Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Hmm, det som du själv skriver med att vända och vrida på chassit är vad jag själv försöker göra när jag fyllt, och köra pumpen på ganska högt flöde. Annars är tiden bästa medicinen tycker jag. Beroende på hur invecklade loopen är kan det ta ett tag.

Ja, jag låter de vara, så får tiden ta med den 😂

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Tjena,
Funderar på att testa en egen loop i mitt kommande Lian Li Air Mini chassi + 12900k Z690 Hero.
Börja med endast CPU. Om jag gillar det så kanske jag lägger till för GPU med senare.

Jag gillar Corsair. Har ingen erfarenhet av EKWB, men deras ZMT Tube är fräsch.
Någon som har erfarenhet av ZMT? Kan man få den att passa med Corsair block + pump + rad?

Tack!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Om de är någon här som kör med en 3700x i loopen, vad är era temps i idel och full load samt spel?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Om de är någon här som kör med en 3700x i loopen, vad är era temps i idel och full load samt spel?

förmodligen inte mycket till hjälp, men min 3900x ligger på 38 grader idle, 69 i spel och 72 full load.
Fläktar på 800rpm idle och 1100 vid belastning om vattnet närmar sig 35

Permalänk
Medlem

Hej, behöver lite hjälp, beställde hem ett backplate kit till am4, när ja fick hem det var det bara bakplåten och främre plåten runt CPUn, inget gummi med, går det att installera iallafall, eller måste man ha gummit?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

EKWB släpper 21mm höga fittings, äntligen ett alternativ till dom svåra att få tag på Koolance NZL-LXG2.

https://www.ekwb.com/shop/ek-quantum-torque-micro-rotary-90-b...

Permalänk
Medlem

Gjorde en refresh av min PC. Nytt moderkort (för att bli av med den ilskna chipset fläkten), nya Phanteks T30 fläktar och halvhårda förkromade kopparrör från Biltema.

Fläktarna är sjukt bra, blev en temperatursänkning på kylvattnet på ca 5c vid load och då snurrar fläktarna bara upp till 900 rpm. Men framförallt är de tystare än EK Vardar fläktarna jag hade innan

Stavfel
Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Gjorde en refresh av min PC. Nytt moderkort (för att bli av med den ilskna chipset fläkten), nya Phanteks T30 fläktar och halvhårda förkromade kopparrör från Biltema.

Fläktarna är sjukt bra, blev en temperatursänkning på kylvattnet på ca 5c vid load och då snurrar fläktarna bara upp till 900 rpm. Men framförallt är de tystare än EK Vardar fläktarna jag hade innan

https://i.imgur.com/DsPQnI6.jpg?1
https://i.imgur.com/gQxjPbP.jpg?1
https://i.imgur.com/fGORtNf.jpg
https://i.imgur.com/J2dQjNy.jpg

And the backside?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

And the backside?

Sådär såg det ut under byggtiden för ett år sedan. Samma layout nu, bara lite mer grejer som ex. tömningsventil och en Octo och Farbwerk 360.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Sådär såg det ut under byggtiden för ett år sedan. Samma layout nu, bara lite mer grejer som ex. tömningsventil och en Octo och Farbwerk 360.
https://i.imgur.com/ucnBPqz.jpg

Bra jobbat och tack för inspirationen

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Tjo. Börjar bli dags att påbörja vattenkylningsbygget efter ett antal år med luftkylare. Har två Zalman Reserator 1(en V2 och en Plus) som kommer sitta i serie och kyla både cpu och gpu. Har nickelplaterade plock men är ändå lite fundersam vilken vätska man ska ha i loopen då kylarna ju är av aluminium. Vore tråkigt om de tog skada av varandra.

Målet med bygget är att det ska vara i princip helt tyst.

Bjuder lite bilder på dessa skönheter

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha, min Zalman V2 blev såld på eBay runt 2010. Bedrift att ha dessa kvar 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Haha, min Zalman V2 blev såld på eBay runt 2010. Bedrift att ha dessa kvar 2022.

Hade ursprungligen den blåa men sålde den efter några år. Dessa har jag jagat ihop under ett flertal år. Tror båda är köpta här på swec Är inte ute efter att överklocka utan vill ha det så tyst som möjligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Hade ursprungligen den blåa men sålde den efter några år. Dessa har jag jagat ihop under ett flertal år. Tror båda är köpta här på swec Är inte ute efter att överklocka utan vill ha det så tyst som möjligt.

Kommer det att fungera tror du, spelar du spel? Hårdvaran och watt talet 2022 är kanske inte anpassad för en fläktlös lösning. Dessutom låter och vibrerar pumparna, så en fläktlösning med 1000 rpm fläktar (Noctua) hade nog fungerat bättre och varit mer effektivt.

Jag modda redan då min Zalman med en pull fläkt längst upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Kommer det att fungera tror du, spelar du spel? Hårdvaran och watt talet 2022 är kanske inte anpassad för en fläktlös lösning. Dessutom låter och vibrerar pumparna, så en fläktlösning med 1000 rpm fläktar (Noctua) hade nog fungerat bättre och varit mer effektivt.

Jag modda redan då min Zalman med en pull fläkt längst upp.

Pumpen är vibrationsdämpad och kommer köras på hyfsat lågt varvtal (går att justera) och kommer sitta i chassit. Själva kylarna klarar ju minst 200 watt styck med originalpump (kört med en tidigare så vet att det funkar). Med extern pump som har bättre flöde kommer de troligen klara mer. Systemet jag kör är inte så krävande. En 5800x och ett 1060. Kommer finnas god marginal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Tjo. Börjar bli dags att påbörja vattenkylningsbygget efter ett antal år med luftkylare. Har två Zalman Reserator 1(en V2 och en Plus) som kommer sitta i serie och kyla både cpu och gpu. Har nickelplaterade plock men är ändå lite fundersam vilken vätska man ska ha i loopen då kylarna ju är av aluminium. Vore tråkigt om de tog skada av varandra.

Målet med bygget är att det ska vara i princip helt tyst.

Bjuder lite bilder på dessa skönheter
http://minabilder.online/albums/userpics/10001/3/PXL_20220320_213356315.jpg

http://minabilder.online/albums/userpics/10001/3/PXL_20220320_213547990.jpg

Ingen som har tips på vätska? Funkar destillerat vatten och någon tillsats? Om ja, vilken tillsats är bäst. Kommer bli ca 6 liter vatten (2,5 liter per torn + det som är i loopen).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Ingen som har tips på vätska? Funkar destillerat vatten och någon tillsats? Om ja, vilken tillsats är bäst. Kommer bli ca 6 liter vatten (2,5 liter per torn + det som är i loopen).

Senaste halvåret har jag kört batterivatten och en skvätt glykol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Tjo. Börjar bli dags att påbörja vattenkylningsbygget efter ett antal år med luftkylare. Har två Zalman Reserator 1(en V2 och en Plus) som kommer sitta i serie och kyla både cpu och gpu. Har nickelplaterade plock men är ändå lite fundersam vilken vätska man ska ha i loopen då kylarna ju är av aluminium. Vore tråkigt om de tog skada av varandra.
...

Du kommer att få korrosionsskador om du blandar metaller i loopen.
Det är bara en fråga om hur snabbt det kommer att gå

I teorin som kommer bara destillerat vatten att fungera men det kommer att bli ledande med tiden, så ingen bra lösning om du inte byter vattnet ofta.
Om du blandar i någon anticorrision (rostskydds) tillsats så kan du fördröja problemen. tex:AntiCor-Fluid
De flesta färdigblandade kylvätskorna innehåller anticorrision tillsatser.

Så destillerat vatten med anticorrision tillsatser eller färdigblandad kylvätska med anticorrision är min rekommendation.
+ att du byter vattnet regelbundet.

Du kan också köpa en high flow NEXT då den kan mäta den elektrisk konduktivitet så att du vet när det är dags att byta vattnet.
Jag har dock inte testat NEXT denna så vet inte hur användbar den är.

Kul att se att någon bygger med Reseratorer
Har själv fyra stycken som ligger oanvända i källaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Ingen som har tips på vätska? Funkar destillerat vatten och någon tillsats? Om ja, vilken tillsats är bäst. Kommer bli ca 6 liter vatten (2,5 liter per torn + det som är i loopen).

Har kört med zalman reserator sedan 2004, har bara kört destvatten (SQ) endast bytt vatten ett fåtal ggr. De anodiserade alluminiumblocken eroderade invändigt (sedan länge utbytta) men tornet har inte påverkats alls trots att jag har haft både koppar- och nickelblock.

Galvanisk korrosion genom plastslangar och destvatten, även om man inte byter vatten ofta, blir mycket långsam. Se bara till att tornen inte har direktkontakt med chassit så borde du inte behöva oroa dig.

Byt o-ringarna i tornen, särskilt i botten, dessa är svaga punkter vilket jag lärde mig den hårda vägen...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Har kört med zalman reserator sedan 2004, har bara kört destvatten (SQ) endast bytt vatten ett fåtal ggr. De anodiserade alluminiumblocken eroderade invändigt (sedan länge utbytta) men tornet har inte påverkats alls trots att jag har haft både koppar- och nickelblock.

Galvanisk korrosion genom plastslangar och destvatten, även om man inte byter vatten ofta, blir mycket långsam. Se bara till att tornen inte har direktkontakt med chassit så borde du inte behöva oroa dig.

Byt o-ringarna i tornen, särskilt i botten, dessa är svaga punkter vilket jag lärde mig den hårda vägen...

Det låter kalas. Alla block är i koppar men med har ett lager nickel utanpå så borde vara lugnt. Men räcker det med vanligt batterivatten från OK eller ska det vara något ännu finare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu står det läcktest på menyn Verkar lugnt efter ca 40 minuter. Ska få rulla på i några timmar så jag kan se hur mycket jag kan vrida på pumpen utan att det låter för mycket och kyltornen översvämmas vilket det ena nästan gjorde när jag var lite för optimistisk och vred upp den till 4an. Är en Alphacool VPP655 med plexitop som kan ställas mellan 1-5 eller styras via pwm. Målet med detta system är låg ljudnivp före låg temp. Då jag bara ska kyla en 5800x samt ett 1060 3gig lär det finnas marginal att gra ner pumpen. Kör den nu på 2an och den hörs bara om man sitter precis vid datorn med alla paneler borttagna. Kommer fixa någon typ av vibrationsdämpning till den när komponenterna monteras.

För övrigt kul att man fick använda denna lilla rackare igen. Är en nätdelstestare som jag köpte för säkert 15 år sedan. Den funkar även om man vill ge ström till något utan att koppla in nätdelen i moderkort etc. Vet att man kan koppla några trådar i 24-pinskontakten men nu slipper jag pilla med det. Bra att se att nätdelen verka ok. Även den är ca 10-15 år gammal

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur "flushar" ni systemet?
Jag tänkte flusha mitt system. Hälla i vätska, köra runt, tömma ur. Behövs de?
Jag som använder EK-Cryofuel blir ju lite dyrt om man ska flusha systemet med det.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Hur "flushar" ni systemet?
Jag tänkte flusha mitt system. Hälla i vätska, köra runt, tömma ur. Behövs de?
Jag som använder EK-Cryofuel blir ju lite dyrt om man ska flusha systemet med det.

Åk till biltema och köp en 4L dunk med Batterivatten och skölj genom systemet med det. Det är destillerat vatten, med annat namn.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Åk till biltema och köp en 4L dunk med Batterivatten och skölj genom systemet med det. Det är destillerat vatten, med annat namn.

Joo jag vet.
Men sen ska man få ur så mycket som möjligt för att hälla i EK-Cryofuel och de ska väl helst vara 100% för bästa skydd i systemet.
Smartas är kanske att köpa den koncentrerad och hälla i när man är färdig spoolad och ska fylla upp. Har för mig systemet tar strax över 1,5L. Så får köra lite i överkant med koncentrat.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Joo jag vet.
Men sen ska man få ur så mycket som möjligt för att hälla i EK-Cryofuel och de ska väl helst vara 100% för bästa skydd i systemet.
Smartas är kanske att köpa den koncentrerad och hälla i när man är färdig spoolad och ska fylla upp. Har för mig systemet tar strax över 1,5L. Så får köra lite i överkant med koncentrat.

Kanske lika bra att köpa 2 st koncentrat i så fall.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Kanske lika bra att köpa 2 st koncentrat i så fall.

Ja en räcker nog inte, de täcker väl bara 1L om jag inte missminner.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Ja en räcker nog inte, de täcker väl bara 1L om jag inte missminner.

Jo, 100ml koncentrat ska blandas med 900ml destillerat.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Hur "flushar" ni systemet?
Jag tänkte flusha mitt system. Hälla i vätska, köra runt, tömma ur. Behövs de?
Jag som använder EK-Cryofuel blir ju lite dyrt om man ska flusha systemet med det.

Jag brukar köra igenom en dunk (5L) Biltema batterivatten.

Jag kör pumpen via en extern transformator, öppnar tömningsventilen och låter kylvattnet rinna ut tills reservoaren nästan är tom sedan fyller på med batterivatten. Jag upprepar tills jag spolat igenom ca 5 liter vatten.

Min loop rymmer ungefär en liter så jag brukar hälla i en flaska koncentrat när jag är klar.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Jag brukar köra igenom en dunk (5L) Biltema batterivatten.

Jag kör pumpen via en extern transformator, öppnar tömningsventilen och låter kylvattnet rinna ut tills reservoaren nästan är tom sedan fyller på med batterivatten. Jag upprepar tills jag spolat igenom ca 5 liter vatten.

Min loop rymmer ungefär en liter så jag brukar hälla i en flaska koncentrat när jag är klar.

Låter bra, då får de bli 7L des.vatten och 2 koncentrat!
Tänkte byta pasta på grafikkortet i samband med vattenbytet som börjar närma sig.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Till de som monterar sin pump i bottnen rekommenderar jag gummifötter. De ser till att störande vibrationer inte fortplantar sig i chassit.

https://www.aquatuning.se/vattenkylning/pumpar/pump-vibration...