Permalänk

Blåtand PCIe eller USB?

Hej!

Byggde ihop en enkel liten spel-dator för många år sedan som jag packat upp igen efter ett par års paus. Kom på att jag ville koppla ihop mina Bose hörlurar så jag slipper ännu fler sladdar men insåg att varken WiFi kortet eller moderkortet verkar har blåtand.

Här ligger lite enkel spec:
Processor (CPU): Intel Pentium G860 Dual Core 3.0 GHz
Mother Board: ASRock Z77 Extreme4-M mATX
RAM: 2 x Corsair 2GB 133 MHz
Graphics Card: Intel HD Graphics
Chassi: Fractal Design Core 1000 Svart

Kör Windows 10.

Så frågan är. Ska jag satsa på att pilla in ett kort internt eller sätta en liten USB dongle externt? Vad skulle ni isf rekommendera för USB variant?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

hitta en billig Dongel. datorn är så gammal så känns inte riktigt värt att köpa en PCIX instickskort.

139kr på amazon tex

https://www.amazon.se/UGREEN-Bluetooth-Kompatibel-Kontroller-...

jag är lite försiktig med billiga pcix kort efter att en av mina datorer började moderkortet balla ur, misstänker att det är pcix kortet som hade med saken att göra. usb dongel känns mindre krångligt

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

hitta en billig Dongel. datorn är så gammal så känns inte riktigt värt att köpa en PCIX instickskort.

139kr på amazon tex

https://www.amazon.se/UGREEN-Bluetooth-Kompatibel-Kontroller-...

jag är lite försiktig med billiga pcix kort efter att en av mina datorer började moderkortet balla ur, misstänker att det är pcix kortet som hade med saken att göra. usb dongel känns mindre krångligt

Toppen, tack för svar. Då gör jag så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

hitta en billig Dongel. datorn är så gammal så känns inte riktigt värt att köpa en PCIX instickskort.

139kr på amazon tex

https://www.amazon.se/UGREEN-Bluetooth-Kompatibel-Kontroller-...

jag är lite försiktig med billiga pcix kort efter att en av mina datorer började moderkortet balla ur, misstänker att det är pcix kortet som hade med saken att göra. usb dongel känns mindre krångligt

Förstår att du menar pci express (pci-e) men bara så du vet så är pci-x en annan typ av buss/kontakt.

Permalänk
Medlem

Speldator vadå?
Är det här ett skämt el vad?

Vi snackar om en dator på närmare 13 år, som inte ens när den var ny var någorlunda.
Vad är tanken med denna?

Om du tänkt köra emulator-spel på annat OS än Windows kanske den kan funka ja, för allt annat är den tyvärr inget att ha.

Men för att svara på frågan är det oftast enklare med USB ja.

Permalänk
Skrivet av D.:

Speldator vadå?
Är det här ett skämt el vad?

Vi snackar om en dator på närmare 13 år, som inte ens när den var ny var någorlunda.
Vad är tanken med denna?

Om du tänkt köra emulator-spel på annat OS än Windows kanske den kan funka ja, för allt annat är den tyvärr inget att ha.

Men för att svara på frågan är det oftast enklare med USB ja.

Tack för svar! Haha ja den är gammal helt klart. Spelade mest Call of Duty i mina tidiga 30 sedan blev det inte så mycket när massa barn började ploppa fram. Blir absolut att skaffa något stabilare i framtiden när jag har mer än 30 min mellan blöjbyten och nattningar Ville mest se om jag kunde få igång gamla bettan och kanske smyga in ett game här och var. Spelare lite BlackOps precis och det flöt på bra. Även spelat en del Battlefield och DayZ.

Ber om ursäkt, såg att jag skrivit fel grafikkort, RAM och CPU högst upp. Hade hittat gammal info!

Sammanställt allt på nytt för att förtydliga:
CPU: Intel Core i5-3570K 3.4Ghz (Tradera) — 615:-
Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4-M mATX — 938:-
RAM: 4xCorsair 4GB Vengeance DDR3 CL9 1600Mhz — 1516:-
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1060 3GB mITX OC — 2990:-
Chassi: Fractal Design Core 1000 Svart — 628:-

Det gör väl den gamle plåtburken ändå något vassare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik:

Tack för svar! Haha ja den är gammal helt klart. Spelade mest Call of Duty i mina tidiga 30 sedan blev det inte så mycket när massa barn började ploppa fram. Blir absolut att skaffa något stabilare i framtiden när jag har mer än 30 min mellan blöjbyten och nattningar Ville mest se om jag kunde få igång gamla bettan och kanske smyga in ett game här och var. Spelare lite BlackOps precis och det flöt på bra. Även spelat en del Battlefield och DayZ.

Ber om ursäkt, såg att jag skrivit fel grafikkort, RAM och CPU högst upp. Hade hittat gammal info!

Sammanställt allt på nytt för att förtydliga:
CPU: Intel Core i5-3570K 3.4Ghz (Tradera) — 615:-
Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4-M mATX — 938:-
RAM: 4xCorsair 4GB Vengeance DDR3 CL9 1600Mhz — 1516:-
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1060 3GB mITX OC — 2990:-
Chassi: Fractal Design Core 1000 Svart — 628:-

Det gör väl den gamle plåtburken ändå något vassare?

Nja. det är en gammal långsam burk oavsett, men nu är det faktiskt en speldator när det sitter ett grafikkort i. Men sätt i en USB-dongel för att få blåtand och kör på du Du märker när den inte orkar mer, men överlag är den uråldrig och inte värd att lägga mer pengar på

Edit: läste fel först så ändrade mitt inlägg

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Nja. det är en gammal långsam burk oavsett, men nu är det faktiskt en speldator när det sitter ett grafikkort i. Men sätt i en USB-dongel för att få blåtand och kör på du Du märker när den inte orkar mer, men överlag är den uråldrig och inte värd att lägga mer pengar på

Edit: läste fel först så ändrade mitt inlägg

Så är det ju. Delarna var inte ens speciellt nya när jag köpte dom och huvudsakliga utmaningen med setupen var egentligen att hålla ner priset rejält. Spelade PC spel genom bootcamp på min Mac fram tills dess så mina krav var väldigt låga från början Så ville mest ha en enkel PC att lira lite goa spel på bara, som var enklare och bättre än en Powerbooks standard.

Men om jag vill en vassare setup framöver, hade du rekommenderat att sälja det jag har och börja helt från början eller finns det något alls att bygga på i det jag har? Behåller gärna mATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik:

Så är det ju. Delarna var inte ens speciellt nya när jag köpte dom och huvudsakliga utmaningen med setupen var egentligen att hålla ner priset rejält. Spelade PC spel genom bootcamp på min Mac fram tills dess så mina krav var väldigt låga från början Så ville mest ha en enkel PC att lira lite goa spel på bara, som var enklare och bättre än en Powerbooks standard.

Men om jag vill en vassare setup framöver, hade du rekommenderat att sälja det jag har och börja helt från början eller finns det något alls att bygga på i det jag har? Behåller gärna mATX.

Finns tyvärr inget som är värt att bygga på där, det är för gamla prylar. Inte ens nätagget som är 10+ år gammalt skulle jag spara även om det funkar. Det skulle vara att behålla SSD och chassi, men då tappar du å andra sidan möjligheten att sälja burken som billig komplett system till någon som vill ha det, och som lösa komponenter är det nog bara grafikkortet som kan bringa någon slant

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Finns tyvärr inget som är värt att bygga på där, det är för gamla prylar. Inte ens nätagget som är 10+ år gammalt skulle jag spara även om det funkar. Det skulle vara att behålla SSD och chassi, men då tappar du å andra sidan möjligheten att sälja burken som billig komplett system till någon som vill ha det, och som lösa komponenter är det nog bara grafikkortet som kan bringa någon slant

Toppen, stort tack för hjälpen! Möjligen att jag sparar den som en första dator till någon av ungarna.

Permalänk
Medlem

Med den uppdaterade specen du nämnde så är det ju helt annat.
Det gick från att vara en antik maskin som inte ens räcker till enklare kontorsarbete, till en äldre speldator.

Jag förstår din situation. Du vill börja spela igen efter ett längre avbrott, undrar om din gamla maskin fortfarande går att använda.
Jag skulle säga att svaret på det är ja, förutsatt att du går in med rimliga förväntningar. Räkna med att du inte kan köra de senaste spelen och även kan behöva skruva ner inställningar.

Om du börjar längre bak, dvs med äldre spel först, så lär du kunna få en hyfsad upplevelse.
Det är också lämpligtvis så spel bör spelas, i rätt ordning.

Ingen idé att satsa mer på den datorn, spara istället till en mer rejäl. Men börjar du långt bak med äldre/mindre krävande spel, så lär det dröja länge innan du hunnit spela igenom dem. Hinner då spara ihop till en mer rejäl dator.
Ev kan det vara värt att skaffa en ny disk, som ju kan användas i annan dator senare el som reserv/testdisk.

Så underhållsåtgärder och ominstallation m m kan få dig på banan igen. Blås rent datorn med tryckluft (antingen på burk el hellre med hjälp av maskin som t ex däckfirmor/verkstäder m fl har), byt kylpasta till CPU:n, smörj fläktarna, byt ev CMOS-batteri, uppdatera BIOS, installera om OS:et.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte redan har ett modernt wifikort som bara saknar BT hade jag bytt till ett som har åtminstone 802.11ax och BT i stället för att lösa BT separat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte redan har ett modernt wifikort som bara saknar BT hade jag bytt till ett som har åtminstone 802.11ax och BT i stället för att lösa BT separat.

Men om man inte använder Wifi är det väl inte värt? AX-kort kostar ändå 4-5 gånger så mycket som en enkel blåtandsdongel

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII