Test: Tomb Raider
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Tomb Raider |
Utvecklare | Crystal Dynamics, Nixxes Software |
Genre | Actionäventyr |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2013-03-05 |
Systemkrav |
|
Testinställningar |
I Crystal Dynamics omstart av den populära spelserien Tomb Raider får vi följa en ung Lara Croft på jakt efter det forna kungariket Yamatai utanför Japans kust. På menyn står i sedvanlig ordning gravplundring och omänskliga akrobatiska manövrar som hjältinnan har gjort sig känd för de senaste 17 åren.
PC-versionen är portad av Nixxes Software och bjuder på en del grafiska förbättringar över konsolversionen, däribland skarpare texturer och högre kantutjämning. SweClockers använder spelets inbyggda testläge, vilket gör det lätt att få reproducerbara och konsekventa resultat.
Vid lansering hade AMD tydlig fördel i Tomb Raider, något som dock ändrats med uppdaterat spel och nya drivrutiner. Geforce GTX 650 Ti trycker sig förbi Radeon HD 7790, både referensmodellen och testets överklockade varianter.
Snabbare Geforce GTX 650 Ti Boost klättrar ännu högre i tabellen. Kortet hamnar i par med Radeon HD 7870 långt före HD 7850, där överklockade MSI-varianten når ytterligare ett par pinnhål upp.
Renderingstider
Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".
Ett par mindre taggar till trots, grafen för Radeon HD 7790 är generellt jämn och fin. Subjektivt är flytet utmärkt, utan några oväntat hack eller störningar i bildflödet.
Resultatet för Geforce GTX 650 Ti Boost är på mer eller mindre samma nivå. Undantaget en ensam spik handlar det om relativt jämna värden som sällan ens närmar sig motsvarande 50 FPS.