Dags att doktorera, eller inte? Plan framåt

Permalänk

Dags att doktorera, eller inte? Plan framåt

Jo. Jag jobbar idag som utredare inom arbetsmarknad.

Lite bakgrund om mig är att jag är 35 år, och har en dotter på fem månader. Det är naturligtvis min högsta prio och min karriär kommer i andra hand.
Jag har en masterexamen inom Human resource management and development och en magisterexamen i arbetsrätt. Har tidigare jobbat på fackförbund, bland annat som ombudsman och utredare inom arbetsmarknad.

Jag jobbar nu sedan två år tillbaka på en arbetsgivarorganisationen. Det finns delar i jobbet som jag verkligen gillar. Som att förkovra mig i frågorna och lära mig saker om arbetsmarknad, förvaltning och ekonomi bland annat. Jag har nu jobbat där i ett par år. Det finns andra delar som jag gillar mindre.

Jag skulle vilja jobba lite mer med att skriva, typ rapporter och att det jag gör får lite mer avtryck. Jag vill känna att jag verkligen utvecklas.

Idag är min första dag som föräldraledig, och känslan är så obeskrivligt bra. Det känns så bra att få umgås med min dotter ändå fram till 15 september i år. Jag kommer senare att ta 4 månader ytterligare, från årsskiftet.
Jag undrar varför lättnaden är så oerhörd. Även fast jag är glad att vara hemma med dottern, så funderar jag över varför jag är så lättad.

En dröm jag har är att någon gång få forska. Jag har pratat med min chef om detta att vara samverkansdoktorand, men det känns inte som det är så prioriterat hos honom då han inte sagt något ytterligare kring detta. Jag har några krokar ute i forskningsvägen när det kommer till samverkansdoktorandbiten, men allt behöver alla bitar behöver ju komma på plats. Om jag ska bli sedvanlig doktorand kommer våra ekonomiska förutsättningar förändras, då jag kommer få en lägre inkomst. Det känns också lite ovisst eftersom jag vet vad jag har på mitt nuvarande jobb, och inte vad jag får.

Jag skulle verkligen uppskatta alla seriösa och konstruktiva råd, stöd och rekommendationer kring hur jag kan tänka i allt detta så att jag har en plan för mig själv när jag går tillbaka till jobbet. 🙏

Förstår att det är jag som behöver göra ett aktivt val men här skulle jag behöva lite klokskaper, pepp och tankar i allmänhet!

Permalänk
Medlem

Hej,

Svår fråga att svara på – inte minst eftersom svaret kommer att handla om dina prioriteringar. Men eftersom jag själv är några månader in i ett doktorandprojekt, kan jag försöka svara genom att skriva något med utgångspunkt i mina erfarenheter.

För det första kan ett doktorandprojekt se väldigt olika ut beroende på sammanhang. Ofta är man som doktorand knuten till ett visst forskningsprojekt, och då ger det mycket av förutsättningarna – både när det gäller ämne och kollegor. Andra tjänster kan vara kopplade till en viss forskarskola, med krav på vissa kurser och konferenser. Eftersom ett doktorandprojekt är ca 5 år, så menar jag att det är helt avgörande att man hittar något intressant att jobba med – och vad det är för dig kan väl bara du svara på. OM jag var du skulle jag därför fundera ett varv till eller två kring vad du vill fördjupa dig i? Vilka frågeställningar är jag intresserad av som är ”heta” och där det pågår spännande och intressant utveckling, som kan vara intressant att forska mer kring och där det finns möjligheter att lösa finansieringen? Var vill du vara (vilken akademi) och vem vill du jobba med? Prova ta lite kontakter och se vad du får för svar.

Vidare kan de praktiska förutsättningarna gällande kurser och konferenser spela in – för min del fick jag till finansieringen av min tjänst genom att bli antagen till en forskarskola, vilket i mitt fall innebär att jag är fri att studera de frågeställningar inom mitt område som jag tycker är intressanta, mot jag går olika kurser utspridda på akademier i hela landet och att jag är med på två specifika konferenser per år – utöver någon/några lokala vid min institution samt någon/några internationella. Mao blir det ganska många nätter borta för min del, vilket fungerar hyggligt för mig eftersom sonen snart börjar gymnasiet – men det hade inte funkat när han var liten. Om jag var du, skulle jag därför även ta och fundera igenom det praktiska – både gällande ekonomi och frånvaro.

Sist men inte minst tänker jag att det skulle vara värdefullt för dig att tydligare formulera vad du skulle vilja att avhandlingsprojektet leder till när det är klart. Du skriver att du gärna vill skriva rapporter och liknande. Nu vet jag inte hur det ser ut inom ditt område, men min erfarenhet är att detta från akademins sida ofta kräver lite mer – ex docent eller professor – som nybakad doktor väger du ofta ganska lätt inom akademin. Däremot finns det ju organisationer (ex tankesmedjor, intresseorganisationer, fackförbund etc) som skriver rapporter – men det är ju inte alls säkert att du behöver en ha skrivit en avhandling för att jobba där…

Mycket att fundera på – lycka till!
/M