dessutom varvade fläkten galet men igen luft kom genom kylaren när jag höll handen vid flänsen.

Jag erbjöd mig att byta kondigar på mobot för 200Kr ca eller köpa hem nytt mobo för 4-500kr villket ägaren ville ha så han hade garanti etc. Så bytte mobo, satte på en sytche kylare med 92mmm fläkt och hystade stock intel HFS och ducten å skogen och satte i en 92mm chassifläkt där bak. Plats fans men märeksdatorer har sällan annat än nätagsfläkten för kylning tyvär.

Efter det fungerade den fint. Processorn verkade inte tagit någon skada av 1+ år på konstant 100C+

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag funderar på att beställa ny kylare men frågar mig själv om det är värt det.
Jag kör min i7 930 i 22*166 just nu (3650mhz) med orginalfläkten. Vcore 1.33
Temp idle: 30
Temp spel: 50-55
Temp 100% load: 70-74
Jag kör med HT on då jag använder 8 trådar i 3D-applikationer.

Jag kan säkert komma högre utan att höja Vcore & därmed tempen så tycker ni det är värt att byta kylare för mig?
Det känns tryggt att väl ha den monterad, har aldrig monterat tredjepartskylare i dagens storleksklass så man är lite orolig för att den inte ska sitta kloss an.

Visa signatur

I7 930@3.6Ghz - 12GB Kingston HyperX - HD5870 - Nått MSI X58 Mobo - 3 TB HD - Eizo Foris 24" Monitor.

Sysslar med 3D/2D Grafik, Eurodiscomusik & BFBC2

Permalänk
Medlem

Montera en noucta om man inte redan satt i moderkortet vi säga är enklare än en med push-pins. Kanske tar lite extra TID MEN proceduren är mer logisk och mekanisk eller vad man nu vil säga eftersom allt skruvas. Push pins är inte så roliga tycker jag och har man otur tar dom inte. Gäller att vrida dom i rätt position först innan man trycker i dom, lätt att glömma om man inte är noggrann.

men kan man få dit stock kylaren så är tex en nocuta inte svårare. Men jag slänger dit sådant direkt så slipper jag riva datorn igen.
Vet jag inte va du mäter load med men dom tempsen låter extremt bra för en stockkylare överklockat. Nästan för bra tycker jag. 30C idel måste vara ett rekord inte ens jag liger så lågt vid 3.7Ghz med NH-D14 men å andra sidan vet jag ju inte din rumstempratur eller vad för strömsparfuktioner du valt. Sedan är ju frågan med mäter du kärnornas temperatur eller vad moderkortet rapporterar. Jag litar mäst på intels egna sensorer. Moderkorten visar ju precis vad dom vill beroende på hur tillverkaren valt att implementera dom.

Något som kan hända är att den helt enkelt trottlar. Märker det på benchmarks att resultatet försämras eller slutar att bli bättre, märks på effektmätare också under stresstester som linpack och prime95 om effekten den förbrukar sjunker under lägre perioder mitt i stresstestet.

Så innan man svarar på den frågan med säkerhet så bör temperaturerna verifieras ordentligt så vi vet vad för sensorer du läser av, med vad för program och vad det rapporterar för Tjmax vilket är 100C för i7 inte mer eller mindre sedan vad för program du testar Load tempsen med.

Personligen har jag aftermarket kylare av två anledningar. Man kan klocka avsevärt mer och man kan göra det näst intill ljudlöst med en bra kylare. Går inte med stock den brötar attan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vet jag inte va du mäter load med men dom tempsen låter extremt bra för en stockkylare överklockat. Nästan för bra tycker jag. 30C idel måste vara ett rekord inte ens jag liger så lågt vid 3.7Ghz med NH-D14 men å andra sidan vet jag ju inte din rumstempratur eller vad för strömsparfuktioner du valt. Sedan är ju frågan med mäter du kärnornas temperatur eller vad moderkortet rapporterar. Jag litar mäst på intels egna sensorer. Moderkorten visar ju precis vad dom vill beroende på hur tillverkaren valt att implementera dom.

Något som kan hända är att den helt enkelt trottlar. Märker det på benchmarks att resultatet försämras eller slutar att bli bättre, märks på effektmätare också under stresstester som linpack och prime95 om effekten den förbrukar sjunker under lägre perioder mitt i stresstestet.

Så innan man svarar på den frågan med säkerhet så bör temperaturerna verifieras ordentligt så vi vet vad för sensorer du läser av, med vad för program och vad det rapporterar för Tjmax vilket är 100C för i7 inte mer eller mindre sedan vad för program du testar Load tempsen med.

Personligen har jag aftermarket kylare av två anledningar. Man kan klocka avsevärt mer och man kan göra det näst intill ljudlöst med en bra kylare. Går inte med stock den brötar attan.

Jag tycker också den är misstänkt låg, rumstemp är väl runt 20-22, lite svalare på natt&morgon.

Jag har kollat temperaturerna i MSI's program som hängde med moderkortet.
Jag ska undersöka andra mätprogram för att utesluta att det visar felaktiga värden.

Jag har aldrig stressat datorn med något syntetiskt load-program som linpack & prime95 men får testa detta, jag har kombinerat nytta med nöje och renderat 3D-bilder. Då har alla kärnor var på 100% i aktivitetshanteraren i längre perioder.

Chassit är ganska standard med 3st 12cm fläktar och en 22 cm på sidan.
Men ska undersöka utifrån de standardprogram för benchmarking som används och återkomma med rapport.

Visa signatur

I7 930@3.6Ghz - 12GB Kingston HyperX - HD5870 - Nått MSI X58 Mobo - 3 TB HD - Eizo Foris 24" Monitor.

Sysslar med 3D/2D Grafik, Eurodiscomusik & BFBC2

Permalänk
Medlem

När man klockar ordentligt så gäller ju inte garantin ändå om CPU'n skulle gå dåligt så vad gäller tempratur, varför inte bara lappa CPU'n och om du har tur, få ner tempraturen med så mycket som 10C (lite överdrivet kanske) dessutom kostar det nästan ingenting, bortsett från ansträngningen och slippapper.
Värt att notera att man måste ha lite förkunskap om man gör detta då det kan gå åt pipan om man gör fel.

Jag körde min i7 930 på ca 82C i max load för ett tag sen, senast jag körde linpack i en timme så låg den på max 76 så jag kan inget annat än gissa att det är ''Break-in'' perioden som gjort god nytta där. Jag har för övrigt inte lappat min CPU men jag planerar göra det snart.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Asså enligt mig så skall det vara ungefär 70-75 farligt. Men läs annars på intel

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 4.5 GHz (Haswell) Mobo: ASUS Z87-DELUXE ATX GPU: MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 2133MHz : Win7 Ultimate: x64 Spelar: DayZ

Besök gärna mig på
http://www.twitch.tv/sowztv

Permalänk
Medlem

Intel anger max temperaturen Efter Tcase också kallat Tc. Tcase är IHS temperaturen på ovansidan i centrum där vi monterar kylaren emot.

På integrerade kretsar så har alltid Tj högre temperatur än Tc eftersom Tj representerar den varmaste delen av kisel chipet.
När Tj når sitt max värde så bör Tc göra det med.

Vi vet redan att intel specificerar Tcase till 67.9C för en i7 920 och vi vet att Tj för i7 är 100C så då kan vi anta att vid Tcase om 67.9C för en i7 920 är Tj 100C.

Varför intel anger Tcase och inte Tjmax är för att skillnaden mellan Tcase och Tj varierar med Arena på chippet och effekten chipet avger per area. Alla i7 har i princip samma area skiljer några mm mellan Lynnfield och bloomfield så marginellt men vi vet att dom har 95W TDP respecktive 130W TDP. Vi vet att kisel har en specifik termisk resistans eller termisk ledningsförmåga likaså koppar som IHS utgör. Denna resistans är identisk oavset effekt därför komme temperaturskalan öka mellan Tj och Tcase vid högre effekt och sjunka vid lägre effekter. Därför en i7 860 har Tcase om ca 73C medans en i7 920 har ca 67.9C om mitt minne inte sviker. Eftersom 920 är varmare så är ju skillnaden i temp större om man tar 100-67.9 än om man tar 100-73 för i7 860.

Börjar man överklocka så kommer Tcase värdet att sjunka för vad som är max. Skulle man klocka en i7 920 till 4Ghz så kommer man behöva hålla Tcase mycket lägre än 67.9C eftersom skillnaden mellan Tcase och Tj kommer öka.

Och som ni ser är det ganska feta skillnader i temp mellan Kärnan och IHS ovansida. IHS är väl ca 2mm tjock kanske? Kanske mindre. Kislet som utgör processorn för 300mm wafer är 0.775mm tjockt eller 0.925 för 450mm wafer. Mins inte vad intel tillverkar dagens i7 på för wafer storlek.

Traditionellt kisel bör tåla 125C eller så max så 100C max temp är igen omöjlighet. Dock mer troligt att anslutningarna till chipet ger upp av elektronmigration där atomer börjar röra sig i metallen pga höga strömmar och temperaturer sedan kan det uppstå höga stressar på förpackningen kislet sitter i som kan ha sönder den också.

Därför jag säger att överklockarens värsta mardröm är inte temperaturen det är ökad spänning för det ökar också strömstyrkan också. Det gör även ökad frekvens men inte i samma storleksordning men kombinerar man do mtvå så får man snart ganska feta strömstyrkor.
Ökade strömmar är största orsaken till elektronmigration och elektronmigration uppstår för elektroner krockar med atomer och i en perfekt värld hade atomerna legat i en perfekt ordning och elektronerna hade inte krockat med dom men så är det inte. Och ju varmare atomer är ju mer rör dom sig och ju mer krockar elektronerna med dom därför temperaturen spelar in till viss del. Eftersom strömmarna är så höga så har elektronerna energi nog att slita loss atomerna och transportera dom med sig vilket leder till att ledningsbanorna till slut brister i ändan där emigrationen börjar. Lite som vatten som långsamt rinner ner från A till B.
Dessutom sker elektronemigrationen vid lödningarna vid lägre strömmar än i koppar eller aluminium så dom som blir påverkade först. Och sådan sitter även i processorn för att ansluta kislet chipet med benen på processorn eller kontaktytorna.

Temperatur bidrar till Elektronmigration också. Enkla förklaringen till det är att ett chip alltid läcker. Betyder helt enkelt att transistorer inte håller tätt. Så länge dom har spänning tillförda sig men ej öppna alltså där dom skickar signalen vidare så läcker dom även stängda ca 30% av sin totala strömförbrukning som dom annars har öppna.
Läckaget står i direkt relation till spänning och temperatur. Högre spänning eller temperatur ger mer Elektronmigration.
En i7 processors strömförbrukning utgör 30% läckströmmar. Det är på default Vcore. Vid överklockning där Vcoren ökar så ökar även läckaget. Intel har lagt i7 där den har bäst prestanda per watt där det inte lägre lönar sig att sänka spänningen på bekostnad av lägre frekvens. Så ökad spänning ger mer läckage vilket ökar strömmen processorn drar vilket ökar Elektronmigrationen. Men ökar temperaturen ökar även Elektronmigrationen. SÅ en sval CPU bör dra mindre ström en än varm vilket betyder att en sval också bör lida av lägre elektronemigration.
Temperaturfaktorn är så klart en faktor CPU tillverkare noggrant tittar på men deras beräkningar och krav baseras på en icke klockad processor. Bara en vanlig överklockning kan öka strömstyrkan med 50-60% genom processorn och i extremare fall fördubbla den. Avsevärt ökad temperatur kanske ökar läckströmmarna med några procent över normala 30% men ökad spänning kommer öka läckströmmarna bra mycket mer och i slutändan hur mycket beror helt på hur mycket man drar upp spännigen. Så temperaturen har en påverkan absolut men förhållandevis liten jämfört med vad ökad spänning bidrar med. Ökad spänning bidrar direkt till mer läckströmmar sedan bidrar det till högre ström också i kombination med högre frekvens så blir det direkt den stora faktorn som kommer avgöra hur länge processorn håller innan Elektronmigrationen dödar den. Inte temperaturerna. Kan lika väl köra 80C med luft eller 40C med vatten. Kör du extremt höga strömmar tack vare hög spänning och frekvens så kommer båda dö inom nästan samma tidsram. Skillnaden kommer vara lite till fördel för den kallare men inte så det spelar någon roll.

Nortwood processorerna på 130nm var ett praktexempel på processorer som dog av elektronemigration vid 1.65V eller mer vill jag minnas. Ca 6 månade tog det då och temperaturerna hade minimal betydelse.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pa1983:

Intel anger max temperaturen Efter Tcase också kallat Tc. Tcase är IHS temperaturen på ovansidan i centrum där vi monterar kylaren emot.

På integrerade kretsar så har alltid Tj högre temperatur än Tc eftersom Tj representerar den varmaste delen av kisel chipet.
När Tj når sitt max värde så bör Tc göra det med.

Vi vet redan att intel specificerar Tcase till 67.9C för en i7 920 och vi vet att Tj för i7 är 100C så då kan vi anta att vid Tcase om 67.9C för en i7 920 är Tj 100C.

Varför intel anger Tcase och inte Tjmax är för att skillnaden mellan Tcase och Tj varierar med Arena på chippet och effekten chipet avger per area. Alla i7 har i princip samma area skiljer några mm mellan Lynnfield och bloomfield så marginellt men vi vet att dom har 95W TDP respecktive 130W TDP. Vi vet att kisel har en specifik termisk resistans eller termisk ledningsförmåga likaså koppar som IHS utgör. Denna resistans är identisk oavset effekt därför komme temperaturskalan öka mellan Tj och Tcase vid högre effekt och sjunka vid lägre effekter. Därför en i7 860 har Tcase om ca 73C medans en i7 920 har ca 67.9C om mitt minne inte sviker. Eftersom 920 är varmare så är ju skillnaden i temp större om man tar 100-67.9 än om man tar 100-73 för i7 860.

Börjar man överklocka så kommer Tcase värdet att sjunka för vad som är max. Skulle man klocka en i7 920 till 4Ghz så kommer man behöva hålla Tcase mycket lägre än 67.9C eftersom skillnaden mellan Tcase och Tj kommer öka.

Och som ni ser är det ganska feta skillnader i temp mellan Kärnan och IHS ovansida. IHS är väl ca 2mm tjock kanske? Kanske mindre. Kislet som utgör processorn för 300mm wafer är 0.775mm tjockt eller 0.925 för 450mm wafer. Mins inte vad intel tillverkar dagens i7 på för wafer storlek.

Traditionellt kisel bör tåla 125C eller så max så 100C max temp är igen omöjlighet. Dock mer troligt att anslutningarna till chipet ger upp av elektronmigration där atomer börjar röra sig i metallen pga höga strömmar och temperaturer sedan kan det uppstå höga stressar på förpackningen kislet sitter i som kan ha sönder den också.

Därför jag säger att överklockarens värsta mardröm är inte temperaturen det är ökad spänning för det ökar också strömstyrkan också. Det gör även ökad frekvens men inte i samma storleksordning men kombinerar man do mtvå så får man snart ganska feta strömstyrkor.
Ökade strömmar är största orsaken till elektronmigration och elektronmigration uppstår för elektroner krockar med atomer och i en perfekt värld hade atomerna legat i en perfekt ordning och elektronerna hade inte krockat med dom men så är det inte. Och ju varmare atomer är ju mer rör dom sig och ju mer krockar elektronerna med dom därför temperaturen spelar in till viss del. Eftersom strömmarna är så höga så har elektronerna energi nog att slita loss atomerna och transportera dom med sig vilket leder till att ledningsbanorna till slut brister i ändan där emigrationen börjar. Lite som vatten som långsamt rinner ner från A till B.
Dessutom sker elektronemigrationen vid lödningarna vid lägre strömmar än i koppar eller aluminium så dom som blir påverkade först. Och sådan sitter även i processorn för att ansluta kislet chipet med benen på processorn eller kontaktytorna.

Temperatur bidrar till Elektronmigration också. Enkla förklaringen till det är att ett chip alltid läcker. Betyder helt enkelt att transistorer inte håller tätt. Så länge dom har spänning tillförda sig men ej öppna alltså där dom skickar signalen vidare så läcker dom även stängda ca 30% av sin totala strömförbrukning som dom annars har öppna.
Läckaget står i direkt relation till spänning och temperatur. Högre spänning eller temperatur ger mer Elektronmigration.
En i7 processors strömförbrukning utgör 30% läckströmmar. Det är på default Vcore. Vid överklockning där Vcoren ökar så ökar även läckaget. Intel har lagt i7 där den har bäst prestanda per watt där det inte lägre lönar sig att sänka spänningen på bekostnad av lägre frekvens. Så ökad spänning ger mer läckage vilket ökar strömmen processorn drar vilket ökar Elektronmigrationen. Men ökar temperaturen ökar även Elektronmigrationen. SÅ en sval CPU bör dra mindre ström en än varm vilket betyder att en sval också bör lida av lägre elektronemigration.
Temperaturfaktorn är så klart en faktor CPU tillverkare noggrant tittar på men deras beräkningar och krav baseras på en icke klockad processor. Bara en vanlig överklockning kan öka strömstyrkan med 50-60% genom processorn och i extremare fall fördubbla den. Avsevärt ökad temperatur kanske ökar likströmmarna med några procent över normala 30% men ökad spänning kommer öka läckströmmarna bra mycket mer och i slutändan hur mycket beror helt på hur mycket man drar upp spännigen. Så temperaturen har en påverkan absolut men förhållandevis liten jämfört med vad ökad spänning bidrar med. Ökad spänning bidrar direkt till mer läckströmmar sedan bidrar det till högre ström också i kombination med högre frekvens så blir det direkt den stora faktorn som kommer avgöra hur länge processorn håller innan Elektronmigrationen dödar den. Inte temperaturerna. Kan lika väl köra 80C med luft eller 40C med vatten. Kör du extremt höga strömmar tack vare hög spänning och frekvens så kommer båda dö inom nästan samma tidsram. Skillnaden kommer vara lite till fördel för den kallare men inte så det spelar någon roll.

Nortwood processorerna på 130nm var ett praktexempel på processorer som dog av elektronemigration vid 1.65V eller mer vill jag minnas. Ca 6 månade tog det då och temperaturerna hade minimal betydelse.

Var tamefan den bästa förklaring jag har läst på väldigt länge!