Kinesiska hackare stal kretsdesigner från stort halvledarföretag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

I den här tråden så har du försökt flytta fokus från ämnet, som handlar om kinesiska hackare, flertalet gånger. När detta påpekats har du påstått att det då handlar om en form av angrepp på din åsikts- och yttrandefrihet. Se ovan.

Du har ifrågasatt att auktoritära stater har mer statsstödd hacking i tråden. Säpo pekar särskilt ut Kina, Ryssland och Iran i sin årsbok. "– När vi pratar om cyberangrepp från främmande
makt är det flera stater som är aktiva, men de två som utför flest angrepp och som är de största säkerhetshoten mot Sverige är Ryssland och Kina." S. 39.

Ovanstående information, som är lätt att tillgå, blir särskilt problematiskt då du även skrivit följande i tråden: "Fakta och källkritik är fortfarande mina ledstjärnor i det här förbannade intoleranta mörkret som sveper över världen just nu."

Som ett sista exempel har du skrivit; "...men jag kommer inte per automatik beskylla ett sådant land för saker de kanske inte gjort sig skyldiga till".
Genom att använda ordet kanske så skapar du en konstgjord livboj åt dig själv bort från det uppenbara ämnet om problemet med kinesiska hackare. Men i samma tråd skriver du kritiska inlägg mot USA och NSA utan minsta tvivel. Det är knappast konsekvent och följer ett återkommande mönster som vi övriga ser och reagerar på.

För att summera är det din medvetna, eller i bästa fall omedvetna, undfallenheten och ursäktande av Kinas hacking som är kärnan till att du möts av relativt omfattande kritik här.

Du tanker inte att sapos utpekande av dessa lander kanske beror pa att man ar mer radd for att dessa gor intrang? de storsta introngen som uppdagats i modern tid var ju av Amerikanska statliga hackers, men det tycker nog sapo ar ett mindre problem da USA ses som bundsforvant.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

När argumenterna tar slut och man har ingenting att säga eller svara, försöker man nedvärdera/förolämpa sin opponent...

Typiskt vuxen beteende... (sarkasm)

Jag tror du missförstod mig när du redigerade in mitt citat i den texten. Jag höll delvis med dig då jag själv fick ordet (whataboutism) slängt i ansiktet när jag nämnde polariseringen genom att ge ett exempel på den. Jag har märkt att folk sällan gillar exempel då de kanske tvingas att ifrågasätta sina egna ställningstaganden. Då blir det lättare att slippa det genom att gnöla "whataboutism". Det jag sa var inte "men USA då", det jag sa var "varför kritiseras bara en aktör för samma brott istället för båda?" Hela min ståndpunkt är frågeställningen varför vi reagerar så annorlunda mot vissa men inte andra. Varför hyllas och försvaras den ena medan medan den andra anklagas och hatas för samma sak? Bode inte båda dömas lika i samma vågskål?

Fast istället för att fundera på den kanske lite knepiga frågeställningen så är det såklart lättare att kasta ur sig "whataboutism".

Skrivet av Hattifnatten:

I den här tråden så har du försökt flytta fokus från ämnet, som handlar om kinesiska hackare, flertalet gånger. När detta påpekats har du påstått att det då handlar om en form av angrepp på din åsikts- och yttrandefrihet. Se ovan.

Du har ifrågasatt att auktoritära stater har mer statsstödd hacking i tråden. Säpo pekar särskilt ut Kina, Ryssland och Iran i sin årsbok. "– När vi pratar om cyberangrepp från främmande
makt är det flera stater som är aktiva, men de två som utför flest angrepp och som är de största säkerhetshoten mot Sverige är Ryssland och Kina." S. 39.

Ovanstående information, som är lätt att tillgå, blir särskilt problematiskt då du även skrivit följande i tråden: "Fakta och källkritik är fortfarande mina ledstjärnor i det här förbannade intoleranta mörkret som sveper över världen just nu."

Som ett sista exempel har du skrivit; "...men jag kommer inte per automatik beskylla ett sådant land för saker de kanske inte gjort sig skyldiga till".
Genom att använda ordet kanske så skapar du en konstgjord livboj åt dig själv bort från det uppenbara ämnet om problemet med kinesiska hackare. Men i samma tråd skriver du kritiska inlägg mot USA och NSA utan minsta tvivel. Det är knappast konsekvent och följer ett återkommande mönster som vi övriga ser och reagerar på.

För att summera är det din medvetna, eller i bästa fall omedvetna, undfallenheten och ursäktande av Kinas hacking som är kärnan till att du möts av relativt omfattande kritik här.

Men jag ursäktar inte någon "hacking", från någon aktör. Jag vänder mig bara emot att folk så lättvindigt kopplar ihop kinesiska hackare med den kinesiska regeringen, ungefär som att det inte skulle vara möjligt att "hacka" något ifall man växer upp i (det här fallet Kina) utan dess regerings god tyckande. Jag försöker inte flytta fokus från någonting, jag ifrågasätter bara själva antagandet att det skulle vara så.
Och den där påstådda "konstgjorda livbojen" är själva grundpelaren i ett fungerande rättssystem. Jag beskyller inte USA och NSA för saker de kanske har gjort, jag ställer dem mot väggen för saker de bevisligen har gjort, även om det inte var själva poängen i sig.
Samtidigt så sa de ingenting om det i sin "årsrapport" gissar jag, det skulle till en whistle blower" till att avslöja det. Ändå så använder du samma typ av utgåva som ett slags bevis för dina egna teorier och argument. Citatet du länkar säger ju ingenting om vem (i Kina i det här fallet) som ligger bakom intrången, i vilken grad de förekommer och vem de riktats emot.

Skulle någon här ens ta ett utpekat fiendelands säkerhetspolis uttalanden/skrifter på allvar, eller skulle man bara avfärda det som lögn och propaganda? Jag tycker det blir ganska beklagligt ifall man slutar ifrågasätta och bara tycker vad andra tycker eller vad man uppmanas att tycka, oavsett land. De säger inte mer än de anser att allmänheten behöver veta.

PS. Nu har jag ingen anledning alls till att misstro SÄPO's kommunikationer till allmänheten, men som vanligt så tar sådana med en liten nypa salt. Det är inte så mycket av det de säger, mer av vad de inte säger, och vore det inte en ganska kass säkerhetspolis/underrättelsetjänst (med något lands standard) ifall de var fullkomligt öppna med allt de gjorde? Nu råkar jag dessutom ha störst förtroende för svensk säkerhetspolis gentemot något annat land, och det bottnar inte heller i någon speciell faktagrund, utan bara en vilja att tro det bästa...tills motsatsen bevisats. Med det hoppas jag vi kan lämna DET ämnet, det var inte jag som drog in dem, men det finns ändå något befängt i att lyfta fram dem i det här sammanhanget, och jag hade en del att säga om saken.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

Du tanker inte att sapos utpekande av dessa lander kanske beror pa att man ar mer radd for att dessa gor intrang? de storsta introngen som uppdagats i modern tid var ju av Amerikanska statliga hackers, men det tycker nog sapo ar ett mindre problem da USA ses som bundsforvant.

Räknas det ens som ett "intrång" när det kommer från en polare? Det kanske kvalificeras som "överraskande insyn", och därför inte publiceras i samma lista

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB