Permalänk
Medlem

Förlovning, ringar?

Hallå,

Undrar hur det är med vigselring, förlovningsring och själva frieriet(Är det ens ett ord?) ?

Vilken ring ger man när man friar t ex?

Ni som har gjort det, hur gjorde ni?
Slog på ni på med romantisk middag eller kanske något mer speicellt som passade in på just er?

Berätta gärna er story

**Hoppas det passar in på denna delen av forumet?**

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Förlovningsring ger man när man friar, då blir man förlovade helt enkelt. Då är det ju någon form av beslut om att "visst fan ska vi gifta oss någon gång!".

Sedan när man gifter sig är det vigselring som gäller.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Musikälskare

Är det giltigt att gifta sig med en ring man har tryckt ur en leksaksautomat?

Ring som ring? Eller?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Normalt sett brukar maken behålla förlovningsringen även efter bröllopet medan makan har två ringar, förlovningsringen och en vigselring.

I övrigt avråder jag starkt från äktenskap, men det är jag det.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

I regel så anses det väl som att man förlovar sig ett år innan giftermål. Innan dess så är man väl bara trolovade? Ringar är alltså det sista steget innan man säger ja i kyrkan.

Sen att många verkar förlova sig efter 3 månader och sen är förlovade i 7 år är bara löjligt.

Varför avråder du från äktenskap tomtjut?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Sen att många verkar förlova sig efter 3 månader och sen är förlovade i 7 år är bara löjligt.

Då ingår jag även på det sättet i kategorin "löjlig".

Förlovade oss, sambon & jag i maj -99 & har inte gift oss än.

Jag friade på ena knät, i adamskostym & strax efter 6, med den ena av två matchande ringar i ett etui framsträckt mot min tilltänkta.
P.g.a. att jag har haft strulig ekonomi tidigare, vilket isf hade gjort ett äktenskapsförord nödvändigt, har min icke-solvens hindrat oss. (Fogdeskulder sen tidiga 20-år - är 40 nu - som numera är helt lösta & avklarade.)

.. Å andra sidan; efter tio år vet man ju var man har varandra ändå, eller?

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Då ingår jag även på det sättet i kategorin "löjlig".

Förlovade oss, sambon & jag i maj -99 & har inte gift oss än.

Jag friade på ena knät, i adamskostym & strax efter 6, med den ena av två matchande ringar i ett etui framsträckt mot min tilltänkta.
P.g.a. att jag har haft strulig ekonomi tidigare, vilket isf hade gjort ett äktenskapsförord nödvändigt, har min icke-solvens hindrat oss. (Fogdeskulder sen tidiga 20-år - är 40 nu - som numera är helt lösta & avklarade.)

.. Å andra sidan; efter tio år vet man ju var man har varandra ändå, eller?

Mvh

Jo, mitt enda egentligen problem är att det är ingen skillnad mellan att vara sambo och att vara förlovad. Då kan man lika gärna vara sambo.
Jag har t.ex. lovat min sambo att vi ska förlova oss men vi väntar tills vår ekonomi är bättre.

Har nämligen haft 3 par i min närhet som förlovat sig i något slags försök till att förbättra sina förhållanden. Ett annat par var förlovade i hur många år som helst.

Kärleken blir ju inte starkare för att man gett bort en ring?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Kärleken blir ju inte starkare för att man gett bort en ring?

Njääee, bliirenjunnte .. men:

När man är ringmärkt så visar man ju omgivningen att man hör ihop.
Det är ganska romantiskt att se det så & då utgör ringen ett extra band paret sinsemellan.
Den (förhoppningsvis) gemensamma inhandlingen & utprovningen av detta band är också stärkande,
eftersom man tillsammans gör något (iaf i anden) positivt mot ett gemensamt mål.

Man signalerar t.ex. även på krogen att man är upptagen vilket torde vara tryggt för ens partner.
F.ö. ska man inte bara ge bort en ring, man ska få en också .. av någon man tycker om.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Är det giltigt att gifta sig med en ring man har tryckt ur en leksaksautomat?

Ring som ring? Eller?

Man behöver ingen ring för att vara gift.

Gift blir man efter att man sökt hindersprövning, vigt sig och fått det inrapporterat till skatteverket i stort sett...

Ringarna är bara tradition.

För jag och min man växte beslutet att gifta sig fram, vissa hävdar genom hans tjat
Vi skaffade förlovningsringar(till båda) och sedan till giftemålet skaffade vi ytterligare ett par ringar(till båda, det ska vara rättvist).

Giftemål för oss var inte en religös handling.
Vi hade en vigselförrättare och vigdes ute i skogen bland goda vänner och släkt för att fira vår kärlek.
Och för alla praktiska aspekter i framtiden, om man får barn, om någon av oss dör osv...

Visa signatur

Asleep in my casket, all rotting and gory. Now, watch me dance in the purgatory!
I waltz with the devil, "Till death do us part". I tango with demons, eating my heart.
They feast on my soul, they feed on my fear. Hugs and Kisses, I wish you were here!

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för svaren

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Musikälskare

De nog vanligare att gifta sig idag för enklare ekonomi och säkerhet än religion

Speciellt i Sverige

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag och sambon förlovade oss när vi varit ihop i 2år .. snart 5år tillsammans (1mån) .. att man ska gifta sig inom ett år är en gammal tradition som inte gäller längre

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

morsan och farsan är förlovade sen 1983 fortfarande inte gift sig...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Njääee, bliirenjunnte .. men:

När man är ringmärkt så visar man ju omgivningen att man hör ihop.
Det är ganska romantiskt att se det så & då utgör ringen ett extra band paret sinsemellan.
Den (förhoppningsvis) gemensamma inhandlingen & utprovningen av detta band är också stärkande,
eftersom man tillsammans gör något (iaf i anden) positivt mot ett gemensamt mål.

Man signalerar t.ex. även på krogen att man är upptagen vilket torde vara tryggt för ens partner.
F.ö. ska man inte bara ge bort en ring, man ska få en också .. av någon man tycker om.

Mvh

Vad jag vet så får killar mer uppmärksamhet av tjejer ifall de har en ring än ifall de inte har en ring.
Och av de jag känner så har ringarna aldrig hindrat de från att vara otrogna.
Lite som att tatuera sin partners namn på armen eller liknande.
Mestadels symboliskt.

Kanske bara är jag som är gammalmodig men min syn på förlovning utan giftermål har krackelerat.
I vissa fall så bor man ihop, man har barn ihop men man har bara förlovat sig.
Man vill alltså visa omvärlden att man hör ihop men man vill inte fullfölja det rättsligt.

Har man barn men inte är gifta och mamman dör så tillfaller inte vårdnaden o barnen direkt till pappan. Den går via socialen först.
Till skillnad ifrån man är gift.

Jag förstår din anledning getskägg. Det gör jag.
Personligen så vill jag också gifta mig men väntar på bättre läge rent ekonomiskt.
Så för mig är det löfte om att vi ska gifta oss, stabil ekonomi, förlovning, giftermål som gäller.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Varför avråder du från äktenskap tomtjut?

För att skilsmässostatistiken ser ut som den gör, och för att det kostar både pengar och energi att skilja sig.
En egentligen meningslös symbolhandling som snärjer in dig i byråkratins värld, och den har svårt att släppa greppet.

Vill man läsa mer om statistik kring eländet så kan man göra det t.ex. här: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____26046.aspx

En genomsnittsskilsmässa (med allt vad det innebär) kostar enligt SEB's privatekonomer 1,4 miljoner kronor. Inga struntsummor direkt.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
morsan och farsan är förlovade sen 1983 fortfarande inte gift sig...

Är väll nästan samma här! Dock ville mamma gifta sig när jag o brorsan va mindre för att det skulle bli lättare för den ena om någon av dom skulle gå bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vad jag vet så får killar mer uppmärksamhet av tjejer ifall de har en ring än ifall de inte har en ring.
Och av de jag känner så har ringarna aldrig hindrat de från att vara otrogna.
Lite som att tatuera sin partners namn på armen eller liknande.
Mestadels symboliskt.

Kanske bara är jag som är gammalmodig men min syn på förlovning utan giftermål har krackelerat.
I vissa fall så bor man ihop, man har barn ihop men man har bara förlovat sig.
Man vill alltså visa omvärlden att man hör ihop men man vill inte fullfölja det rättsligt.

Har man barn men inte är gifta och mamman dör så tillfaller inte vårdnaden o barnen direkt till pappan. Den går via socialen först.
Till skillnad ifrån man är gift.

Jag förstår din anledning getskägg. Det gör jag.
Personligen så vill jag också gifta mig men väntar på bättre läge rent ekonomiskt.
Så för mig är det löfte om att vi ska gifta oss, stabil ekonomi, förlovning, giftermål som gäller.

Giftemål är ju inget speciellt, du kan uppnå samma saker rent juridiskt med diverse avtal sinsemellan. Inte som att giftemål visar att man hör ihop mer än förlovning gör om man har samboavtal och vårdnadssaker för barn osv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Varför är det så många som dömer? Kärlek är något av det, om inte det bästa som finns på jorden. Sen har vi alla olika sätt att visa det, varesig det är genom giftermål, konst, brott, droger eller annat.

Man föds ensam, och man dör ensam. Till sist är livet det enda man har, och kärleken är det enda man kommer bry sig om på sin dödsbädd. Att sen vilja dela det med någon är vackert.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |