Permalänk
Medlem

Återanvända CSS-menyer

Kan man "återanvända" menyer uppbyggda av CSS utan att behöva kopiera in dem på alla sidor på hemsidan man länkar till utan att använda frames, och så fall hur?

Hittar hur mycket som helst om hur man snickarar drop down-menyer, men inte hur man använder dom praktisk..

EDIT: Glömde; servern som jag tänkte lägga sidan på stöder inga funktioner som PHP, MySQL, ColdFusion osv... Jag undrar om det går att lösa ändå s.a.s.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

ja, du lär dig ett scriptspråk som genererar din hemsida.

Förslagsvis PHP

Permalänk
Medlem

Klarar den Server Side Includes, brukar stå som SSI=Yes eller något liknande i specifikationslistor?

I sådana fall kan du bara skriva,

<!--#INCLUDE FILE="meny.shtml"-->

Observera att du då behöver ha ändelsen ".shtml" på de filer som ska kunna inkludera andra filer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
ja, du lär dig ett scriptspråk som genererar din hemsida.

Förslagsvis PHP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Klarar den Server Side Includes, brukar stå som SSI=Yes eller något liknande i specifikationslistor?

I sådana fall kan du bara skriva,

<!--#INCLUDE FILE="meny.shtml"-->

Observera att du då behöver ha ändelsen ".shtml" på de filer som ska kunna inkludera andra filer.

Har korrigerat min fråga så att den bättre motsvarar mina förutsättningar.
Använder Telias gratisutrymme för hemsidan och den är rätt begränsad, men det kanske är så att det är den enda möjligheten att jag använder PHP eller motsvarande?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag vet inte riktigt vad du ska ha hemsidna till, om det bara är att prova lite själv, eller med något annat syfte. Om det är det första så kanske det fungerar för dig att köra det på datorn bara.

När jag ville prova olika saker, till exempel PHP, installerade jag XAMPP på min dator och körde allt på datorn för att prova. Sen insåg jag att det kanske var värt att betala för ett webbhotell / domän för att kunna använda det på internet. Det finns väldigt billiga som har stöd för det. Så jag skaffade det och det var helt klart värt det.

Hoppas mitt svar kan vara till någon hjälp

Visa signatur

//Andreas Olsson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noname.olsson
Jag vet inte riktigt vad du ska ha hemsidna till, om det bara är att prova lite själv, eller med något annat syfte. Om det är det första så kanske det fungerar för dig att köra det på datorn bara.

När jag ville prova olika saker, till exempel PHP, installerade jag XAMPP på min dator och körde allt på datorn för att prova. Sen insåg jag att det kanske var värt att betala för ett webbhotell / domän för att kunna använda det på internet. Det finns väldigt billiga som har stöd för det. Så jag skaffade det och det var helt klart värt det.

Hoppas mitt svar kan vara till någon hjälp

Genom min ISP så har ha fri tillgång till utrymme på ett webhotell och där har jag min mycket enkla hemsida på. Tänkte det kunde vara kul att piffa up den lite. Men min sida är knappast någon kioskvältare så jag kan inte motivera mig att betala för serverfunktioner som jag knappt kommer nyttja.

Hade ghoppats på att mina ideér kunnat förverkligas utan att behöva en server side scripting language lösning.

Får kolla lite på Java...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Är det den här tjänsten du använder? Isåfall så står det att den kommer att läggas ner den 31/12.

http://www.telia.se/privat/kundservice/support/internet/suppo...

Här kan du hitta gratis webhosting som stödjer tex. PHP eller liknande:

http://www.free-webhosts.com/power-search.php

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnk3
Är det den här tjänsten du använder? Isåfall så står det att den kommer att läggas ner den 31/12.

http://www.telia.se/privat/kundservice/support/internet/suppo...

Här kan du hitta gratis webhosting som stödjer tex. PHP eller liknande:

http://www.free-webhosts.com/power-search.php

Amen va' f-n! Om det stämmer så är det klart irriterande att de inte informerar om det innan på ett "vanligt" sätt med sniglepost innan. Får skicka en fråga...

Tack för din hjälp, men det ser mörkt ut: "Sorry, NO free web hosts matched your search query". Jag vill kunna ha hemsidan på svenska.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte vad du menar, hemsidan blir väl på det språk du själv väljer att skriva den på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnk3
Nu förstår jag inte vad du menar, hemsidan blir väl på det språk du själv väljer att skriva den på?

Tolkade villkoren som att man måste skriva på engelska, annars nedstängning. Sen fanns det lite olika villkor, som att man måste vara inne på div. forum x antal ggr i månaden osv... Jag vill helst vara passiv och inte behöva oroa mig för att sidan går ner utan förvarning. Men jag forskar vidare, kanske hittar något alternativ som fungerar?

F**K Telia.

EDIT: Ska "utvärdera" LimeDomains så får vi se var det slutar. De har stöd för PHP och andra applikationer. Kanske inte så dumt ändå?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om du har några hundralappar att röra dig med kan du köpa utrymme hos manufrog.com. Det är lätt värt att ha en "ordentlig" webbserver om man vill att folk alltid ska ha tillgång till ens sida.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet