Test: Prestanda vid överklockning
Med uppskruvade klockfrekvenser har det blivit dags att koppla prestandasiffror till överklockningsäventyret. Nedan bjuds det på resultat från syntetiska 3DMark Fire Strike och samtliga speltitlar. Det hela rundas av med effektmätningar av de överklockade korten tillsammans med flera referenser.
Frekvenser för överklockade kort
Modell | Basfrekv. | Turbofrekv. | Minnesfrekv. |
---|---|---|---|
Radeon R9 Fury X (4 GB) | 1 140 MHz | – | 1 100 MHz |
Radeon RX 480 (8 GB) | 1 136 MHz | 1 315 MHz | 8 800 MHz |
Gigabyte GTX 1080 G1 (8 GB) | 1 741 MHz | 1 880 MHz | 10 608 MHz |
Asus GTX 1080 ROG Strix OC (8 GB) | 1 807 MHz | 1 946 MHz | 11 000 MHz |
MSI GTX 1080 Gaming X (8 GB) | 1 793 MHz | 1 932 MHz | 11 000 MHz |
EVGA GTX 1080 SC ACX 3.0 (8 GB) | 1 793 MHz | 1 932 MHz | 11 000 MHz |
Geforce GTX 1080 (8 GB) | 1 802 MHz | 1 928 MHz | 11 000 MHz |
Geforce GTX 1070 (8 GB) | 1 848 MHz | 2 025 MHz | 9 118 MHz |
Geforce GTX 1060 (6 GB) | 1 706 MHz | 1 909 MHz | 9 408 MHz |
Geforce GTX 980 Ti (6 GB) | 1 200 MHz | 1 276 MHz | 7 912 MHz |
Återigen inleder 3DMark Fire Strike prestandatesterna, den här gången med överklockning i fokus. Med frekvenserna uppskruvade på Geforce GTX 1060 visas en markant ökning i poäng med cirka 11 procent förbättring mot referensutförandet.
Prestandaökningen fortsätter även i speltesterna. Referensmodellen av Geforce GTX 1060 vinner ett par bildrutor med frekvenserna uppdragna, där vissa spel lyckas dra mer nytta av det än andra. Noterbart är att överklockade GTX 1060 hamnar före Radeon RX 480 i samtliga titlar.
Sett till energiförbrukning sker det inga större förändringar där och hamnar på en komfortabel andra plats i tabellen. Trots uppskruvade frekvenser lyckas Geforce GTX 1060 dra mindre ström än det röda lagets senaste tillskott Radeon RX 480 i sitt referensutförande.