Samma här. Förbokade i helgen (jag vet...).
Men jag tänker såhär. Det verkar som, på klippen som släppts, att det tar ganska lång tid att få till en stor stad. Så medans vi spelar runt och provar lite olika kartor innan vi tar spadtaget till den stad vi ska satsa på så hinner dom säkert patcha eller modda spelet.
Så prestanda blir väl mer lidande i en miljonstad än en liten by?
Detta är för övrigt ett spel som skulle kunna få mig att uppgradera.
Om redaktionen läser så skulle jag vilja se ett prestandatest på grafiken, när spelet släppts.
7800xt är mitt sikte nu under stundande Black Friday.
Ja jag kommer nog börja med en alternativt två städer att bygga. Sen hoppas jag att det kommer mer contents i form av mods o assets som gör det bättre med tiden. Men ja, risken är att min bärbara kommer svettas
CS1 med massa mods är redan väldigt tungdrivet så jag har svårt att tänka mig att omoddat CS2 skulle flyta så enormt mycket sämre. Det borde bli mer optimerat när mycket av funktionaliteten är integrerat direkt i spelet istället för genom mods.
Sedan är det inte direkt den typen av spel där man behöver 200 FPS. Så länge inte själva GUI:t känns segt behöver man knappt mer än 30 FPS om ens det. Det som kan bli lite irriterande är när man når en stor befolkning och simulationen går långsamt fast man "snabbspolar".
Även intressant med det enorma klivet i GPU mellan minimum och rekommenderat. Man undrar vilka tunga GPU-baserade effekter spelet använder... RT? I de videos jag sett verkar själva 3D-motorn rätt snarlik CS1.
Sen ska man komma ihåg att Colossal Order är hopplösa på att optimera. Det finns mods till CS1 som ökar FPS med 25% eller mer bara genom att reducera antalet onödiga draw calls och raycasts för GUI-element, muspekaren o.s.v. Trots att spelet funnits i 8 år orkade CO aldrig fixa detta direkt i spelet, så man kan undra om även CS2 har samma problem. Skulle inte förvåna mig om moddare hittar mycket lågt hängande frukt för att optimera prestandan
Av videoklippen jag sett så har dem byggt in en del ”mods” redan i spelet som man inte kunde vara utan i CS1, så det är ju bra. Men problemet med CS1 var att alla mods och assets käkade upp RAM-minnet. Så jag uppgraderade till 64GB av just den anledningen.