Intel Atom för hemmabyggare

Permalänk
Medlem

Ska bygga en köksdator i sommar och hade tänk använda min extra celeron e1200 men nu blir det en sån här
500pix är ju helt underbart

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte läsa de sista inläggen, men ni som gnäller på att styrkretsen drar för mycket borde byta El-Leverantör. Dock hade man bytat kylningen på den så man slapp den högljudda fläkten (efter ett tag) ifall den är tyst i början.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

Den här måste jag bara köpa när den kommer. Hoppas att priset håller sig lika lågt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Att sätta fläkt på styrkretsen gör att hela idén med en knäpptyst dator fallerar.
Komplettera sedan med SSD och fläktlöst nätaggregat.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Tror ni att man kommer kunna spela lite äldre spel så som vice city men den grafikkretsen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
allvarligt talat, om det är ett rättvisande test så är det rent ut sagt usel prestanda och jag förstår verkligen inte hypen runt den.

Hypen är att den drar runt 2 watt, istället för det tiodubbla som tex. C7 drar. Dessutom har den en imponerande prestanda per watt, och självklart är det då inget fartmonster.

Nu har de kommit halva vägen, bara en bra styrkrets kvar att utveckla. Skulle vilja ha en liten server med 500GB med all film på som en NAS, fast en fungerande dator med tex utorrent.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Inaktiv

nja, vice city är väl att ta i.. Warcraft 3 går iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
men ni som gnäller på att styrkretsen drar för mycket borde byta El-Leverantör.

Hela tanken med kortet är att det ska vara strömsnålt. Och skulle hela systemet dra kanske 5-10watt istället för 40? Så skulle betyda mkt. Ett riktigt strömsnålt system betalar nämligen sig självt på ett par år.

30watt dygnet runt i ett år kostar idag. c:a 250-300kr allt inräknat.
10watt blir ju c:a 100kr.

En vanlig server blir mkt mer. osv.

- Klart att vi gnäller. Ungefär lika naturligt som att gnälla på en bil med supereffektiv motor, som är helt oaerodynamisk. = drar massa ändå = konstruktionsfel! (bara för att det måste till en bilanalogi)

Permalänk
Medlem

Är det moderkortet helt nytt? För jag såg på mini-box.com en bild på en PICO PSU med det moderkortet.

Ganska lika va?

Edit: Är det bara samma krets på moderkorten?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Är det moderkortet helt nytt? För jag såg på mini-box.com en bild på en PICO PSU med det moderkortet.
http://static.pici.se/pictures/EcMFXGKPZ.jpg
http://static.pici.se/pictures/AusVJpHJF.jpg
Ganska lika va?

Edit: Är det bara samma krets på moderkorten?

Nej helt olika, den är ju roterad 90*! helt annan prestanda!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Fan har sökt runt och glömt Mini-ITX kort. Tänkt göra en Teamspeak server den här borde väl gå och en 2GB sticka?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Jag orkade inte läsa de sista inläggen, men ni som gnäller på att styrkretsen drar för mycket borde byta El-Leverantör. Dock hade man bytat kylningen på den så man slapp den högljudda fläkten (efter ett tag) ifall den är tyst i början.

Nu är det ju inte elräkningen folk klagar på, utan 22W på nordbryggan som blir svårkylt passivt i trånga utrymmen, hela grejen är ju att man ska kunna bygga in datorn lite var stans, och att modda dit en fläns som är ännu större än den som redan sitter där bara för att få det passivt är föga lockande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Är det moderkortet helt nytt? För jag såg på mini-box.com en bild på en PICO PSU med det moderkortet.
http://static.pici.se/pictures/EcMFXGKPZ.jpg

http://static.pici.se/pictures/AusVJpHJF.jpg

Ganska lika va?

Edit: Är det bara samma krets på moderkorten?

Hahaha, varenda krets sitter olika, och dessutom sitter ATX-portar, Sata portar och dylikt olika, och inte minst, processorn och bryggan har bytt plats.

Permalänk
Medlem

Ett sånt kort, med passivt kyld styrkrets och två pci (vilket kan bli trångt) så alternativt integererat gigabit-nätverkskort vore perfekt till en filserver
Men kom igen fixa helt passiv kylning plox intel

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Synd att styrkretsen är så brutal.. hade den varit i samma liga som Atom-processorn så hade detta varit ett riktigt fint ITX-kort. Har själv ett Intel ITX-kort med Celeron-processorn som fungerar riktigt bra.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

jag antar att hd filmer är att glömma med den processorn? För grafikkort kan man ju trycka i pci porten.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Ja asså, vi får avvakta endra leverantörer än Intel avseende mobot vilket aldrig varit Intels starkaste sida. Tror vi har ett helt annat scenario redan till hösten?!

Permalänk
Inaktiv

Blir något liknande detta för min del, men håller med alla innan vad gäller nordbryggan. =P Sedan vill jag nog hellre satsa på VIA..

Bollar lite med en liten filserver som får stå i garderoben och hantera ett par diskar som samtliga datorer i hemmet ansluter till vid boot. Vill gärna köra OS över nätverket (NFS eller liknande) och på så vis slippa oljudet från hårddiskarna. Hoppas på ett Mini-ITX kort med en PCIe x1 slot och en x4 slot, x1 för gigabit och x4 för något mysigt RAID kort. Lär väl spricka i praktiken men vore mysigt.

Någon som har någon liknande ide eller rent av kör någon sådan setup?

Permalänk

"Onödig-sak-jag-måste-ha"-faktor!
Det där + picopsu + 2,5 tums hdd= strömsnål webserver!

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

jävligt intressant med så mycket dator för 500kr men som många andra väntar jag hellre på nytt moderkort. 945-serien verkar användas för alla strömsnåla datorer idag eeePC m.m. men det är ju skapligt gammalt. Tycker de borde komma med ett nytt moderkort specefikt för låg förbrukning. Självklart man vill ha den passiv men nätagget lär ju låta ändå om man inte har ett passivt sånt men det är ju inte så vanligt eller billigt. Sen är det klart man tänker på el-räkningen men min vanliga PC drar ju ändå minst 10x mer plus projektor, reciever, XBOX 360 m.m. som står för det mesta av förbrukningen.

Har ett gammalt 200 eller 250W agg liggandes men lär ju inte vara så effektivt, är från slutet av 90-talet så lär ju dra säkert minst 50W ändå för effektiviteten lär ju bli askass när den kör på så liten load.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

detta och billiga SSD diskar så blir det väldans tyst;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
jävligt intressant med så mycket dator för 500kr men som många andra väntar jag hellre på nytt moderkort. 945-serien verkar användas för alla strömsnåla datorer idag eeePC m.m. men det är ju skapligt gammalt. Tycker de borde komma med ett nytt moderkort specefikt för låg förbrukning. Självklart man vill ha den passiv men nätagget lär ju låta ändå om man inte har ett passivt sånt men det är ju inte så vanligt eller billigt. Sen är det klart man tänker på el-räkningen men min vanliga PC drar ju ändå minst 10x mer plus projektor, reciever, XBOX 360 m.m. som står för det mesta av förbrukningen.

Har ett gammalt 200 eller 250W agg liggandes men lär ju inte vara så effektivt, är från slutet av 90-talet så lär ju dra säkert minst 50W ändå för effektiviteten lär ju bli askass när den kör på så liten load.

Som flera nämnt så är det PicoPSU som gäller för sådanna här småttingar.

http://www.mini-box.com/picoPSU-90

Vet inte om specifikationerna stämmer men 96% effektivitet om det är sant är förjävla bra.

Permalänk
Medlem

ska beställa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
detta och billiga SSD diskar så blir det väldans tyst;)

knappast tyst med den fläkten på kortet :>

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Jag ser hellre att denna kommer ut snart: http://en.expreview.com/2008/03/06/intel-preparing-a-mini-itx...

Finns ju iofs på prisjakt men iaf, jag väntar med iver.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Intressant. jag som ska lägga pengarna till annat Måste ha, men varför in i he är det en ATX kontakt där? Varför inte bara en molex kontakt?

Det är ju bara molex kontakter där, tillverkaren Molex har ju gjort ATX kontakten

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Även om VIAs sak drar lite mer ström satsar jag hellre på dem.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att bygga ett sådant system. Verkar dessutom lätt att förstå sig på.

Permalänk
Medlem

Coolt litet "nätagg", men den behöver ju 12V, så då behöver man nån slags trafo oxå...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Coolt litet "nätagg", men den behöver ju 12V, så då behöver man nån slags trafo oxå...

Ska finnas på sidan, har iaf sett både transformator och nätdelen säljas, kostar en slant men verkar värd det i rätt sammanhang. Har lite svårt att hitta säljare i sverige bara. Får marknaden fart så är det å andra sidan bara en tidsfråga.