Apple skrotar elbilsprojekt och hoppar på AI-tåget

Permalänk
Medlem

Ayeee elbil med iMessage och inbyggd Facetime i vindrutan. Inte för att jag skulle ha råd med en men ändå, synd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Med det inte heller sagt att en tvångsomställning till elbilar är brq för miljön heller. Även om vi bortser från hur mycket biprodukter som tas upp för batteritillverkning och hur hälsoproblem hos arbetskraften mörkas bort, så gör skalan på batteritillverkningen att vi är beroende av Kina för att kunna tillverka bilar i samma takt som de säljer.

Viktiga aspekter att ta upp detta gällande batteriproduktion och återvinning av dessa, men är allt frid och fröjd när det gäller produktion av fossila bränslen? Känner att batteritillverkning för elfordon ofta får mycket kritik medans fossila bränslens tillkomst sällan ifrågasätts.

En annan sak som är till fördel elfordon är att lokala utsläpp i framförallt städer där många fordon är inte är någon höjdare för luftkvaliteten för människor runtomkring.

Små felskrivningar på klassiskt vis
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Känner att batteritillverkning för elfordon ofta får mycket kritik medans fossila bränslens tillkoms sällan ifrågasätts.

Surely you're joking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Surely you're joking.

Nä, inte riktigt. Batteritillverkning är jätteproblematiskt, men fossilbränslet finns på bensinstationen. Hur det har kommit dit verkar det inte räknas med. Kan vara att jag har fått ett felaktigt intryck.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Viktiga aspekter att ta upp detta gällande batteriproduktion och återvinning av dessa, men är allt frid och fröjd när det gäller produktion av fossila bränslen? Känner att batteritillverkning för elfordon ofta får mycket kritik medans fossila bränslens tillkomst sällan ifrågasätts.

En annan sak som är till fördel elfordon är att lokala utsläpp i framförallt städer där många fordon är inte är någon höjdare för luftkvaliteten för människor runtomkring.

Ursäkta uttrycket men vet inte vilken sten du har sovit under, det är en kontinuerlig global diskussion om hur vi ska bli mindre beroende av olja från mellanöstern, Ryssland, USA, etc. Debatten eskalerade också mycket under pandemin då många leveranskedjor rubbades av den minskade efterfrågan. USA skiftade också från att försöka köpa olja mer lokalt genom Keystone XL (Kanada producerar olja) till att istället sälja sina existerande oljereserver med en fin vinst och gå tillbaka till att köpa mer från mellanöstern igen. Kriget mellan Ukraina och Ryssland har dessutom kapat bort mycket av naturgasen i europa vilket behövde ersättas med olja och el, vilket bara har ökat efterfrågan på olja med tveksam produktion eftersom alternativet är att folk fryser ihjäl på vintern.

Så förstår inte alls var påståendet om att allt är "frid och fröjd" med produktion av fossila bränslen kommer från. Det är ett fullkomligt absurt påstående för mig.

Fixade dåligt avslutad mening
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Ursäkta uttrycket men vet inte vilken sten du har sovit under, det är en kontinuerlig global diskussion om hur vi ska bli mindre beroende av olja från mellanöstern, Ryssland, USA, etc. Debatten eskalerade också mycket under pandemin då många leveranskedjor rubbades av den minskade efterfrågan. USA skiftade också från att försöka köpa olja mer lokalt genom Keystone XL (Kanada producerar olja) till att istället sälja sina existerande oljereserver med en fin vinst och gå tillbaka till att köpa mer från mellanöstern igen. Kriget mellan Ukraina och Ryssland har dessutom kapat bort mycket av naturgasen i europa vilket behövde ersättas med olja och el, vilket bara har ökat efterfrågan på olja med tveksam produktion eftersom alternativet är att folk fryser ihjäl på vintern.

Så förstår inte alls var påståendet om att allt är "frid och fröjd" med produktion av fossila bränslen kommer från. Det är ett fullkomligt absurt påstående för mig.

Menar inte att det är åsikten som innehas generellt, men av folk som kritiserar elfordon är mitt intryck att batteriproduktionen ofta får mycket kritik utan att framställning av fossila bränslen påpekas som ett problem. Men det är som sagt bara mitt intryck.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Menar inte att det är åsikten som innehas generellt, men av folk som kritiserar elfordon är mitt intryck att batteriproduktionen ofta får mycket kritik utan att framställning av fossila bränslen påpekas som ett problem. Men det är som sagt bara mitt intryck.

Tror de flesta är ganska överens om att oljeproduktionen är problematisk så det blir lite redundant att ta upp det från sidan som är mot nuvarande batteriproduktionen.

Det finns lovande batteritekniker som jag vill att vi satsar på istället som aluminium-grafen, där den största vinsten är att råmaterialet finns nästan var som helst. Den mest komplicerade biten är storskalig produktion av grafen och det kommer att lösa sig så fort det bevisas att marknaden finns och att kunderna är villiga att betala för det.

För tillfället är det enda realistiska på stor skala bara lösningar som kan minska vårt beroende av smutsigt införskaffad olja, men bränsleskatten på E85 var tydligen lite för lockande för regeringen för att vi skulle bli mindre beroende av oljan. E85 är såklart inte utan sina problem heller när vi inte har tillräcklig åkermark för att klara efterfrågan, men det skulle lösa sig om efterfrågan fortsatte öka och marginalen från undantagen bränsleskatt fanns kvar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810