Skillnaden mellan FPS och Hz

Är då adaptiv synkronisering något att ha? Är Nvidia G-Sync och AMD Freesync ett måste med en ny skärm? Svaret är kanske, det beror på. För att förstå när, var och varför måste man gå igenom grunderna hur skärmar normalt fungerar.

Enklare om vi skiljer på FPS och Hz

  • FPS (frames per sekund): hur många bildrutor per sekund som din dator och grafikkort kan rendera

  • Hz (hertz): den uppdateringsfrekvens som skärm arbetar med

Vi behöver för tydlighetens skull skilja på antalet bildrutor per sekund (FPS) så som det renderas av datorn samt frekvens, i Hertz (Hz) som med vilken frekvens panelen på skärmen uppdaterar sig. Denna skillnad mellan FPS och Hz är avgörande för att kunna förstå hur det hela hänger ihop.

Låt FPS stå som begrepp för din intention med spelet och vad du kan skapa med grafikkortet samt spelmotorn, vilket också kan påverka hur du upplever respons och koordination i spelen. Låt i sin tur skärmens frekvens, Hz, stå för din visuella återkoppling av det hela på skärmen.

Sambandet mellan frekvens och tid är lätt att räkna ut på miniräknaren. Vid 144 Hz sker en uppdatering varje 1/144-dels sekund, alltså med 0,006944 sekunders mellanrum. Vilket enklare beskrivs som 6,94 millisekunder. Vid 60 Hz sker en uppdatering med 1/60-dels sekund och således med 0,016667 sekunders mellanrum eller 16,7 millisekunder. Och så vidare.

Frekvens

tid per cykel

24 Hz

41,67 ms

25 Hz

40,00 ms

30 Hz

33,33 ms

60 Hz

16,67 ms

75 Hz

13,33 ms

100 Hz

10,00 ms

120 Hz

8,33 ms

144 Hz

6,94 ms

180 Hz

5,56 ms

240 Hz

4,17 ms

480 Hz

2,08 ms

Frame time

Frame time är tiden det tar för grafikkortet att skapa en bildruta och lagra den i en bildbuffert, så kallad frame buffer. Tiden att rendera en bildruta varierar dels med skillnader i CPU, GPU och inte minst själva spelmotorn. Framförallt kommer det variera en del med innehållet i spelet för varje given stund beroende på hur intensiteten, till exempel mängden innehåll i synfältet i spelet. Frame time och hur spel renderas är en dynamisk situation.

Här är det enkelt att räkna ut att ifall din dator behöver en frame time om 22 ms för att räkna ut en given bildruta – spelet är tungt och krävande – kommer det inte vara tillräckligt för att mata skärmen för en uppdateringscykel 60 Hz. Den effektiva bildfrekvensen är då 1/0,022, alltså cirka 45 FPS. Eller det omvända, du renderar i 222 FPS – spelet är lättdrivet – då har du en frame time om 4,5 ms.

Observera att olika synkroniseringsmetoder inte påverkar frame time. Synkroniseringsmetoden handlar om hur denna bildruta, när den väl är färdig, ska synkroniseras mot skärm. Det finns inget som blir snabbare hos grafikkortet med olika synkroniseringsmetoder. Däremot kan själva synkroniseringen addera latens, det vill säga skapa fördröjning.