Permalänk
Medlem

Jobbar som Automationsingenjör, ~Stockholm. Tjänar 36k/mån.
Hänger några fler här som jobbar inom automation, PLC/SCADA?

Permalänk
Medlem

33700 kroppen/mån + bonusar som webbutvecklare med 10-årig erfarenhet. Tjänar helt klart mindre än vad jag borde, men jag har dröjt mig kvar på arbetsplatsen pga. andra förmåner (t.ex. möjlighet att jobba hemifrån 3-4 dagar i veckan).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

Roligt hur nästan alla på Sweclockers verkar vara ingenjörer med superlöner!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@krusebar: Du får tänka efter lite nu, hur många har skrivit sin lön här av alla SweC medlemmar ?
Det är inte många, men visst känns det lite som flashback här inne i just denna tråden

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Avstängd

@severin87 Syftade på dom som skrev i denna tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZyntaX:

Jobbar som Automationsingenjör, ~Stockholm. Tjänar 36k/mån.
Hänger några fler här som jobbar inom automation, PLC/SCADA?

Japp, tjänar dock dåligt men så är jag rätt kass också.
Intressanta produkter ni jobbade med förresten, själv är jag mer inne på industri och fastighet.

Webbaserade Scada tror jag är framtiden som denna, http://webport.se/demo/
Men för att utveckla ett scadasystem som används har 100tals integratörer i landet så det blir en standard är inget som man bara gör sådär..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krusebar:

Roligt hur nästan alla på Sweclockers verkar vara ingenjörer med superlöner!

Skickades från m.sweclockers.com

Som Severin87 sa, alla har inte skrivit sin lön här.
En sådan här tråd intresserar mest personer som har höga löner. Personer som har enklare jobb med lägre löner känner kanske ingen poäng att outa denna.

Permalänk
Avstängd

@anon159643 Det är ett sätt att se på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag som CNC operatör i Småland.
Jag ställer jobb, dvs gör program i CAM och kodar ut sen, 100% självständigt, bygger fixturer, svetsar och gör allt som krävs. Gick in på 19500 för 4 år sen har idag 26500 men förävntar mig komma upp i 28000 inom ett år iaf.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som Severin87 sa, alla har inte skrivit sin lön här.
En sådan här tråd intresserar mest personer som har höga löner. Personer som har enklare jobb med lägre löner känner kanske ingen poäng att outa denna.

Tror inte lönenivån i sig spelar så stor roll utan att man har jobb där det kan skilja väldigt mycket så det blir intressant att jämföra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Japp, tjänar dock dåligt men så är jag rätt kass också.
Intressanta produkter ni jobbade med förresten, själv är jag mer inne på industri och fastighet.

Webbaserade Scada tror jag är framtiden som denna, http://webport.se/demo/
Men för att utveckla ett scadasystem som används har 100tals integratörer i landet så det blir en standard är inget som man bara gör sådär..

Skoj med fler!
Hehe jag har inte sagt var jag jobbar så om våra produkter är intressanta eller inte är osagt Det skippar jag gärna att skriva öppet.

Nej visst det tar tid, kul att webbaserade scada börjar titta fram. Särskilt inom fastighet har HTML5 öppnat många dörrar.
Personligen är jag glad att se lösningar som inte nödvändigtvis behöver rulla på Microsoft plattform.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZyntaX:

Skoj med fler!
Hehe jag har inte sagt var jag jobbar så om våra produkter är intressanta eller inte är osagt Det skippar jag gärna att skriva öppet.

Nej visst det tar tid, kul att webbaserade scada börjar titta fram. Särskilt inom fastighet har HTML5 öppnat många dörrar.
Personligen är jag glad att se lösningar som inte nödvändigtvis behöver rulla på Microsoft plattform.

Marknaden är liten med få som jobbar i området, så det är ej mycket man behöver säga för att outa sig. Jag skickar ett PM om hur.

Microsoft plattform har jag inte så mycket emot om det går dra ner på licenserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Marknaden är liten med få som jobbar i området, så det är ej mycket man behöver säga för att outa sig. Jag skickar ett PM om hur.

Microsoft plattform har jag inte så mycket emot om det går dra ner på licenserna.

Tack

Nej det är just licenserna som börjar bli löjliga efter de gjorde om framförallt MSSQL licensieringen. Kör man en del virtuella maskiner åt en kund så börjar vmware och microsoft att kosta löjligt mycket pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krusebar:

@johan86c Det är ett sätt att se på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är den andra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Mest intressant borde det vara för yrken där det finns förhandlingsutrymme kring lönen. Sen kanske dessa i praktiken i många fall är yrken med högre lönenivåer av olika skäl.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Revisorsassistent 23 000:-

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rattnalle:

@CyberVillain: Mest intressant borde det vara för yrken där det finns förhandlingsutrymme kring lönen. Sen kanske dessa i praktiken i många fall är yrken med högre lönenivåer av olika skäl.

Det är väl de yrken som mest pratas om tex mycket IT, sjukt stora spann på lönen där

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Revisorsassistent 23 000:-

Hur länge har du jobbat? Är du på en av de stora?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur länge har du jobbat? Är du på en av de stora?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska precis till att börja faktiskt. Så är min ingångslön, inte helt nöjd med den, men första ekonomi-jobbet efter examen på högskola, så är glad jag får börja!

Är en mindre firma.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

21 år, Kundtjänstmedarbetare i svensk storbank. Ingång 24500. Snittar 38-40k brutto med oerhört mycket OB timmar.

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Jobbar som Automationsingenjör, ~Stockholm. Tjänar 36k/mån.
Hänger några fler här som jobbar inom automation, PLC/SCADA?

Skrivet av anon159643:

Japp, tjänar dock dåligt men så är jag rätt kass också.
Intressanta produkter ni jobbade med förresten, själv är jag mer inne på industri och fastighet.

Webbaserade Scada tror jag är framtiden som denna, http://webport.se/demo/
Men för att utveckla ett scadasystem som används har 100tals integratörer i landet så det blir en standard är inget som man bara gör sådär..

Jag jobbar också som "automationsingenjör" i fastighetsbranschen, dock hos "konkurrerande" firma gentemot er.

Permalänk
Medlem

Jobbar som traktorförare inom lantbruk. Eftersom jag är timanställd så varierar lönen lite, men runt 10-13k efter skatt får jag ut i månaden. Denna månad fick jag dock ut 20k efter skatt, så det var inte helt fel.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Avstängd

Enskild firma här, varierar mellan 7500-20 000 SEK efter skatt (50%) beroende på hur mycket jobb jag fått och gjort klart innan jag skickar iväg min månadsfaktura för arbetet för föregående månad.

Någon ekonom får gärna berätta för mig hur fanimig några företag ens går runt med tanke på hur dyrt det är att ha anställda, inte undra på att många numera sällan fastanställer folk.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Familjehemspappa och egen företagare med inriktning på nischad e-handel. Runt 70-80 i månaden före skatt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av gizze:

Familjehemspappa och egen företagare med inriktning på nischad e-handel. Runt 70-80 i månaden före skatt.

Är det uttagen lön eller fakturerat via företaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jobbar som Automationsingenjör, ~Stockholm. Tjänar 36k/mån.
Hänger några fler här som jobbar inom automation, PLC/SCADA?

Jo jag gör det på Sveriges enda Aluminiumsmältverk av Primäraluminium.

Jobbar som Automationstekniker: 30k i grundlön.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Avstängd

Btw, varför skriver så många före skatt? Det är ju slantarna som klingar in på en faktiska konto som är intressant enligt mig. Är det något viktigt jag missar med att nämna före skatt? Jag antar ju bara att det är mer skatt som betalats om någon fått 40 lax netto än 20 lax netto.

Skrivet av gizze:

Familjehemspappa och egen företagare med inriktning på nischad e-handel. Runt 70-80 i månaden före skatt.

Låter som shopify och dropshipping?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaX:

Jobbar som Automationsingenjör, ~Stockholm. Tjänar 36k/mån.
Hänger några fler här som jobbar inom automation, PLC/SCADA?

Skrivet av bjornligan:

Jag jobbar också som "automationsingenjör" i fastighetsbranschen, dock hos "konkurrerande" firma gentemot er.

Jobbar inte som automationsingenjör men har gjort men är nu säljare inom detta område för en av de stora leverantörerna. Säg till om ni behöver köpa något Allt från PLC/SCADA, HMI till plint, kablage och kontakter. Även styrsystem för fastighet finns i sortimentet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Btw, varför skriver så många före skatt? Det är ju slantarna som klingar in på en faktiska konto som är intressant enligt mig. Är det något viktigt jag missar med att nämna före skatt? Jag antar ju bara att det är mer skatt som betalats om någon fått 40 lax netto än 20 lax netto.

Du betalar olika mycket skatt beroende på var du bor, om du är medlem i svenska kyrkan osv. Anger man bruttolönen, dvs. innan skatt, så kan alla 'omvandla' värdet och räkna ut vad man själv skulle få ut netto med samma lön.

Dessutom är det väldigt stora skillnader mellan olika orter och jag tycker att det är minst lika viktigt att folk anger var de bor (även om jag har full förståelse för att man inte vill outa sig).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

45K/Månad, plus garanterade utbildningar 2 gånger per år. It-säkerhet.