Permalänk
Medlem

Asus P5QD Turbo, erfarenheter?

Tjena!

Nån som har erfarenhet av att klocka med ett sånt här moderkort? Skulle vara trevligt att höra om era upptåg med kortet i fråga eftersom jag får ett sånt nästa vecka :). Jag antar(tm) att funktionerna i bios ska vara fullgoda för allsköns klockning, och chipsetet borde det inte vara några större problem med.

Förutom era generella synpunkter så har jag också några specifika frågor:

- Kan man/har ni använt minnen som inte täcks av Asus QVL?

Jag har nämligen funderingar på att skaffa OCZ Flex EX XLC DDR2 PC9600 CL6 2x2GB (OCZ2FXE12004GK) och det skulle ju vara snöpligt om de inte funkade. Generella köpråd gällande minnen med detta kort mottages tacksamt :).

Några tänkbara scenarion vore att försöka pressa min Q9400 till 450*8 alt. 514*7 (om jag nånsin kommer upp så högt) för körning 24/7. Nu borde ju PC8500 fungera för att köra minnena 1:1, men det kan vara skönt med lite högre i tak och nämnda PC9500 är bara mariginellt dyrare.

Skulle dock inte vara omöjligt att jag skaffade Crucial BallistiX PC8500 igen som historiskt sett har tjänat mig väl med låga timings. Om jag inte minns fel så hade jag tidigare ett 2*2GB-kit men kan inte hitta den storleken längre så vi får se vad det blir... Bara de inte är allt för dyra.

- Hur är det med vdroop/vdrop på det här kortet?

Jag hade en hel del vdroop med min Striker II Formula, trots loadline calibration. Nu har jag ju läst vad vdroop är till för så det är väl kanske inte hela världen om det förekommer, men det kan ändå vara bra att ha koll på.

- Har ni stött på några FSB-hål?

Kan ju vara bra att veta.

- Någon speciell version av bios ni rekommenderar och har ni stött på några speciella problem med de bios som för närvarande finns?

Såg att Ket på extremesystems.org har släppt en hel bunt med modiferade bios till P5Q-serien som rättar till en del saker och ökar kompabiliteten. Dock inget till P5QD Turbo. Asus levererar 0201 och 0301.

- Är det Express Gate eller Express Gate Light som stöds?

Skillnaden är att lightversionen installeras på hårddisk, medans fullversionen är ett instickschip på moderkortet.

Sen återstår att se om den här riggen, klockad eller oklockad och tillsammans med tex. ett Geforce GTS 250 orkar med att drivas av en fjuttig 430W psu med 2*17A, eller om jag måste spara ihop ännu mer pengar. Det knepigaste är prioriteringen mellan psu, minnen, grafikkort och cpukylare just nu eftersom jag inte kommer att ha råd att köpa mer än en av dom sakerna åt gången.

*edit* Faktafel.

Visa signatur

X79, baby

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen här tycks ha överklockat med ett sånt här moderkort, får jag väl svara på några av mina frågor själv :).

- Hur är det med vdroop/vdrop på det här kortet?

Högst mariginell. Efter att ha gjort en snabbklockning till 400FSB med minnena i 1:1 och allt manuellt inställt till standardvärden (vilket tog ca 2 minuter), skiljer det sig max 0.004V mellan idle/full load enligt cpu-z. Detta med loadline calibration avstängt.

Med stockkylaren har jag mellan 34-37C för resp kärna idle och 64-66C full load vilket får anses vara godkänt tills dess att jag kan köpa en bättre och tystare kylare.

- Har ni stött på några FSB-hål

Jag har lekt runt lite med fsb och har inte hittat några speciella hastigheter som det har varit problem med upp till fsb 400.

- Någon speciell version av bios ni rekommenderar och har ni stött på några speciella problem med de bios som för närvarande finns?

0201 som kortet kom med har fungerat bra för mig än så länge. Tydligen fixar 0301 enbart lite minneskompabilitet så än har jag ingen anledning att uppdatera (peppar peppar).

- Är det Express Gate eller Express Gate Light som stöds?

På detta moderkort är det Express Gate Light, på gott och ont. Hårdvaruvarianten ska tydligen vara snabbare, men då blir det också svårare om inte omöjligt att hacka funktionaliteten (tex. installera egna program, ändra upplösning osv). Det tar mindre än 5 sekunder att komma till menyn iaf, och då laddar moderkortet filerna från min standard Seagate 7200rpm sata2-disk.

Express Gate huvudmeny startar så fort man bootar om, innan POST. Jag hade hellre velat sett en funktion som möjliggjorde selektiv start av Express Gate medelst tryckande på en tangent, men då måste usb initieras först på endera sätt förstås. Hur länge Express Gate's huvudmeny stannar på skärmen kan man ställa in i bios. 3 sekunder ställde jag det på, vilket inte saktar ner uppstart av datorn nämnvärt. Det gäller bara att inte röra på musen under de tre sekunderna, för då måste man klicka för att komma till POST :).

Överklockningen fungerar fint, men då har jag också bara ett Matrox P690 som grafikkort i den. Ska bli intressant att se vad som händer om jag stoppar i ett relativt modernt kort. P690 är så hett att det ger 1.0 i assassment i Windows 7 64bit :D. Och utan stöd för pixelshader 2.0 förstår jag inte varför någon, ens i kontorsmiljö, skulle vilja ha ett sånt här när det finns billigare och bättre kort på marknaden. Det var gratis för mig iaf, så det är ju alltid nåt...

P5E-VM DO med Q35-chipset flaskade både cpu- och minne märkte jag också, då assassment på de båda steg från 6.5 till 7.2.

Visa signatur

X79, baby