Dränering av Göteborgsleran - möjligt?

Permalänk
Medlem

Dränering av Göteborgsleran - möjligt?

Som alla de som växt upp i Göteborg vet sedan barnsben så är höghus och tunnelbyggen ovanligt svåra och dyra att konstruera i staden eftersom stora delar av den ligger ovanpå blålera, vilket är anledningen till att Göteborg fortfarande har spårvagnar som främsta kollektivtrafikmedel.

Min undran är om det är det tekniskt möjligt att dränera leran? Skulle det isåfall vara ett fruktansvärt dyrt ingrepp? Fungerande kollektivtrafik är vad den här stan behöver, och satsningarna på spårvägen är halvhjärtade idag.

Permalänk
Medlem

Tja, den nya Västlänken i Göteborg är ju ett projekt som i hösta grad rör din frågeställning. Under rubriken Påverkan på staden anges en del av problematiken rörande leran. Tydligen gör man så att man gräver ett schakt uppifrån vari man sedan bygger tunneln och därefter fyller man igen schaktet. I vissa fall gräver man bara ner så att taket i tunneln läggs sedan läggs schaktet igen och man gräver klart tunneln under taket.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Tack för svar,

Då jag antar att den tekniken kommer bli rätt så dyr så undrar jag om det går att (permanent) minska svårigheterna med leran i Göteborg snarare än om det går att komma runt problemet med olika tekniker.

Permalänk
Medlem

bonk, bonk, bonk, bonk, bonk, påla påla. Dränera skiten blir nog ganska svårt då göteborg inte ligger speciellt högt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

En dränering av lera kan man göra genom att sänka grundvattnet. I de lågt belägna delarna av Göteborg är de svårt men i de högre belägna delarna så skulle jag tro de är möjligt. Dock så tar det oerhört lång tid (säg 50 år-100 år) och de skulle även medföra svåra sättningar för befintliga hus. Även hus som är pålade med träpålar (äldre hus) skulle börja ruttna.

Så svaret på frågan är ja, de är möjligt men knappast ekonomiskt lönsamt.

Permalänk
Testpilot

Vad är det för fel på spårvagnar? tycker det är bättre än bussar iallafall.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Har läst någonstans att alla de kanaler du ser i stan reglerar vattennivån just för att marken inte skall torka ut, då en uttorkning leder till syresättning av marken runt många gamla hus som står på rustbottnar som består av timmer vilket skulle få till följd att detta ruttnar och husen rasar samman.

Så som jag förstått det så motverkar man dränering av delar av Göteborgs stad

Pålning däremot är väl väl använt för att få hus att stå lite mer stabilt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ett tunnelbanesystem i Göteborg hade varit mycket välkommet. Om man inte kan bygga under marken, får man bygga ovanför. Syftar inte på spårvagnar nu, utan högre upp. Tänk er linjer som går uppe bland husen. Tyvärr är Sverige ett infrastrukturellt U-land, så det kan bli problem att genomföra några större förändringar.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat
Ett tunnelbanesystem i Göteborg hade varit mycket välkommet. Om man inte kan bygga under marken, får man bygga ovanför. Syftar inte på spårvagnar nu, utan högre upp. Tänk er linjer som går uppe bland husen. Tyvärr är Sverige ett infrastrukturellt U-land, så det kan bli problem att genomföra några större förändringar.

Göteborg är en mardröm att bygga tunnlar i eftersom det är en salig blandning av lera och Bohusgranit. Bara lera är inga problem att gräva i. Britterna har byggt tunnelbanan i lera i hundra år. Bara berg går också bra med ett stycke TBM eller medelst dynamit. En blandning blir dock snabbt jobbigt. Sen har vi ju så fruktansvärt mycket ledningar, rör och annan skit i marken redan.
I centrala Göteborg fungerar kollektivtrafiken bra, om man bortser från det efterblivna och icke-fungerande biljettsystemet. Det man kan göra för att göra det bättre är fler turer senare på kvällarna och lite mer tidigare också för de som jobbar konstiga tider. Pendeltågen behöver byggas ut också vilket nu tydligen skall ske om ett par år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24