Rise of the Tomb Raider

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreddyK:

Nu är jag klar med spelet och landade på 88% efter 18 timmar med alla tombs, side-quests och vapenuppgraderingar klara, struntade i de flesta challenges (bränna flaggor osv) och ledsnade på att springa och plocka upp relics mm även om jag kanske bara har ett 20tal kvar.

Körde allt på Very High och även om FPSen hoppade upp och ner väldigt mycket så dippade den inte mer än ett fåtal gånger under 70.

Underbart roligt spel, precis i min smak och mina höga förväntningar efter föregångaren uppfylldes med råge. Nu hoppas jag att de kommande 3 åren går snabbt.

varför lira klart spelet så fort man kan? jag yrar runt o rensar rent o njuter o tar det långsamt så varar spelet lite längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gl0bal:

Är rejält sugen på att skaffa det och lira ikväll. Någon annan med AMD-kort som kan uttala sig om hur bra det fungerar utan optimerade drivrutiner?

Funkar skitbra

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Fåglar är fina... men i nya Tomb Raider gör de nytta för din XP och därmed skillpoints med
Kunde inte låta bli att filma buggarna lite.

Dessa lär bli fixade snart.. eller så bryr de sig inte.
Har ju trots allt funnits på Xbox One och 360 sedan 'Nov 15.

Vet någon hur man kortar en video i YouTube-editorn?, hittar inte hur man gör..
Denna blev onödigt lång..

När man antar mini-uppdrag eller dylikt så får man även ~40% påfylld ammo vid camp fast-travels, så man behöver inte ränna runt och leta för att fylla på lagrena heller..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Tjoho vilket fett spel. Verkligen bra gjort. Har bara provspelat det än så länge men ångrar ju inte en sekund att jag investerade i det. Kommer bli många, långa speltimmar att se framemot. Det är så en spelupplevelse ska vara

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Datavetare

Guru3D har gjort en del prestandamätning för detta spel, vad man hittade när man kollade hur spelet uppför sig när man kör med 1, 2, 4 eller 8 kärnor var nog den mest intressanta

Resultat med 980

notera att det spelar överhuvudtaget ingen roll hur många kärnor man kör med!

Än mer märkligt blir det med Fury X

Noter att det är "frame-times" på Y-axeln och inte FPS. D.v.s. man får bästa prestanda med en CPU-kärna! Sedan är det näst bäst med 8 kärnor (man körde med i7-5960X), följt av 4 kärnor och är bara med 2 kärnor man ser lite problem i form av "micro-stutter". Försök göra en logisk förklaringen för det resultatet

Skulle vara intressant att hur 5775C uppför sig, enda rimliga anledningen jag kan komma på för att spelet fungerar så bra med endast en CPU-kärnor är att den enda CPU-kärnan får faktiskt 20 MB L3-cache när man använder 5960X.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nu är jag ca 6 timmar in. Magiskt spel, ungefär som jag kände när jag spelade Uncharted 2 för första gången. Vissa "hubbar" i världen drar ner prestandan något enormt, vilket jag hoppas går att fixa med fler patchar och drivrutiner.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

rätt sopig performance i vissa områden...

Skrivet av Devil May Cry:

Nu är jag ca 6 timmar in. Magiskt spel, ungefär som jag kände när jag spelade Uncharted 2 för första gången. Vissa "hubbar" i världen drar ner prestandan något enormt, vilket jag hoppas går att fixa med fler patchar och drivrutiner.

Detta ville jag fråga, köpte ett 980 TI mycket pga detta spel och i början flöt det som smör men vissa områden som soviet installation där får jag 45-50 fps rätt ofta. Kör på very high. Men kom igen, 980 TI är väl typ det bästa som finns nu och kör "bara" i full HD...

Tror ni detta kommer optimeras? Har senaste nvidia-drivers.

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Skrivet av Sture123:

Detta ville jag fråga, köpte ett 980 TI mycket pga detta spel och i början flöt det som smör men vissa områden som soviet installation där får jag 45-50 fps rätt ofta. Kör på very high. Men kom igen, 980 TI är väl typ det bästa som finns nu och kör "bara" i full HD...

Tror ni detta kommer optimeras? Har senaste nvidia-drivers.

Det är sällan spel optimeras särskilt mycket efter release, men några fps mer kanske man kan våga hoppas på. Mina 970 dyker ibland ner till under 30 i "anpassad very high" i 2560x1080.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Det är sällan spel optimeras särskilt mycket efter release, men några fps mer kanske man kan våga hoppas på. Mina 970 dyker ibland ner till under 30 i "anpassad very high" i 2560x1080.

Njaa, på PC är det rätt många spel som optimeras efter release. De flesta populära spel gör det, allt från Battlefield till Arkham Knight.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sture123:

Detta ville jag fråga, köpte ett 980 TI mycket pga detta spel och i början flöt det som smör men vissa områden som soviet installation där får jag 45-50 fps rätt ofta. Kör på very high. Men kom igen, 980 TI är väl typ det bästa som finns nu och kör "bara" i full HD...

Tror ni detta kommer optimeras? Har senaste nvidia-drivers.

Soviet Installation är dock också en av de största områden I spelet. Tror det är det största området faktiskt.

Permalänk
Medlem

Ger det en stabil 4/5, körde klart det på 15 timmar. Sämre storymässigt än föregångaren men ändå klart rekommenderbar.

Körde på min Y50-70 laptop med GTX860M-grafik, gick sådär. Var fine med 30-35 fps på mediuminställningar för det mesta men ibland fick den spaz utan anledning där GPU-användandet enligt Afterburner droppade ner till isch 50% varefter fpsen dök till 16-18, så optimeringen får inte bättre än en knapp 2a av 5.

Visa signatur

Ryzen 2600X, RTX 3080

Permalänk
Medlem

Någonting är märkligt med detta spel. För det är inte alls tungdrivet* men då och då så dyker ens fps. Det sker helt jävla random och även i filmscenerna.

*Kör på ett R9 290@Låst 60 fps då jag kör det på min Tv med 360 kontroll.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan man ta bort det klickade ljudet i spelet när man klickar på tangentbordet någon som vet ? riktigt jobbigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

varför lira klart spelet så fort man kan? jag yrar runt o rensar rent o njuter o tar det långsamt så varar spelet lite längre...

Tror inte det går att få ut mer än 1-2 speltimmar mer än vad jag fick, utforskade allt och gjorde allt som gav ett reward.
Om du menar varför jag i princip maratonade spelet så blir det bara så, tycker jag något är roligt så kan jag inte hålla mig borta

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Sex timmar in i spelet och är mestadels riktigt positiv till upplevelsen. Med ett gtx 970 kort i 1080 / 60Hz tycker jag nvidias experience optimerar grafiken bättre än mig. Ser riktigt bra bra ut och flyter fint med enstaka dippar under 50fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

*Möjlig Spoiler*

Spelet har fungerat klanderfritt för mig, 1 eller möjligtvis 2 ryck/hack under spelets gång så långt allt bra, men...
...när jag är vid slutscenen och ska utföra den sista attacken så finns det INGET jag kan trycka på för att utföra "dödsstöten"
Har kollat tuben och där finns bara folk som spelar med xbox kontroll och där står de att dom ska trycka på "Y-knappen"
För mig står det inget, sen kommer ett rött utropstecken sen är jag död *suck* =/
Någon mer som fått denna möjliga bugg? har verkligen tryckt på allt och spelat om det säkert 30ggr.
Blir halvt irriterad på att inte få klara spelet...

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Skrivet av Roighan:

Sex timmar in i spelet och är mestadels riktigt positiv till upplevelsen. Med ett gtx 970 kort i 1080 / 60Hz tycker jag nvidias experience optimerar grafiken bättre än mig. Ser riktigt bra bra ut och flyter fint med enstaka dippar under 50fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar med samma optimerade inställningar som du och det flyter på perfekt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

Spelar 1980x1020 på tv med v-Sync på.. Geforce 780Ti o inga problem vad jag har märkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Drog upp allt på max max max. "Very high" preseten skippar ju mer än bara HBAO+. Massa fler reglage inkl PureHair kunde dras upp mer ju Jag förväntade mig förstås att spelet skulle gå jättetrögt med allt maxat på 3440x1440 och GTX 980, men det verkar konstigt nog flyta på bra. Ska dra igång FPS-räknaren nästa gång jag kör. Övertygad om att det mestadels är under 60fps förstås, men låg det under 30 när jag spelade idag så blir jag minst sagt förvånad.

Skrivet av Devil May Cry:

Nu är jag ca 6 timmar in. Magiskt spel, ungefär som jag kände när jag spelade Uncharted 2 för första gången. Vissa "hubbar" i världen drar ner prestandan något enormt, vilket jag hoppas går att fixa med fler patchar och drivrutiner.

Precis "Dalen" där det är regn och eldeffekter drar ner mitt GTX980 i 1440p kraftigt med. innan det flöt det på bra. Tur det finns lite guier där ute om vad man kan dra ner utan att påverka upplevelsen för mycket.

I början kunde jag med köra på max max max.

Å andra sidan är det ju just de stora områdena som är coola jämfört med rebooten.

Permalänk
Medlem

Prestandadipparna som sker på vissa områden i spelet är jag övertygad om att de kommer optimeras. Man märker hur det även gäller om man ändrar allt till low-medium och det är typiskt exempel på att något i koden inte är riktigt 100. Kan vara alltifrån hur buffringen av minne hanteras till hantering av cpuns kärnor/resurser.

Generellt, om ett spel har stora förändringar i fps dvs. man har 120-150fps, sedan tre steg senare 40-50 så är det något som inte är helt optimerat.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Är sugen på att skaffa detta lir men nu till min fråga, kommer min dator klara av detta ens på low?
i5 2500K 3,3GHz. GTX 580 DCII 1,5GB och 8gb ram.

Tacksam för snabbt svar!

Permalänk

Spelar på PC med datorn i sign, fick det på köpet när jag köpte GTX 970. Har inte hunnit så långt men hittills är det jätteroligt och snyggt spel. Kör på High-inställningar plus lite effekter. Får ut mellan 45-60 FPS och det känns inte laggigt för min del. Kör i 1440p med G-sync på, man märker att det inte känns lika laggigt när den är aktiverad. Körde tyvärr inte spelet innan detta men hittills är jag grymt positiv och nöjd, thumbs up!

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Medlem

Inte köpt det än men efter att ha läst vad alla får för FPS blir detta ett spel man kör på TVn i 1080p på High för att garanteras 60fps. Frågan är dock hur lätt det är att köra med handkontroll, är ju alltid lite trixigare att sikta med en sådan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Inte köpt det än men efter att ha läst vad alla får för FPS blir detta ett spel man kör på TVn i 1080p på High för att garanteras 60fps. Frågan är dock hur lätt det är att köra med handkontroll, är ju alltid lite trixigare att sikta med en sådan.

Jag testade att köra med gamepad men gick tillbaka rätt omgående till tgt+mus eftersom det i min mening fungerar mycket smidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Inte köpt det än men efter att ha läst vad alla får för FPS blir detta ett spel man kör på TVn i 1080p på High för att garanteras 60fps. Frågan är dock hur lätt det är att köra med handkontroll, är ju alltid lite trixigare att sikta med en sådan.

Jag kör med 360 kontroll + Tv. Skulle inte få för mig att spela utan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Inte köpt det än men efter att ha läst vad alla får för FPS blir detta ett spel man kör på TVn i 1080p på High för att garanteras 60fps. Frågan är dock hur lätt det är att köra med handkontroll, är ju alltid lite trixigare att sikta med en sådan.

Spelet fungerar finfint med handkontroll. Det är iofs en smaksak huruvida man vill spela, med tangentbord & mus eller med handkontroll. Men allting stånkar på bra med jämna 60 FPS i 1920*1080p @ 60 Hz upplösning på dumburken här, optimerat utav Geforce Experience. Varför göra det komplicerat när det kan vara enkelt?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag testade att köra med gamepad men gick tillbaka rätt omgående till tgt+mus eftersom det i min mening fungerar mycket smidigare.
Skickades från m.sweclockers.com

Tror jag körde ettan med mus&tangentbord och som du säger fungerade det bra.

Skrivet av SCORPIUS:

Jag kör med 360 kontroll + Tv. Skulle inte få för mig att spela utan.

Har du en konsol sen innan? Eller har du bara vant dig? (tänkte på siktet)

Skrivet av septembro:

Spelet fungerar finfint med handkontroll. Det är iofs en smaksak huruvida man vill spela, med tangentbord & mus eller med handkontroll. Men allting stånkar på bra med jämna 60 FPS i 1920*1080p @ 60 Hz upplösning på dumburken här, optimerat utav Geforce Experience. Varför göra det komplicerat när det kan vara enkelt?

Vad har du för burk?
GFE är väl bra på sitt sätt men å andra sidan kan det göra inställningar som inte passar en själv, tex för låga inställningar för vad man faktiskt har för hårdvara eller för hög. Känns bättre att ha total kontroll själv så man kan tweaka till perfektion.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har en 360 med, men den samlar mer damm än används. Samt jag spelat mest plattformsspel på den
Samt att jag köpte kontrollen till min PC före jag skaffade Xbox 360.

Jag tycker inte det är svårt alls att sikta med kontroll. Spelar alla spel som den funkar till med den.
Vet inte varför så många har så svårt för det.

Att börja spela med handkontroll har gjort spel väldigt mycket roligare för mig.

Kul med vibrationer med faktiskt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag testade att köra med gamepad men gick tillbaka rätt omgående till tgt+mus eftersom det i min mening fungerar mycket smidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Har läst kommentarer om folk som gillar gamepad. Men kontrollerna för tangentbord och mus i denna port är helt klockrena. har man spelat mycket FPS så kommer det sitta i ryggmärgen efter en timme.

Permalänk
Medlem

Tror ni det flyter på någorlunda bra med en i7-2600@3,40ghz och ett Radeon x280 och 8gig ram, ni som körtpå PC?
Funderar på att köpa det pc istället, och streama från datorn till HTPCn genom Steam... funkar kanon med tex Witcher...
Skulle köpt det till ps4 va det tänkt, men det kommer väl inte dit förrän hösten!? :/