Slash framför apostrof, mysql PHP

Permalänk
Medlem

Slash framför apostrof, mysql PHP

Flyttade nyss servers och har fått ett trevligt litet fel.

Får / framför ' helt enkelt.
Skriver man I'm så blir det I/'m t ex.

Det som används är eqdkp för wow med raid planner pluginen.
Vad jag fått fram så var det pga utf8 inte var valt. Men även när detta nu är ändrat så vill det ändå inte.

Något jag missat?

Tackar i förväg.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Det handlar om att dina apostrofer (och troligen citattecken) är escapade.
Jag vet inte vad som blivit ändrad i din konfiguration, men om du hämtar info från databas så kanske du escapar information samtidigt (låter som en dum idé, men man vet aldrig), eller så escapar du all text som skrivs ut...

Det är vad jag kan komma på nu. Varför vet jag inte - eftersom jag inte vet vad du ändrat.

Men det handlar helt klart om att text som inte ska escapas ändå blir det.

Permalänk
Hedersmedlem

Eller så escapas all data två gånger innan den lagras (t ex av PHP automatiskt via magic quotes + egen funktion).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Men det slashet är ju åt fel håll för att vara ett escape-slash, eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av manpower
Men det slashet är ju åt fel håll för att vara ett escape-slash, eller har jag missat något?

Precis, wtf?

Permalänk
Hedersmedlem

Sant, men det kan ju vara felskrivning eller så. Ett förtydligande vore ju bra iofs

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren

Men det är / slash.
Also inte backward slash \.

Tydligen så har ja frellat mig rejält med hela servern då det är inte bara denna sidan/databasen som har problem. Utan även forumet där speciella tecken som ¨ t ex inte fungerar.

Blev en liten nyare version av mysql på denna och det gillade tydligen dom inte alls. Båda är dock 4.1

Är inte alls hemma på detta men tydligen så måste grejset vara i utf 8. Dock så kolla ja gamla servern och där var det latin1 på forumet iallafall. Precis som det är nu. Dock så vill det sig ej.

Splech, någon som vet ifall man kan convertera allt till utf 8 om det är nu det som behövs eller vad som kan hjälpa för att fixa de?

Tackar än en gång.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Ändra locale på servern till latin1 så bör det lösa sig.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

Tackar Det fixade tecken.
Men det förbaskade I/'m jävlas fortfarande så var tydligen två olika problem :S

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Do it the hard way!

Printa ut SQL-strängen i alla steg och se precis var det ändras.

Om du inte är en av de fyra personer som faktiskt har en debugger då, men jag antar att du inte är det.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4