Teknikstund: Nvidia G-Sync, AMD Freesync och VESA Adaptive Sync

Permalänk
Medlem

Bra video om krångliga grejor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Min Asus PG348Q börjar blinka/flimra förr eller senare med G-sync på, dock bara toppen delen av panelen. Haft andra G-sync skärmar som också uppfört sig på samma sätt, men då var det istället hela skärmen, så lite framsteg har Nvidia åtminstone gjort...
Men roligt att Nvidia påstår att deras teknik inte lider av flimmer överhuvudtaget :).

https://www.youtube.com/watch?v=jqkIrhG0TcE&t=84s

BTW väldigt bra video och artikel som vanligt, från våran käre Laxpudding, massa cred till dig!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Aha!
Efter ha sett videon med Frametimegrafiken på The Division med Vega trillar poletten till slut ner. Jag har kämpat med att få freesync att fungera i The Division, men med tanke på hur frametime-spikarna ser ut kan det ju förklara ryckigheten, (spikarna kanske blir tillräckligt höga för att de ska hamna utanför freesync-range)?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Jättebra artikel. Den redde ut en hel del för mig men jag undrar fortfarande en sak. För att köra med Fressync/G-Sync, måste man aktivera det i inställningarna eller kör skärmen automatiskt med det om det stöds?

edit: Glöm det, såg just att det besvarats tidigare svar i tråden. Det blir hem att kolla om VESA adaptive sync fungerar på min Freesynccertifierade skärn och RTX 2070-kort.

Permalänk
Medlem

Jag fick ju G-sync "på köpet" på min skärm när jag ville ha 2560x1440 165hz med IPS-panel. Himla bra i vissa spel, har inget emot att använda det om FPSen är lite låg. Känns ju, efter att man har läst artikeln, som att G-sync rent generellt fungerar himla mycket smidigare är Freesync.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

V-Sync-multiplar <- bra namn på ett koncept jag ofta tycker saknas när folk diskuterar FPS och synkning. Är det dock verkligen sant att man endast kan få jämna multiplar (vet inte om det stod i artiklen eller en kommentar)? Ser inte riktigt varför man inte momentant skulle kunna visa e.g. 20 FPS med en 60Hz-skärm.

Saknar också förklaring om dubbel vs tripplebuffering, samt de olika sätt trippel kan fungera:
https://en.wikipedia.org/wiki/Multiple_buffering#Triple_buffe...

Tydligen så fungerar inte trippel normalt som jag antog att det gjorde, dvs att datorn alltid började generera nästa bild så fort den kunde i den äldsta bakbuffern, med den som senast blivit klar som den som kommer flippas (nämns som nVidia Fast Sync). Utan istället som en kedja, som jag inte riktigt fattar meningen med (borde väl bara ge extra fördröjning?)

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e1m1:

V-Sync-multiplar <- bra namn på ett koncept jag ofta tycker saknas när folk diskuterar FPS och synkning. Är det dock verkligen sant att man endast kan få jämna multiplar (vet inte om det stod i artiklen eller en kommentar)? Ser inte riktigt varför man inte momentant skulle kunna visa e.g. 20 FPS med en 60Hz-skärm.

Saknar också förklaring om dubbel vs tripplebuffering, samt de olika sätt trippel kan fungera:
https://en.wikipedia.org/wiki/Multiple_buffering#Triple_buffe...

Tydligen så fungerar inte trippel normalt som jag antog att det gjorde, dvs att datorn alltid började generera nästa bild så fort den kunde i den äldsta bakbuffern, med den som senast blivit klar som den som kommer flippas (nämns som nVidia Fast Sync). Utan istället som en kedja, som jag inte riktigt fattar meningen med (borde väl bara ge extra fördröjning?)

Nu tror jag inte han menar "jämna" i begreppet 2x 4x 6x etc utan snarare att möjliga renderingsfrekvenser blir bildskärmens frekvens delat med ett heltal.

D.v.s.

144 Hz / 1 = 144 fps
144 Hz / 2 = 72 fps
144 Hz / 3 = 48 fps
144 Hz / 4 = 36 fps

Etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

V-Sync-multiplar <- bra namn på ett koncept jag ofta tycker saknas när folk diskuterar FPS och synkning. Är det dock verkligen sant att man endast kan få jämna multiplar (vet inte om det stod i artiklen eller en kommentar)? Ser inte riktigt varför man inte momentant skulle kunna visa e.g. 20 FPS med en 60Hz-skärm.

Saknar också förklaring om dubbel vs tripplebuffering, samt de olika sätt trippel kan fungera:
https://en.wikipedia.org/wiki/Multiple_buffering#Triple_buffe...

Tydligen så fungerar inte trippel normalt som jag antog att det gjorde, dvs att datorn alltid började generera nästa bild så fort den kunde i den äldsta bakbuffern, med den som senast blivit klar som den som kommer flippas (nämns som nVidia Fast Sync). Utan istället som en kedja, som jag inte riktigt fattar meningen med (borde väl bara ge extra fördröjning?)

En bra artikel om double o triple buffering https://www.anandtech.com/show/2794

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

@pv2b:

Lyckas inte hitta var jag fick det från ens längre

I vilket fall antar jag att du har rätt, heltal åsyftades.

@anCOOL:

Förklarar ju också förvirringen kring olika typer av trippelbuffer lite bättre, där det tidigare också inneburit kösystem vilket det förhoppningsvis inte gör längre. Tackar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

En liten bra genomgång & demo av hur det faktiskt fungerar nu och som han säger är en jämn frametime av hög vikt med en skärm som har VRR/adaptiv synk

Skrivet av jacozz:

Aha!
Efter ha sett videon med Frametimegrafiken på The Division med Vega trillar poletten till slut ner. Jag har kämpat med att få freesync att fungera i The Division, men med tanke på hur frametime-spikarna ser ut kan det ju förklara ryckigheten, (spikarna kanske blir tillräckligt höga för att de ska hamna utanför freesync-range)?

Jo har man kraftigt nog frametime varians så kan det kliva utanför synk intervallet och när det sker så får man stutter och eller tearing, om du har en frametime övervakning som kan visa dig frame per frame tiden och inte ett överslag så kan du se detta. FPS visning är ett oerhört icke exakt värde som beräknas över ett stort antal frames som genomsnitt och då kan enstaka frames med extrema värden döljas helt. Som jag pratat om tidigare så kan en extern framerate limiter hjälpa i sådana situationer. Säg att din frametime är som högst 33ms med olåst FPS, om du då aktiverar en extern låsning så kan det högsta värdet många gånger vara lägre, jag har själv sett så stora skillnader som 10ms bara genom låsning av FPS vilket motsvarar en rätt ansenlig ökning av fps

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Omg slutet var rätt oväntat, skrattade så jag grät!

Kudos!

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hg:

Bra generell genomgång, men du kanske borde ha nämnt något om Freesync 2 också och vad det innebär.

Vi har frågat AMD och vad det innebär och inte fått ett tydligt svar. Vad vi vet är att ”Freesync 2 HDR” ger tonemapping i hårdvaran vid HDR. Detta har då visat sig ge helt fel HDR-bild på minst två skärmar. Felen i bilden är så stora att man helt klart ifrågasätta hur någon på AMD har godkänt detta. Det är som denna någon aldrig har sett HDR. Problemet inträffar inte alls på samma nivå när man kör med Nvidia-kort.

Permalänk
Medlem

> ”VESA Adaptive Sync/Fresync fungerar även över HDMI.”

Ovanstående från sammanfattningen stämmer inte helt. VESA Adaptive Sync är en DisplayPort standard som ej är tillgänglig över HDMI. AMD utvecklade även deras nedlåsta ”FreeSync over HDMI” lösning som implementerade VRR över HDMI via tillverkarspecifika tillägg för HDMI, men detta kräver att man köper en FreeSync over HDMI-kompatibel skärm. Dessa skärmar släppte AMD och specifica skärmtillverkare först i början av 2016Q1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Väldigt bra artikel och video!
Någon annan som får känslan av att @Laxpudding är lite trött på Freesync

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dixon: Nästan så! Jag är trött på alla dåliga produkter som döljer sig bakom en Freesync-stämpel.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hetsen med gsync vsync freesync alla är ren skit om du är något tävlingsinriktad i spel. Ger en konstig fördröjning som att det är gummi under musen,. Kanske är värt att ha igång i spel som skyrim om du har en dålig dator men seriöst varför hypar alla detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemeboll:

Förstår inte hetsen med gsync vsync freesync alla är ren skit om du är något tävlingsinriktad i spel. Ger en konstig fördröjning som att det är gummi under musen,. Kanske är värt att ha igång i spel som skyrim om du har en dålig dator men seriöst varför hypar alla detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du g-sync upp till 200 eller 240Hz så skiljer det ca 1-3ms i latens till vsync off, dock är det bara en del av bilden som ligger 1-3ms före om FPS ligger runt 200 eller 240, om du kan få upp FPS till runt det tredubbla kan du sänka med ytterligare en ms, totalt 2-4, dock pratar vi då om en tredjedels bild som uppdaterats snabbare. Att dessa små skillnader skulle uppfattas som gummi under musen låter som antingen placebo eller fel inställd hård och mjukvara. För mer info läs gärna blurbusters genomgång i ämnet, de har rätt mycket tester.

https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

Sedan detta testet har dock en del förändringar skett med Nvidias mjukvara, hur v-sync interagerar med g-sync är en av dom.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Må vara att tester visar att det bara skiljer lite, men är van vid flyt o känner direkt om G-sync hoppat igång kan vara jag som är mer kännslig för inputlagg än andra men ser ändå ingen nytta av tekniken.
Har du en bra dator så behöver du det inte utan hjälper egentligen bara till om du har för dålig hårdvara för spelet du tänk spela

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nemeboll:

Förstår inte hetsen med gsync vsync freesync alla är ren skit om du är något tävlingsinriktad i spel. Ger en konstig fördröjning som att det är gummi under musen,. Kanske är värt att ha igång i spel som skyrim om du har en dålig dator men seriöst varför hypar alla detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ens testat G-Sync/Freesync? Visst att det känns som gummi under musen med vanlig v-sync, men en bra G-Sync eller Freesync-skärm löser det problemet och synkar perfekt samtidigt som man får minimalt med input lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemeboll:

@tellus82: Må vara att tester visar att det bara skiljer lite, men är van vid flyt o känner direkt om G-sync hoppat igång kan vara jag som är mer kännslig för inputlagg än andra men ser ändå ingen nytta av tekniken.
Har du en bra dator så behöver du det inte utan hjälper egentligen bara till om du har för dålig hårdvara för spelet du tänk spela

Det låter som att du inte riktigt greppat vad dessa tekniker egentligen gör alternativt gjort fel vid användandet av dom, grundtanken är att slippa den tearing som orsakas av v-sync off medans samtidigt behålla lägsta möjliga inputlag, de testet jag länkade kör dessutom med en FPS limiter så att det lägger på lite delay som inte finns utan limiter & då pratar vi exakt samma input lag som v-sync off.

v-sync är inte samma sak som g-sync, freesync är inte heller samma sak som v-sync...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Dina videos är guld, du blir bara bättre och bättre framför kameran <3

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det låter som att du inte riktigt greppat vad dessa tekniker egentligen gör alternativt gjort fel vid användandet av dom, grundtanken är att slippa den tearing som orsakas av v-sync off medans samtidigt behålla lägsta möjliga inputlag, de testet jag länkade kör dessutom med en FPS limiter så att det lägger på lite delay som inte finns utan limiter & då pratar vi exakt samma input lag som v-sync off.

v-sync är inte samma sak som g-sync, freesync är inte heller samma sak som v-sync...

Självklart fattar jag att dom inte är samma sak, men sak i fråga så blir det något som gör att det känns segt när det är igång. Provat hemma på min predator 165hz skärm och hos polare. Tekniken är säkert jätte bra för er som inte känner av input lagget men för mig är det odugligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemeboll:

Självklart fattar jag att dom inte är samma sak, men sak i fråga så blir det något som gör att det känns segt när det är igång. Provat hemma på min predator 165hz skärm och hos polare. Tekniken är säkert jätte bra för er som inte känner av input lagget men för mig är det odugligt

Skickades från m.sweclockers.com

Om du känner av sub 1ms lag så är det nog mer psykiskt än fysiskt, alternativt att du kört med helfel inställningar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Om du känner av sub 1ms lag så är det nog mer psykiskt än fysiskt, alternativt att du kört med helfel inställningar.

Hur kan det vara psykiskt när jag inte vet om det är igång utan känner av det?
Precis som många kan spela på 75hz skärmar och tycka att det flyter så känner man av det snabbt om man är van vid snabbare.

Orkar inte diskutera mer med någon som bara kan läsa sig till saker och tydligen inte har känsla nog att känna av försämringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemeboll:

Hur kan det vara psykiskt när jag inte vet om det är igång utan känner av det?
Precis som många kan spela på 75hz skärmar och tycka att det flyter så känner man av det snabbt om man är van vid snabbare.

Orkar inte diskutera mer med någon som bara kan läsa sig till saker och tydligen inte har känsla nog att känna av försämringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Så fakta är ovidkommande, OK...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Kan ju bli bättre adaptive-sync skärmar, nu när båda tillverkarna av grafikkort har stöd (bättre motivation göra det bättre när 100% av grafikkorten har stöd).

Nvidia lägger in stöd för vinna PR poäng, tror dom är rädda för Intel kan göra intåg i grafikbranschen (Ja inget är garanti från korten finns att köpa ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

https://www.rtings.com/monitor/tests/motion/g-sync-compatible

Tester av freesync skärmar via nVidia gpu

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Kunde ju ha varit tydligare med att Nvidia stödjer öppna standarden adaptive-sync som AMD kallar för free-sync. Nu låter det mer som konkurrenten har stulit kod/kackat sig in i freesync.

Förstår det blir något rörigt, men underlättare ju för oinsatta om man får veta vad som egentligen Nvidia gjort

Nu behövs det bara stöd över HDMI.

Om vi ska tro denna video så finns det par buggar att reda ut.
https://www.youtube.com/watch?v=imw0llECMMI

Sa tidigare att Nvidia hade stöd i tidigare grafikkort (speciellt när laptops med sync i inbyggda skärmen hade det). Som @Laxpudding nämner så lämnar det nu ännu mer spekulationer om tidigare serier, som sagt med 8xx serien mobila gpu:er har stöd för någon form av adaptive-sync (så Nvidia har i flera år filat på drivers som fungerar med adaptive-sync). Kan ju se det som bekräftat nu.

Sa när G-sync lanserades att grafikkorten hade troligen stöd för adaptive-sync, men kan ha haft fel. Men svårt att tro 9xx inte skulle ha stöd (om inte Nvidia varit fula och inte tagit med det i hårdvaran). Det jag skulle se lite som otroligt i så fall, för jag kan sätta något på g-sync bygger på liknande teknik som adaptive-sync (möjligen i så fall det är någon mindre skillnad som behöver till i hårdvaran).

Men kan säkert sitta någon duktig programmerare där ute som lyckas knäcka drivrutinen (kan bara vara så det inte fungerar lika bra på tidigare serier också).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vi har frågat AMD och vad det innebär och inte fått ett tydligt svar. Vad vi vet är att ”Freesync 2 HDR” ger tonemapping i hårdvaran vid HDR. Detta har då visat sig ge helt fel HDR-bild på minst två skärmar. Felen i bilden är så stora att man helt klart ifrågasätta hur någon på AMD har godkänt detta. Det är som denna någon aldrig har sett HDR. Problemet inträffar inte alls på samma nivå när man kör med Nvidia-kort.

Så det rekommenderas att hoppa Freesync 2 skärmar innan de verkar löst det med HDR?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X