Speltest: Fallout 4
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Fallout 4 |
Utvecklare | Bethesda Game Studios |
Genre | Action-RPG |
DirectX-version | 11 |
Lanseringsdatum | 2015-11-10 |
Systemkrav |
|
Testinställningar |
2015 års stora överraskning var utan tvekan Fallout 4, som lanserades kort inpå avtäckandet på sommarens E3-mässa. Spelet utspelar sig i postapokalypsens Boston cirka 200 år efter ett fullskaligt kärnvapenkrig har brutit ut, och följer i mångt och mycket de tidigare titlarnas spelmekanik.
Spelet använder sig av en förbättrad version av grafikmotorn Creation Engine, som tidigare används ihop med det omåttligt populära Skyrim. Då titeln saknar ett inbyggt prestandatest vandrar vi istället längs en en slinga i Diamond City.
Den spelstarka Broadwell-baserade Core i7-5775C står sig bra trots förhållandevis låga klockfrekvenser. Modellen får dock sitta i baksätet medan Core i7-7700K tar över tronen med en prestandaökning på cirka fyra procent och cirka 9 procent jämfört med föregående generationen.
Fallout 4 är en speciellt intressant titel för processortester då spelet fortsätter att vara CPU-bundet även vid högre upplösningar och detaljnivåer. Som synes tar det främst nytta av höga klockfrekvenser snarare än myriader av trådar, där Core i7-7700K toppar tabellen med drygt 10 procent högre prestanda än sin föregångare.