E-handlare drabbade i ransomware-attack

Permalänk
Skrivet av Neon:

Berätta mer, på vilket vis har det inte varit lyckat. Hur relaterar det till detta intrång? Är TietoEvry sämre än andra spelare i branschen?

Nä det skulle jag inte säga, men det har varit en stökig fusion. https://www.placera.se/placera/telegram/2021/09/28/tietoevry-...

Permalänk
Medlem

Nu är filmstaden, Granngården och stadium lösta. Säkert fler oxå så det rör på sig.

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Nu är filmstaden, Granngården och stadium lösta. Säkert fler oxå så det rör på sig.

Jag misstänker att alla kunder inte ligger i samma lösningar och vissa verkar ha klarat sig bättre än andra.
Men det är ju positivt att några har kommit upp igen.

Permalänk
Medlem

Nu är Kalmar kommun drabbad av en hackerattack. Akira denna gången med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Nu är Kalmar kommun drabbad av en hackerattack. Akira denna gången med...

Kalmar kommun har tydligen haft en honeypot igång som varit kopplad till deras domän.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kalmar-kommun-locka...

SVT publicerade artiklen den 9 november 2023, ett par veckor senare så är Kalmar utsatt för en IT-attack...

Hur nu detta kan tyckas vara intelligent kan ifrågasättas ordentligt!
Det enda syftet med en honeypot är att lura till sig illasinnat, och gör man detta när man befinner sig på kommunens utrustning får man skylla sig själv om något händer då sveriges kommuner har begränsad IT kunskap och ingen av dom har särskilt bra IT-Säkerhet.

Att deras IT-ansvariga leker på bekostnad av Kalmar kommuns invånare anser jag som väldigt oansvarigt,
latcha med en honeypot kan dom gott och väl göra på sin egen miljö.

Dom säger att dom valde att ha en honeypot igång för att "samla in statistik" men vad ska dom med denna statistik till när dom inte har kompetens att säkra sin miljö?

Detta påminner mig om "bröst och bringa som en cornflakesflinga"
Tragiskt!

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Kalmar kommun har tydligen haft en honeypot igång som varit kopplad till deras domän.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kalmar-kommun-locka...

SVT publicerade artiklen den 9 november 2023, ett par veckor senare så är Kalmar utsatt för en IT-attack...

Hur nu detta kan tyckas vara intelligent kan ifrågasättas ordentligt!
Det enda syftet med en honeypot är att lura till sig illasinnat, och gör man detta när man befinner sig på kommunens utrustning får man skylla sig själv om något händer då sveriges kommuner har begränsad IT kunskap och ingen av dom har särskilt bra IT-Säkerhet.

Att deras IT-ansvariga leker på bekostnad av Kalmar kommuns invånare anser jag som väldigt oansvarigt,
latcha med en honeypot kan dom gott och väl göra på sin egen miljö.

Dom säger att dom valde att ha en honeypot igång för att "samla in statistik" men vad ska dom med denna statistik till när dom inte har kompetens att säkra sin miljö?

Detta påminner mig om "bröst och bringa som en cornflakesflinga"
Tragiskt!

Ny kanske vi ska chilla lite om vi inte vet vad en honeypot är och vad den används till.

Man sätter upp dem internt för att få notis om intrång så fort som möjligt. Dvs få reda på att ex. extrahering av data sker eller att någon är inne och snokar.

De ökar inte riskerna att bli utsatt utan är en del i säkerhetsarbetet.