Testsystem, mjukvara och metod
Komponenter
Komponent | Modell |
---|---|
Processor |
|
Moderkort |
|
Minne |
|
Lagring | Corsair Force LS 240 GB |
Nätaggregat | Be Quiet Straight Power E9 400 W |
Skärm | Asus PB278Q |
Operativsystem | Windows 8.1 Enterprise 64-bit |
För det aktuella testet har SweClockers byggt om testsystemen, uppdaterat UEFI, modifierat inställningar och installerat nya versioner av alla mjukvaror. Det innebär att resultaten inte är direkt jämförbara med recensioner från 2013 eller tidigare.
Drivrutiner
Mjukvaran som används är alltid de senaste drivrutinerna som finns tillgängliga vid testtillfället för respektive komponent om ej annat anges. Relevanta versioner och annan information noteras.
AMD Catalyst 14.6 RC (Athlon 5350, R9 260X)
AMD Catalyst 14.3 beta (övriga IGP, refrensresultat)
Intel HD Graphics Driver 15.28.20.64.3347
Testmjukvara
Bildfrekvens för spel snappas primärt upp med mjukvaran Fraps. Vidare analys av datan sker med hjälp av Microsoft Excel. Siffrorna avrundas beroende på mätsäkerhet för respektive test.
Applikation | Användning |
---|---|
Cinebench | Program som simulerar modellering och rendering av 3D-objekt. |
x264 Benchmark HD | Mjukvara som komprimerar en 1080p-upplöst videofil över flera kärnor. |
7-Zip | 7-Zip används för att komprimera filer till en mängd olika format. |
Blender | 3D-verktyget Blender är kostnadsfritt och används av kreatörer världen över. |
Photoshop Lightroom | Adobe-utvecklat verktyg för att behandla och katalogisera bilder, framför allt i råformat. |
PCMark 8 v2.0 | Senaste instansen av prestandaverktyget PCMark, vilket med flera olika deltester ger en helhetsbild av systemet. |
Luxmark | Mjukvara som renderar en fördefinerad scen på CPU, GPU eller båda med hjälp av OpenCL. |
3DMark, Fire Strike | Senaste testsviten från Futuremark bjuder på tyngre belastning och högre upplösning än någonsin. |
Battlefield 4 | Svenska DICE bjuder på både DirectX 11-grafik och tung fysik. |
Bioshock Infinite | Bland molnen svävar staden Columbia, givetvis med DX11-grafik som stöd och separat testläge. |
The Elder Scrolls V: Skyrim | Nya äventyr i Tamriel när den drakfödde ska rädda världen, stoppa inbördeskrig och givetvis utforska landskapet. |
Metro: Last Light | Andra delen i Metro-sagan bjuder på effekter uppskruvade till max och utlovar stenhård press på alla grafikkort. |
Thief | Renässans och omstart för smygserien, den här gången med DirectX 11-grafik och stöd för AMD Mantle. |
Metod
För testet av Intel Bay Trail och AMD Kabini använder SweClockers en rad olika mjukvaror med varierande syften. Varje delmoment körs flera gånger för att nå konsekventa resultat, och eventuella avvikelser noteras.
Som referenser används ett urval plattformar från både Intel och AMD. Varje system testas enligt specifikationer gällande klockfrekvenser och minneshastighet för att ge en så rättvisande bild som möjligt.
Integrerade grafikdelar
För att undvika onödig röra inkluderas inte namnet på processorernas integrerade grafikdel i varje enskilt diagram. Tabellen nedan visar konfigurationen för samtliga modeller i testet.
Modell | Grafikdel | Arkitektur | Enheter | Basfrekv. | Turbofrekv. |
---|---|---|---|---|---|
AMD A10-7850K | R7 Graphics | GCN | 512 st. | 720 MHz | - |
AMD A8-7600 | R7 Graphics | GCN | 384 st. | 720 MHz | - |
AMD Athlon 5350 | R3 Graphics | GCN | 128 st. | 600 MHz | - |
Intel Core i3-4330 | HD Graphics 4600 | Gen7+ | 20 st. | 350 MHz | 1 150 MHz |
Intel Pentium G3220 | HD Graphics | Gen7+ | 10 st. | 350 MHz | 1 100 MHz |
Intel Celeron J1900 | HD Graphics | Gen7 | 4 st. | 688 MHz | 854 MHz |
AMD Athlon 5350 har en grafikdel med GCN-arkitektur och 128 beräkningsenheter, vilket kan jämföras med 384 stycken för A8-7600 "Kaveri". För Intel J1900 handlar det om en rejält nedskalad variant av HD Graphics med endast fyra beräkningsenheter, mindre än hälften jämfört med Pentium G3220.