Fan, det blev en essä...
Har inte kollat på om de gjort några ändringar jämnfört med original vanilla. Men utgår ifrån att det mesta är samma:
Rogues var super OP i Vanilla. Enda svagheten de hade var väl Alterac Valley även om de var ganska bra där med. Bara inte så effektiva när båda sidor står på max range och spammar Blizzard och flares på varandra.
Saknade stun removal på trinket.
Undead har will of the forsaken (5sec fear immunity + remove fear (och charm tror jag) when used) + trinket på SEPARATA cooldowns.
Humans hade perception, bra mot andra rogues om du misstänkte någon var i närheten. Gav väl 5 level detection advantage i några sekunder tror jag.
Orcs stun reduction (40% reduced duration eller så)
Dwarves poison resistance (mot andra rogues och hunters) liknande WotF.
Gnomes har för mig de kunde ta bort immobilize effects (Spelade inte råttor... ehh... Gnomes).
Kan du använda stealth utan att spela som en idiot så är de ganska op i AV med.
Shamaner var ok, både de och Paladiner lider av bara en magic school. Mage silence innebär att du auto attackerar eller flyr (haha fly). Proc reliant. Windfury gick väl inte att dispella.
Paladiner var i princip bara auto attack, (saknar divine storm och crusader strike.)
Paladiner svaga mot dispel (kan använda lower tier spells för att baita dyrare dispels)
Enda mana reg var 5 mp5 eller något ifrån blessing of wisdom. (OOM lika snabbt som en mage typ)
Har för mig inget plate gear innan lvl 57 eller 60 hade några caster stats alls förutom kanske 1-2 rare drops. (Hammer of justice använde spell hit för träff chans har jag för mig lol)
Priests var bra, men sög i pvp om du var alliance (will of the forsaken).
Warlocks var ok, men sög i pvp om du var alliance (will of the forsaken).
Warriors var bra, hyfsad chans mot rogues men inga escape moves förutom fearsome shout eller vad det heter. Eftersom du använder charge när du questar för att gå mellan mobs så är det stor risk den är på CD om du blir påhoppad och kitad till döds (ingen spell reflect, leap, thunderclap eller leathal throw i vanilla vill jag minnas). Plus mobs gjorde ganska mycket skada även på plate.
Hunters var ok. Starka i WSG och generellt bra 1 vs 1.
Druider var ok men saknade väl mangle(cat) / bear (tror det kom i burning crusade pre patch) och en hel del skada. Oomkin... tja, de kallades oomkin av en anledning. Saknade stackande HoT vad den nu hette.
https://www.warcraftmovies.com/movieview.php?id=26540
TL;DR Undead rogues har övertag på 2 alliance klasser + slipper möta en orc racial som sabbar deras stun durations.
Kan ofta fly om du blir gankad och inte tror du kan vinna. Svårt att fly ifrån en rogue om du blir gankad.
(Perception är bra men inte särskilt svårt att jobba runt, hör du ljudet av perception activeras så sappa dem, blind, eller sprinta eller helt enkelt cheap shot. Annars kan du få dem att wasta perception innan striden.)
Priest är en kul support klass och alla behöver en healer. Ganska bra som shadow med.
Hunters kan göra det mesta, bra solo klass och kan bygga för att deala med de flesta klasser.