Krönika: Vad är grejen med moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

nu kollar jag ju mest webhallen och netonnet https://www.webhallen.com/se/product/352276-ASUS-ROG-STRIX-X6...

de hade tydligen en för 3.8 också men liksom skyhögt ändå. 2500 max för ITX tycker jag. så jag får vänta länge innan det blir am5 för min del. sitter på 5600x nu och det är rätt bekvämt

Fast vem säger att man måste ha X670-E chipset? B650 funkar lika bra, PCI 5.0 stöd för GPU är det man missar men det är ju inte direkt något viktigt just nu. Netonnet har typ 9 modeller i lager dvs ingenting, Webhallen har varken Gigabyte eller ASRock i lager. Kika hos Inet istället:

Gigabyte B650 Gaming X AX (2690) : https://www.inet.se/produkt/1903860/gigabyte-b650-gaming-x-ax
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi (2799) : https://www.inet.se/produkt/1903936/msi-mag-b650-tomahawk-wif...

Vill du absolut ha PCIe 5.0 stöd för GPU så finns:
ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WiFi (3490) : https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Materialkostnaden är väl hög då ett mobo är större än än en gpu t.ex men sen är ju utveckling av ny teknik transistorantal och storlek på dessa sinnessjukt mycket mer avancerat på gpu cpu

Permalänk
Medlem

Jag vill krama ur sista dropprb blod ur mina komponenter så det brukar få bli Crosshai4-varianten. Q-connect, Q-code och Bios flashback eller motsvarande funktioner är icke förhandlingsbart krav för att jag ens ska överväga ett köp. Men nuvarande socklar och processorernas fysiska utrotning är i nuvarande generation ett jävla skämt både från AMD och Intel då det blir ingen ny plattform för mig förren de skärper sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Dags att komma ifatt lite? Det var längesedan överklockning var något meningsfullt. Det är inte relevant idag när toppmodellerna i Intel serien drar 250-400W.

Moderkorten idag klockar redan upp din CPU från början med inställningar som är skruvade till max, t ex högre volt på din CPU, överklockar dina minnen,mm. Idag handlar det mer om att klocka ned sin cpu med bibehållen prestanda och stänga av dessa överklockningsfunktioner i bios.

Allt för att visa hög prestanda från början på bekostnad av strömförbrukningen bara för att de ska se bra ut på deras produktsidor, reklam och testresultat.

Exakt vad skall jag komma ifatt med?

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Exakt vad skall jag komma ifatt med?

Att vi inte lever kvar i 90, 00-talet. Det var roligt då när man fick mycket högre prestanda men att överklocka idag ser jag inte som någon mening med. Kanske i fall där man lyckas klocka upp lite med bibehållen volt men räkna inte mer med ett par procent högre prestanda.

Jag har inte lust att sabba min elförbrukning och betala därefter. Vi har haft extreme elpriser i sverige och inte säkert att de är över i framtiden. Redan nästa år kommer ett EU-förslag tillsammans med svenska kraftnät och enhandelsbolagen tvinga elkonsumenterna främst i SE3 att betala 20% högre elpris utöver 9% högre elskatt.

Förr när datorer drog 200W som max inkl alla komponenter exkl skärm så var det kanske inte så farligt men idag är det helt andra bullar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Att vi inte lever kvar i 90, 00-talet. Det var roligt då när man fick mycket högre prestanda men att överklocka idag ser jag inte som någon mening med. Kanske i fall där man lyckas klocka upp lite med bibehållen volt men räkna inte mer med ett par procent högre prestanda.

Jag har inte lust att sabba min elförbrukning och betala därefter. Vi har haft extreme elpriser i sverige och inte säkert att de är över i framtiden. Redan nästa år kommer ett EU-förslag tillsammans med svenska kraftnät och enhandelsbolagen tvinga elkonsumenterna främst i SE3 att betala 20% högre elpris utöver 9% högre elskatt.

Förr när datorer drog 200W som max inkl alla komponenter exkl skärm så var det kanske inte så farligt men idag är det helt andra bullar.

Och just av den anledningen finns det få anledningar att lägga 7000kr på ett premiummoderkort som klockar 0,7% bättre än standardkortet för mindre än halva priset. Dvs det var roligare förr.

Gnälla över elpriser kan vi göra i andra trådar eller inte alls. Det är inte datorns förbrukning du blir fattig av.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fast vem säger att man måste ha X670-E chipset? B650 funkar lika bra, PCI 5.0 stöd för GPU är det man missar men det är ju inte direkt något viktigt just nu. Netonnet har typ 9 modeller i lager dvs ingenting, Webhallen har varken Gigabyte eller ASRock i lager. Kika hos Inet istället:

Gigabyte B650 Gaming X AX (2690) : https://www.inet.se/produkt/1903860/gigabyte-b650-gaming-x-ax
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi (2799) : https://www.inet.se/produkt/1903936/msi-mag-b650-tomahawk-wif...

Vill du absolut ha PCIe 5.0 stöd för GPU så finns:
ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WiFi (3490) : https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga...

ITX.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att vi inte lever kvar i 90, 00-talet. Det var roligt då när man fick mycket högre prestanda men att överklocka idag ser jag inte som någon mening med. Kanske i fall där man lyckas klocka upp lite med bibehållen volt men räkna inte mer med ett par procent högre prestanda.

Jag har inte lust att sabba min elförbrukning och betala därefter. Vi har haft extreme elpriser i sverige och inte säkert att de är över i framtiden. Redan nästa år kommer ett EU-förslag tillsammans med svenska kraftnät och enhandelsbolagen tvinga elkonsumenterna främst i SE3 att betala 20% högre elpris utöver 9% högre elskatt.

Förr när datorer drog 200W som max inkl alla komponenter exkl skärm så var det kanske inte så farligt men idag är det helt andra bullar.

Jag försöker förstå vart du vill komma i relation till mitt inlägg om att moderkort idag är extremt onödiga att plöja ner pengar på då överklockning inte längre är en sak där moderkort förr i tiden faktiskt kunde göra en hel del skillnad...

Permalänk
Medlem

Kollade tillbaka lite på min första dator som jag köpte 2009, ungefär då när man var ny här på forumet. Det var en i7 920 med Asus P6T Deluxe V2 moderkort. Ram-minnen kommer jag inte ihåg men tror det var 3x2GB. Hittade igen beställningsmailet på moderkortet. 2114kr men då var det ett demo-kort från Komplett. Tror nypris egentligen var närmare 3000kr. Processorn hittar jag inte igen någon beställning på men jag vill minnas att den kostade ca 3000kr. Enligt SCBs prisomräknare så kostade moderkortet i dagens penningvärde ca 2900kr (eller ~4100kr ordinarie pris). Processorn skulle kosta ca 4100kr idag också.

Har senaste året varit sugen på att uppgradera min dator. Sitter nu på en gammal 4790k. Sneglar åt antingen 5800x3d, 7600x, eller så slår jag på stort med 7800x3d. Tycker att 7800x3d blir lite dyrt, då processor + moderkort landar på ~7400kr. Men för 14 år sedan så köpte jag processor och moderkort för motsvarande ~7000kr. Då var jag 14 år gammal och levde på månadspeng + småpengar från gräsklippning, snöskottning osv. Idag tjänar jag en bra bit över medianlön men känner mig mycket snålare nu än vad jag gjorde som 14-åring. Har visserligen lite mer utgifter nu än då eftersom jag äger både hus och bil.

Med denna insikt så känns det inte längre lika jävligt att lägga dessa pengar på moderkort och processor. Man får komma ihåg att inflationen varit rätt rejäl senaste tiden så man kan inte jämföra med vad man betalade för 10 år sedan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Och just av den anledningen finns det få anledningar att lägga 7000kr på ett premiummoderkort som klockar 0,7% bättre än standardkortet för mindre än halva priset. Dvs det var roligare förr.

Gnälla över elpriser kan vi göra i andra trådar eller inte alls. Det är inte datorns förbrukning du blir fattig av.

Att gnälla på elpriser är väldigt relevant om ens dator drar 600-700W och spelar mycket tunga spel så jag förstår inte din poäng.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Att gnälla på elpriser är väldigt relevant om ens dator drar 600-700W och spelar mycket tunga spel så jag förstår inte din poäng.

Så nånting som drar cirka 5kwh per dag eller kanske 150kwh per månad alltså. I ett extremfall 700-800kr i månaden.

Nej jag ser inte kopplingen riktigt. Stäng av datorn och hugg ved istället

Eller läs en bok.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

3500kr för mitt AM5 kort som klara sig senaste 7800X3D
Men jag fick det i fyndhörnet på Inet
Liten dammigt och några böjda argb pins men annars ok

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Inflation är nog ett ganska abstrakt begrepp för många

650kr år 2000 motsvarar ungefär
1000kr år 2023

Så en tredjedel av varje kronas värde har gått förlorat. 30000kr i lön nu är mindre än 20000kr i lön då. Det är en av de stora bovarna i det här dramat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tvärtom. Pressandet av dagens processorer direkt ur lådan är så förfinat att alla moderkort måste ha strömförsörjning som vida överstiger dåtidens premium-kort i styrka, renhet och styrning. Så du kanske tycker det är pengar i sjön. Men du kan testa att designa ett kort med strömförsörjningen från en gammal P3 och se hur mycket du måste underklocka för att få det att funka.

Att du inte kan välja kort med billig strömförsörjning är helt enkelt för att det inte hade fungerat alls.

EXAKT, moderkorten idag är precis som för 20år sedan är alltså designade för att följa de specifikationer processorerna de stödjer kräver.
Förr om åren fanns det eftersom cpuerna gick att överklocka alltså eventuellt en hel del extra prestanda att få genom att köpa dyrare moderkort som hanterade mer effekt till sockeln än vad specifikationerna och funktioner som billigare kort inte hade, idag är det inte längre så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Fast vem säger att man måste ha X670-E chipset? B650 funkar lika bra, PCI 5.0 stöd för GPU är det man missar men det är ju inte direkt något viktigt just nu. Netonnet har typ 9 modeller i lager dvs ingenting, Webhallen har varken Gigabyte eller ASRock i lager. Kika hos Inet istället:

Gigabyte B650 Gaming X AX (2690) : https://www.inet.se/produkt/1903860/gigabyte-b650-gaming-x-ax
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi (2799) : https://www.inet.se/produkt/1903936/msi-mag-b650-tomahawk-wif...

Vill du absolut ha PCIe 5.0 stöd för GPU så finns:
ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WiFi (3490) : https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga...

Det är ändå en bra jäkla ökning. Phew!
Sist jag köpte en ITXbräda med wifi gav jag ca 1500 spänn. För ett B-450.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Så nånting som drar cirka 5kwh per dag eller kanske 150kwh per månad alltså. I ett extremfall 700-800kr i månaden.

Nej jag ser inte kopplingen riktigt. Stäng av datorn och hugg ved istället

Eller läs en bok.

Du kanske inte tänkt på att alla har det bra ekonomiskt nuförtiden och då menar jag inte villägare. Och du får tänka år istället för en månad.

Oavsett går vi lite utanför ämnet. Att processorer och grafikkort är väldigt törstiga idag och att moderkort är mycket dyrare idag är nog de flesta överens om

Permalänk
Medlem

meh köpte dyrare moderkort till min sandy bridge än vad jag kommer köpa nu.

tomahawk b650 ligger runt 2800

har inget skäl att gå på X670 och betala 3690 för lite mer lulllull.

Permalänk

Känns som att köpa ny dator är en fever dream med bygget jag siktar på. Ett Thermaltake 200 the tower.

ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI (för att den har PCIe 5.0 for framtida grafikkort) ~ 3800kr...
7800X3D mer strömsnål än intel
RAM minne som jag kan utvidga senare. Sen en lite mer kraftfull PSU för att kunna köra mer passiv kylning och dra ned på lite fläktljud?

Grafikkort får köpas framöver när budget tillåter. Får vidmakthålla med mitt 2060 palit ett bra tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Över min döda kropp att jag skulle betala mer än tusenlappen för ett sketet moderkort. 😅
Det dyraste jag köpt var ett för strax under tusen kronor runt 2008. Men då var jag ung och dum. Z690 har gått att hitta för tusenlappen. Och det finns inga moderkort som är tusentals kronor bättre än ett sådant. Bara tusentals kronor dyrare.

Glöm inte att Sverige har blivit ett u-land och kronan ett skräpvaluta....addera inflation o annat elände så kommer man inte långt med att 1000-lapp....trista tider.

Permalänk
Medlem

Datormarknaden närmar sig bilmarknaden, där relativt få har råd med en ny bil som gått under 54 mil. De flesta väntar några år tills andrahandsmarknaden, kryddad med uttjänta tjänstebilar/företagsdatorer, tagit ner priserna till mer rimliga nivåer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mc68000:

Datormarknaden närmar sig bilmarknaden, där relativt få har råd med en ny bil som gått under 54 mil. De flesta väntar några år tills andrahandsmarknaden, kryddad med uttjänta tjänstebilar/företagsdatorer, tagit ner priserna till mer rimliga nivåer.

Är det verkligen jämförbart (köper folk begagnade datorer i någon större omfattning)? Är det inte snarare elektronikkedjornas färdigbyggda och framför allt bärbara som får all uppmärksamhet?

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett diskret kort helt enkelt som klarar en gen13 och ddr5 minnen... men jag vill inte betala 4000+ för det.
Bra bildexempel här, men det ser inte ut som att det blir av, utan denna uppgradering på hela systemet kommer ist bli det som bländar minst och så får man vara nöjd.

Att det ska kosta så mycket för att man ska få slippa alla " coola " klistermärken och laser ultra military dna slayer tjofräs på är ju en aning irriterande.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är ändå en bra jäkla ökning. Phew!
Sist jag köpte en ITXbräda med wifi gav jag ca 1500 spänn. För ett B-450.

Missade att snubben eftersökte ITX och länkade vanliga ATX brädor.
Tydligen var det ett prispåslag men när jag kollade lite närmare så finns en MSI bräda för 3390 :https://www.inet.se/produkt/1903935/msi-mpg-b650i-edge-wifi

Jag brukade heller inte ge mer än 1500 förr i tiden för ett moderkort

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har tidigare alltid köpt moderkort med bästa chipset i generationen bara för att det "kan vara bra att ha", men i framtiden lär det bli enklare varianter. Tycker inte man har samma behov av massa PCI-E lanes, kortplatser o.s.v. som förr. SLI är sedan länge utdött, integrerat LAN och ljud duger även på billigare moderkort. En X16-port av senaste generationen och ett par M.2. platser räcker gott och väl för mig.

Överklockning känns också helt ute eftersom det mer är antalet kärnor än klockfrekvens som särskiljer processorer idag. Hur bra moderkort man än har kan man inte överklocka sig till fler kärnor.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

EXAKT, moderkorten idag är precis som för 20år sedan är alltså designade för att följa de specifikationer processorerna de stödjer kräver.
Förr om åren fanns det eftersom cpuerna gick att överklocka alltså eventuellt en hel del extra prestanda att få genom att köpa dyrare moderkort som hanterade mer effekt till sockeln än vad specifikationerna och funktioner som billigare kort inte hade, idag är det inte längre så.

Men med den lilla skillnaden att specifikationskraven är helt andra idag.
Du tycker det är ovärt att korten idag är så dyra. Men alternativet hade varit att du köpt moderkort för 1000:-, och processorerna hade designats till att ha mycket lägre prestanda out of the box. Och om du köpte ett premium-kort för 3500:- så kanske du med mycket möda och stort besvär skulle närma dig det du får direkt out of the box på ett moderkort för 3000:- idag. Hade det varit mer värt?

Moroten saknas inte idag för att du inte kan hämta extraprestanda, moroten saknas idag för att du får extraprestandan serverad på silverfat.
Tycker du det är ovärt och inte vill ha extraprestandan så spara in pengarna på processorn. Totalprestandan är ändå högre än om utvecklingen inte gått framåt och du lagt samma pengar på en plattform som satt kvar på strömförsörjningen från P4-tiden. Inget att gnälla om.

Permalänk
Medlem

Priserna har ju stigit en hel del över lag ja.

Men när det gäller mk är det ju långt ifrån lätt att hitta de kort som erbjuder bra komponenter och stabilitet, snarare än en massa funktioner som man ändå inte använder.
Billigare kort innebär både enklare komponenter och färre funktioner, dyrare kort har bättre komponenter men även fler funktioner.
Sen är det ju inte VRM:er, kylning och stabilitet som marknadsförs, snarare RGB/wifi/antal M.2-platser.
Även en massa automatiska överklockningsfunktioner el fabriksöverklockning för att höja prestanda i tester.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Men med den lilla skillnaden att specifikationskraven är helt andra idag.
Du tycker det är ovärt att korten idag är så dyra. Men alternativet hade varit att du köpt moderkort för 1000:-, och processorerna hade designats till att ha mycket lägre prestanda out of the box. Och om du köpte ett premium-kort för 3500:- så kanske du med mycket möda och stort besvär skulle närma dig det du får direkt out of the box på ett moderkort för 3000:- idag. Hade det varit mer värt?

Moroten saknas inte idag för att du inte kan hämta extraprestanda, moroten saknas idag för att du får extraprestandan serverad på silverfat.
Tycker du det är ovärt och inte vill ha extraprestandan så spara in pengarna på processorn. Totalprestandan är ändå högre än om utvecklingen inte gått framåt och du lagt samma pengar på en plattform som satt kvar på strömförsörjningen från P4-tiden. Inget att gnälla om.

Alltså jag vet inte.
Mitt moderkort kostade ca 1500. Men det gick att köpa b450 med samma stöd för tusenlappen då också. Jag ville ha ITX och wifi också så det fick kosta lite mer.
De moderkorten kan hantera en 5800X 3D-processor. Det är ändå en hyfsat bra processor i dagsläget skulle jag säga. De är inte designade för lägre prestanda out of the box.

En generation senare processorstöd kräver ett prispåslag på 150% för moderkorten. Höjningen är så himla stor här. Även om man tar hänsyn till kronkurs och inflation.
Det är inte helt uppenbart varför priserna gått upp så väldans mycket på så kort tid.

Edit:
Kanske hade jag behövt lite reklamkampanjer eller intervjuer som motiverar de digra prisökningarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

EXAKT, moderkorten idag är precis som för 20år sedan är alltså designade för att följa de specifikationer processorerna de stödjer kräver.
Förr om åren fanns det eftersom cpuerna gick att överklocka alltså eventuellt en hel del extra prestanda att få genom att köpa dyrare moderkort som hanterade mer effekt till sockeln än vad specifikationerna och funktioner som billigare kort inte hade, idag är det inte längre så.

Ja, nu pratar jag ju om stenåldern men körde min i7 2600K i ett billigt MSI-z77-moderkort förut, vet inte vad det kostade nytt då jag fick det gratis när ägaren skulle slänga skräpet. Kortet var trevligt, kunde köra MacOS på det, boota från USB3, relativt strömsnålt, och jag kunde klocka upp min 2600K till 4.4GHz utan problem. Men, när jag belastade den på alla kärnor throttlade den efter en stund, och trots kylning och annat kunde jag inte få den att gå i mer än 3.8GHz (eller om det var 3.6, minns inte) på 100% belastning; jag gissar att VRM eller något annat var klent och överhettade. Och, efter några år dog kortet. Jag gissar att det var överbelastat eller nåt. Bytte då till ett lite äldre men bättre ASUS-kort, och kör nu glatt 4.4GHz utan throttling. Så, på den tiden gav ett premiumkort helt klart mer fart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Köpte mitt B650 Tomahawk for 3200kr vid 7800X3D release och hade otaliga problem med boot.- Efter mycket om och men och ersatta delar (ersatte processor, ram & mobo under 3 support-ärenden hos Inet) så har det nu funkat. Fick igång datorn fullt fungerande sista Juni tror jag.

Nu för någon dag sen har det nu börjat coil-whina. Man blir bra trött.

Känns som att coilwhine blivit mer vanligt nu med? La en beställning på ett B650E-F från ASUS istället. Ingen utgift man vill lägga när man investerat i helt nya grejjer.

Dom får fanimig skärpa sig!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Köpte ett ASUS Prime X670-P Wifi, 3 179 kr så fick jag inte ens toslink på skiten. Uppå att det ska ta 50 år att starta om datorn för att minnet ska gås igenom i 5-10 minuter innan man ens får en output på skärmen. Förra moderkortet jag köpte var jag mycket mer nöjd med. Det är överprisat så det skriker om det nu, och tillbehör och funktioner som man fått med budget kort i flera år, har nästan känts som en industriell standard till dess att jag märkte att jag nu måste lägga pengar på ett ljudkort för att kunna använda ljudsystemet. Inte direkt något jag tänkte på i stunden då jag istället fokuserade på att ha så många m.2 platser som möjligt. 3 st är nice, men det var också ett problem, en utav mina 2TB diskar slutade läsas utav datorn helt efter en bios uppdatering, tydligen så gillade inte moderkortet att man har två utav samma stickor i.

Slutade med att jag nu kör unRaid för att slippa omstartstiden, plus att jag slipper lägga pengar på dyr NAS hårdvara, Hade varit nice om jag kunnat använda den integrerade grafiken utan artifakter i virtuella maskiner också, känns nästan lite som att ASUS verkligen skapat ett måndagsexemplar.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |