Permalänk
Medlem

flytande kväve

hur lång tid tar det innan flytrande kväve tappar effekten...

å vad kostar det ? går det på någe sätt förhindra att det slutar att funka ? skulle man kunna stoppa nej datorn i det utan att någe går sönder (inte diskarna då)

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Måste man inte ha nån slags licens för att kunna köpa flytande kväve?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Måste man inte ha nån slags licens för att kunna köpa flytande kväve?

bra fråga jag bara undersöker möjligheterna

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

titta in här
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_030204_duron600_kvave.php?page=2
där får du svar på det mesta
Kondensatorerna funkar inte i lågatemperaturer så att stopp ner det är väldigt dumt
Att ha det som konstant kylmedel är väldigt dumt utan det är mest för engångsföreteelser som det är ekonomiskt gångbart

Visa signatur

Tack, ni svenska vakttorn. Med plutonium tvingar vi dansken på knä. -Riket
BET KINDCHEN BET, MORGEN KOMMT DER SCHWED [German lullaby]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mumba
titta in här
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_030204_duron600_kvave.php?page=2
där får du svar på det mesta
Kondensatorerna funkar inte i lågatemperaturer så att stopp ner det är väldigt dumt
Att ha det som konstant kylmedel är väldigt dumt utan det är mest för engångsföreteelser som det är ekonomiskt gångbart

går det att använda det som konstant kylning ?

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

det är klart att det går men det blir ju väldigt jobbigt och du måste ha en snuskigt fet plånbok för att ha råd med det en längre tid....

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
det är klart att det går men det blir ju väldigt jobbigt och du måste ha en snuskigt fet plånbok för att ha råd med det en längre tid....

jo men det tappar alltså effekten effter ett tag:(

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det är ungefär samma literpris på flytande kväve och mjölk! (Dock behöver man en termotank med speciellt lock på som man kaske kan hyra nånstans)

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sutaren
Jag har för mig att det är ungefär samma literpris på flytande kväve och mjölk!

lät ju inte helt dödligt...kanske man ska prova klocka grafikkortet lite

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk

Tror inte du vill köpa kväve, för att de som konstant kylning. Om du inte är rik som ett troll. Plus att det kan vara farligt att leka med om du är en klant.

Visa signatur

IT-Fundamentalist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IAmPentagon
Tror inte du vill köpa kväve, för att de som konstant kylning. Om du inte är rik som ett troll. Plus att det kan vara farligt att leka med om du är en klant.

hehe nej jag börjar förstå det nu...men jag vill fortfarande kolla om det över huvudtaget går att kyal en hel dator så....måste kolla upp det där lite

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk

Allt går, men pengarna består (inte)

Permalänk
Medlem

Flytande kväve värms ju upp och förångas ganska snabbt, så man måste ju fylla på hela tiden...
Och att kyla hela datorn i flytande kväve är nog ingen idé, kondensatorer etc. skulle antagligen frysa sönder direkt...

Permalänk
Medlem

450kr/litern tror jag det var, och får du lite kväve på ditt finger så måste du ta bort fingret... annars når det blodet och det är inte att leka med kokpunkt på - 196

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Flytande kväve kan inte användas en längre tid, pga att det bildas mycket kondens. Kondens= möjlig död för moderkortet, cpu, minnen osv. Flytande kväve(LN2) kan du handla hos bla AGA och AirLiquide.

En behållare upp till 100liter kostar det 41.50kr hyra per dag(Detta har jag frågat AGA). Du betalar antagligen för hur mkt du har använt.

Behållare(som sätts på cpu) för flytande kväve kan du tex göra av ett kopparrör som du sedan lödar fast på en kopparplatta. När du gör experiment med flytande kväve så är det nog bäst att isolera lite också för att vara lite mer på den säkra sidan.

Man bör läsa lite om experiment med flytande kväve, läs på om farligheter med det och sådant innan du provar på det.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Ingen som vet om man kan köpa lite kväve i mindre med lätt transporterade flaskor,som man kan sputa ut lite bara som deo eller nåt i den stilen. känns ju lite bond och spion film över det hela....

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
450kr/litern tror jag det var, och får du lite kväve på ditt finger så måste du ta bort fingret... annars når det blodet och det är inte att leka med kokpunkt på - 196

Hmm är verkligen flytande kväve så farligt? En droppe borde koka bort direkt och kväve är ju inget gift isig. Har för mig att någon "drack" ungefär en 10 cl av det under ett avsnitt av "tina mat" då de koka glass med flytande kväve. Spiller man däremot en hel dunk över handen ligger man nog risigt till.

Visa signatur

Bison: You have made me a very happy man.
Colonel William F. Guile: And next, I'll make you a dead one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlaktarFar
Hmm är verkligen flytande kväve så farligt? En droppe borde koka bort direkt och kväve är ju inget gift isig. Har för mig att någon "drack" ungefär en 10 cl av det under ett avsnitt av "tina mat" då de koka glass med flytande kväve. Spiller man däremot en hel dunk över handen ligger man nog risigt till.

Det var garanterat inte flytande kväve. Möjligtvis kolsyreis.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlaktarFar
Hmm är verkligen flytande kväve så farligt? En droppe borde koka bort direkt och kväve är ju inget gift isig. Har för mig att någon "drack" ungefär en 10 cl av det under ett avsnitt av "tina mat" då de koka glass med flytande kväve. Spiller man däremot en hel dunk över handen ligger man nog risigt till.

HAN DRACK DET INTE ! jag har sett på en föreställnig där dom blandannat gjorde bomber av flytande kväve. Sälv så har jag testat att stoppa ner fingret i flytande kväve men då var det inte aldeles färskt men men. Dom som hade hand om föreställnignen hade det åxo i munnen men drack inte, för om dom hade gjort det så hade det legat inärvor över hela lokalen. efter som de inte kan vara förslutet u något som är varmt för då blir det en STOR smäll.

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk
Medlem

okej efter alla dom här inläggen så har jag kommit fram till att jag får lägga ner alltihop får nog forska vidare på nå annat

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teuby
HAN DRACK DET INTE ! jag har sett på en föreställnig där dom blandannat gjorde bomber av flytande kväve. Sälv så har jag testat att stoppa ner fingret i flytande kväve men då var det inte aldeles färskt men men. Dom som hade hand om föreställnignen hade det åxo i munnen men drack inte, för om dom hade gjort det så hade det legat inärvor över hela lokalen. efter som de inte kan vara förslutet u något som är varmt för då blir det en STOR smäll.

haha, vilket skitsnack :D:D:D:D

min lärare, i 8:an demostrerade kväve, där han bl.a. drack!!!, den enda risken han tog var att om det kom på tänderna så skulle de dö direkt, men han sa att de ingick i jobbet ;), modig kille

sen fick vi som ville känna på det, nice :D:D

jag skulle oxå vilja veta vad kväve kostar, per liter eller liknande **edit: fick svar :)**

MVH SmourF

Permalänk
Medlem

Teuby: Fet lögn, det hinner bli så pass varmt under vägen till magen att det inte är nån fara att dricka det..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

bogg

skit snack... drick det så får vi se om du överlever ?? skulle inte tro det

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

pytonOrm: Finns många artister som dricker det, varför har inte dom dött?

Sen att bara hålla det i munnen, borde inte det frysa sönder gom/tänder ganska rejält isåfall?
Då är det nog hälsosammare om man sväljer det snabbt som satan..

Det går tydlingen dricka, men man måste dricka väldigt lite:

"Not recommended! It's about as advisable as fire-eating! However I can do it because I know how tiny a quantity of liquid nitrogen to drink such that I avoid exploding!" står det på nån killes hemsida..Han skriver också att man får ont i magen hur man än gör, men att det som sagt går om man tar tillräckligt lite..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Har jobbat med flytande kväve under en praktik på Chalmers Organkemiska Instutition. Provade inte personligen, men det är inga problem att "dricka" flytande kväve, bara man inte häller för mycket i halsen i taget!
Saken är den att en hel del av kvävet kommer ha förångats redan i den rumstempererade luften på väg ner i munnen. Väl i själva munhålan är luften i princip 37°C - kvävet omvandlas ännu snabbare - en del av kvävet har alltså förångats innan det ens nuddar tungan.
När det väl nuddar tungan förångas det så gott som direkt på grund av den extrema temperaturskillnaden, tiden kvävet väl får ligga på tungan och kyla den är alltså i princip lika med noll (om man inte häller för mycket)!
Tungan kyls självklart ner, men det krävs rätt mycket för att den ska frysa.
Stoppar du ner tungan i en behållare flytande kväve skulle den frysa ganska omgående, men det beror ju på att den blir omsluten av kvävet, häller du ner det i munnen har du alltid varm luft runt...
Skulle du "svepa" en mugg flytande kväve skulle du få mycket allvarliga köldskador i mun och svalg, men häller du lite grann på tungan är det alltså ingen fara.

Kan också nämna att jag provade att stoppa ner lillfingret i en behållare med flytande kväve och det kändes knappt alls, det bara bubblade till och förångades. Svårt att säga hur länge fingret var i, men det var inte bara "upp och ner" så snabbt jag bara kunde, utan jag höll faktiskt kvar fingret lite...

Permalänk
Medlem

okej det verkar vara delade meningar om det här men jag verkar få lägg ner alla planer på flytande kväve i burken...

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

men asså varför dricka de alls?:)

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Vi hällde flytande kväve på öppen eld i lumpen (brandman).

BA-FWOOOSH!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

OK

Visa signatur

"Microsoft isnt't evil, they just make really crappy operating systems" - Linus Torvalds » http://resurser.istheshit.net

Permalänk
Medlem

Om jag skulle använda flytande kväve skulle jag använda ganska lit åt gången för att tex kyla vattnet i en vattenkylning (kanske lite glykol i )
verkar ju mycket säkrare kan du kyla glykol blandat vatten till nån minus grad o har ett bra block är knappast tempraturen något problem i din clockning.

Visa signatur

Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan :]