Överklockning

Då har det blivit dags för överklockning av Geforce RTX 2060, vilken inte levereras med någon fabriksöverklockning från Nvidia likt RTX 2080 och RTX 2080 Ti. Eftersom det fortfarande handlar om TU106 under så finns förhoppningar om liknande överklockningsmöjligheter som Geforce RTX 2070.

2060_OC.gif

Vi landar slutligen på relativt blygsamma 1 780 MHz, vilket är endast 100 MHz upp jämfört med referensfrekvensen. För grafikminnet handlar det om en betydligt större ökning med den jämna och fina siffran 16 000 MHz, vilket ger en bandbredd om 384 GB/s. Vi ökar även strömbudgeten (power limit) till maximala 118 procent, så att Geforce RTX 2060 verkligen får en chans att sträcka på benen.

Först kör vi 3DMark Fire Strike och med resultaten i hand ser vi att Geforce RTX 2060 kliver förbi GTX 1070 Ti med dryga tre procent. Ställt mot referensfrekvenserna handlar det om en prestandaökning på runt sju procent i överklockat läge.

Vidare till faktiska speltitlar är det spridda skurar sett till ökad prestanda. I The Division handlar det om en uppgång på sex procent, medan uppgången i andra titlar är dubbelt så stor. En teori är att den stora variationen kan tillskrivas att vissa spel föredrar de högre klockfrekvenserna för grafikkretsen, medan det faktum att minnet var mer mottagligt för överklockning ger ett större utslag i andra spel.

Med överklockning kommer även högre effektförbrukning vilken går från 290 watt till 340 att. Det motsvarar en ökning med 17 procent, vilket gör att det kliver upp till nästan samma nivå som MSI:s Geforce RTX 2070 Armor i överklockat läge.