Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Btw, varför skriver så många före skatt? Det är ju slantarna som klingar in på en faktiska konto som är intressant enligt mig.

Anledningen står beskrivet på ett flertal ställen i tråden.

Permalänk
Medlem

@AplAy:

Nej, allt jag säljer finns i lager hemma! Men allt jag tjänar går tillbaka (än så länge) in i företaget i form av utökat sortiment osv.

Mellan 50-55 efter skatt är det i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvoPeter:

Jo jag gör det på Sveriges enda Aluminiumsmältverk av Primäraluminium.

Jobbar som Automationstekniker: 30k i grundlön.

Kubal utanför Sundsvall måste det vara va?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Btw, varför skriver så många före skatt?

Hur mycket skatt man betalar är ju väldigt individuellt. Det beror på var man bor (kommunalskatten varierar mellan knappa 29% och dryga 34%), hurvida man jämkar nåt avdrag för bolån etc. Ska man också ta i beräkning avdrag man deklarerar och får tillbaka året efter då menar du? Det blir helt enkelt omöjligt att jämföra. När man diskuterar lön med sin chef är det också bra att veta vad andra i samma position tjänar, och där pratar man ju aldrig om vad man får ut på kontot, utan lön är alltid specad i brutto.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@ZyntaX: Jag jobbar som Automationstekniker / CoDeSys programmera (2.4 och 3.5 (BCS Tools)) / SCADA designer.
Har erfarenhet med EX zon, maskinsäkerhet och Profibus system samt att jag kan reflektera all det här till en referens som är en automationsingenjör.
Ändå tjänar jag bara 21000 före skatt...
Det finns inga jobb norr om Uppsala utom Kiruna som vill anställa automationare!
PM:a mig om du vet någon ställe som vill anställa en automationare samt har en sovplats för mig.

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk

29 år, ca 5 år erfarenhet.
IT Konsult, Support och Drift på ett privat företag, 1 års YH Utbildning.
37 500 NOK /månaden med några extra förmåner (telefon, gymkort, jobb pc, betald övertid)
Oslo

Permalänk
Medlem
Skrivet av casualnerd:

29 år, ca 5 år erfarenhet.
IT Konsult, Support och Drift på ett privat företag, 1 års YH Utbildning.
37 500 NOK /månaden med några extra förmåner (telefon, gymkort, jobb pc, betald övertid)
Oslo

Hur ser det ut för oss IT-konsulter i Norge? Lätt att hitta jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Btw, varför skriver så många före skatt? Det är ju slantarna som klingar in på en faktiska konto som är intressant enligt mig. Är det något viktigt jag missar med att nämna före skatt? Jag antar ju bara att det är mer skatt som betalats om någon fått 40 lax netto än 20 lax netto.

Låter som shopify och dropshipping?

Finns så många saker som kan påverka nettolönen (olika typer av avdrag, t.ex ränteavdrag, var man är bosatt, om man säsongsarbetar osv) vilket gör att man inte kan jämföra den sins emellan.

Bruttolönen är mer "ren" från saker som kan störa en jämförelse. Samma sak som att OB/övertid bör förtydligas om det är en avgörande del för vilken bruttolön man har

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Avstängd

Teknisk säljare av automationsprodukter mot industrin, konsulter, maskinbyggare och alla andra som har nytta av något jag kan sälja.
Jobbat som säljare i drygt 10 år och innan det som industrielektriker i drygt 15 år.
Bruttolön 47 700 kr + tjänstebil, dator, mobil, massage 1 gång/mån, friskvårdsbidrag och 6v semester.
Har även hemmakontor så jag får 2 000 kr i hyra varje månad för detta.
Nettolönen ligger runt 31 000 - 33 000 kr.
Har även chans att få bonus på detta upp till 1,8 månadslöner/år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av wille61:

Hur ser det ut för oss IT-konsulter i Norge? Lätt att hitta jobb?

Jag fick flera erbjudanden och var på ett flertal intervjuer (främst hos konsultfirmor), innan jag lyckades få detta jobb jag har idag. Så det var absolut inte svårt.
Så är man villig att gå in på en konsultfirma ett par månader så kommer man få jobb fort.

Permalänk
Medlem

Pluggat elektroteknik med inriktning industriell automation på KY, 90 veckor.
Tidigare erfarenhet av elmontage samt som produktionsutvecklare.

Varit anställd som automationsingenjör, fick 23400 direkt efter utbildningen som på två år ökade till ~27000. Detta var som konsult på Pöyry Sweden AB, dvs, mest pappers & massa. Utgick från gävlekontoret och mesta av tiden spenderades på Korsnäs pappersbruk.

Har nu arbetat inom kärnkraftbranschen i 4 år, lön på runt 34-35 000. Yngst på avdelningen :(.

Skrivet av ZyntaX:

Jobbar som Automationsingenjör, ~Stockholm. Tjänar 36k/mån.
Hänger några fler här som jobbar inom automation, PLC/SCADA?

Har varit anställd som automationsingenjör (läs ovan) och nu systemingenjör vilket är väldigt brett i det här fallet, även om jag mest jobbar med HMI (800xA), Profibus och frekvensomriktarkommunikation/styrning (Vacon frekvensare) men även mycket generellt 800xA med S800-IO samt AC450 som controller. 800xA medgör att det blir lite allmän windowskonfiguration, felsökning och vanliga tcp/ip-nät och är inne och snuddar på kommunikation med linuxbaserade plattformar genom opc mm.

Skrivet av G3K:

@ZyntaX: Jag jobbar som Automationstekniker / CoDeSys programmera (2.4 och 3.5 (BCS Tools)) / SCADA designer.
Har erfarenhet med EX zon, maskinsäkerhet och Profibus system samt att jag kan reflektera all det här till en referens som är en automationsingenjör.
Ändå tjänar jag bara 21000 före skatt...
Det finns inga jobb norr om Uppsala utom Kiruna som vill anställa automationare!
PM:a mig om du vet någon ställe som vill anställa en automationare samt har en sovplats för mig.

Du skulle kunna prova att kolla med Pöyry, vet att de iaf i Malmötrakten hållt på hos Karlshamn, olja/margarintillverkningen. Där finns det kanske intresse av EX-kompetens. Jag är ju inte utbildad ingenjör med min två-åriga elektroteknikerutbildning. Hur det står sig mot din automationsteknikerbakgrund vet jag inte. Skadar inte att försöka tänker jag. Som sagt finns de ju också i Gävle, vilket är något mer norrut än Uppsala :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Nytt jobb, ny lön.

56.000/månad
Bra pensionsavsättning
SL-kort

IT konsult i stockholm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

Nytt jobb, ny lön.

56.000/månad
Bra pensionsavsättning
SL-kort

IT konsult i stockholm

Skickades från m.sweclockers.com

Sedärja, nischad?

Kan inte vara många andra städer där ett kommunaltransportskort ingår vid lön på 56k/mån..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Sedärja, nischad?

Kan inte vara många andra städer där ett kommunaltransportskort ingår vid lön på 56k/mån..

Ja hyfsat nischad iaf
Känner mig mer än nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kubal utanför Sundsvall måste det vara va?

Nån km ifrån centrum bara.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Skrivet av rMerll:

Nytt jobb, ny lön.

56.000/månad
Bra pensionsavsättning
SL-kort

IT konsult i stockholm

Skickades från m.sweclockers.com

Ålder?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hur många timmar jobbar ni för er bruttolön?

I mitt optimala fall, #humblebrag, kan jag dra in 4700 SEK brutto på 8 timmar, men jag har dessvärre sällan så mycket jobb varje dag.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

Nytt jobb, ny lön.

56.000/månad
Bra pensionsavsättning
SL-kort

IT konsult i stockholm

Skickades från m.sweclockers.com

Vad för typ av arbetsuppgifter, är du utvecklare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krusebar:

Roligt hur nästan alla på Sweclockers verkar vara ingenjörer med superlöner!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det har lite med att göra typen av forum, för mig är det inte alls konstigt att det hänger massa ingenjörer här. Tycker nästan det är naturligt på den här typen av forum. Är själv Ingenjör men har dock ingen superlön! = ) (33k)

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Jag tror det har lite med att göra typen av forum, för mig är det inte alls konstigt att det hänger massa ingenjörer här. Tycker nästan det är naturligt på den här typen av forum. Är själv Ingenjör men har dock ingen superlön! = ) (33k)

Nejdå! Här finns också statliga tjänstemän med mer "rimliga" löner (35k).

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Lite klurigt det här nu tycker jag vad man ska satsa på. Sker väldigt stora saker inom IT branschen nu, den saken är klar.

Man har pratat om det i ganska många år men just nu sker det, tekniken, näten, tjänsterna etc är nu tillräckligt bra. Tror knappt det finns några som tvekar längre på att lägga ut IT drift samt systemen (väldigt få i så fall). Man kan fokusera mer på företags business (vilket i många fall inte är IT).

Blir i ganska snabb takt färre företag med egen drift och egen IT nu. Olika former av molntjänster, lagringstjänster och extern drift ökar nu helt enormt. IT avdelningarna kommer varje fall ej se ut på samma sätt som förr, man kommer jobba mycket annorlunda och med ett mindre antal interna resurser.

Tror faktiskt man har en säkrare (mer välbetald) framtid som en duktig utvecklare/lösnings arkitekt alternativt projektledare eller möjligtvis systemansvarig (men mer riktat mot verksamheten, inte så mycket teknik som tidigare). Business Intelligence är alltid ett bra område också men kräver ofta lite erfarenhet. Gillar man ändå drift gäller det väl då att få jobb på någon av de stora data center jättarna och i många fall vara beredd på att flytta utomlands. Att jobba med drift ute på företagens egna IT avdelningar tror jag kommer minska något enormt.

Blir mindre och mindre teknik på företagen med undantag av nätverk och basic pc support.

Det trista med denna utveckling är väl att det kommer bli ett antal gigantiska drakar som gör upp om marknaden.

Microsoft Azure, Amazon AWS, Google samt motsvarigheter från några andra drakar. Tror även att en del av de svenska och nordiska driftsjättarna kommer möta väldigt, väldigt hård konkurrens från jättarna, blir intressant att se vad som händer.

Det otäcka som väl har börjat belysas nu är säkerhetsbiten för företag som lägger ut allt data men vad gör inte en chef för att spara pengar?

Permalänk
Medlem

drar in 150 spänn i timmen, jobbar 8h i månaden med att vara ledare för bamsegympa.
Det plus csn och inga omkostnader gör att jag får gott om pengar o leva på då jag bara är 16 år

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

@makatech:

Med mindre du jobbar på en service provider. Flesta stora bolag koncentrerar sig på core business, och outsorcar allt annat.

Win10 / AD / Azure / Office 365 blir bara större och större på marknaden.
Billia har t.ex speglat ett helt datacenter till Azure.
Virtual desktop solutions är ganska heta just nu.
Det är mycket man kan fördjupa sig i, behöver inte vara något fluffigt som projektledare

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@makatech:

Med mindre du jobbar på en service provider. Flesta stora bolag koncentrerar sig på core business, och outsorcar allt annat.

Win10 / AD / Azure / Office 365 blir bara större och större på marknaden.
Billia har t.ex speglat ett helt datacenter till Azure.
Virtual desktop solutions är ganska heta just nu.
Det är mycket man kan fördjupa sig i, behöver inte vara något fluffigt som projektledare

Exakt, dina exempel är bra.

Har hållt på under en lång tid, så är det, men det jag känner nu är att de som tvekat tidigare inte tvekar längre, tekniken är mogen. Däremot har väl vissa myndigheter börjat tveka lite när det gäller säkerhetsbiten. Blir lite klurigt att veta vilka personer som hanterar ditt data och t.o.m. i vilket land ditt data hamnar?

Det händer stora saker nu (åtminstone snabbare än tidigare, nästan påtvingat), helt klart, varenda leverantör av system erbjuder också olika former av cloud eller externa driftslösningar. Vissa leverantörer tvingar mer eller mindre in en extern driftstjänst, så långt har det gått.

Ja, virtuell teknik är vad som gäller sedan finns det lite olika tekniker för distribution av system och klienter i de fall som de inte är webb baserade. Skillnaden nu mot förr blir att företagen i avsevärt mindre grad driftar tex WM Ware lösningen själva.

Hur som helst, vill man jobba med drift tror jag det är klart bäst ur ett framtidsperspektiv att man söker sig till någon av de stora drift/cloud drakarna direkt istället till ett företag eller myndighet som råkar ha egen drift kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

drar in 150 spänn i timmen, jobbar 8h i månaden med att vara ledare för bamsegympa.
Det plus csn och inga omkostnader gör att jag får gott om pengar o leva på då jag bara är 16 år

Och så får du hänga med Bamse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Gammal

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

IT-konsult på ett mindre bolag.
Håvar in ca 26 lök i månaden + förmånsbil, dator och telefon.

Byter dock snart tjänst till Nätverkstekniker och kommer under provanställningen få 27 lök /mån och sedan lönehöjning när tillsvidareanställningen gäller.

Permalänk
Medlem

Kanske för OT och behöver sin egen tråd, men provar då många inom branschen verkar hänga här.

Min tjejs syster är utbildad nätvkersingenjör i Thailand ungefär motsvarande svensk kandidat, det var dock en 4-årig utbildning. Två års arbetslivserfarenhet på större telekomföretag i Bangkok, och ett års erfarenhet från någon slags internship på ett universitet i Schweiz. Hon har CCNA-certifikat. Hon vill nu flytta till Sverige, då hennes familj bor här. Anledningen att hon är kvar i Thailand är att hon var myndig när familjen flyttade, så hon fick inte följa med eftersom hon inte ansågs beroende av förälder.

Så till frågan: Är det möjligt att få något jobb som nätverkstekniker i Sverige som någon utanför EU med dessa meriter? Enligt migrationsverket är brist på nätverkstekniker, så om hon kan lyckas få ett jobberbjudande får hon uppehållstillstånd. Men frågan är om något företag skulle gå igenom proceduren med att anställa någon utanför EU på denna nivå? Och i så fall, är det vanliga jobbannonser från t.ex. bemanningsföretag som ska sökas, eller går man direkt till företagen? Har själv ingen koll på hur jobbsökandet i denna sektor vanligen går till, så skulle vara väldigt tacksam för input.

Permalänk

Domänarkitekt
30 år, Man
Oslo
52.500/månad
Cirka 60.000/månad med övertid

Bra pensionsavsättning (5% av årslön)

Permalänk
Medlem

@Hazelberg:

Nätverksingeniör utan erfarenhet är lite svårt. Finns många service providers som är alltid ute efter duktiga personer, och en del är oberoende av språk.
Men för at verkligen öppna många dörrar, så rekommenderar jag att hon koncentrerar sig på att ta CCNP. Bara det nyckelordet på linkedin profilen kommer fixa 2-3 intervjuer i månaden.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W