Klarna och Telenor i topp bland anmälningar till Konsumentverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Sedan får man ju inte glömma att 10,4 miljoner inte är hur många kunder Klarna har.

Skrivet av CreativeX:

alltså runt 6 miljoner myndiga

Förvisso, men okej. Vi snackar ändå ett par hundra anmälningar. Det vore mer rimligt med tusentals. Tiotusentals?
Jag har 2 fall av konsumentshit i år som lätt hade kvalificierat till ARN/Konsumentverket, men jag orkade inte lägga tiden på det. Man släppte det och gick vidare. Jag tror mörkertalet är enormt.

Och inte just Klarna utan mer överlag.

Permalänk
Medlem

Paydrive... Stort förakt mot det företaget. Undvik som pesten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Alltid undvikit Klarna. Avskyr avbetalning generellt dock.

Borde rekommendationen vara "undvik alla former av mellanhänder"?
Varför betala från sitt bankkonto via en mellanhand som Klarna när man kan betala direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Klarna är nog det sämsta företaget på den här listan, som säljer falsk trygghet.

Folk tänker att köper man på faktura så slipper man ligga ute med pengar om det skiter sig, men i verkligheten om någon här på Sweclockers får problem, så tar Klarna NOLL ansvar, och hänvisar en vidare att lösa problemet med återförsäljaren, alternativ att ta ärendet vidare till ARN.

Säger bara, undvik Klarna, en helt onödig mellanhand som inte skyddar oss privatpersoner i förstahand, utan sina samarbetspartners i form av återförsäljarna.

Det sk*tföretaget som CDON använder sig av är krångligare än Klarna.
Det är så pass jobbigt, med direktbetalningar att jag avstår köp från CDON och hellre köper lite dyrare från annat företag
Har förträngt vad CDONs betalmellanhand heter, så illa tycker jag om det

Permalänk
Medlem

Blivit av med nån femhundring via Klarna, som inte återbetalade vad de borde.

Fortfarande halvt tvungen att nyttja dem vid internet-köp än idag, "oh no -> oh well" hördes kanske någon suckandes konstatera.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Nu har jag inte haft problem med någondera företag, inte ens med en bortglömd faktura för ett köp med Klarna för ett par år sedan samt kontaktförsök från Telenors säljare. Eller Tele2? Sak samma...

Ser gärna att man är extra vaksamma mot framförallt klarna. Delar av upplägget och hur de försöker tjäna ännu mer pengar påminner lite om smslånsepidemin för ett par år sedan. Har man ordnad ekonomi så är det mest smidigt att slutföra ett köp men de som inte har det eller har andra problem och motgångar i sina liv kan förmodligen få sitt liv ännu mer förstört. Lätt och snabbt, som ett köp via Klarna.

Telebolagen är allmänt bara jobbiga att ha å göra med. Föredrar att själv kontakta dessa om jag vill ha ett abonnemang eller erbjudande. Hellre att de kan lägga anbud till mig exakt vad de har att erbjuda så kan de konkurrera sinsemellan. Sen hänger det alltid på täckning i slutändan när det är mobilabonnemang där jag bor. Och då är det bara Telia eller de som går i Telias nät som fungerar. Och då gillar jag inte ens Telia och vill egentligen byta bort dom.

Själv har jag aldrig haft problem med Telenor. Däremot har jag haft strul med Tele2.
Dels med att deras mobilnät legat nere titt som tätt, dels med deras bredbandstjänster hemma (inte ComBort utan fibertjänsten).
Tele2 ringer mig i princip varje månad om att jag ska flytta mitt mobilabonnemang till dem.
Jag sa att jag föredrar att kontakta dem själv, men de säger att de kan ge en bättre deal när deras säljare ringer upp.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Själv har jag aldrig haft problem med Telenor. Däremot har jag haft strul med Tele2.
Dels med att deras mobilnät legat nere titt som tätt, dels med deras bredbandstjänster hemma (inte ComBort utan fibertjänsten).
Tele2 ringer mig i princip varje månad om att jag ska flytta mitt mobilabonnemang till dem.
Jag sa att jag föredrar att kontakta dem själv, men de säger att de kan ge en bättre deal när deras säljare ringer upp.

Brukar ibland vara så. Men en gång varje månad det känns lite väl ofta.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxad:

Problemet med Klarna är att du kanske inte får din vara, eller så är din vara felaktig eller vad som helst, det är inte vad du köpte helt enkelt. Då kan du inte bara helt magiskt få tillbaka pengarna, det måste godkännas av företaget du köpt den av, de måste skicka detta till Klarna. Så om de inte gör det så får du inte tillbaka dina pengar och du får gå vidare till högre ort.

Fast så använder man ju inte klarna! Man använder ju klarna med betalningssättet ”betalning efter leverans”, du skjuter helt enkelt upp betalningen tills att vara kommit, du ligger aldrig ute med pengar.
Klarna är det bästa sen skivat brö!
Deras räntefria alternativ är ju också guld.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Undra hur antal anmälningar ställer sig relation till antal kunder, faktiskt inte konstigt att antal anmälningar ökar med antal kunder. Just Telenor har ju b.la Tele2 som konkurrent som också är rätt stora (förmodar jag), att inga andra operatörer är med på listan säger ju något om Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Fast så använder man ju inte klarna! Man använder ju klarna med betalningssättet ”betalning efter leverans”, du skjuter helt enkelt upp betalningen tills att vara kommit, du ligger aldrig ute med pengar.
Klarna är det bästa sen skivat brö!
Deras räntefria alternativ är ju också guld.

Bara för att man väljer faktura så slipper man inte problemet om inte säljaren säger till klarna att ta bort fakturan, då står du där med en faktura och Klarna gör 0 för dig, det enda du kan göra är att den pausas men den försvinner inte förrän företaget du handlat av meddelar Klarna. Det ska inte vara så.

https://www.klarna.com/se/kundservice/min-bestallning-ar-fela...

De hänvisar till butiken, du ska inte behöva förlita dig på att butiken gör sin uppgift för att få tillbaka pengarna/avsluta fakturan. Klarna har ett solidariskt ansvar tillsammans med butiken du handlade av.

Permalänk
Medlem

Klarna är riktigt skit rent ut sagt, har inte använt Klarna sedan jag fick problem med ett köp från en butik, varan skickades med annat klappkasst företag, Budbee.
Leveransen till postboxen var kraftigt försenad och till slut fick jag en kod till boxen och ett meddelande från Budbee att paketet var levererat, boxen var tom.

Kontaktade Klarna som hänvisade till butiken som i sin tur hänvisade till Budbee och fe i sin tur hänvisade till butiken.
Det enda Klarna gjorde var att pausa betalningen till butiken.
Det tog en månad att få pengarna tillbaka.

Nu handlade mitt köp bara om 2000kr, som jag betalade med kort.
Vid större köp hade det kunnat bli problematiskt, eller vid köp av Julklappar för större summor, då måste man ju själv köpa varan igen och ligga ute med pengar tills butiken har rett ut vad som gick fel med deras paketombud.

Man kan man köpa via faktura men det är inget jag önskar göra.
Hade de gett butiken 7 dagar på sig att lösa problemet annars går pengarna i retur hade det varit helt okej, men en hel månad för återbetalning är åt helvete.

Permalänk
Medlem

Mail till Telenor idag:
Har fått fakturerat 1067 kr på ett nummer jag inte äger. Har öht inga avtal med Telenor. Det sägs att detta avtal tecknades den 5 november 2023. Märkligt då att samtalstid är registrerad från januari 2023 på detta nummer! Men inga fakturor utskickade tidigare. Inte heller SIM-kort. Hur kan detta ske? Falska avtal är bedrägeri. Jag bestrider fakturan och ber er avlägsna mina uppgifter ur ert register.

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/klarnas-vd-det-ar-dags-for...

”Vi kan inte hitta mer torskar i Sverige, ge oss rätt att låna till fler!”

Pajas!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Kan tänka mig att Telenor likt andra mobil operatörer är här på grund av att dom har inhyrda säljare. Själv jobbat på callcenter en hel vecka och bara det faktum att det första dom gör är att ljuga när dom presenterar sig 9 av 10 gånger säger allt.

Ursäkta om jag är lite sen på bollen men vad brukar de ljuga om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ursäkta om jag är lite sen på bollen men vad brukar de ljuga om?

Ofta påstår dom att dom ringer från operatören, vilket säkert mist 60-70% av gångerna är ren lögn då dom inte jobbar hos operatörerna utan på callcenters.

Och skulle inte förvåna mig om det redan där gör det hela olagligt.

Visa signatur

here we go!