PowerBook G4, Vilket Operativsystem?

Permalänk
Medlem

PowerBook G4, Vilket Operativsystem?

Jag har kommit över en gammal PowerBook G4 och vill nu formatera denna från grunden då den är full av skit. Jag fick inga OS skivor eller något annat, utan jag har enbart datorn. Så vilket operativsystem ska man köra?

Jag är en helt ovan MAC användare så jag kan i princip inget om dessa datorer.

Datorn har en PowerPC G4 400 Mhz processor, vilket jag antar minskar minna valmöjligheter, 256 MB minnen och en hårddisk på hela 10 GB, även trådlöst nätverk finns. Just nu rullar OS X 10.2.8

Jag har letat efter ett linux operativsystem men tycker inte att jag hittar något passande. Ett krav är att det trådlösa nätverkskortet fungerar.

Har ni några förslag, eller måste jag försöka hitta det operativsystemet som jag har installerat?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köra 10.3 Panther. Bör vara ganska enkelt att få tag på det. Sätt ut en annons på tex 99 så finns det säkerligen massor med folk som kan sälja det för någon hundralapp. Dock mer ram skulle säkert vara bra.

Permalänk
Medlem

Ok det kanske är något, tack för tipset.

Hur är det med drivrutiner till tex trådlöst nätverkskort? Kommer dom med i operativsystemet?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Ja, apple bundlar alltid drivrutiner i systemet. Du installerar aldrig drivrutiner för apples maskinvara. När installationen av systemet är klart är systemet fungerande.

Permalänk
Medlem

Att försöka hitta ett fem år gammalt os och dessutom behöva betala för det tycker jag inte känns så lockande. Finne en powerpc port av ubuntu
https://wiki.ubuntu.com/PowerPCFAQ
Rekommenderar Xubuntu.

Det hela beror ju på också. För OS X finns ju mer vanliga mainstream program. GNU/Linux kan du anpassa lite bättre och börja leka med på en gång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Att försöka hitta ett fem år gammalt os och dessutom behöva betala för det tycker jag inte känns så lockande. Finne en powerpc port av ubuntu
https://wiki.ubuntu.com/PowerPCFAQ
Rekommenderar Xubuntu.

Det hela beror ju på också. För OS X finns ju mer vanliga mainstream program. GNU/Linux kan du anpassa lite bättre och börja leka med på en gång

Panther är relativt modernt, det är ju ändå från 2004, slutade utvecklas 2006 när tiger kom. Det är ju mer modernt än Windows XP, som folk fortfarande sitter med...
Och folk betalar dyra pengar på det också.

Linux för PPC är inte kul på skrivbordet för det mesta, det är långt ifrån lika smidigt som OS X också. Och lägger man in tex Shadowkiller i osx blir grafiken riktigt snabb även på de riktigt gamla maskinerna.

Permalänk
Medlem

OK tack så mycket för hjälpen. Ska försöka få tag på ett passande operativsystem. Som tur är så känner jag ett par personer som jobbar med att sälja Appel relaterad hård och mjukvara.

Som datorn är nu så finns det ett administratörs lösenord till olika funktioner, Jag har absolut ingen aning om vad lösenordet kan va. Finns det något sätt att komma runt det? Fast det kanske inte man borde prata om här, även om det är i ett gott syfte.

EDIT: Sorry dum fråga, det löste sig.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Panther är relativt modernt, det är ju ändå från 2004, slutade utvecklas 2006 när tiger kom. Det är ju mer modernt än Windows XP, som folk fortfarande sitter med...
Och folk betalar dyra pengar på det också.

Skillnaden är bara att Windows XP fortfarande utvecklas och att programmen fortfarande görs för det.

Jag skulle rekomendera Tiger om du vill installera några program.

Permalänk
Medlem

Blev Panther om någon undrar. Flyter på förvånansvärt bra. Tack!

Visa signatur

Det som flöt iland senast.