Test: Grand Theft Auto V

Egenskap

Värde

Titel

Grand Theft Auto V

Utvecklare

Rockstar North

Genre

Actionäventyr

Lanseringsdatum

2015-04-14

Systemkrav

  • Intel Core 2 Quad Q6600, AMD Phenom 9850

  • Geforce 9800 GT, Radeon HD 4870

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Nivå "Ultra" (upplösning varierar)

Det vankas brottslig karriär för trio Franklin, Michael och Trevor och ingen i Los Santos går säker – speciellt inte eftersom alla tre är mer eller mindre vansinniga. Precis som för tidigare GTA-titlar handlar mycket om öppna miljöer, mängder av fordon och frihet att på egen hand utforska det vidsträckta landskapet.

GTA V har ett inbyggt prestandatest som bitvis fungerar bra. SweClockers använder sista halvan av den fjärde sekvensen, vilken lägger förhållandevis hög belastning på både processor och grafikdel.

Radeon R9 380X tappar lite mark i Grand Theft Auto V, men lyckas ändå hålla undan för Geforce GTX 960 där AMD:s nykomling kan uppvisa närmare 8 procent bättre prestanda i upplösningen 1080p. Därtill lägger sig kortet 5 procent ovanför Radeon R9 380 medan Asus Strix-kort bjuder på lika många procent fördel över ett oklockat R9 380X.

Med upplösningen uppskruvad fortsätter Radeon R9 380X att utprestera Geforce GTX 960, denna gång med 12 procent högre resultat. Nykomlingen presterar här marginellt bättre än lillebror Radeon R9 380 samtidigt som Asus Strix-kort plockar hem en mindre prestandaskjuts till följd av sina förhöjda klockfrekvenser.

4K UHD gör det inte lätt från testets kombattanter, där merparten går ned rejält på knäna. Radeon R9 380X presterar här 17 procent bättre än Geforce GTX 960 samtidigt som det uppvisar 8 procent högre siffror än Radeon R9 380.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

AMD har något skakiga renderingstider i Grand Theft Auto V, med en rejält taggig kurva. Subjektivt flyter inte heller sekvensen optimalt, något som förhoppningsvis kan fixas i en framtida drivrutin.