Test, DX11: Tom Clancy's The Division

Egenskap

Värde

Titel

Tom Clancy's The Division

Utvecklare

Massive Entertainment

Genre

Third Person Shooter

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2016-03-08

Systemkrav

  • Intel Core i5-2400, AMD FX-6100 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7770, Nvidia Geforce GTX 560

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Ultra, TAA (upplösning varierar)

När ett genmodifierat virus slår till mot New York faller viktiga samhällsfunktioner, och dödstalen skjuter i höjden. Räddningen blir hemliga organisationen The Division, vilka med hjälp av allehanda vapen och teknisk utrustning kallas in för att återställa ordningen.

Spelet utvecklas av svenska Massive Entertainment och använder färska spelmotorn Snowdrop. Titeln har stöd för en uppsjö effekter och bjuder på detaljerad grafik alla lägen – katastrofen till trots, aldrig har New York i spel varit vackrare.

I The Division går Radeon RX Vega 64 ut starkt. Modellen landar på samma snitt som Geforce GTX 1080, men med ett rejält högre lägstavärde. Det samma gäller Radeon Vega 56, som ligger bekvämt före GTX 1070.

När upplösningen håller Radeon RX Vega 64 fortsatt Geforce GTX 1080 stången. Ett aningen högre snittvärde kompletteras av vassare lägstavärde. Lite längre ned i tabellen håller också Radeon RX Vega 56 gott avstånd till Geforce GTX 1070.

Vid 4K UHD kliver Radeon RX Vega 64 ifrån och plockar hem en ledning på närmare 10 procent. Åter är det dock lägstavärdet som står för den största förändringen, 7 FPS eller hela 27 procent över GTX 1080. Samtidigt smyger Radeon RX Vega 56 också allt närmare toppen, och ligger i hasorna på Nvidias GP104-kung.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Med första omgången renderingstider är det en rätt skakig graf som ritas upp. Subjektivt är sekvensen relativt mjuk, men det är inte samma silkeslena flyt som i många andra spel.