Vulkan-modd gör Alan Wake 2 spelbart på äldre grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Vulkan-modd gör Alan Wake 2 spelbart på äldre grafikkort

Genom att konvertera spelets DirectX 12-instruktioner till Vulkan höjs prestandan dramatiskt på vissa äldre grafikkort, som Geforce GTX 1080.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom borde bara ge upp på directx och köra vulkan helt och hållet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft energi till det så hade det faktiskt varit spännande att plocka fram mitt 1080Ti från gömmorna, installera det i något lämpligt system och testa. Intressant lösning och förhoppningsvis innebär det att någon mer kan få igång spelet utan att behöva byta grafikkort.

Även om jag nog personligen skulle rekommendera ett grafikkortsbyte vid det här laget. Just Pascal släpptes ju ändå 2016. Men samtidigt har jag själv lite svårt att göra mig av med mitt 1080Ti. Ett av rätt få grafikkort jag haft som jag faktiskt är sugen på att ha framme, uppställd, som ett visningsobjekt. När vi nu nått en era där gamla goda Pascal börjar sakna funktionalitet så är det lite lättare att motivera med. Eller uppgradera "retrodatorn" från HD5850 till ett 1080Ti.

För övrigt undrar jag om man kan se några prestandafördelar med mesh-kompatibla grafikkort?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

För övrigt undrar jag om man kan se några prestandafördelar med mesh-kompatibla grafikkort?

En dubblering av prestandan placerar 1080ti bredvid 2060

Permalänk
Medlem

Jag drog igenom hela Quake2 RTX på ett 1080ti.

Ibland kommer det ju dock spel som gör att det är värt att skaffa ny hårdvara. AW2 är ett sådant spel. Har spelat klart det nu, och det skall tydligen komma New Game+, då tar jag ett varv till. Lysande spel.

Permalänk
Medlem

Inget nytt egentligen, det har funnits windowsversioner av dxvk länge, det fungerar dock lika bra i windows som de gör i linux, vilket är fortfarande sant.

Dxvk är en väldigt viktig byggsten för att göra mängder med spel spelbara i linux, och ett projekt som är äldre än proton.

Permalänk
Medlem

Alan Wake 2. DX12 to Vulkan MOD for older GPUs on Windows

Jag gjorde en tråd om det igår @alundberg. Skriv gärna hur det funkar för er.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Inget nytt egentligen, det har funnits windowsversioner av dxvk länge, det fungerar dock lika bra i windows som de gör i linux, vilket är fortfarande sant.

Dxvk är en väldigt viktig byggsten för att göra mängder med spel spelbara i linux, och ett projekt som är äldre än proton.

DXVK är för dx 9 till 11.
VKD3D är för dx 12.

Permalänk
Medlem

"Alan Wake 2 har precis släppts och har några av de högst ställda systemkraven i något spel hittills."

Njaa håller inte riktigt med, Gå o kolla ARK: Ascended Survival, inte ens ett 4090 är tillräckligt för spelet.

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem

Här har vi ett bevis på att spelet ÄR dåligt optimerad.
Utvecklarna skulle kunna undersöka vad och hur moddaren gjort och banka in det i spelet som ett separat spelbart (prestanda) läge för äldre grafikkort. Sedan skulle utvecklarna också tacka moddaren och ge honom belöning i form av en siffra med några nollar och $/€ tecken på slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaillard:

"Alan Wake 2 har precis släppts och har några av de högst ställda systemkraven i något spel hittills."

Njaa håller inte riktigt med, Gå o kolla ARK: Ascended Survival, inte ens ett 4090 är tillräckligt för spelet.

Vänta bara till du kollar kraven för Crysis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaillard:

"Alan Wake 2 har precis släppts och har några av de högst ställda systemkraven i något spel hittills."

Njaa håller inte riktigt med, Gå o kolla ARK: Ascended Survival, inte ens ett 4090 är tillräckligt för spelet.

4090 verkar funka bra för de större streamers jag tittat på, de stora problemen med optimering som fanns löste dem efter två dagar av patchningar.. Mitt GTX 960 orkar med low 720p med lite ändringar i GameUserSettings.ini, det är kanske dåligt optimerat men systemkraven är inte särskilt höga egentligen. 3080 rekommenderas, men allt ner till GTX 1080 verkar rulla på fint när man stänger av molnen med r.VolumetricCloud 0 i console..

Tror inte att Vulkan skulle vara någon direkt lösning för ASA, ARK Survival Evolved hade en native Linux klient som rullade på ganska uselt i alla år fram tills det att Steam Play blev en grej.. De kan inte sina grejer helt enkelt vad gäller optimering.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

4090 verkar funka bra för de större streamers jag tittat på, de stora problemen med optimering som fanns löste dem efter två dagar av patchningar.. Mitt GTX 960 orkar med low 720p med lite ändringar i GameUserSettings.ini, det är kanske dåligt optimerat men systemkraven är inte särskilt höga egentligen. 3080 rekommenderas, men allt ner till GTX 1080 verkar rulla på fint när man stänger av molnen med r.VolumetricCloud 0 i console..

Tror inte att Vulkan skulle vara någon direkt lösning för ASA, ARK Survival Evolved hade en native Linux klient som rullade på ganska uselt i alla år fram tills det att Steam Play blev en grej.. De kan inte sina grejer helt enkelt vad gäller optimering.

Jag har ett 4090 och kammar ut 50-80fps i 1440p epic. Det är okej men för ett sådant biffigt kort kunde man önskat mer lol.
Kör med ett 7950X-3D och 64gb 6000mhz ram

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

DXVK är för dx 9 till 11.
VKD3D är för dx 12.

Och VKD3D är även det äldre än proton och valves inblandning

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Här har vi ett bevis på att spelet ÄR dåligt optimerad.
Utvecklarna skulle kunna undersöka vad och hur moddaren gjort och banka in det i spelet som ett separat spelbart (prestanda) läge för äldre grafikkort. Sedan skulle utvecklarna också tacka moddaren och ge honom belöning i form av en siffra med några nollar och $/€ tecken på slutet.

Givetvis, spela kortet på ett gammalt grafikkort som inte har stöd för grundfunktioner i spelet och sen slänga på en buggig Linuxmod som ger 1080ti 2060 prerstanda i bästa fall. Vilken härlig syn du har på "optimering".

Det är bara att spela på Linux så får du alla spel färdigoptimerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Givetvis, spela kortet på ett gammalt grafikkort som inte har stöd för grundfunktioner i spelet och sen slänga på en buggig Linuxmod som ger 1080ti 2060 prerstanda i bästa fall. Vilken härlig syn du har på "optimering".

Det är bara att spela på Linux så får du alla spel färdigoptimerade.

Min goda vän, det är synd att att du misstolkade mitt inlägg som en utmaning till att göra en "Copy-Paste".
Jag menar att mod-fixaren har hittat ett ganska enkelt sätt att kringgå vissa problem. Och om EN mod-fixaren kunde göra det (vi säger) någorlunda bra, så kan utvecklarnas team å 20 pers göra det ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Givetvis, spela kortet på ett gammalt grafikkort som inte har stöd för grundfunktioner i spelet och sen slänga på en buggig Linuxmod som ger 1080ti 2060 prerstanda i bästa fall. Vilken härlig syn du har på "optimering".

Det är bara att spela på Linux så får du alla spel färdigoptimerade.

Det är väl snarare så att detta inte borde behövas för ett Triple-A spel 2023. Klart att man alltid kan kringgå vissa funktioner och stänga av andra för att få mer flyt men jag håller med om att spelet, utifrån det jag läst och tagit del av, känns väldigt tungdrivet utan att "se ut" att vara det. Nu är detta långt ifrån det enda spelet som kör på detta konceptet vilket kanske inte heller är så konstigt du spel som tar lång tid att utveckla mer eller mindre behöver ta kortare tid att utveckla och får snävare deadlines nu för tiden.

Ja, jag vill spela feta spel på hårdvaran jag har men jag förstår också att företagen inte bedriver välgörenhet och det ska in en viss mängd pengar för att studion ska kunna gå runt och vara lönsam för ägaren.

Dock så tycker jag att det borde ställas lite högre interna krav på utvecklarna och precis som att man strävar efter högre energieffektivitet inom hårdvara borde man sträva mot högre effektivitet inom spelmotorerna.

Detta sagt av någon som inte kan ett skit programmering så ta mina ord med ut en allmän och objektiv synvinkel.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

utifrån det jag läst och tagit del av, känns väldigt tungdrivet utan att "se ut" att vara det.

Jag vet inte vart du har läst, men finns nog betydligt fler ställen där man kan läsa att det här är ett av de snyggaste spelen som gjorts. Och dessutom fungerar på ganska enkel, men modern hårdvara.

Permalänk
Medlem

Äldre grafikkort. 1080. Ouch, right in the feels för mig och mitt 1070, haha.
Jag kan fortfarande köra det mesta med mitt 1070. "Allt" i 1080p skulle jag säga. Mycket i 3440x1440, om jag sänker inställningarna lite och accepterar lite lägre frame rate. Det är en arbetshäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Min goda vän, det är synd att att du misstolkade mitt inlägg som en utmaning till att göra en "Copy-Paste".
Jag menar att mod-fixaren har hittat ett ganska enkelt sätt att kringgå vissa problem. Och om EN mod-fixaren kunde göra det (vi säger) någorlunda bra, så kan utvecklarnas team å 20 pers göra det ännu bättre.

Det är ingen som tvivlar på att det är enkelt att köra spelet i en Linux simulator. Det svåra arbetet har naturligtvis dom som utvecklat simulatorn redan gjort. Att prestandan skulle bli bra eller att något av det kan kallas för optimering kan däremot diskuteras...

Ingen aning vad du menar med copypaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaillard:

Jag har ett 4090 och kammar ut 50-80fps i 1440p epic. Det är okej men för ett sådant biffigt kort kunde man önskat mer lol.
Kör med ett 7950X-3D och 64gb 6000mhz ram

Man får komma ihåg att ARK är i Early Access igen också, det kommer bli bättre med tiden.. De var stressade för att få ut spelet i oktober enligt gällande avtal med Nitrado.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

"På det tekniska planet använder modden kod från Linux-projekt för att köra DirectX-spel via Vulkan"

Det var ju bara aningen diffust, borde ju nämna att det heter VKD3D åtminstone.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

"På det tekniska planet använder modden kod från Linux-projekt för att köra DirectX-spel via Vulkan"

Det var ju bara aningen diffust, borde ju nämna att det heter VKD3D åtminstone.

I det här fallet så används delar av både VKD3D, DXVK, samt olika patcher för DXVK. Så det är lite mer invecklat än så, den intresserade kan följa länken till TechPowerUp där det tas upp i mer detalj vilka projekt som används.

Permalänk
Medlem

Det räcker nu microsoft...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself