Det är en catch-22. Utgivare kan omöjligt veta vilka keys som säljs på G2A som är stulna, utan att först få relevant information om säljarna från G2A och därefter utreda hur Person A har fått tag på 200 nycklar till ett spel, Person B har sålt 50 nycklar av ett annat, Person C har sålt 2529 nycklar av ett tredje spel etc.
Tinybuild exempelvis kan omöjligt veta vem som sålt nycklar till deras spel, och exakt hur många, om inte G2A lämnar ut detta.
Nu verkar ju G2A lämnat ut info om ett av Tinybuilds spel, där man kan se att en person sålt över 100 keys till det spelet, för långt under den lägsta kostnaden som spelet någonsin har sålts för. Där är det ju väldigt uppenbart att det inte står rätt till, något som G2A själva måste vara fullt medveten om.
Sen har G2A ingen makt över att stänga av Steam nycklar exempelvis. G2A måste lämna över en lista på nycklar som stulits till Steam så att de i sin tur kan avaktivera dom. Sedan borde ju rimligtvis inte G2A behålla pengarna, utan betala tillbaks dom till de som köpt spelen, alternativt till utvecklarna.
Hela poängen är att G2A skiter i vart ifrån nycklarna kommer, blundar för storsäljare som uppenbart säljer nycklar som är stulna och gör vad dom kan för att det ska vara så krångligt och tidskrävande som möjligt att få bort dessa säljare från siten.
Skulle en person som sålt 10,000 nycklar bli bannad så behåller G2A pengarna och användaren skapar bara ett nytt konto och börjar om igen tills dom blir bannad igen. Så länge G2A inte gör en ordentlig rensning så kommer dom ha gott om säljare att tjäna pengar på.
Skulle dom ändra ståndpunkt och faktiskt aktivt motarbeta försäljningen av stulna nycklar så skulle storsäljarna fly fältet och börja sälja på Kinguin eller andra sidor, medans G2A går i graven.