(saxat från JagRullar)
Har vart ifrån bilen 8.5 timmar idag då den vart inne på Polestaruppgradering, denna gång fjädrar och dämpare.
Mjukvara - check
Optimering
VEA T5 245 hk / 350 nm -> 253 hk / 400 nm
Insug/Utblås - check
2.5” exhaust
High flow system
Stainless steel
Twin tail pipes
10% less back pressure at 300hp air flow
Sportier sound note
Sports air filter
10% less air pressure drop at 300hp air flow
Improved response and power
Diffusor
Twin pipe Polestar diffusor to match exhaust
Power and torque increase
No official numbers are released, since it varies pending on model, specification, etc.
Sport air filter and exhaust are well known upgrades which improve response and performance.
Dämpare/fjädrar - check
Springs
15-25% stiffer than Volvo sport chassis
2 different spring rates per axle to cover light and heavy version
V40 -10mm
S/V60 -5mm
XC60 -10mm front and -25mm rear
Coated Polestar blue
Sport chock absorber
Higher performance, not compromising long haul comfort
15-25% increased damping force compared to Volvo sport chassis
Based on OEM supplier, uniquely developed by Polestar Tenneco produces the dampers for V40 and BWI for S/V/XC60.
Front strut bar
Improved steering response
Only for S/V60
(beklagar kvalitén på bilderna, riktigt tokkomprimerade efter uppladdning)
Gamla fjädrar/dämpare, väger bly , speciellt när dom ska upp för trapporna :evil:
P* rebel blue coatade fjädrar
Syns knappt om man inte ligger faceplantad i asfalten
Slutresultat (något sänkt)
Kan tillägga att P* chassipaketet (jämfört med sportchassit) niger betydligt mindre vid gas/broms/sväng samt bidrar till lättare och snabbare respons när man vrider på ratten. I cirkulationsplatser ligger åbäket som tapetklister oavsett hur många varv man tar. Kännbart stelare än sportdämparna och verkar dessutom anpassa sig efter vägen betydligt snabbare utan att det känns speciellt stötigt. För 10k inkl. hjulinställning (kampanj) så är det ett givet köp för alla som gillar gokartstyrning på en bil på 1800 kg...
Nu syns inte utblåset (+ insug) speciellt på dessa bilder, om någon är intresserad så ger det ganska mycket bättre gasrespons, lägre soppaförbrukning och självklart ett helt annat ljud (se nedan). Detta upplever jag sittandes framför ratten (vågar inte ens lyssna från utsidan). (På morgonen vill man begå självmord och på kvällen sitter man med jokersmile :shock: )
vid kallstart (runt 10 sek) hör man högt metalliskt ljud (och då menar jag högt!)
vid tomgång mullrar den lågfrekventa basen med lagom volym (hör den svagt från sidorna och mer baktill)
vid 30-50 kmh (minimal gas) så hör man mestadels det metalliska ljudet (åt det höga hållet)
lätt gas mellan 1500-2000rpm är det riktigt brutal lågfrekvent bas (åt det höga hållet)
sedan kommer det bästa ljudet, "wrrrroooomm" med den bästa mixen av volym, bas och metalliskt
på motorvägen runt 110 (under 2000 rpm) så hör man basen svagt (mer i uppförslut), över 120 så byter den ton och vägljudet tar över
klarare ljud från insug vid gaspådrag och när turbon släpper på trycket
(beklagar ljudkvalitén, antik telefon i bröstfickan)